Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
Haa, äippä keksi rullakebun pohjan, joka on "ehkä" terveellisempi kuin normirullan pohja? Koostumus ja ravintoaineet ei ole vielä selvillä, mut taikinaan tuli ainakin aamupuurot, perunaa, ohrajauhoja, piimää.. vehnäjauhojakin piti laittaa vähän?!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aaah, nyt vasta tuli kokeiltua ja voi aiai että oli hyvää :5: Kiitos reseptistä!

Kokeilin minäkin tuota joskus ja hyi saatana että oli perseestä. Tai no ei sentään, se maistui pippurilla maustetulta jauhelihalta. Eli ei mitään tekemistä kedapin kanssa.

Aivan loistavaa!!!

AIVAN LOISTAVAA!!!! :rock: :5:

"Jämä" paloista laitoin sitten mukaan pytti-pannuun, siitähän tuli aiva loistavaa KEBAB-PANNUA!!! :thumbs:

Oma satsi oli:
600 g Nauta-sikaa jauhelihaa
400 g Nauta jauhelihaa
Noin 20 g aromisuolaa
2-3 rkl mustapippuria

Mausteita ois voinnu olla enemmän.... Ens kerralla sitten!!

Hyvän kastikkeen sai vielä ku laitoin tämän:

- 3 purkkia (70g) tomattipyrettä
- 1 rlk ketsuppia
- 1 rlk sinappia
- ripaus mustapippuria
- noin 2 dl vettä

Nam nam!!! :)

jarhu sanoi:
No tuo on kyllä ihan perusLIHAMUREKE. Taino voihan sitä kutsua kebabiksikin

Eikös lihamurekkeeseen sentään tule kaikenlaista turhaa lisämössöä, kuten kananmunia, korppujauhoja, kermaviiliä ja sipulia, jotka sitten "kiehautetaan" nopeasti uunissa 250 asteessa niin, ettei se ehdi vetäytymään kasaan.

Hitaasti kypsytetty maustettu jauheliha kyllä kuulostaa ihan siltä tavaralta, mitä tarjoillaan n. 95%:ssa suomalaisista kebab-mestoista.

Tein minäkin tuota kebabia, 400g naudan 7% jauhelihaa, ja 400g sika-nautaa. Hakkasin käsin 15min (yritin tehosekoittimella, mutta meinas mennä jumiin koko vehje), laitoin noin 1/4dl mustapippuria, vähän all-around mausteseosta, chilijauhetta ja Kreikasta tuotua Mix for gyro'sia (paikallinen kebab, näyttää kuin olisi lihanpalasia kiinnitettyä läskillä toisiinsa, ja pistetty vartaaseen). Vähän aikaa jääkaapissa, sitten folioon, johon pohjaan pistelin reikiä jotta rasva pääsee valumaan ritilän alla olevaan vuokaan. 4h uunissa, ja hyvää tuli. Keskelle massaa oli vaan ilmestynyt ihmeellinen reikä.

Kuulin että Keskolta ostetaan tosi paljon valmista kebab-massaa noihin kebab-paikkoihin, se on perus naudan jauhelihaa joka on maustettu ja muotoiltu semmoisiksi vartaiksi, jotka sitten pakastettuna myydään noihin paikkoihin. Ravintolassa ne sitten pistävät ne jäisinä pyörimään niihin vartaisiin, jossa ne sulavat/kypsyvät. Jotkut paikat kuulemma ostavat jostain r3(?)-jauhelihaa, mikä on kaikkein paskimmista osista nautaa tehty, täynnä jänteitä ym. ja vitusti rasvaa, ja tekevät siitä sitten itse ne vartaat.

siis joo

kebabissa kannattaa ollakkin sitä rasvaa.. sehän nyt kuiteskin suurimmilta osin valuu pois..
jos ei ole lihassa rasvaa niin tulee uberkuivaa tuotetta

btw

tossa kävin äsken vetää chilissä lounaan kebabateria, jossa rankalaiset vaihdettu salaattiin ja leipä heitetty helvettiin.. siis periaatteessa kebabsalaatti tomaattisoosilla.. toimii

Googlen kautta löysin kebabista tietoa ja ravintoloissa myytävä kebabliha on todellakin maustettua ja hitaasti kypsytettyä jauhelihaa, josta on tietysti muotoiltu semmoinen köntti. Tiedon oikeellisuudesta en mene sitten vannomaan mitään, googlen kautta löytyy aina kaikkea ihmeellistä :P

