Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt on 1,2kg pötky uunissa, saa nähdä mitä tulee. Tein paistijauhelihasta joten ei ollut kauhean rasvaista, eikä myöskään itse lihasta tullut kunnon taikinaa vaikka veivasin 20min forkut tulessa sitä. ~35-40g aromisuolaa ja 1/4dl mustapippuria mausteiksi, saa nähdä tuleeko ihan mautonta.

Ajattelin että antais olla tollasen 3h uunissa, virta pois ja vielä 1h vetäytyä siellä lämmössä. Kyllä jännittää.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Haa unohtui pistää kommentit miten pötky onnistui.

Koostumus oli kyllä kova, ei saa veitsellä painamalla siivuja, vaan pitää viillellä. Homma kusi osaltaan siinä että en kaiketi veivannut tuota lihaa tarpeeksi kauan, sillä juustohöylällä siivuja ei ikäväkyllä irronnut. Maku on kyllä täsmälleen sama kuin niissä aikanaan myynnissä olleissa herra Snelmannin kebab-lastuissa.

Erinomaisen makuista kun pistää ruisleivän päälle pari paksua siivua ja juustoa päälle -> mikroon. Lähtee nälkä ihan hyvin.

Ens satsin kun teen, vaivaan varmaan yleiskoneella tuon taikinan. En usko että lievä epäonnistuminen oli paistoajasta kiinni, kun tollaselle 1,2kg pötkylle annoin olla 3,5h ja 20min vetäytyä siellä uunissa.

kolmannen kerran pötkö tulossa kohta. Tunniin päästä uuniin. 6,5h ainakin antaa olla.
Viime kerralla vähän tuli liian vetistä (tietääkö kukaan miksi?), ekalla kerralla liian tulista :D

Kohta jännätää millanen tästä syntyy yöllä.

1,2kg pötkylle annoin olla 3,5h ja 20min vetäytyä siellä uunissa.

3,5h uunissa vaan? ite pidän 6,5h :D 1,4kg pötkylä.

tein kyllä. Ensimmäisellä kerralla näin ei käynyt.. oli kyllä erilainen astia (oli itsetehty foliosta semmonen alusta mihin neste valuu... en tiiä sitte. toivottavasti tästä tulis parasta kolmesta kerrasta. 3:00 valmista! :D

Tosta paistoajasta sen verran että ite olen pitänyt 800g könttiä 100C 3h ja oikein sopivaa on tullut, patukan halkaisija on ollut noin 6-7cm ja tosiaan folion pohjaan muutama teikä että nesteet pakenee.

eiks tos sun yläpuolel just oo viestiä? sillä niin väliä oo onks se 600 vai 800g.
Ite tein 1,4kg nii annoin 6,5h olla uunissa.

Eilen tein, vähän oli liikaa pippuria. Ohjeessa luki 1/2dl pippuria niin jotenkin sain siitä väännettyä 1½dl:D Oli hyvvää::D

EDIT:Niin ja lihaa oli 600g:D

tänään tulee lisää kebabbia. On kyllä sellasta herkkua. 1,4kg aina kerralla sika-nautaa niin ei hintakaan päätä huimaa ja syömistä riittää. Mustapippuri unohtu laittaa, mutta eipä toi nyt varmaan niin paljoa haittaa. 6h 40min antaa olla uunissa, niin 0:00 valmista <3

Kannattaa tehdä pötkylän alle muutama reikä vaikka hammastikulla niin ylimääräiset nesteet pääsevät valumaan pois pötkylän sisältä.

Ei todellakaan mitään reikiä siihen folioon. Mahdollisimman tiivis pötkö ja antaa sen vetäytyä kunnolla ennen avaamista.

Ei todellakaan mitään reikiä siihen folioon. Mahdollisimman tiivis pötkö ja antaa sen vetäytyä kunnolla ennen avaamista.

Annatko jotain perusteluja miksi ei koska itse olen onnistunut loistavasti vaikka foliossa reikiä onkin.

Suosittelen edelleen että sinne pötkylän pohjaan tekee muutaman reiän ja muistaa että uunia ei saa porottaa liian kovalla vaan se 100C piisaa hyvin.

Annatko jotain perusteluja miksi ei koska itse olen onnistunut loistavasti vaikka foliossa reikiä onkin.

Suosittelen edelleen että sinne pötkylän pohjaan tekee muutaman reiän ja muistaa että uunia ei saa porottaa liian kovalla vaan se 100C piisaa hyvin.

Tulee mehevämpää. IMO menee liian kuivaksi jos kaikki neste pääsee valumaan pois.

Tulee mehevämpää. IMO menee liian kuivaksi jos kaikki neste pääsee valumaan pois.

Niin onhan se mahdollista mut itellä kyllä hyvin menny vaika reikiä onkin ja nytkin uunissa taas 800g patukka puolet naudan paistia ja puolet karitsan paistijauhelihaa. Tietty sekin voi vaikuttaa että laitan taikinaan lorauksen öljyä sekaan että saan mukanvan koostumuksen ja tosiaan nytkin ne reiät foliossa.
Se mikä vaikuttaa kanssa tuohon kuivumiseen on kylmä liha ja liian kova lämpö se meinaan ajaa nesteet lihasta pois hienosti.

Nyt on pötkylä uunissa.

En ole sitten yläasteen kotsantuntien kertaakaan mitään kokkailut eli voipi olla aika fiasko tämä yritys. Lihamureketta odotellaan, jos tulee kebua niin se on sitten vain iloinen yllätys.:)

En keksinyt miten nuo pippurit ja suolat saisi mitattua/punnittua niin heittelin vaan jonkun verran, ei siis mitään hajua onko tuo nyt liian vähän vai paljon maustettua.

Sitten pitäisi vielä kysyä että mitäs tuo vetäytyminen tarkoittaa? Ja mihinkä tämä sitten pitää survoa vetäytymään?

Nyt on pötkylä uunissa.

En ole sitten yläasteen kotsantuntien kertaakaan mitään kokkailut eli voipi olla aika fiasko tämä yritys. Lihamureketta odotellaan, jos tulee kebua niin se on sitten vain iloinen yllätys.:)

En keksinyt miten nuo pippurit ja suolat saisi mitattua/punnittua niin heittelin vaan jonkun verran, ei siis mitään hajua onko tuo nyt liian vähän vai paljon maustettua.

Sitten pitäisi vielä kysyä että mitäs tuo vetäytyminen tarkoittaa? Ja mihinkä tämä sitten pitää survoa vetäytymään?

Mausteiden määrä riippuu lihan määrästä ja jos olet sen saanut mukavaksi taikinaksi ja tiiviiksi pötköksi niin kyllä siitä hyvä tulee. Vetäytyminen tapahtuu ottamalla liha uunista kun se on valmis ja annat sen sitten olla siinä hellan päällä foliossa sen 30min.

Ssslurrrpss

Oon dieetil mut ei perkele pakko päästä kokeileen, onko kuin epäterveellist? Jos teen vaikka kilon köntin johon pippureit ja suolaa jne.

*Kuola valuu* :kuola:

E: Jauhelihana nauta-sika

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom