Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muutaman kerran on tullut tehtyä kebabbia tällä ohjeella, mutta erityisen hyvää siitä tuli vasta kun nakkasin joukkoon rutkasti valkosipulia. Ja ei sitä kannata liian kuivaksi paistaa. Itse jätin sen sen verran notkeaksi että juustohöylällä sain siivutettua ja arvatkaa maistuiko hyvältä vaikka riisin kanssa? :hyvä: Joukkoon vähän jotain sweet chili kastiketta niin avot!

Melko kuivaahan toi on, mutta silti hyvää. Joku lightweight kastike vaan niin voi siis vetää dieetin aikana :kuola:
1 purkki (70g) tomaattipyreetä
loraus ketsuppia
suolaa ja mustapippuria
sopivasti vettä

ja toinen:

Maustamatonta jogurttia
Sitruunamehua
Valkosipulia tai valkosipulijauhetta
Yrttisuolaa

Noita oon laittanu pitaleivän väliin jauhelihan, kurkun, kiinankaalin ja paprikan kanssa. Sopii myös siihen kebabiin kuin nyrkki silmään.

Määristä ei mitään käryä kun heittelen ihan randomilla aina. Maistamalla selviää onko hyvää.

Kyllähän siitä ihan hyvää tuli, vaikka vähän petyin kun ei siitä saanut vuoltua kebabia kuten kuvittelin. Ehkä vähän liian löysään paketoin.. Kuitenkin hyvää ranskalaisten ja tuon jonkun Felixin kastikkeen kanssa! :)

2purkkia tomaattimurskaa (350-400 gramman purkkeja)
1 pilkottu sipuli
½ desiä öljyä
3 rl jauhettua paprikaa
2 rl jauhettua cayennepippuria
2 rl jauhettua mustapippuria
2 rl jauhettua valkopippuria
2 rl jauhettua sipulia
2 rl jauhettua valkosipulia
½ rl suolaa
vettä sen mukaan minkä koostumuksen haluu... tossa olis ohjetta... kyseinen kastike on kyl melko tulista ! vaikka mun makuun tulinen sopiiki nii ens kerralla vähennän kyl cayenne pippurin 1 ruokalusikalliseen... ja tota soosia pitäis riittää koko kebulle... vesi kielellä nyt odotan kauppojen aukeemista että pääsee kokeileen kyseistä reseptiä :worship:... ennen ku oon tyytyny ihan kebu lastuihin...

äsken tuli kebabi uunista :rock: ja nimenomaan kebabi ei mureke... kiitos tästä ällistyttävän hyvästä reseptistä ... tein myös kermaviili soosin tomaatti soosin seuraks johon tulee 1prk kermaviiliä ... sitruuna pippuria oman maun mukaan, itse laitoin kukkurallisen teelusikallisen ja 3 valkosipulin kynttä puristettuna... kebabista sai vuoltua tosiaan sahalaitasella veitsellä omaan makuun täydellisen paksuista siivua eli se on vaan siitä kiinni kauanko sitä jaksaa vaivata mikä onki tullu esille muutamaan otteeseen...

Kohta olisi aika ottaa kebab ulos uunista. Toista kertaa nyt teen, saa nähdä onnistuuko paremmin kuin viimeksi. 800g naudan jauhelihaa, epämääräisen verran aromisuolaa ja pippuria. Nyt jo kaduttaa että tuli tehtyä noin pieni satsi. Kauan nyrkitin, mutta hieman epäilyttää tuliko tarpeeksi tiivis paketti.

Tein tuossa äsken kastiketta kebabille, 500g paseerattua tomaattia, valkosipulia ja rawit-chilejä. Saatana että menin chilisellä kädellä hieraisemaan naamaa, polttaa vieläkin niin helvetisti vaikka aikaa siitä on jo puoli tuntia. Koitin pestä naamaa maidolla, mutta ei auttanut. :D

Noi ravintoarvot tuolla linkissä oli kyllä täyttä paskaa jos joku. Vähärasvaisesta naudan- ja lampaanlihasta peruskebua my ass. Niissä ei todellakaan ole edes 90 prosenttia lihaan verrattavia aineita, ja itse lihaa alle puolet. Nahkaa, kananjämää sun muuta on aika lailla, lammasta ei yleensä ollenkaan. Sen lisäksi niitä vielä voidellaan rasvalla siinä vartaassa, että turha luulla kebumestassa syövänsä jotain hyvää lihaa.

Itse kyllä pidän kebabista, mutta tuollainen harhaanjohto on aika vittumaista. Tuo alun resepti oli kyllä aika simppeli mureke/kebab/lihaköntti, ja varmasti hyvää. Siihen on helppo lisäillä omia ideoita, esim sipulia ja oliiviöljyä.

Se on hyvä ku mutulla taas porukka latelee mielipiteitään täällä ja väittää todeksi. Itse olen töissä lihafirmassa joka myy kahteen paikkaan lihaa mitkä valmistavat kebab-vartaita ravintoloille. Ostavat niinsanottua kasivitosta, eli sekoituksessa on 85% lihaa ja 15% rasvaa. toinen paikka ottaa erikseen myös sitä lampaanlihaakin, työntävät sitten tavarat saatuaan koko roskan jauhelihamyllyyn. Ja se 85% todellakin on sitä lihaa, ei ehkä mitään paistia, tai filettä mutta ihan samaa tavaraa mistä normaaliakin paistijauhelihaa tehdään. :jahas:

Ja jos johonkin tulee kamaraa ja nahkaa niin se on ihan se perus makkara mitä vetelet iltasin kun katsot lätkää töllöstä. :kuola:

Zamboo!!!
Onks teistä kukaan tehnyt tuota kebabia esim. kalkkunanpaistijauhelihasta?? en jaksanut selata trediä kokonan läpi...
Itse oon tehnyt tätä taivaallista herkkua jo naudanjauhelihasta ja kevyt jauhelihastakin..nam nam..nyt tein näin:

- 2kg kalkkunanpaistijauh.
- 70g aromisuolaa
- 1/2 dl mustapippurirouhetta
- paprikajauhetta
- paljon valkosipulia
- öljyä

nyt ovat uunissa..kerron sit tuloksista kunnes valmistuvat..

En tiedä onko ehdotettu, mutta kannattaa vaivata ja pyöritellä sitä pötköä voipaperin välissä. Saa hyvin painetta eikä tartu kiinni, lopputuloksena tiivis ja sileä pötkö.

Itse tein näin ja tuli juustohöylällä höylättävää lihaa.

Silläkin saattaa toki olla osuutensa asiaan, että jaoin kahden kilon mötikän neljään osaan ja jokainen osa pyöri minuuttikaupalla tehosekoittimessa.

Suositut

Back
Ylös Bottom