Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan yhtä terveellistä kuin mikä tahansa jauhelihasta tehty safka. Pippuria kannattaa tosiaan laittaa hieman alle tuon ohjeen suosituksen, itse tein kilon köntin ja tasan 1/4 osa desin menin laittamaan, olihan se vähän liian pippurista. Mutta yllättävän hyvää, aivan kuin oikea kebabbi! Vielä kun jonkun kastikkeen ja salaatin saisi värkättyä, niin ai että! Itsekin dieetillä olen, mutta perjantaina oli pakko tehdä kun oli jauhelihaa tarjouksessa. Kolmen aikoihin söin köntin, ja seuraavan kerran söinkin vasta illalla rahkan, oli meinaan niin täyttävää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon dieetil mut ei perkele pakko päästä kokeileen, onko kuin epäterveellist? Jos teen vaikka kilon köntin johon pippureit ja suolaa jne.

*Kuola valuu* :kuola:

E: Jauhelihana nauta-sika
Eiköhän kaikki ole kokonaisuudesta kiinni. Mikään ei sinällään yksistään ole epäterveellistä. Ja mikä siitä sika-naudasta tekee epäterveellistä kebabin muodossa vs. spagettikastike? Mitä väliä sillä on missä muodossa sen lihan syö. Muutenkin, enemmän sillä annoskoolla on väliä, söi sitten mitä tahansa.

Tuolla ekassa viestissä ei taidettu puhua mitään lihan "Muussaamisesta".
Sehän tässä on kaikista tärkeintä. Lihaa pitää veivata ja veivata ja veivata niin paljonkun jaksaa muuten tulee mureketta. Itse olen tehnyt ohjeella: 1200g NAUDAN jauhelihaa johon pussillinen aromisuolaa josta osan olen korvannut yleensä grillimausteella. Kerran erehdyin tekemään sikanautaan kebabin eikä tullut hyvää. Todella rasvaisen makuista. Nautaa se olla pitää!

^No ei sitä nyt pidä veivata paljo mitään. Muutaman minuutin kun puristelee ja lopuksi hakkaa nyrkillä niin tulee täydellistä. Toinen tärkeä vaihe on sitten folioon kääriminen, se pitää tehdä huolella että saa tiiviin paketin.

^No ei sitä nyt pidä veivata paljo mitään. Muutaman minuutin kun puristelee ja lopuksi hakkaa nyrkillä niin tulee täydellistä. Toinen tärkeä vaihe on sitten folioon kääriminen, se pitää tehdä huolella että saa tiiviin paketin.
Oon ihan samaa mieltä. Kunhan veivaa tasaiseksi ihan käsillä, puristaa kunnon möykyksi ja heittää folioon, niin ei tule mureketta. Itse en ainakaan ole onnistunut saamaan siitä mureketta kertaakaan. On koitettu kyllä veivata taikinakoukuilla ja sauvasekottimella, mutta lopputulos oli sama kuin käsinkin, joten enpä ole viitsinyt toista kertaa vaivautua. Liian nopea paisto on mielestäni se millä saa helpoiten murekkeet aikaan.

Nyt on ensimmäinen pötkylä uunissa. Saa nähä mitä tulee. 800g sikanautaa pyörittelin tehosekottimella sellaseksi taikinaksi ja sit mustapippurirouhetta ja aromisuolaa sekaan. Aika kiinteeksi möykyksi sain sen folioon käärittyä.

Nyt on ensimmäinen pötkylä uunissa. Saa nähä mitä tulee. 800g sikanautaa pyörittelin tehosekottimella sellaseksi taikinaksi ja sit mustapippurirouhetta ja aromisuolaa sekaan. Aika kiinteeksi möykyksi sain sen folioon käärittyä.
Ei siitä kauhean kiinteä mötikkä tullut. En vissiin veivannut sitä lihaa sen tehosekottimesta tulemisen jälkeen tarpeeksi eikä se mennyt folioonkaan tarpeeksi tiukaksi paketiksi. Lisäksi tehosekoitinkin meni paskaksi. :D Se kävi jo eilen ton lihan sekottamisessa vähän kovilla ja tänään räjähti sitten lopullisesti aamupalaa tehdessä.

Ei siitä kauhean kiinteä mötikkä tullut. En vissiin veivannut sitä lihaa sen tehosekottimesta tulemisen jälkeen tarpeeksi eikä se mennyt folioonkaan tarpeeksi tiukaksi paketiksi. Lisäksi tehosekoitinkin meni paskaksi. :D Se kävi jo eilen ton lihan sekottamisessa vähän kovilla ja tänään räjähti sitten lopullisesti aamupalaa tehdessä.

Kandee käydä salilla niin jaksaa veivata sen kiinteäksi. ;) Itselläni on onnistunut hyvin.

Kandee käydä salilla niin jaksaa veivata sen kiinteäksi. ;) Itselläni on onnistunut hyvin.
Oon mä joskus salilla käynyt. Ajattelin, että toi tehosekoitin sekottaa sen sellaiseksi massaksi mikä olisi hyvä ja niinhän se olikin, mutta olisi pitänyt veivata sitä vielä enempi myös sen jälkeen. Kyllä siitä silti veitsellä sai vuoltua sellasia ohuita siivuja ja oli vielä helpompaa tänään kun oli ollut jääkaapissa.

