Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
BadTaste sanoi:
Kun kerran ihan selvästi tiedät miten "oikeaa" kebabbia valmistetaan, niin antaa vaan tulla reseptiä. Siis tarkoitan tätä perusählykebabbia.

No enhän minä ole millään tavalla ilmaissut mitään tollaista. En ole väittänyt etteikö tuo ensimmäisen viestin resepti olisi kebablihan resepti. Vai voitko väittää vastaan? Kebab on nykyään, siis huom. nykyään, Turkissa yleinen nimitys liharuualle. Kebablihaa voi tehdä noin myös, mutta halusin vain huomauttaa että se on myös ihan lihamureketta. Samalla tavalla valmistetaan. Yhden reseptin jo pastesin, ja niitä reseptejä on netti pullollaan. Tietenkin voin pyytää pienellä vaivannäöllä konsultaatiota kokilta, huom. ei miltään perusmutupizzan tai kebabinpyörittäjltä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noi ravintoarvot tuolla linkissä oli kyllä täyttä paskaa jos joku. Vähärasvaisesta naudan- ja lampaanlihasta peruskebua my ass. Niissä ei todellakaan ole edes 90 prosenttia lihaan verrattavia aineita, ja itse lihaa alle puolet. Nahkaa, kananjämää sun muuta on aika lailla, lammasta ei yleensä ollenkaan. Sen lisäksi niitä vielä voidellaan rasvalla siinä vartaassa, että turha luulla kebumestassa syövänsä jotain hyvää lihaa.

Itse kyllä pidän kebabista, mutta tuollainen harhaanjohto on aika vittumaista. Tuo alun resepti oli kyllä aika simppeli mureke/kebab/lihaköntti, ja varmasti hyvää. Siihen on helppo lisäillä omia ideoita, esim sipulia ja oliiviöljyä.

Yllättävän hyvää tuli :)

900g pötkö uppos kahdella aterialla kokonaan mahaani :kuola: Paistamisen jälkeen kannattaa antaa pötkön vetäytyä ihan rauhassa, sellai 15-20min, niin siitä saa helposti vuoltavan!

Toinen niksi on laittaa lihat folioon. Tehdä muutamia reikiä folion alaosaan. Foliopötkö vuokaan ja vuoka uuniin.

pakkokai se on itekki joskus tuota testata kun niin kovasti kehutaan.

kauanko sitä kilon könttiä pidetään uunissa+asteet myös(2tuntia ja se 100c)?

Grim Reaper sanoi:
Onko tuo totta? :eek:
Kerroppas sitten mitkä paikat Oulussa tarjoavat aitoa lammaskebabia.

Ravintola Istanbul. Viime käynnistä on jo reilu vuosi aikaa joten täysin varma en ole onko niiden listalla tuota lammaskebabia enää. Aikaisemmin tuolla oli alkuruuaksi tarjolla paistettuja pässinkiveksiä, jotka olivat muuten erittäin hyvän makuisia :) Pari kertaa tuli niitäkin syötyä.

neutraali sanoi:

Hyvä päätös.

Eli itse iskin uunin 125c ja pikkasen vajaa 4h oli uunissa.

seppo-x sanoi:
Ravintola Istanbul. Viime käynnistä on jo reilu vuosi aikaa joten täysin varma en ole onko niiden listalla tuota lammaskebabia enää. Aikaisemmin tuolla oli alkuruuaksi tarjolla paistettuja pässinkiveksiä, jotka olivat muuten erittäin hyvän makuisia :) Pari kertaa tuli niitäkin syötyä.
heh, täällä seinäjoellakin on Istanbul :D yhdessä vaiheessa nurkan takana oli myös Ankara :)

neutraali sanoi:

Tein eilen ja oli hyvää, paljon parempaa kuin paikallisten pizzerioiden. 700 gr paistijauhelihaa, 1/3 ps aromisuolaa, mustapippurirouhetta 1/6 dl, 4 tuntia 100 astetta, tuli ehkä hivenen pippurista. Sen verran vahingosta viisastuin että ensi viikonloppuna teen tuon 2 kilon köntin ihan suosiolla, ei tarvi tyytyä maisteluun.

Kuinkas tuommonen mahtaa säilyä jääkaapissa, noin niinkuin jos tekisi reippaamman klimpin josta vois aina välillä vuolla???

tehtiin tuossa vanhempien kanssa tuollainen, ja aineksina oli 800g naudanjauhelihaan ja about 1,1kg lampaanpaistista tehtyä jauhelihaa. pirun hyvää tuli :) :rock:

nothing sanoi:
Tarvii ensi viikolla kokeilla tuota ja ajattelinkin kysäistä, että onko kenelläkään reseptiä hyvään kebab kastikkeeseen?

Snellmannin kebablastu-pussin kyljessä on kuuleman mukaan toimiva ohje - omakohtaista kokemusta ei ole...

nothing sanoi:
Tarvii ensi viikolla kokeilla tuota ja ajattelinkin kysäistä, että onko kenelläkään reseptiä hyvään kebab kastikkeeseen?

Turkkilaista jogurttia, myydään ainakin prismassa sellasessa valkosessa muovipöntössä.

Siihen sotket tuoretta persiljaa ja mustapippuria rouhittuna.

Tomaattikastikkeen nyt saa vaikka purkillisesta murskattua tomaattia, johon silppuat sipulia, valkosipulia ja chiliä, ja pehmität sipulit keittämällä hiljasella tulella. Sitte vaan näitä sooseja kepupikasan päälle. :thumbs:

Pakkohan tuota oli kokeilla kun hyvältä kuulosti. Kaksi kiloa naudan jauhelihaa ja uunissa se 4 tuntia. Aromisuolaa laitoin huomattavasti vähemmän kuin mitä ohje sanoi, mutta oli se hyvää!!
Kunnon viipaleet aamupalalla leivän päälle.... kele, kohta voisi taas lähteä syömään :)

1.6kg naudanjauhelihaa, 1 sipuli, muutama valkosipulin kynsi, 0,5dl pippuriseos,0,25dl mustapippuri, n.30gr aromisuolaa ja kasvisliemitiivistettä pari rkl.
Nämä folioon ja uuniin 100asteeseen n. 3,5h ja 0,5h vetäytyminen.
Täytyy sanoa että epäillen tein ja odotin varsin karmasevaa tulosta, mutta tuli kerrassaan loistava pöperö!!

Jyväskylässä ei varmaan saa mistään paikasta aitoo lammas-kebuu. Täytyy kyl testata tota jauheliha settii jokukerta, kuullostaa hyvältä :)

kopsis sanoi:
Snellmannin kebablastu-pussin kyljessä on kuuleman mukaan toimiva ohje - omakohtaista kokemusta ei ole...

Kuinkas sattuikaan, jääkaapista löytyi yksi pussi tuota tavaraa. Laitanpas ohjeen tänne pakkislaisten iloksi:

Kebabkastike

Sekoita:
1½ dl tomaattipyreetä
1 rkl majoneesia
2 rkl sinappia
1 rkl ketsuppia
1 rkl aromisuolaa
hiven cayennepippuria

Lisää noin 4dl vettä tai kunnes kastike on sopivan paksuista. Säilytä ja tarjoile kylmänä

Olen kokeillut myös (muistaakseni) Pirkan chilikastiketta, sellaista oranssia väriltään. Siihen kun lisää hieman tulisuutta niin tulee oiva kebab-kastike.

Milijuunat :worship: :worship: :worship: :t tämän kebab-reseptin postaajalle! Eukkokulta tuota köntin eilen teki ja voe mahoton kun oli :kuola: !
Seuraavan kerran laitan annokseeni kyllä vähemmän chili-kastiketta, en muistanutkaan miten herkkä sille oon..vesi valui silmistä oikein kunnolla syödessä :itku:

Mut tosiaan, kerrankin voi epäterveellisestä hyvästä tehdä itse terveellisen hyvän maun kärsimättä. :hyper:

PS: Emäntä meinas jo hermostua kun sain oikein pakkomielteen tähän kebuun heti tään reseptin luettuani, tuli sellanen pakko-saada-tee-se-itse-kebabia-heti-paljon-mulle-kaikki-nyt- olo. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom