Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin ja jos ne reiät tekee sinne pötkön pohjaan, niin kannattaa joku pelti varata sinne alle, ettei rasvat ole uunin pohjalla. :)

kannattaa laittaa vaikkei niitä reikiä teekään.

Valmistin viikonloppuna n. 1kg kebabpökäleen. Lihana oli puolet ja puolet lammasta ja nautaa. Mausteena oli n. 30g aromisuolaa ja jonkin verran pippurisekoitusta.

Möyhin lihaa muutaman minuutin, niin että mausteet sekoittuivat ja painelin ilmat pois. Muovasin lihasta n. 5cm halkasijaltaan olevan pökäleen ja kietasin pari kierrosta foliota ympärille. Pohjaan tökkäsin haarukalla muutaman kerran. Liha muhi sadassa asteessa 3 ja puoli tuntia ja lopuksi annoin vetäytyä n. 10 minuuttia huoneenlämmössä.

Lihasta tuli aika tiukkaa kamaa, eikä yhtään murekemaista. Maustaminen onnistui nappiin ja liha maistui helvetin hyvälle. Kastikkeita joutuu vielä hieman säätämään. Seuraava päivänä pökele oli entistä tiukempi ja muistutti koostumukseltaan jo melkein jotain salamipötköä. Siitä sainkin idean että voisin tehdä yhden satsin jääkaappiin, josta vuolisin herkkua leivän päälle.

Kannattaa tosissaan olla tuossa kebabin teossa tarkkana niiden rasvojen kanssa. Itse muistelen, että sieltä folion sisältä tuli aika järkyttävä määrä nestettä paistamisen jälkeen.

Kukaan kokeillut viljapossun jauhelihaa kebabin sekaan? Läheisen lihanjalostamon (8% rasvaa) viljasikaa saa n. 1,5 € / 400-500g joten tuota täytyy ainakin kokeilla. Ei yksinään, mutta naudanjauhelihan sekaan. Sikanaudasta tein viimeksi 2kg möykyn, olihan tuo hyvää, mutta aivan helevetin rasvaista.

Aattelin kokeilla tehä tuota, mutta jos teen pienemmän annoksen eli 500g nauta-sikaa, niin kauanko uunissa ja millä asteilla? Luulis ainaki että pienempi lihamäärä veis vähemmän aikaa...

joo, n oo oikeen haka ruuanlaitto-asioissa...(uusavuton)

Eilen tein pienen satsin. 400g 10% lihaa. Uunissa vajaa 3 tuntia 125*C. Ens kerralla saa olla kyllä pitempään. Mutta hyvää oli!! Tehtiin siihen päälle vielä pitaleivät ja kastikkeita, ai että oli namia ;)

Aattelin kokeilla tehä tuota, mutta jos teen pienemmän annoksen eli 500g nauta-sikaa, niin kauanko uunissa ja millä asteilla? Luulis ainaki että pienempi lihamäärä veis vähemmän aikaa...

Tuossa ei kauheasti vaikuta määrä aikaan, itse olen tehnyt välillä 1-2 kiloa ja samassa ajassa tullut varsin samanlaista mättöä. Luulisi kuitenkin noin pienen määrän vaativan hieman vähemmän aikaa, ehkä.

Itse tein vkl kilon verran ja unohdin uuniin 5 tunniksi eli tunnin liikaa ja tuli jopa parempaa kuin ennen!

Testasin reseptin jonka seuraan liitin pitaleipiä (väänsin itse), maustamatonta jogurttia, chilikastiketta, valkosipulikastiketta, salaattia ja jalopenoja.

Annosten koko oli samaa luokkaa kuin keskiverto kebabputkassa. Tuloksena aivan sairas ähky neljän ahmimalla vedetyn kebun jälkeen.

Arvio koko setistä:4:

Uih. Nyt nukkumaan.

koko ei vaikuta aikaan eli 4tuntia 100 asteessa. mulla oli 600g paistijauhelihaa ja syötävää jäi noin 400g koska köntistä lähtee paljon nestettä. eli aivan sama minkä kokonen köntti, siis ainakin 2kg ja sen alle menevissä, niin se aika on se 4tuntia. aikaan perustuu myös se, että siitä tulee kebabbia eikä mureketta.

Tätä ei kyllä kanata kokeilla, menee diieetti täys v***iks :)

1,2kg sika-nautaa ja koko mötkäle meni broidin kanssa puoliks muutamas tunnis, kannattaa varoo sitä mustapippurin käyttöö kun vetää helpost liian tuliseks.

Hmm. Miksköhän meillä ei aivan täysin onnistunut. Oli vähän murekemaista eikä siitä saanut kunnon lastuja, kun se mureni. Laitoin n. 1kg lampaanjauhelihaa, 0.8 normaalia nautajauhelihaa ja 0.4 naudan paistia. Lisäks vähän rypsäriä.
Uunissa tuo mötikkä viihty lähes 4h ja asteita joku 120. Oiskohan noin ison pitäny olla vielä pidempään?

Eikös alkuperäinen ohje ollut 100 astetta?

Sadassa asteessa olen ite myös laittanut ja hyvää tuli. En ole moneen kuukauteen laittanut home-made-kabab. Pitäisi taas laittaa satsi tulemaan. Ainoa huono puoli kebabin laitossa on, et iskee hirvee nälkä ku alkaa sitä laittamaan ja sit joutuu odottamaan sitä reippaat 4h... On tietenkin sen arvosta!! :)

Kebabliha

800G Jauhelihaa (nautaa)

30g Aromisuolaa

1/5 dl Pippurisekoitusta (jotkut käyttävät pelkkää mustapippuria)

Laita mausteet astiaan ja lisää jauheliha.

Sekoita seos hyvin sekaisin ja paina vaikka rystysillä mahdolliset ilmat massasta pois. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä tiiviimmäksi saat jauhelihan sitä parempi.

Tee jauhelihamassasta noin 5cm paksuinen pötkylä ja kääri se TIUKASTI folioon.

Laita pötkylä pellille tai ritilälle 100 asteiseen uuniin ja anna sen kypsyä 3h 30 min.

ÄLÄ yritä nopeuttaa kypsymistä nostamalla uunin lämpöä, koska silloin tuloksena on jauhelihamureke.

Tollasen ohjeen mukaan oon tehny ja ihan loistavaa on tullut. Kannattamisen arvoista on muuten kokeilla sillä kariniemen kananpojan jauhelihalla tuo sama resepti, tuli muuten hullun hyvää:kuola:

Tämä on jo tullut monta kertaa esiin, mutta parhaiten onnistuu siis murskaamalla jauhelihan rakenne ensin käsin. Itse murskaan rakenteen ikäänkuin vaivasin taikinaa ja sen jälkeen painelen tiukaksi paketiksi. Jos suoraan yrittää painaa tiiviiksi paketiksi folioon niin tuskin tulee niin "tiukkaa kamaa".

eilen tuli taas pikku köntti tehtyä. hyvin lähti slaissia ku pystyi juusto höylällä höyläileen :)

Suositut

Back
Ylös Bottom