Joten tämän ohjeen mukaan tehty tuotos ei ole ainakaan lihamureketta, niinkuin joku mainitsi.

sellanen kysymys että jos menee ihan vaan jonnekkin kebab mestaa ja ottaa vaikka lounaaksi kebabin salaatilla ni onko se kauheen epäterveellinen? eiks kuitenkin siinä lihassa oo protskua suht paljon? mites on ton rasvan puoli ja onko siinä hyvää vai huonoa rasvaa?jostain muistan lukeeni et 100g olia jokun10g rasvaa.. muutaman kerran oon meinannu ottaa lounaaks tonnikalasalaatin tilalle esim.kalkkunakebabin mut en sit oo uskaltanu ku en oikein tiiä et onko se sit epäterveellistä..

sellanen kysymys että jos menee ihan vaan jonnekkin kebab mestaa ja ottaa vaikka lounaaksi kebabin salaatilla ni onko se kauheen epäterveellinen? eiks kuitenkin siinä lihassa oo protskua suht paljon? mites on ton rasvan puoli ja onko siinä hyvää vai huonoa rasvaa?jostain muistan lukeeni et 100g olia jokun10g rasvaa.. muutaman kerran oon meinannu ottaa lounaaks tonnikalasalaatin tilalle esim.kalkkunakebabin mut en sit oo uskaltanu ku en oikein tiiä et onko se sit epäterveellistä..

Eikös joku tässä aikaisemmin maininnut, että kebabpaikoissa niitä vartaita valellaan rasvalla aina välillä. Ilmeisesti siksi ettei se liha kuivu tms. En sitten tiedä jääkö sitä rasvaa itse lihaan, vai valuuko se pois..

ammii sanoi:
sellanen kysymys että jos menee ihan vaan jonnekkin kebab mestaa ja ottaa vaikka lounaaksi kebabin salaatilla ni onko se kauheen epäterveellinen?...
Eli et oo uskaltanut ottaa kebabia salaatilla, koska pelkäät, että se on epäterveellistä? Meneekö nyt vähän yli? Se ei ketään tapa eikä kenenkään dieettiä tuhoa vaikka vetäisit kerran kuussa kaksi oikeeta kebabbia ranskalaisineen päivineen. Ei kannata olla liian kriittinen ruokavalion suhteen kuitenkaan.

ammii sanoi:
sellanen kysymys että jos menee ihan vaan jonnekkin kebab mestaa ja ottaa vaikka lounaaksi kebabin salaatilla ni onko se kauheen epäterveellinen?

Vain jos siinä on liikaa turkkilaisesta irronneita ainesosia.

Eikö tuo suolamäärä ole ihan saatanasta? Jos kaksi kiloa tekee tota niin se on kuitenkin maksimissaan 2 päivää että se on syöty, ja molemmille päiville 45 g suolaa plus muusta ravinnosta tuleva suola.

Enpäs tiä mut yksi Lappalainen (;) ) Miäs teki mulle jauhenlihasotkusta, mistä en ikänä ois uskonu, niin tosi maistuvaa kebabbia! Hmmh, jos Lapinmiäs tunnistat ihtes nii laita privaa karvakuono:D

RRKalle sanoi:
Eikö tuo suolamäärä ole ihan saatanasta? Jos kaksi kiloa tekee tota niin se on kuitenkin maksimissaan 2 päivää että se on syöty, ja molemmille päiville 45 g suolaa plus muusta ravinnosta tuleva suola.

Sellanen korjaus, että aromisuola =/= suola. Aromisuolasta on ~52% suolaa ja loput on valkosipulia ja mitäs kaikkea siinä nyt onkaan.

ammii sanoi:

Mä olen monesti ottanut kebabin salaatilla evääksi töihin ja hyvää on. Sopii mun mielestä hyvin ketoilijoille, kuten mulle.

Snowbe sanoi:
Sellanen korjaus, että aromisuola =/= suola. Aromisuolasta on ~52% suolaa ja loput on valkosipulia ja mitäs kaikkea siinä nyt onkaan.

Jepu, no se laitta vähän asioihin järkeä, ei tuota kyllä silti joka päivä viittisi kiloa popsia, mutta voihan sitä pienemmissäkin annoksissa vedellä.

RRKalle sanoi:
Jepu, no se laitta vähän asioihin järkeä, ei tuota kyllä silti joka päivä viittisi kiloa popsia, mutta voihan sitä pienemmissäkin annoksissa vedellä.

Niinno eihän sitä kukaan käskenykkää syömää kiloittain ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom