Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
mä tein pelkästä 7% naudan jauhelihasta ja hyvää tuli siitäkin kun en niin rasvaisen perso ole :) paljon vähemmän pippuria kun ohjeessa mut aromisuolaa melko reilusti (silti vähemmän kun ohjeessa) ja hyvä tuli. helppo vuolla paloja ja tulinen tomaattikastike + salaatti + kermaviili-valkosipulikastike salaatille niin nam! sopii dieetillekin kyllä noilla arvoilla!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä oon nyt kaksi kertaa yrittänyt kebaa tehdä, ja epäonnistunut surkeasti.
Mä en usko että se on mahdollista, tää on vaan joku kiero huijaus.

Mä oon nyt kaksi kertaa yrittänyt kebaa tehdä, ja epäonnistunut surkeasti.
Mä en usko että se on mahdollista, tää on vaan joku kiero huijaus.
Vaivaatko sitä takinaa kulhossa tarpeeks? Niin että sen rakenne hajoo kunnolla. Toinen voi ola että paketti ei oo tarpeeks tiukka. Mää ainakin pystyin vuoleen pötkön kyljestä juustohöylällä suikaleita.

Ja kai siihen nyt sikaa saa laittaa hieman. Ei homman nyt niin hifistelyks tarvi mennä.

Mikäs tästä oli se oikea variaatio? Ainakin toi piti vetää yleiskoneella tai vatkaimella aivan saamarin tiiviiksi massaksi. Mitäs muuta?

Tommonen löytyi myös:

Sekoita mausteet oliiviöljyyn niin että muodostuu paksu tahna. Yhdistä maustetahna huolellisesti monitoimikoneella jauhelihaan. Voit vaivata taikinan myös käsin mutta sitä on vaivattava sitten kauan jotta saat siitä tarpeeksi sitkeän.

Muotoile massasta tiukka makkaratangon paksuinen ja muotoinen pötkö, varmista että ilmakuplat poistuvat massasta kokonaan. Kääri pötkö tiukasti kaksinkertaiseen folioon.

Paista 100-asteisessa uunissa 4 tuntia, ja nosta sen jälkeen uunista vetäytymään vielä puoleksi tunniksi. Leikkaa pötköstä pitkittäin ohuita lastuja terävällä veitsellä. Lastut voit vielä levittää leivinpaperin päälle uunipellille ja käyttää grillivastuksen alla kuumassa uunissa nopeasti saamassa väriä pintaan.

Voit kokeilla mausteiksi myös chiliä, paprikajauhetta ja hienoksi hakattua/soseutettua sipulia, korianteria, jeeraa jne.

Sauvasekoittimen tai monitoimikoneen käyttäminen taikinan sekoittamiseen on oleellista, että massa jauhaantuu tarpeeksi hienoksi eikä jää murekemaiseksi.

Iskendertyyppinen kastike:

* 2-3 dl maustamatonta jogurttia tai kermaviiliä
* 1-3 kynttä valkosipulia puristettuna
* 1tl basilikaa
* ½-1½ tl musta- ja/tai valkopippuria
* ripaus suolaa

Mausteisuutta voi lisätä myös laittamalla:

* viher-, sitruuna- ja punapippuria
* chiliä
* cayennepippuria

Jogurtin voi valuttaa esim. kahvinsuodattimen läpi jotta saa siitä paksumpaa. Mielestäni sitä ei kannata valuttaa, tuli turhankin paksua tököttiä.

Tomaattipohjainen kastike:

* 1 prk paseerattua tomaattia
* ½-1 tl suolaa
* ½-1½ tl valko- ja mustapippuria
* 1tl basilikaa
* ripaus oreganoa/pizzamaustetta
* 2 rkl soijaa, vähän ketsuppia makeutta antamaan.

Kaikki kattilaan ja keitellään hiljalleen n. 30 min.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/2148/Tee se itse - kebab

Kyllä se saa haarukallakin oikeanlaiseksi, jos on tarpeeksi pitkä pinna. Kaikki sekoittimet eivät oikein tuosta lihan vatkaamisesta tunnu pitävän.

Noi koneet on IMO aivan turhia. Ilmankin saa ihan hyvää. Jos ei saa, niin täytyy evottaa taas aika kovaa. Itse olen tehnyt tota useita kertoja, enkä ole kertaakaan saanut aikaan mureketta. Yhden kerran vatkailin sitä koneella, eikä siitä tullut sen erilaisempaa.

Olen huomannut, että rasvaisesta lihasta saa tiiviimmän valmiin tuotoksen. Lisäksi se kannattaa kulhossa jo nyrkeillä painella kunnolla tiiviiksi, heittää foliolle ja pyöritellä siihen tiiviiksi pötköksi. Lopuksi reikiä folioon, jotta rasva pääsee valumaan pois. Vielä kun malttaa paistella pitkän aikaa matalassa lämmössä, niin ei perkele tule mureketta.

Itse kun tein 800g:sta sika-nautajauhelihaa kebabbia niin paino kutistui uunissa puoleen, eli rasvaa ja nestettä lähti 400g veke... Ei siinä, hyvää tuli ja ei jäänyt mistään kohtaa murekkeeksi :)

Nii. Mietin vaan onko se sitten oikeasti kebabia jos sitä ei ole tehty kokolihasta.

Ja nyt kun googletin asiaa niin huomaan kyllä että aika paljon sitä tehdään jauhelihasta.

Asuin vaan turkissa vuosi sitten 3kk ja söin siellä paljon kebabia ja oletin että se tehdään kaikkialla samalla tavalla.

Nii. Mietin vaan onko se sitten oikeasti kebabia jos sitä ei ole tehty kokolihasta.

Ja nyt kun googletin asiaa niin huomaan kyllä että aika paljon sitä tehdään jauhelihasta.

Asuin vaan turkissa vuosi sitten 3kk ja söin siellä paljon kebabia ja oletin että se tehdään kaikkialla samalla tavalla.
Etkö oo sitten Suomessa ikinä syönyt kebabia? Minä en ainakaan ole ikinä nähnyt kebabia joka olisi tehty kokolihasta. Ja olen tähän asti luullut, että jauhelihasta se kuuluukin tehdä. Ehkä ei sittenkään.

Kyllä tuosta tosiaan ihan käsillä vaivaamalla saa tarpeeksi tiivistä jos vain jaksaa sitä lihakimpaletta hakata, pari pötkylää tehnyt ja loistavaa kebabbia tullut.

Etkö oo sitten Suomessa ikinä syönyt kebabia? Minä en ainakaan ole ikinä nähnyt kebabia joka olisi tehty kokolihasta. Ja olen tähän asti luullut, että jauhelihasta se kuuluukin tehdä. Ehkä ei sittenkään.
Oon syöny suomessa, paljokin. En vaa oo ikinä nähny ku sitä tehää muualla ku turkissa nii luulin luonnollisesti et se tehää kaikkialla kuten siellä :D. Mut siis siellä tosiaan vuollaan kokolihasta. Ja sieltä se kaiketi on kotoisin joten se on kait se ns. "oikea tapa" tehdä kebabia.

Kuinka nopeeta toi tulee valmiiksi kun käyttää kiertoilmaa? Tällä hetkellä semmonen reilu 2kg uunissa.
Ei yhtään sen nopeemmin mun mielestä. Jos kiirehdit ja käytät liian korkeaa lämpöä, saat mureketta. Kärsivällisyys palkitaan. Itse antaisin ton olla jossain sadassa asteessa neljä tuntia, niin ei ainakaan mene pilalle.

Suositut

Back
Ylös Bottom