Tarvitseeko pystypunnerrusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ricardo
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Fuhrer sanoi:
Gulo sanoi:

Onpa mukava lukea kun kokeneet ja viisaat miehet esittävät väitteensä asiallisesti perustellen, eipä ole ihme että Fuhrerinkin treenipäivyrissä rauta liikkuu vaikka välillä vähän kaltsutellaankin. Tässä vaiheessa se varsinkin on tarpeellista kun suurin osa jengiä vain nielemättä uskoo nuo vanhat bodylegendat. Miettiikö jengi, että miksi ne pystypunnerrukset automaattisesti pitäisi jättää vajaaksi? Voisiko joku osa liikeradasta olla tarpeettoman vahva?

Omat pienen ihmisen kokemukset tukevat juuri tätä yhden viisaan painonnostoihmisen sanomaa, että kun olkapäitä alusta asti tekisi täysillä liikeradoilla ja nätillä tekniikalla, säästyisi melko lailla kokonaan sellaisilta vaivoilta, joiden vuoksi niitä nytkytyksiä ylipäänsä joudutaan tekemään. Kun tutustuin täysirataiseen pystypunnerrukseen seisten ja varsinkin vauhtipunnerrukseen, ovat olkapäät kokonaisvaltaisesti alkaneet voida paremmin. Melkein sai ne lopullisesti päreiksi pelkällä penan hinkkauksella.

mitäs just siitä mieltä kun kässäreillä ikään kun työntää kädet suoriks ylöks että painot "kolahtaa" toisiaan vasten, ite teen sillein, vai pitäisikö suoraan ylös vaan?

Onpa mukava lukea kun kokeneet ja viisaat miehet esittävät väitteensä asiallisesti perustellen, eipä ole ihme että Fuhrerinkin treenipäivyrissä rauta liikkuu vaikka välillä vähän kaltsutellaankin. Tässä vaiheessa se varsinkin on tarpeellista kun suurin osa jengiä vain nielemättä uskoo nuo vanhat bodylegendat. Miettiikö jengi, että miksi ne pystypunnerrukset automaattisesti pitäisi jättää vajaaksi? Voisiko joku osa liikeradasta olla tarpeettoman vahva?

Omat pienen ihmisen kokemukset tukevat juuri tätä yhden viisaan painonnostoihmisen sanomaa, että kun olkapäitä alusta asti tekisi täysillä liikeradoilla ja nätillä tekniikalla, säästyisi melko lailla kokonaan sellaisilta vaivoilta, joiden vuoksi niitä nytkytyksiä ylipäänsä joudutaan tekemään. Kun tutustuin täysirataiseen pystypunnerrukseen seisten ja varsinkin vauhtipunnerrukseen, ovat olkapäät kokonaisvaltaisesti alkaneet voida paremmin. Melkein sai ne lopullisesti päreiksi pelkällä penan hinkkauksella.

Mainitsen viel sen että apuliikkeet on mulle apuliikkeitä. En kovinkaan usein yritä ees kauhean progressiivisesti nousta niissä. Eli sillon ku ne tekee niin niistä pitää saada suurin hyöty irti, ja sillon tekniikka ratkasee paljon. Sen takia olen melko tarkka tekniikoista, ja sen olen huomannut suurin osa boditreenareista heikentää omaa kehitystään sillä että tekevät vajaita liikeratoja varsinkin punnerruksissa. Esim pystypunnerruksessa painan koko aika kyynerpäitä eteenpäin, niin että tanko liikkuu "käden päällä". Olkapäät silti kasvoivat ja vahvistuivat vaikka ojentaja pysyykin kovassa supistuksessa koko aika. Jos podarit ei saa olkapäitä kasvamaan kyynerpäät sivuilla ja täydellä liikeradalla niin vika ei sillon luultavasti ole liikkeessä..

ps. kaltsua oon ottanu 2 kertaa päivyriaikana :D muistaakseni.
E: eiku 3

Hmm outoa, itse olen tehnyt alusta asti pystypunnerrusta seisten täydellä liikeradalla ja kokeilin tehdä sen jälkeenkin kun olkapää alkoi oireilla. Tuloksena vain lisäoireilua kunnes älysin jättää liikeen ala-asennossa johonkin nenän ja leuan välimaastoon. Sen jälkeen totesin peilistä katsoen, entäs jos ajattelenkin itse ja jätän koko liikeen pois. Ns. hauiksen jännitysasennossa etuolkapää tekee nätin kaareen ja takaolkapään kohdalla ei paljoa luun lisäksi muuta tunnu. Varmasti myös yksi syy olkapään hajoittamiseen, kun en tajunnut ajatella kokonaisuutta.

Edelleenkään en tyrmää pystypunnerrusta yleisesti, erittäin tehokas ja hyvä liike. Mutta kannattaa niin tässä, kuin muissakin liikkeissä katsoa se sopivuus muuhun ohjelmaan. Varsinkin aloittelijalla, joka vääntää yksijakoista, liike on aivan loistava.
Mutta, jos ohjelmaan kuuluu dipit, kapea penkki, penkkipunnerrus, vinopenkki, hauiskääntö seisten (varsinkin aivan yläasentoon tehtynä), niin tarvitaanko tuossa lisätreeniä koko olkapäälihakselle, vaiko eristäviä liikkeitä taka -ja sivuolkapäille? Omalta kohdaltani tiedän vastauksen peilistä katsomalla, valitettavasti.

kaikki riippuu kokonaisuudesta eli siitä minkälainen treeniohjelma on menossa ja mitä liikkeitä se sisältää.

jos teet esimerkiksi paljon penkkipunnerrusta (useamman kerran vkossa/penkkiohjelma menossa), niin silloin on parempi jättää pystypunnerrukset tekemättä, koska olkapäät saavat aivan tarpeeksi iskua penkin hinkkaamisesta ja ovat kovilla.
tällöin on aivan turha tehdä olkapäille mitään ylimääräisiä raskaita punnerrusliikkeitä, koska se pystypunnerruskin ottaa myös ojentajiin. viparit ja joku takaolkapääliike riittää helposti penkin panostuksen kanssa samaan ohjelmaan.

mutta jos teet penkkiä esim. kerta viikkoon, eikä mikään penkkiviritys ole menossa, niin kyllä pystypunnerrus raskaana perusliikkeenä on hyvä sisällyttää ohjelmaan silloin tällöin.

tämä nytkytys vai lepo, kumpi kampi on samaa sarjaa kuin se, että teetkö penkin "lukituksella" tai pienellä pysäytyksellä yläasennossa vai pidätkö liikkeen koko ajan päällä ja jätät hiukan vajaaksi ylhäällä että alhaalla.
ei sen kummempaa.
sama homma esim. kyykyissä, onko tanko jatkuvassa liikkeessä ylös alas vai pysäytätkö sen ylhäällä "lepotilaan" joka toiston jälkeen vai etkö pysäytä.

jokainen voi kokeilla miltä tuntuu tehdä eri liikkeet pysäytyksellä joka toiston jälkeen oli kyseessä sitten punnerrus tai kyykky tai mikä hyvänsä tai sitten pitää liike koko ajan päällä ilman näitä hetkellisiä pieniä stoppeja ääriasennoissa.

jos joku haluaa erilaista treeniärsykettä, niin kannattaa kokeilla, näitä eri tapoja.

tosta oon vähän eri mieltä. Itse oon sitä mieltä että liikeradan tulee olla maksimaalisen pitkä niin kauan kuin kudos on tervettä.
Eri asia on osatoistot missä voimaa rakennetaan johonkin tiettyyn kohtaa jostain liikkeestä.

En halunnu turhaan uutta aihetta rustailla, niin heitän kysymyksen tänne.

Onko joku tietoinen sellaisen olkapääliikkeen nimestä, missä tehdään periaatteessa tätä

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html

mutta penkillä selkänoja 90' kulmassa, ja kädet osoittaa alkuasennossa siis ylöspäin josta lähdetään laskemaan sivuille.

Erään häiskän näin tämmöistä tekevän ja periaatteessa ihan pätevältä tuintuis

En halunnu turhaan uutta aihetta rustailla, niin heitän kysymyksen tänne.

Onko joku tietoinen sellaisen olkapääliikkeen nimestä, missä tehdään periaatteessa tätä

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBFly.html

mutta penkillä selkänoja 90' kulmassa, ja kädet osoittaa alkuasennossa siis ylöspäin josta lähdetään laskemaan sivuille.

Erään häiskän näin tämmöistä tekevän ja periaatteessa ihan pätevältä tuintuis

Toiha o periaattees sit sama ku vipunostot sivulle...(?)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Eikös tuo liike ole Reverse overhead dumbell lateral..siitä sitten en tiedä mikä se on suomeksi ja ottaa olkapäiden sivulle ja taakse.

Mun mies tekee olkapääpunnerrusta smithissä ja hänellä on valtavat hartiat. Tekee kyllä leuanvetoja lisäpainoillakin.

Mä teen olkapäät käsipainoilla istuen, etten vaan loukkais alaselkää. 12 kilon painoilla teen tota pystypunnerrusta. Lisäksi teen viparit seisten pienillä (4kg) painoilla ja takaolkapäät laitteessa 4 kilon painoilla.

Toi 90 asteen selkänojalla kuvattu liike kuulostaa joltain muunnellulta pystypunnerrukselta, ellen sitten käsittänyt kuvausta väärin. Vipuvarsi on vain pidempi kun kädet suorana.

Muutenkin moni tekee vipareita "väärin", esim kädet nousevat yli kyynärpäätason jolloin rasitus menee enemmän etuolkapäille.

Perus pystypunnerrus ja viparit sivulle on kyllä tärkeimmät massaliikkeet olkapäille, itse teen vain noita olkapäille.
Pystypunnerrus aktivoi enemmän etuolkapäitä ja viparit taas sivuolkapäitä niinku kaikki tietää
Takaolkapäitäkään ei kannata unohtaa ja ne olis fiksu tehdä vaikka selkäpäivänä

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom