Tarvitseeko pystypunnerrusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ricardo
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Eli itselläni koko olkapää osasto käsien ohella on se kropan heikoin lenkki. Erityisesti takaolkiin tarttis piffiä. Nyt kovan priorisoinnin seurauksena kenties jotain kehitystä olen saanut aikaan. Lähinnä olen tahkonnu erilaisia vipareita ja takaolkasoutuja kun tuntuu että etuolat saisi tarpeeksi osumaa ihan perus dipeistä ja vinopenkeistä yms.. Mutta miten on, mikä on pystypunnerruksen rooli olkapäitten kasvatuksessa, kannattaako jättää kokonaan tekemättä vai onko moinen moninivel liike oleellinen osa koko olkapääosaston kasvatuksessa, eikä pelkästäään etuolkien liike?

Kyllä mä pidän pystypunnerrusta olkapäitten yleismassa liikkeenä. Toki ei se p.punnerrus ole mitenkään korvaamaton.

Eiköhän se niin ole, että pystypunnerrus on yhtä tärkeä liike olkapäille kuin esimerkiksi leuanveto selälle. Tosin itse olen välillä jättänyt sen pois vähäksi aikaa ja duunaillu muita liikkeitä ja omasta mielestä olen kehitystä saanu aikaan.
Nyt on tosin pitäny ottaa aika rauhallisesti noiden olkapäiden kans kun ovat vähän oireilleet ja sekös pikkuisen v##taa.

Itselläni menee ainakin olkapäät ihan paskaksi jos tekee niskan takaa. Käsipainoilla saa säädettyä semmosen mukavan työasennon :D jos on vikaa olkapäissä kuten meikäläisellä

Enpä ole itse pp tehny pariin vuoteen, takaolkapäistä massaa puuttuu itselläkin. Hirvee työ vielä edessä, selkäliikkeet vedä leveenä.

Mikäs perkule menee pystypunnerruksessa vikaan kun seuraavana päivänä tuntuu latseissakin kipua? Ihan sama tekeekö tangolla, räkissä vai käsipainoilla.

Kyllä se pystypunnerrus IMO on välttämätön jos haluaa isot olkapäät ja hartiat levenemään. Itse ainakin olen feidannut viparit usein kun en niitä oikeen osaa tehdä, mutta niskantakaapunnerruksen olen tehnyt joka kerta olkapäille. Eli siis kyllä se pystypunnerrus on sen olkapäätreenin runko ihan samoin kun esim penkki rinnalle. Eikö?

Taitaa riippua millasella ohjelmalla treenaa jos esim treenaa 2-jakoisella ni tulee punnertavia liikkeitä muutenkin aika paljon, näin ainakin oletan ni kyllähän ne etuolat niissä rasittuu ihan jonkun verran. Pystypunnerrushan on etuolkapäiden tärkein liike ja niin se IMO kannatais tehdäkkin että ne ottaa niihin etuolkiin eikä rueta kääntelemään niitä käsiä miten sattuu, vaikka tottakai se tuo olkapäihin muutenkin massaa. Itse teen pystypunnerrusta mutta sellaset treenaajat jotka on jo useamman vuoden treenanneet niin en tiedä onko heille sitten välttämätön varsinkin kun monesti näkee just sitä näillä kokeniilla treenaajilla että etuolat ovat paljon isommat kuin sivu-tai takaolkapäät, jolloin ois ehkä tärkeämpää painottaa niitä liikkeitä niille sivu-ja takaolille esim, viparit sivuille, taakse, pystysoudut ja erillaiset soudut takaolkapäille.

Oma hartia taas kerran oireilee, joten jää pystypunnerrus-variaatiot pois vähäksi aikaa. Tarkoituksena on mahd. ottaa/kokeilla kevyemmillä takaolkapää-soutua ja vipareita sivulle -mikäli olkapää ei ota liikkaa hittiä.

Nyt ensin lepoa.

Aloittelijan kannattaa tehdä eritoten pystypunnerruksia.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Ite saan ainakin niskantakaapunnerruksella paremman tuntuman just tohon olkapäiden keskiosaan. Pystypunnerrus liikaa tohon eteen vaikka "tuolia" pitäiskin ihan pystyasennossa. Kyl toi niskantakaapunnerrus on mun mielestä ihan turvallinen, kuhan laskee tangon vaan omien olkapäiden liikkuvuuden rajoissa siihen missä kohtaa tuntuu hyvältä. Käsipainoilla tehtäessä taas ei jaksa nostaa niitä yksin suorille käsille et pääsis alottaa liikkeen.

itsellä oli tässä hetki sitten olkapäät ja rinta, eli hartiaosasto pahasti jäljessä.. nyt oon saanu hyvin tulosta näihinkin paikkohin juuri pystypunnerruksella , pystysoidulla , etu ja takavipareilla.. raskausarpia nyt kädet ja olkapäät täynnä.. kyllä toi pystypunnerrus on vaan aika kuningas liike olkapäille. ja jos niskan takaa tekee niin ihjan turhaa laskea alle korvien. kyllä se liike menee perille vaikka ei kyynärpäihin asti laske.

Pystypunnerrus käsipainoilla vasaraotteella ja niskantakaa punnerrus tangolla on parhaita olkapään kasvatusliikkeeitä. Mutta muistakaa laskea painot alas. Muuten rasitus menee ojentajille. Jos olkapäät kipeytyvät on painot liian raskaat. Monilla on niin vahvat ojentajat verrattuna olkapäihin että ottavat liian raskaat painot jolloin olkapäät tulee kipeiksi tai sitten tekevät liikkeen vajaana jolloin rasitus menee ojentajille. Mitä alemmaksi laskee niin sitä parempi.

sikanisti: -Hmmm... Jättäisin kyllä tuon vastauksen lukitsematta.

"Pystypunnerrus käsipainoilla vasaraotteella ja niskantakaa punnerrus tangolla on parhaita olkapään kasvatusliikkeeitä. Mutta muistakaa laskea painot alas. Muuten rasitus menee ojentajille. Jos olkapäät kipeytyvät on painot liian raskaat. Monilla on niin vahvat ojentajat verrattuna olkapäihin että ottavat liian raskaat painot jolloin olkapäät tulee kipeiksi tai sitten tekevät liikkeen vajaana jolloin rasitus menee ojentajille. Mitä alemmaksi laskee niin sitä parempi."

Käsilläseisontapunnerrukset ovat kyllä itselläni kasvattaneet olkapäitä vaikka siinä jaa aika huomattavasti vajaaksi liikerata tankopunnerruksiin verrattuna.
Myös tempaukset etenkin yhdellä kädellä toimii olkapäihin.

Pystypunnerrus käsipainoilla vasaraotteella ja niskantakaa punnerrus tangolla on parhaita olkapään kasvatusliikkeeitä. Mutta muistakaa laskea painot alas. Muuten rasitus menee ojentajille. Jos olkapäät kipeytyvät on painot liian raskaat. Monilla on niin vahvat ojentajat verrattuna olkapäihin että ottavat liian raskaat painot jolloin olkapäät tulee kipeiksi tai sitten tekevät liikkeen vajaana jolloin rasitus menee ojentajille. Mitä alemmaksi laskee niin sitä parempi.
Päinvastoin - ei ole parempi mitä alemmaksi. Siinä samaa mieltä, että ei liian isoja painoja pystypunnerrukseen, mutta ei myöskään kannata edes sellaisilla keskiraskailla tehdä liian alas. Ja älkää missään nimessä laskeko niitä isoimpia painoja alas. Raskaissa liikkeissä kannattaa pitää huolta, että käsivarsi pysyy joko hartialinjan vaakatason yläpuolella tai sitten alapuolella. Jos kyynärpäät ovat alhaalla alle hartialinjan alapuolella ja nostaa käsiä hartialinjan yläpuolelle niin kerjää tulehduksia ja kiertäjäkalvosin ongelmia. Kokemusta on ja lääkärien mukaan tällaiset ovat tyypillisiä punttisaliharrastajilla sekä liittyvät usein juuri tiettyihin olkapääliikkeisiin.

Syynä tässä on se, että kyynärvarren ollessa hartialinjan alapuolella ja toisaalta yläpuolella, on käytössä eri lihakset. Tuo siirtymävaihe rasittaa erityisesti yksittäisiä lihaksia, jänteitä ja rustoja, jolloin altistutaan repeämille, kulumille, tulehduksille ja muille vastaaville ongelmille. Erityisesti siirtymävaihe rasittaa ja vahingoittaa kiertäjäkalvosinlihasta.

http://www.exrx.net/Kinesiology/Weaknesses.html#anchor3503966

"Increased risk of shoulder injury during shoulder flexion and abduction activities, specifically when the elbow travels below the shoulder during shoulder abduction. "

Tosin samalla jatketaan:
"Paradoxically, avoiding full range of motion (i.e. not initiating deltoid exercises from a fully adducted position) may not allow the Supraspinatus to be fully strengthened since it is more fully activated at these initial degrees of shoulder abduction/flexion."

Sanoisin että noita alas saakka tehtäviä liikkeitä kannattaa tehdä, mutta vain pienillä lämmittelypainoilla ja harjoittelua tukevana jumppana. Jos välttämättä haluaa kokeilla myös isoilla painoilla niin siltikin turvallisen pienillä eikä kovinkaan usein.

Vaarallista on siis tehdä isoilla painoilla liikettä, jossa kädet ovat sivulla ja kyynärpäät liikkuvat hartialinjan alapuolelta yläpuolelle. Tähän on ihan lääketieteelliset perusteet, kuten tuo linkki esittää. Parempi tehdä vaikka kahta olkapääliikettä siten, että teet ala-asennon olkalihasliikettä ja sitten yläasennon, kuin yrittää tehdä molempia samalla liikkeellä ja aiheuttaa siten tätä mainittua hartialinjan kohdalla tapahtuvaa siirtymäkohdan stressiä kiertäjäkalvosimelle...

kaksjakosessa ohjelmassa missä on treenijako mallia vetävät/työntävät on vaikeaa tunkea pystypunnerrusta enää työntävien liikkeiden joukkoon. vie vaan liikaa mehuja :/ muussa tapauksessa jatkaisin pystypunnerruksen tekemistä

Minkäslaista sarjamäärää eri olkapääliikkeitä ja eritoten pystypunnerrusten sarjamäärää porukka on käyttänyt, kun kyseessä on 2-jakoinen. Entäpä liikkeiden järjestys, kannattaisiko sivu ja takaolat väsyttää ensin ja tehä pääliike eli pystypunnerrus vasta viimesenä? Tässä Tomin voorumilta pöllittyä olkapää reeniä, jotain tämäntapaista ajattelin:

Tomin olkapäätreeni™:

1. takaolkapäälaite TAI vipunostot taakse, 4 x 12-15. Kyllä, aloita takaolkapäillä! Pidä huoli, että saat takaolkapäihin kunnon fiiliksen
2. Vipunostot sivulle levypainoilla, 3 x 10-12 Muuten sama liike kuin käsipainolla, mutta kyynärpään kulman ei tarvitse olla niin jyrkkä. Kättä ei kuitenkaan tule päästää suoraksi asti. Muista nojata hieman etukenoon ja persettä vähän taakse. Liike tehdään etukenosta huolimatta tietenkin suoraan ylöspäin, eli ei tarvitse uhmata joka suunnassa niitä fysiikan lakeja...
3. Pystypunnerrus käsipainoilla/tangolla/pikkusiskolla, 3 x 8-10. Tee liike ihan niin raskaasti kuin haluat/pystyt.
4. Vipunostot sivulle käsipainoilla 2 x 15-20. Pumppaillaan viimeiset mehut pois.

Päinvastoin - ei ole parempi mitä alemmaksi. Siinä samaa mieltä, että ei liian isoja painoja pystypunnerrukseen, mutta ei myöskään kannata edes sellaisilla keskiraskailla tehdä liian alas. Ja älkää missään nimessä laskeko niitä isoimpia painoja alas. Raskaissa liikkeissä kannattaa pitää huolta, että käsivarsi pysyy joko hartialinjan vaakatason yläpuolella tai sitten alapuolella. Jos kyynärpäät ovat alhaalla alle hartialinjan alapuolella ja nostaa käsiä hartialinjan yläpuolelle niin kerjää tulehduksia ja kiertäjäkalvosin ongelmia. Kokemusta on ja lääkärien mukaan tällaiset ovat tyypillisiä punttisaliharrastajilla sekä liittyvät usein juuri tiettyihin olkapääliikkeisiin.

Syynä tässä on se, että kyynärvarren ollessa hartialinjan alapuolella ja toisaalta yläpuolella, on käytössä eri lihakset. Tuo siirtymävaihe rasittaa erityisesti yksittäisiä lihaksia, jänteitä ja rustoja, jolloin altistutaan repeämille, kulumille, tulehduksille ja muille vastaaville ongelmille. Erityisesti siirtymävaihe rasittaa ja vahingoittaa kiertäjäkalvosinlihasta.

http://www.exrx.net/Kinesiology/Weaknesses.html#anchor3503966

"Increased risk of shoulder injury during shoulder flexion and abduction activities, specifically when the elbow travels below the shoulder during shoulder abduction. "

Tosin samalla jatketaan:
"Paradoxically, avoiding full range of motion (i.e. not initiating deltoid exercises from a fully adducted position) may not allow the Supraspinatus to be fully strengthened since it is more fully activated at these initial degrees of shoulder abduction/flexion."

Sanoisin että noita alas saakka tehtäviä liikkeitä kannattaa tehdä, mutta vain pienillä lämmittelypainoilla ja harjoittelua tukevana jumppana. Jos välttämättä haluaa kokeilla myös isoilla painoilla niin siltikin turvallisen pienillä eikä kovinkaan usein.

Vaarallista on siis tehdä isoilla painoilla liikettä, jossa kädet ovat sivulla ja kyynärpäät liikkuvat hartialinjan alapuolelta yläpuolelle. Tähän on ihan lääketieteelliset perusteet, kuten tuo linkki esittää. Parempi tehdä vaikka kahta olkapääliikettä siten, että teet ala-asennon olkalihasliikettä ja sitten yläasennon, kuin yrittää tehdä molempia samalla liikkeellä ja aiheuttaa siten tätä mainittua hartialinjan kohdalla tapahtuvaa siirtymäkohdan stressiä kiertäjäkalvosimelle...

Joo no toi oli kyllä hieman liiotellusti sanottu. Ei tietenkään liian alas. Ei sekään ole hyvä. Lähinnä viittasin siihen kun täällä tupataan aina neuvomaan olemaan laskematta niin alas kun olkapäitä särkee. Ja tämä johtuu suoritustekniikkavirheestä. Tarkoitushan punnerruksessa on pitää se yläselkä paketissa, jolloin kun painoja lasketaan alas pysyy paine koko ajan olkapään lihaksilla eikä niitä painoja saa menemään liian alas. Siis ainakin mulla on tollanen käsitys.

Mutta ei siis ole täysin mun ajatuksia noi. Charles Poliquinin kirjotuksista olen noista lukenut.

Suositut

Back
Ylös Bottom