Tee se itse Kebab

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seppo-x
  • Aloitettu Aloitettu
Oli pakko ittekki kokeilla tot ohjetta ja hyväähän se oli. 800g naudanpaistijauhelihaa ja 400g sikanautaa ja sit pippurii 0.25dl ja aromisuolaa 40g ja reilut 3.5h uunis. Ois saanu olla viel hitusen kauammin uunis. Pitää seuraavan kerran ku kokeilee laittaa jotaa muitaki mausteit mukaa. :4:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eilenillalla tein ensimmäisen satsin ja ei kyllä jää viimeiseksi. Eilen napostelin noin yhden kolmasosan vaaleaan leivän kanssa omatekoiseen kebabkastikkeeseen dippaillen. Äsken täräytin sitten riisikebabin salaatilla ja toimi kyllä!

Kiitoksia suuresti reseptin postaajalle.

Pakkohan tätä oli kokeilla. Just sain ekan satsin uunista ulos. 1,2kg naudanpaistii + cayennepippuria, paprikajauhetta, suolaa ja läskisti chiliä. Suuta vähä polttelee mutta ihan helmee settiä. Aamulla lisää.

Tilasin aamulla riisikebabin, toimitusaika 4 tuntia. Ja kylläpä oli hyvää!

Tein massan valmiiksi edellisenä iltana:

- 1100 g naudan jauhelihaa (700g 15% rasvaa+400g 10% rasvaa)
- 2 ruokalusikallista jauhettua mustapippuria
- n 40 g aromisuolaa

Köntti hakattiin tasaiseksi ja käärittiin folioon yön yli. Aamulla kl 8.00 uuniin 100 asteeseen.

Lisukkeina jäävuorisalaatti, tomaattia, kurkkua ja suolakurkkua.

Ja kastike kruunaa kaiken:

- n 100g Pirkka salsakastiketta
- 1/2 purkkia tomaattisosetta -> sekoitetaan tehosekoittimella hienoksi.

kastike levitetään kebabin ja riisien päälle. ja tulisen tomaattikastikkeen päälle lirutellaan vielä Lidlin maustamatonta jogurttia neutralisoimaan tulisuutta.

Nam Nam Nam. Söin melkein puolet kebab pötköstä =500g!!

Kyllä vastaava ravinnearvo/hinta/makusuhde ruokaa saa hakemalla hakea. Tuosta pötköstä valui varmaan puolet rasvastakin pellille. Ja tuossa "kevyessä" lounaassa oli se 100g prodea. Jos olisi ollut kova nälkä n iin varmaan olisi mennyt se koko pötkylä..

Nyt tuli kokeiltua tuotakin..
Täytyy sanoo että aika bueno tuli :rock: :kuola:
Melkein puolet meni samantien ilman mitää lisukkeita tai kastikkeita :D
800g 10% paistijauhelihaa, 40g aromisuolaa ja pippurisekoitusta puolipurkkia(n15g)
4,5 h 100 asteessa...

Vesi kielellä olen lueskellut kommentteja tästä threadista ja pitihän tota sitten itsekin kokeilla.

Oma prosessi meni näin:
- 2 x Naudan paistijauheliha paketti, eli ~900g yhteensä.
- 1 x Nautasika jauheliha paketti, olisko ollut ~450g.

Mausteiksi
- 0,2 dl pippurisekoitusta
- 50g aromisuolaa
- ~5g paprikajauhetta
- ~5g chilijauhetta (vihreetä, ei kovin vahvaa)

Uunissa 100c, n. 4h 15min. (piti olla 4h, mutta vasta kun 4h oli kulunut tuli mieleen että pitäis varmaan keittää tohon vielä riisitkin, siitä extra 15min...)

Lihan käsittelin niin, että pistin sitä sekoitusastiaan paketin kerrallaan (parempi olis ollut 1/2 paketti kerrallaan) ja sitten "töpöttelin" sitä sauvasekoittimella, eli ajatus oli "hienontaa" ton jauhelihan rakenne ja aika hyvin tuo onnistui. Tossa sauvasekoittimessa ei oikein ollut ytyä tota lihaa kovin pitkän aikaa hienontaa kerrallaan, joten siksi tommonen "töpöttely".

Siitä sitten taputeltiin sopiva köntsä ja eikun uuniin.

Lopputulos oli :kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola: :kuola:

Kerrassaan loistavaa, eipä juuri kebab-pizzerioiden tuotteista erota! Seuraavan kerran pitäis varmaan duunata joku soossi tohon vielä.

Liitteet

• KebabBefore.jpg
    KebabBefore.jpg
    14,2 KB · Katsottu: 333
  • KebabAfter.jpg
    KebabAfter.jpg
    26,6 KB · Katsottu: 607
Täälläkin kokeiltu kebabbia ja pilallehan se meni. Maku ok, mutta muistuttaa enemmän mureketta ku kebabbia. Ja uuni prkl ei toimi kunnolla(tämä huomattu jo aiemmin), liha oli keskeltä punaista. 800g naudan jauhelihaa, noin 30g aromisuolaa, noin 1/5dl pippurisekoitusta, kaks isoa sipulia ja kaks valkosipulia. Mausta ei voi valittaa, mutta miten ton saa kiinteäksi?? Millasia kastikkeita olette tehneet(jos itse tehtyä) kebabin kaveriks?

kiinteäksi= ehjä uuni jossa lämpöä 100astetta ja köntti uunissa folion sisässä 4tuntia. jos ei oo kiintee niin uuni on rikki. nuo kauheat vaivaukset taikinan kanssa on turhaa. sen verran hieroo että mausteet on sekasi ja ei muuta ku pötköksi folioon ja se vuoan kanssa uuniin.

