Tarvitseeko pystypunnerrusta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ricardo
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
onks kellää mitää kikkoi ku on semmonen ongelma et jurraan samoilla kässäreil pystärii kokoaja pitäis vaihtaa seuraaviin mitkä on 5kg painavemmat per puntti, mut ongelma on siinä hartioille viennissä ku meinaa käydä nolosti ettei saa niitä lähtöasentoon :david: eikä oo ketään kaveriikaan auttamas..

onks kellää mitää kikkoi ku on semmonen ongelma et jurraan samoilla kässäreil pystärii kokoaja pitäis vaihtaa seuraaviin mitkä on 5kg painavemmat per puntti, mut ongelma on siinä hartioille viennissä ku meinaa käydä nolosti ettei saa niitä lähtöasentoon :david: eikä oo ketään kaveriikaan auttamas..
Nostat painot polvien päälle. Siitä heilautat olkapäille jalkojen avustuksella. Tossa ekassa ylöstyönnössä ne sitten tökkää, jos on liian isot painot itse käsiteltäväksi tai ei ole avustajaa.

http://www.youtube.com/watch?v=OqSKuivl18s
Tuohon tyyliin 1:12. Tietenkin jos painot on tuota luokkaa, niin olkapäilletuonti voi tuottaa vaikeuksia :D

pystypunnerrs

No jaa... Itellä tuntuu paljo helpommalt tehä pysytpunnerrusta seisten tangolla kuin istuen selkänojan kaa, emt onko sillä sitte nii väliä?

Seisten saa omasta kropasta pientä vippiä, joustoa ja isompia painoja. Melkein mikä tahansa paikalleen hirtetty liike syö sitä kehon vippiä pois.

Enpä tiedä, se on äijästä kiinni aika paljon tuokin. Itse punnerran tällä hetkellä enemmän istuen kuin seisten. Istuen kun teen niin pystyy keskittymään kunnolla siihen puhtaaseen punnerrukseen. Ei tarvii miettiä muuta ku että kyynerpäitä alle ja tankoa ylös.
Seisten pitää taas pitää mielessä vartalokontrolli, tangon alle meneminenkin tapahtuu eri kulmassa kuin seisten yms yms.

Mutta karu totuus on se että siinä kumpaa tekee enemmän tulee vahvemmaksi.

E:

http://www.youtube.com/watch?v=OqSKuivl18s
Tuohon tyyliin 1:12. Tietenkin jos painot on tuota luokkaa, niin olkapäilletuonti voi tuottaa vaikeuksia

Mun mielestä toi on kohtuu typerää mitä suurin osa bodareista tekee, että jätetään se vika 10-15cm punnertamatta, ja sit ku menee raskaaks ni karsitaan vielä ala-asennostakin senttejä pois. Ja sit normireenaajat luulee että se on jollain tavalla fiksua.
On syynsä miks ammattilaiset kasvaa tolla lailla myös.. :rolleyes:

Eli, AINA kun teet pystypunnerrusta niin kädet aivan lukkoon asti. Se on paskapuhetta että menee pelkästään ojentajille se loppuosa punnerruksesta.

Itse alkuperäiseen kysymykseen, sanoisin että riippuu ihan treeniohjelmasta ja treenaajan taustasta. Jos on niin kuin minä että vuosia pystypunnerrus oli ainoa olkapääliike, treenattu monta vuotta 2-jakoisella ja etuolkapäässä on tavaraa, siinä missä takana pelkkää tyhjää, sanoisin että ei todellakaan tarvitse. Saa nähdä montako vuotta tuotakin saan nyt paikkailla tekemällä vipunostoja sivulle ja takaolkapääsoutua.. :(

Seisten saa omasta kropasta pientä vippiä, joustoa ja isompia painoja. Melkein mikä tahansa paikalleen hirtetty liike syö sitä kehon vippiä pois.
Jos lähdetään siitä että tehdään liike tangolla ja se pitää ensin maasta saada pään päälle, niin väitän toisin. On eri asia nostaa ensin vaikkapa 100kg maasta rinnalle ja siitä aloittaa seisten pystypunnerrukset, kuin istahtaa pystyyn laitettuun vinopenkkiin ja puskea sitä tankoa smithissä edestakaisin.

