Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikista parhaimman makuinen lopputulos saadaan kun käytetään pelkästään lampaan jauhelihaa. Viikonloppuna päräytin pikaisesti reilu kilon satsista lampaan jauhelihasta kebabbia ja ai että :kuola: :kuola: Kannattaa unohtaa ne naudat jauhelihat ja sun muut.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1600g ois jauhelihaa kaapissa ja tänään menee vanhaksi kun ei oo tullu syötyä eilen tai tänään mitään..

Sanokaas joka on useampaa reseptiä kokeillut että mitä versiota lähden tekemään?:kuola:

Täällä tulee tänään yhdistelmällä 800g nautaa + 400g karitsaa. Meinasin tehdä simppelisti, sekaan pussi valkosipulidippiä ja kuivattua chiliä, hienonnetaan antaumuksella kunnes rakenne on täydellinen ja tiukassa foliorullassa kuudeksi tunniksi uuniin. Meinattiin vuolla lastuja ja paistaa vielä kevyesti, luulisi tulevan hyvää.

mureketta oon tehnyt, enkä ajatellut hetkeäkään itseäni Turkkilaiseksi.. :dance:
Oi dear ebola05, jos oisit vähän vaivaa nähny ni oisit lukenu tätä topikkia ees hitusen enemmän. Kebab kun nykyään tarkottaa siis tosiaan montaa eri lihaa joka nyt vaan on valmisettu samalla tavalla
Alun perin sana kebab (persiaksi کباب, kabāb ja turkiksi kebap) tarkoittaa grillattua tai paahdettua lihaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kebab (eikä sitä lampaanlihaa).
Ja tosta mitä kutsut "murekkeeks" tulee ihan erilaista kuin oikeesta murekkeesta jossa on seassa myös kananmunia ja korppujauhoja ja mitä muuta.
Se paistotapa tosiaan tekee siitä ihan erilaista, ja nimenomaa sellasta mitä täällä Suomessa saa kaiken maailman kebabkeitaista.

Nauta+lammasköntti toimii. Enkä jaksanu edes kaikkia teidän lukea..hmm..mutta olikos kukaan testannu kanakebabia..pääraaka-aineena esim.broilerinjauheliha?:rolleyes:*miettii*

Vika on varmaan allekirjoittaneessa, mutta mulle ei kyllä mene jakeluun miten porukka saa tolla reseptillä tehtyä mitään kebabin tapaistakaan. Pari kertaa oon yrittänyt ja perseelleen on mennyt. Siis rakennepuoli ei ole ongelma, kyllä siitä rakenteeltaan ihan vuoltavaa tulee, mutta maku onkin sitten aivan päin persettä. Jööti maistuu lähinnä ylimaustetulle jauhelihalle, ja suht. kuivalle sellaselle. Mausteita oon laittanut ton ekan sivun ohjeen mukaan (pikkasen vähemmän pippuria tosin).

Mä oon laittanut tuohon mausteita vähän oman pään mukaan, yleensä sekoittanut valkosipulioliiviöljyyn valkosipulia, chiliä ja mustapippuria. Tavallinen öljy ajaa varmaan saman asian. Ja valkosipuli on siis tässä taloudessa raaka-aine eikä mikään "mauste". Hyvää on tullut, liialla aromisuolalla tulee mun makuun liian suolaista ja lihan maku peittyy. Öljyä pari kolme ruokalusikallista ja kolminkertaiseen, tiukkaan folioon. Päästää kyllä nestettä lopuksi, mutta lopputulos on mehevä ja silti vuoltava.

edit. viimeksi tein vielä niin, että väsäsin paseeratusta tomaatista ja chilistä kastiketta, laitoin vuollut viipaleet pannulle paistumaan ja loppuvaiheessa lisäsin kastiketta pikku hiljaa niin, että kaikki viipaleet sai pyöriteltyä siinä mutta ei jää ylimääräistä jossa lilluvat. Tulos erinomainen, suosittelen.

se mikä siitä tekee suolaisen makuista on myös se mustapippuri. sitäkin saa olla melkoisesti vähemmän kuin ohjeessa sanotaan. ja käyttäkää mustapippuri rouhetta, ei jauhetta.

No niin, oli aikakin tätä kokeilla.. 800g:n testisatsi kypsyy parhaillaan uunissa, aromisuola/mustapippuri/chili/valkosipuli -maustekombolla. Saa nähdä jaksaako sitä nyt ketoillessa enää muuta tehdäkään... :kuola:

Mites jos tekee sen 1kilon vaikka kebabbii, sitte ei jaksakkaa ku 200grammaa syyä sitä. Eli kysymys on että meneekö sitten aivan hirveäksi jos päivän odottaa jääkaapissa ja jossain käärössä ?

Ei. vetelet juustohöylällä (onnistuu jos kebabbis onnistuu) siivuiks, ja laitat pakkaseen. Sitten seuraavalla ruokailukerralla otat sitä sen verran sieltä kun aiot syödä, ja pyörittelet nopsaan pannulla rasvan kanssa jäisenä. On jopa parempaa kuin suoraan uunista. <3

Heh, löysin tämän threadin ja heti lähdin kauppaan. 800g paistijauhelihaa, 2rkl aromisuolaa, 2rkl mustapippurirouhetta, 2-3rkl oliiviöljyy. Kaikki mullinmallinsekasin ja sit vielä sauvasekoittimella (ei oo muuten tehty tommoseen hommaan, alko haista ja savuamaan :rock:) taikina sileäksi. Tiukaks paketiks ja uuniin 4h. Kello 21.30 otan uunista ulos :P
Toivottavasti ei tuu lihamureketta..

Itekki pari kertaa tehny namikebut ja molemmat kerrat dietillä. Ei meinaa mihkää suuntaan ku laittaa vaan kebut kanan tilalle riisin kanssa. Päälle jugurttia ja salsaa + rehuja niin ei muutu arvot juurikaan.

Suositut

Back
Ylös Bottom