Ittellä ainakin meni ekalla kerralla murekkeeksi sen takia etten ns. jauhanut lihaa kunnolla eli tehnyt siitä kutakuinkin hienojakoista, toisella kerralla kun sen jauhoi kunnolla tehosekottimessa siitä tuli sellaista kuin pitikin. Ja kai siitä tiviille käärimisestä on kans jotain apua

no pari kertaa oon tehny ja en sen kummemmin vaivaa sitä mössöä kuin silloinkaan kun lihapullia teen eli kaikki ainekset vain murjon sekaisin ja kiinteää on tullut. sekin että pitäis tiukkaan kääriä folioon on paska puhetta :). normaali pötköksi vaan ja folio pyöräytetään päälle. itse olen siis tehnyt paistijauhelihasta ja sillä ainakin onnistuu ilman mitään hifistelyjä eli tulee kebabbia ei mureketta.

Laitoin ekan kebabsatsin ikinä tulemaan... Nyt jännittää mitä siitä tulee vai tuleeko mitään... Toivottavasti maustoin tarpeeks!

Taas kerran setit tehtynä, syötynä ja osa pakastettuna.

Lihojen alla piilossa paloiteltua itse tehtyä pitaleipää. Punainen kastike itse tehtyä tomaatti-chili kastiketta ja valkoinen neutralisoiva on jugurttia. Oli kyllä hyvää taas pienen tauon jälkeen.

Liitteet

• kepsu.jpg
    kepsu.jpg
    78 KB · Katsottu: 1 629
Mä onnistuin jotenkin ryssimään ton eilisen kebab satsin. :itku: Tein siis 2x500g nautajauhelihasta (10%), varmuuden vuoksi vielä sitä möyhensin ja hienonsin, käärin tiukan pötkyn ja vielä foliolla kiristelin. Pidin uunissa 100C ja 4h, tuloksena ihan kuin kuiva lihamureke! Koostumus ei lähellekään sitä mitä esim. tuossa nothing'n kuvassa.

Ajattelin ettei tuo nyt olis hirveen vaikee saada onnistumaan, kun en sentään ihan käsi keittiöhommissa oo... Oon näköjään arvioinut taitoni väärin. :D Mikähän tossa meni nyt sit mahdollisesti vikaan?

Ei ehtiny enää editoimaan edellistä.. Lueskelin ketjua taaksepäin ja taisinkin löytää vastauksen. Uutta yritystä taas joku päivä! :)

No oisit kertonu, mikä oli sit vikana. Nimittäin minäkin tein just ohjeen mukaan ja enemmän se lihamureketta muistutti ku kebabbia.:(

Pistäkääs vielä loistavia kastikeohjeita! Testasin laittamalla 50% chilitomaattimurskaa ja 50% Pirkan salsadippiä, tehosekoittimella sekaisin ja vähän vettä jatkeeks. Tuli aika hyvää, mut se jokin puuttuu siitä. Vaaleeseen kastiin laitoin bulgarian jugurttia ja pieniksi paloiksi hakattuja suolakurkkuja ja tilliä.

Ylläolevat poimittu mutulla jostain tämän ketjun aikaisemmista viesteistä.

Mulla itse kepardi onnistui hyvin, mutta jäi vähän kuivaksi. Ens kerralla käännän pötkön ylösalaisin puolessavälin paistoa.

Mietokastike:

öljyä
Pari valkosipulin kynttä silputtuna
tomaattimurskaa purkki
tomaattipyrettä purkki
punainen chilipaprika silputtuna
suolaa+mustapippuria

Kuullota valkosipuli- ja chilipaprikasilppua pannulla öljyssä, heitä loput setit sekaan ja anna tekeytyä riittävän kauan.

No oisit kertonu, mikä oli sit vikana. Nimittäin minäkin tein just ohjeen mukaan ja enemmän se lihamureketta muistutti ku kebabbia.:(
Mulla se möykky selvästi kuivahti liikaa, oletan että johtui siitä kun en lisännyt taikinaan lainkaan öljyä kuten monet tuntuvat tekevän. Naudan jauheliha josta tein koko pötkyn, on jo itsessään niin vähärasvainen ja pellille valui vielä viimeisetkin. Mausteissakin pihistelin, pitää seuraavan kerran ihan mitata eikä arviosta lorauttaa.

No ei se ota jos ei annakaan, toivottavasti seuraavalla yrittämällä saan aikaan vähän toisenlaista tavaraa.

Nyt on pötkylä uunissa, foliossa 800 g jauhelihaa, joten riittäisiköhän 3,5 tuntia 100 asteessa? Osaisiko joku sanoa? :rolleyes:

Suositut

Back
Ylös Bottom