Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tossa pari päivää sitten tuli tehtyä kilo tota tavaraa. Mustapippuria pistin vähemmän kun ohjeessa, mutta oli vielä pikkasen pippurista. Luottamus tohon tekeleeseen oli aika pieni, mutta kun ekan kerran maisto niin :kuola:. Pikkasen vajaa neljä tuntia se mötkö vietti uunissa ja hyvin sai vuoltua. Pakko tehdä uudestaan!

Tuli kyllä sikahyvää, mutta vähän murekemaista(?)

Johtunee siitä, etten saanut jauhelihasta sellaista tasaista mössöä, koska työkaluina oli vain kädet! Millä itse 'vaivaatte' jauhelihan, ennen rullaksi pyörittämistä?

L0b0 sanoi:
Tuli kyllä sikahyvää, mutta vähän murekemaista(?)

Johtunee siitä, etten saanut jauhelihasta sellaista tasaista mössöä, koska työkaluina oli vain kädet! Millä itse 'vaivaatte' jauhelihan, ennen rullaksi pyörittämistä?

Minä ainakin veivasin ihan käsin, ja hyvää tuli.
Jollakin yleiskoneella vois tulla vielä tasasempaa.

Täälläkin tuli kebab valmiiksi!

Omia huomioita kebusta,

Tein sen naudan paistijauhelihasta, kebusta tuli liian kuivaa omaan makuun. Ensi kerralla sotken rypsäriä joukkoon, luulen että silloin saisi myös massasta tasaisemman.

Ohjeen mukainen pippurimäärä on liikaa omaan makuun. Aromisuolaa laiton reilusti alle ohjeen, ehkä hitusen enemmän olisi saanut olla.

Ensin oli tarkoitus tehdä kastike tässä keskustelussa ilmi tulleiden ohjeiden mukaisesti, mutta Lidl:istä löysin sitten sekä tomaatti- että jugurttikastikkeet täydentämään makuelämystä.

File-veitsellä sai mukan ohuita siivuja!

Kaiken kaikkiaan: kyseessä on aikamoinen herkku! Mitä todennäköisemmin ohjeen postaaja tulee kylpemään suosionosoituksissa vielä pitkään! :worship:

Tuli sitten itekkin tehtyä tuota... Ite mylläsin sitä jauhelihaa vatkaimella missä oli ne taikinakepit kiinni ( en tiiä nimeä) ! Veivasin niin kauan sitä kun lihan rakenne meni rikki eli oli aivan tasaista mössöä... sitten laitoin mössön erittäis tiiviisti folion sisään yritin viel puristaa ilmat pois sielt paketista! sitten ei ku uuniin... kun otin uunista pois niin annoin patukan jäähtyä ihan kokonaan niin tuli todella kiinteää lihaa!!! Nyt tarviis hommata se sellanen "partakone" millä ne tekee niitä siivuja kebappi mestoissa! :rock:

Moni tuntuu saaneen liian pippurisen paistoksen. Miten paljon te ootte laittanu pippuria jotka on ollu maustamiseen tyytyväisiä?

Tulihan tuota testattua ja hyvää oli. Tein hirvenjauhelihasta joka on erittäin vähärasvaista (n. 3%), joten lisäsin mausteiden lisäksi n. desin ruokaöljyä.

Kaikki ainekset sotkin puuhaarukalla sekaisin. Olisi ehkä kannattanut käyttää esim. sähkövatkainta jotta olisi saanut mahdollisimman tasaisen taikinan aikaiseksi. Kyllä tuosta nytkin pystyi vuolemaan lastuja, mutta olisi se pötkö saanut hieman kiinteämpi olla.

Kannattaa tosiaankin pyöritellä mahdollisimman tiiviksi se taikina folion sisälle, niin ei pitäisi tulla murekemaista.

Ensi kerralla taidan laittaa hirven joukkoon lammasta kun sitä muutamat kehuivat.

Kohta ollut n. 1h uunissa ja tein 1,2kg klöntin. Maustin eri pippureilla ja suolilla. Toivotaan, että on hyvää. Kirjottelen sitten uudestaan.

Kilo pötköttää mullakin uunissa. Puolen yhentoista jälkeen pääsee tarkastamaan tilanteen. Kutkuttaa jo nyt.

Noniin, puol tuntia ollut uunissa. Ssältää 1,6kg naudanpaistijauhelihaa (10%) 47g aromisuolaa ja 0,3 desiä mustapippuria. Leivoin kääretorttumaisen pötkylän.

Palailen tuossa puolen yön tietämillä :hyper:

Eli kebbe on valmis ja uunissa se oli 3,5h. Seuraavalla kerralla ainakin 4h uunissa. Sopivan tulista, mutta ehkä liian suolasta. Joka tapauksessa, helvetin hyvää.
Tekee kebbe höböö!

Eikö kannattaisi maistaa ne suolat ja pippurit kuntoon ennen kuin paistaa koko pötkön.

Tuli erittäin hyvää!

siis miten te saatte kuivaan, raakaan jauhelihaan sekotettua nuo mausteet niin et ne tulee kunnolla tasaisesti sekaisin? Käsillä vaan survoa kulhossa hyvä tovi?

edit: siis luulis että väkisinki tulee välillä sellasia kohtia, jotka on ihan järjettömän mausteisia ja vastaavasti ihan mauttomia kohtia myös.

Andy sanoi:
siis miten te saatte kuivaan, raakaan jauhelihaan sekotettua nuo mausteet niin et ne tulee kunnolla tasaisesti sekaisin? Käsillä vaan survoa kulhossa hyvä tovi?

Itse sekoittelin puuhaarukalla, mutta niin kuin aikaisemminkin sanoin tehosekoitin voisi olla hyvä apuväline tuossa. Voisi koittaa myös siten, että sekoittaa mausteet pieneen määrään vettä jonka sitten sekoittaa lihan joukkoon. Pieni määrä vettä voisi muutenkin helpottaa tiiviimmän "paketin" tekemistä.

-EDIT- Itse asiassa liha josta tein oli hieman vetistä koska se oli pakastimesta.

Suositut

Back
Ylös Bottom