Oon mä joskus salilla käynyt. Ajattelin, että toi tehosekoitin sekottaa sen sellaiseksi massaksi mikä olisi hyvä ja niinhän se olikin, mutta olisi pitänyt veivata sitä vielä enempi myös sen jälkeen. Kyllä siitä silti veitsellä sai vuoltua sellasia ohuita siivuja ja oli vielä helpompaa tänään kun oli ollut jääkaapissa.
Minkäslaista tuli? Ihan vaan sen takia kysyn, kun juuri eilen tein sika-naudasta tuollaisen 800g pötkön, eikä maku muistuttanut kuin etäisesti kebabia. Kaiken lisäksi oli aivan hemmetin rasvaista, käärin mötikän aivan tiiviisti folioon, ja sitten kun otin uunista niin paketista oli varmaan puolet ilmaa (ei nyt ihan), ja vuoassa oli 0,5cm rasvalammikko. Pilkoin sen sitten pihveiksi ja laitoin naamaan. Oli se ihan syötävää, jopa parempaakin kuin jotkut valmispihvit, mutta ei sitä mitä siitä piti tulla.

Minkäslaista tuli? Ihan vaan sen takia kysyn, kun juuri eilen tein sika-naudasta tuollaisen 800g pötkön, eikä maku muistuttanut kuin etäisesti kebabia. Kaiken lisäksi oli aivan hemmetin rasvaista, käärin mötikän aivan tiiviisti folioon, ja sitten kun otin uunista niin paketista oli varmaan puolet ilmaa (ei nyt ihan), ja vuoassa oli 0,5cm rasvalammikko. Pilkoin sen sitten pihveiksi ja laitoin naamaan. Oli se ihan syötävää, jopa parempaakin kuin jotkut valmispihvit, mutta ei sitä mitä siitä piti tulla.
Joo tota rasvaa tuli helvetisti kyllä tosta sikanaudasta. Maku muistutti ehkä etäisesti jotain kaikista paskinta kebabia mitä täältä maailman persreiästä löytää. Oli se siis ihan syötävää, mutta ei kovin paljoa kebabilta maistunut. Täytyy kokeilla ensi kerralla tehdä ihan naudasta toi.

Nyt se ois sitten valmistumassa... Ainekset on: 700g kevytjauhelihaa 400g naudan jauhelihaa, n.50g aromisuolaa, n25g mustapippuria, chiliä, paprikaa yms. mausteita vähän fiilispohjalta. Ennen kuin mitään on vielä valmiina, tuntuu tärkeältä saada tuosta massasta kunnon massaa. Se ei siis mielestäni saa jäädä kuohkeaksi. Paiston suoritan 125 asteessa ja ehkä lopussa kirin vähän kovemmalla lämmöllä.
edit. Taikinan veivasin ajan kanssa monitoimikoneen taikinakoukuilla.

kerran oon tehny ja se pinta muistutti lähinnä kebabia kun juustoraastimella otti siivuja, mut sit sisältä sellasta jauhelimössiä, ihan paskan makuistaki. kyl ostan kebabit sillonku harvoin tarvii niin jostakin turkkilaiselta.

Ja nyt se on valmis... JA toimii!!! Aivan pirun maukasta!!! Lihasta tuli mielestäni täydellistä. Vuolemalla saa kuinka ohuita lastuja vaan, ei mitään ongelmaa.
Tuo Atrian kevytjauheliha on mielestäni oiva tuote, jotenkin erimakuista moneen muuhun verrattuna. Ainakin omaan suuhun sopii.
Ja mielestäni todellakin tuon taikinan teko on se ratkaiseva vaihe. Siitä pitää tehdä sitkeä.

Joo tota rasvaa tuli helvetisti kyllä tosta sikanaudasta. Maku muistutti ehkä etäisesti jotain kaikista paskinta kebabia mitä täältä maailman persreiästä löytää. Oli se siis ihan syötävää, mutta ei kovin paljoa kebabilta maistunut. Täytyy kokeilla ensi kerralla tehdä ihan naudasta toi.
Ja taas mun mielestä se oli aivan sika hyvää. No, mielipiteitä on monia. Ja mähän nyt oon tällänen karvakäsi jo valmiiks, niin mikä kebab ei mulle maistuis. :D

1.6kg naudan jauhelihaa, 30g aromisuolaa ja mustapippurirouhetta. 100 asteeseen joku 3.5-4 tunniksi, kattoo millasta tulee :rock: Voiko tuota nyt syödä tänään hyvällä omalla tunnolla iltapalan lisäksi?:D

Aah. Ihan sairaan hyvää vaikka itse sanonkin:hyper: Näyttää ja maistuu ihan kebabille. Iso klöntti tuli joten riittää syömistä vähäksi aikaa. Hyvää kamaa:thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom