Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Huomenna laitan 1,2 kg paistijauhelihaa uuniin, kuinka pitkäksi aikaa pitäisi laittaa ja paljonko sitä pippuria ja aromisuolaa suosittelette laittamaan? :)

Itse laitan 50g aromisuolaa ja 25g mustapippuria. Noilla määrillä tuosta lihasta tulee semi-mausteinen omaan makuun. Käytän ruuan laitossa paljon mausteita, joten herkemmälle vähempikin kenties riittää. Mutta lihaa ei kannatta "alimaustaa". noin 4h uunissa 125C ja tiukkaakin tiukempi taikina, niin hyvä tulee!

Ja tuli kyllä tosi hyvää !

Vähän vähempi suola olis kyllä riittäny mut silti toooosi maukasta !

Oliko sulla sellasta enemmän "ei mureketta" vai just sellasta mureketta joka hajoaa käsiin? Meinasin käytää kokkaustaitojani hyväkseni joku päivä ja kiskasta kebabit.:) Ois mukava jos sen sais tehtyä sellaiseksi, jota vois melkeen tyyliin juustohöylällä vedellä siivuja tai ohuita siivuja veitellä. Leivän päälliseks ois ihan parasta... :kuola: Tai onko muut saanut miten kovia paketteja tosta tehtyä?

Oliko sulla sellasta enemmän "ei mureketta" vai just sellasta mureketta joka hajoaa käsiin? Meinasin käytää kokkaustaitojani hyväkseni joku päivä ja kiskasta kebabit.:) Ois mukava jos sen sais tehtyä sellaiseksi, jota vois melkeen tyyliin juustohöylällä vedellä siivuja tai ohuita siivuja veitellä. Leivän päälliseks ois ihan parasta... :kuola: Tai onko muut saanut miten kovia paketteja tosta tehtyä?
Jos löytyy yleiskone, niin anna sen jyllätä liha hienoksi. Tulee tiukkaa tavaraa. Käsipelillä saa "runkata" sitä taikinaa aika kauan, että saa saman lopputuloksen. Tämä on tietysti mustatuntuuajattelua. Absoluuttinen totuus vaatii laboratorio-olosuhteet. Itsellä tuli lähes juustohöyläkamaa.

Läpimurto.:D Kebabit on tullut useamman kerran väännettyä itse ja aina on ollut hyvää. Pienenä miinuksena on aiemmin ollut rakenne eli käsin vaivaamalla en ole vain saanut tarpeeksi hienoa massaa aikaiseksi. Eilen siihen tuli muutos, kun sain todellisen älynväläyksen. Ostin varta vasten kebabbioperaatioon rautakaupasta porakoneeseen maali-/laastivispilän...:david: Kymmenen euron sijoitus ei ollut paha lovi, sillä vispilällä sekoitellaan loppuelämän kebabit!:D

Latasin pari kiloa jauhelihaa kahdeksan litran ämpäriin mausteineen ja sitten vaan porakone laulamaan. Porana oli ns. norsupora eli vahvemman sorttinen kaveri, joka minulla on duunihommissa hirsiin porattavia vaarnatappeja varten. Foliot ympärille ja uuniin neljäksi tunniksi.

Lopputuloksena oli juustohöylällä vuoltavaa äärimmäisen kiinteää kebabbia. Vetelin emännän kanssa kermaperunoilla ja kastikkeella höystettynä iltaruuaksi kolmasosan koko satsista. Vielä on pariksi päiväksi herkkua jäljellä.:kuola:

Läpimurto.:D Kebabit on tullut useamman kerran väännettyä itse ja aina on ollut hyvää. Pienenä miinuksena on aiemmin ollut rakenne eli käsin vaivaamalla en ole vain saanut tarpeeksi hienoa massaa aikaiseksi. Eilen siihen tuli muutos, kun sain todellisen älynväläyksen. Ostin varta vasten kebabbioperaatioon rautakaupasta porakoneeseen maali-/laastivispilän...:david: Kymmenen euron sijoitus ei ollut paha lovi, sillä vispilällä sekoitellaan loppuelämän kebabit!:D

Latasin pari kiloa jauhelihaa kahdeksan litran ämpäriin mausteineen ja sitten vaan porakone laulamaan. Porana oli ns. norsupora eli vahvemman sorttinen kaveri, joka minulla on duunihommissa hirsiin porattavia vaarnatappeja varten. Foliot ympärille ja uuniin neljäksi tunniksi.

Lopputuloksena oli juustohöylällä vuoltavaa äärimmäisen kiinteää kebabbia. Vetelin emännän kanssa kermaperunoilla ja kastikkeella höystettynä iltaruuaksi kolmasosan koko satsista. Vielä on pariksi päiväksi herkkua jäljellä.:kuola:
Oi hyvä luoja että sai nauraa :hyvä: :hyvä:

NiksiPirkasta voisi räpsähtää kymmenen euroa tilille, kun lähettäisi tuon niksin sinne...:D

Siis ei todellakaan hajonnu käsiin vaan päinvastoin oli kovaa tavaraa :D
En jaksanu rueta ees kokeilee juustohöylällä leikkaamista ku vetäsin melkei koko satsin kerralla naamariin.
Tortillan sisällä salaatin ja kastikkeiden kera tajuttoman hyvää ! Suosittelen.

Olin eilen illalla vielä sen verran täpinöissäni menestyksekkäästä kebabbioperaatiosta, että päätin räpsäistä valokuvan todisteeksi juustohöylällä leikattavasta kebabistani. :rock:

P9301220.jpg

Olin eilen illalla vielä sen verran täpinöissäni menestyksekkäästä kebabbioperaatiosta, että päätin räpsäistä valokuvan todisteeksi juustohöylällä leikattavasta kebabistani. :rock:

Vihdoinkin "kovaa näyttöä" :D

Tämä vahvisti kebab-päätöksen meikäläisellä ja viikonlopuksi valmistuu ensimmäinen koe-erä.

Juu, ei se porakone todellakaan mikään edellytys ole hyvänmakuiselle kebabille, mutta itse en käsillä vaivaamalla ole saanut samanlaista sitkoa aikaiseksi massaan kuin poralla. Yleiskoneesta en sano mitään, kun ei omakohtaista kokemusta ole.

Kokemusta itse väännetystä kebabista on kymmenisen kertaa ja nyt vasta voin sanoa oikeasti onnistuneeni koostumuksen suhteen. Tässäkin hommassa harjoitus tekee mestarin (lue: läskin).:D

Sen verran vielä omin pikku kätösin toteutetun ja ennen kaikkea onnistuneen kebabbiaterian syvimmästä filosofiasta, että ei se lihan maku tai koostumus ole se autuaaksi tekevä tekijä. Se mikä oikeasti merkkaa, niin on hyvä kastike.:kuola: Tämä erottaa tavallisen punttispeden kyhäelmän karvakäden kulinaarisesta taivaspaikasta...:D Nimimerkillä p*rkeleen karvaiset kädet

Tulipa tänään väännettyä ensimmäinen testi kebaasi 800g:stä naudan jauhelihaa.
Mausteeksi lykkäsin aromisuolaa ja mustapippuria, kumpaakin summamutikassa.

Hieman jänskätti tuo mössön muovailu ja sekoittelu, myös pieni darra viilsi vielä ohimoa joten aikaa tuohon mäskin muovailuun ei juurikaan viitsinyt käyttää.
Niimpä iskin kaikki eväät kippoon ja möyhensin evästä käsillä kunnes mausteet olivat sekaisin.

Tavara folion päälle ja siitä taputtelin patukan muotoiseksi, panostin enemmänkin tuohon folion kireyteen kuin itse mäskin tekemiseen.

4 tuntia 100 asteessa ja ukko tietokoneen ääreen odottamaan. Puoli kahdeksalta vapisevin käsin foliot irti ja odotukset oli enemmänkin murekkeen puolella kuin siinä mitä lähdettiin hakemaan.

Lopputulos oli suorastaan rohkaiseva, jöötistä tuli yllättävän pinkeä ja jopa juustohöylällä saa slaissia. Seuraavaa massaa varten täytyy hankkia jonkun näköinen hämmennin minkä iskee Hiltiin kiinni niin saa mössöön enemmän sitkoa.

Tuntuisi että lopputuloksessa vaikuttaa suurimmilta osin se miten vitun kireälle saa kirnuttua sen folion.

Lähti "kebabit" tos tunti sitte uunii saa nähä minkälaista mössöä sieltä tulee. Ahneena tieteski heti se 2kg jauhelihaa... Ois ehkä voinu ajatella järjellä ja tehä sellane HIEMAN pienempi "koe-erä"... Minkäs mahat :D

Noniin.. Oma pötkylä uunissa, semmonen fiilis vaan, nyt tuli semmonen epäonnistuminen :eek:
Ennen toimeen ryhtymistä ois voinu lukea ketjusta enemmänki ku ekan sivun...

pari kertaa olen tehnyt ja nyt taas 2kg luomunautaa uunissa. Omaan makuun tulee hyvä kun suunnilleen puolittaa noi mausteet

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom