Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
Mutta jos se on hyvää niin kuka sitä voi näykkiä päivässä vaikka 2 300 gramman annosta? Minä ainakin ahmisin kuin sika mikä olen!
:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tulipahan tehtyä jouluna kebabia ja ai että oli hyvää, paljon parmpaa kun monissa kämäsissä kebab paikoissa. 1,2kg jauhelihaa ja mausteeksi 2 pussia old el paso(??) tacomaustetta.

1100 grammaa rasvaista naudan jauhelihaa, helvetisti mausteita (paistelin raakaa lihaa pannulla ja maistoin siitä milloin riittää) ja uunissa 4½ tuntia.

Toimii. Varsinkin kun antaa vetäytyä paiston jälkeen.

2,1 kg naudanjauhelihaa, pussi aromisuolaa ja mustapippuria huomattavasti vähemmän kuin 1/2 dl. Päivän menu tikkuperunoita ja kebabbia, nam. Tulee muuten parempi tulos rasvalihalla kuin paistijauhelihalla.

Tähän asti parasta kebabbia tuli tänään ja lähinnä mausteiden osalta; ei ollut liian pippurista.

2004 g naudan paistijauhelihaa (7% rasvaa, 18,8 % proteiinia)
46 g meiran aromisuolaa (1 pussi)
himpun vajaa 0,25 dl meiran mustapippuria (n. 12 g)

==>vatkaukset, folioon, haarukalla syviä reikiä ja uuniritilän päälle (alle pelti, jossa vettä), ja 4 h 100 asteessa.

Lopputulos: 1616 g kebabbia :kuola: , jossa arvot:

rasva 8,5 %
proteiini 23,5 %

Käytännössä rasvaa aavistuksen vähemmän, kun osa valuu pois ja proteiinia suhteellisesti aavistuksen enemmän, mutta alkuperäisten arvojen mukaan laskettuna kalorit eivät ainakaan mene alakanttiin.

Ja dieetillä seuraavan aterian lisukkeena:

150g jäävuorisalaattia
225 g kebabbia
4 vaasan ruispalaa

Aterian arvot: P 64 - H 45 - R 21

Ja muuten kun rasvaa ei ruokavaliosta juuri tule niin päivän kokonaisrasvat jäävät näin dieetilläkin alle suunnitellun 50 gramman, kun jättää kalaöljyt ja lesitiinit pois.

edit: jos haluaa näppäillä niin mausteista voi laskea finelin mukaan noin 50kcal eli noin 6,25 kcal / 200g niin ei mene dieetti vituiks :lol2:

Heikki722 sanoi:
1,6kg:n köntti kutistui painoltaan 1,05 kiloiseksi. Laskin uudet ravintoarvot 7%:n rasvapitoisuuden mukaan, jolloin sain seuraavat arvot:

Kcal / 100g = 210,5
Prot / 100g = 29
Rasv / 100g = 10,5

Todellisuudessa rasvaprosenttihan jää huomattavasti alemmaksi, veikkaan, että tuotoksen keveneminen johtui suurelta osin juuri rasvan poistumisesta. En tullut punninneeksi poistunutta rasvaa kuitenkaan. Ja kun rasvan osuus alenee, täytyy proteiinin suhteellinen osuus nousta - eli lopputuloksessa on siis selkeästi yli 30g protskua satasessa.

Ja nyt kun jatkan tätä dieettinäppäilyä niin proteiinin suhteellinen osuus uunista tulleessa pötkössähän ei noudata yllä kuvattua päättelyä. Proteiinin suhteellinen %-osuus on suoraan verrannollinen kokonaispainoon.

Alussa esim. 1,6 kg x 0,188 % (finelistä) = 300,8 g eli kimpaleessa on proteiinia 300,8 grammaa. Kun pötkö painaa uunista tulon jälkeen 1,05 kg on siinä edelleen sama kokonaismäärä proteiinia (300,8), mutta sen suhteellinen %-osuus kasvaa kun kokonaismassa pienenee, kun kimpaleesta poistuu vettä ja rasvaa. Eli uudessa kimpaleessa P %-osuus on 300,8 : 1050 x 100 = n. 28,65 % (ja tämänhän ville totesikin). Jos sen sijaan lopputuloksessa olisi selkeästi yli 30g protskua satasessa niin kuin ville väittää - esim 35 grammaa - tarkoittaisi tämä sitä, että koko palassa olisi proteiinia yhteensä 35 x 10,5 = 367,5 grammaa. Proteiinin määrä toisin sanoen olisi lisääntynyt uunissa 367,5 - 300,8 = 66,7 grammaa. 0,2865 x 1050 sen sijaan on alkuperäinen 300,8 g. Proteiinin kokonaismäärä toisin sanoen säilyy samana vaikka rasvan määrä väheneekin uunissa käyneessä kimpaleessa, ja uunissa käyneen kimpaleen tarkka P-pitoisuus on mainittu n. 29 % eikä yhtään yli ;)

Oli pakko kirjoittaa kun tekemäni http://kotiweb.kotiportti.fi/2fast4you.info/kebab.htm ohje osui silmään =)
Tässä ollaan väännetty pötkylää sen verran että täytyy myöntää että parhaaseen tulokseen pääsee kun ei syö kebabia tuoreeltaan vaan laittaa sen jääkaappin yöksi mutta EI lämpimänä muovipussiin koska se hikoilee ihan kauheesti.
Seuraavana päivänä saa vuoltua huomattavasti ohuempia lastuja kun liha on vetäytynyt sitten lastut paistinpannulle niin saadaan "terveellinen" ruskistettu pinta lastuille :kippis1:
Paljonko Suomalaiset oikeen syö tota kebabia kun toikin ohje on kopioitu muutamaan lehteen ja joka hemmetin foorumilla pähkäillään samoja asioita :)

Jos jostain saatte käteenne pippurisekoitusta kuin kebabpippuri nii kokeiltaa ehdottomasti mustapippurin tilalle.Toimii hemmetin hyvin. Sitä saa ainaki Jyväskylästä Silkkitie kaupasta.:rock:

iteki tein tuota,mutta en tiedä mitä kebabbia muualla paikkakunnalla myydään,mutta täällä rovaniemellä joka paikassa on parempaa kebua kuin tämä oma tekoinen,tein 2x 400g jauhelihasta ja mausteita..ei siinä,kyllä tuota söi kunnes alko tökkimään kolmantenä päivänä ja oli kiinteää kun junttasin nyrkillä kulhossa sen lihan köntiksi,vittu kun kiveä:eek:

toista kertaa en kyllä tee.

On tuota tullut tehtyä se 1,2 - 2,1kg. Helppo tapa tehdä proteiinipitoista safkaa. En tiedä mistä johtuu, mutta omaan suuhun sikanauta maistuu paremmalta kuin naudanjauheliha oli se paistista tai ei ja vaikka on terveellisempää.

Tänään tuli väännettyä eka kertaa tee-se-itse kababia!! Ja täytyy sanoa, että hyvää on.. :kuola:

Ehkä hiukan liikaa tuli laitettua mausteita, mutta kyllähän kebussa täytyy makua olla! :D

Täytyy tehdä toistekkin... :thumbs:

modified sanoi:
On tuota tullut tehtyä se 1,2 - 2,1kg. Helppo tapa tehdä proteiinipitoista safkaa. En tiedä mistä johtuu, mutta omaan suuhun sikanauta maistuu paremmalta kuin naudanjauheliha oli se paistista tai ei ja vaikka on terveellisempää.

Miten se naudanjauheliha on terveellisempää sun mielestä?

Eikö naudan jauheliha ole ainakin vähärasvaisempaa? Lihassa oleva rasva ei ole erityisen terveellistä. Kai siihen jokin syy on miksi tällä foorumilla naudan jauhelihaa suositaan niin paljon. Minulle aivan sama.

modified sanoi:
Eikö naudan jauheliha ole ainakin vähärasvaisempaa? Lihassa oleva rasva ei ole erityisen terveellistä. Kai siihen jokin syy on miksi tällä foorumilla naudan jauhelihaa suositaan niin paljon. Minulle aivan sama.

Siis naudanPAISTIjauheliha tai muuten vähärasvainen on vähärasvaisempaa kuin normaali naudanjauhelija tai sikanautajauheliha, mutta sikanautaakin saa vähärasvaisempana joten ei se nauta tee siitä sen terveellisempää. Itseasiassa sianrasva on monipuolisempi ja tosiaan sopii toisiin ruokiin paremmin.

Sikanauta jauhelihaa en enää syö. Olen itse ollut korkeatasoisessa kaupassa liha-hommissa, ja siihen sikanautaan laitetaan kaikkea skeidaa mitä ei voi myydä "erikseen". Eli älkää hyvä ihmiset sitä syökö. Tai syökää vaan mutta muistakaa mitä syötte :)

vond sanoi:
Sikanauta jauhelihaa en enää syö. Olen itse ollut korkeatasoisessa kaupassa liha-hommissa, ja siihen sikanautaan laitetaan kaikkea skeidaa mitä ei voi myydä "erikseen". Eli älkää hyvä ihmiset sitä syökö. Tai syökää vaan mutta muistakaa mitä syötte :)

Eikse riitä, että se maistuu hyvältä? Mikä osa siinä siassa/naudassa on niin huonoa etteikö sitä vois syödä?

Suositut

Back
Ylös Bottom