En kuitenkaan kokonaan jättäisi etuolkapäitä pois treenistä, vaikka edellä ovatkin vaan painottaisin vain enemmän sivu- ja takaolkapäille.
Harvemmin olen nähnyt noita isompia painoja pystypunnerruksessa liikuttelevien aloittavan liikettä maasta?? Itse ainakin aloitan liikkeen tuilta, jos käytän tankoa, teen sitten liikkeen seisten tai istuen.

Oikein tehty pystypunnerrus täydellä liikeradalla kehittää olkapäitä hyvinkin tasaisesti. Mitään lihasepätasapainoa ei tuolla liikkeellä saa aikaiseksi. Bodausmielessä treenaavat kuitenkin raiskaavat tuon liikkeen yleensä lähes täysin, joten ehkä se on syynä vammoihin ja ongelmiin.

Oikein tehty pystypunnerrus täydellä liikeradalla kehittää olkapäitä hyvinkin tasaisesti. Mitään lihasepätasapainoa ei tuolla liikkeellä saa aikaiseksi. Bodausmielessä treenaavat kuitenkin raiskaavat tuon liikkeen yleensä lähes täysin, joten ehkä se on syynä vammoihin ja ongelmiin.

miten se sitten bodausmielessä raiskataan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-15%
Mun mielestä toi on kohtuu typerää mitä suurin osa bodareista tekee, että jätetään se vika 10-15cm punnertamatta, ja sit ku menee raskaaks ni karsitaan vielä ala-asennostakin senttejä pois. Ja sit normireenaajat luulee että se on jollain tavalla fiksua.
On syynsä miks ammattilaiset kasvaa tolla lailla myös.. :rolleyes:

Eli, AINA kun teet pystypunnerrusta niin kädet aivan lukkoon asti. Se on paskapuhetta että menee pelkästään ojentajille se loppuosa punnerruksesta.
Eikös vuoden ensimmäisessä BODY -lehdessä ollut juuri puhetta olkapäiden treenaamisessa ja siinä pystypunnerruksesta juuri neuvottiin, että ylhäällä käsiä ei suoriksi, koska olkapäät pääsevät huilaamaan. Sama asia hauiskäännössä; kun tanko nostetaan aivan ylös, niin jännitys hauiksilta lähtee. Eikö? Myös itse huomannut tuon käytännössä. Toki sellainen ihme 5,34 cm nylkytys aivan erikseen, paitsi probodareilla.

Pystypunnerruksen raiskaus: Jätetään vajaaksi liikeradan molemmista päistä. Oikea liikerata lähtee rinnalta ja päättyy rautojen lukitseminen suorille käsille pään yläpuolelle hieman päälaen taakse. Katse eteenpäin ja voimakas kohautus loppuun. Loppuosa treenaa voimakkaasti mm. epäkkäkkäitä ja kiertäjäkalvosimia.

Raskas pystypunnerrus on myös parhaimpia vatsalihasliikeitä ja treenaa koko kropan voimaa, koska rautoja pitää kannatella pään yläpuolella. Varsinaiseen kysymykseen itse vastaisin, että pystypunnerrus on kyykyn ohella ehkä paras liike mitä salilla voi tehdä. Jos jotain liikettä nyt "tarvitsee" niin noita kahta. IMO.

http://www.youtube.com/watch?v=VzjxDJslfqo

En kuitenkaan kokonaan jättäisi etuolkapäitä pois treenistä, vaikka edellä ovatkin vaan painottaisin vain enemmän sivu- ja takaolkapäille.
Harvemmin olen nähnyt noita isompia painoja pystypunnerruksessa liikuttelevien aloittavan liikettä maasta?? Itse ainakin aloitan liikkeen tuilta, jos käytän tankoa, teen sitten liikkeen seisten tai istuen.
Noh, nykyisellä ilmaisella salilla ei ole mitään telinöitä tuolle. Toisaalta se aika mitä itse tuota taas tein, niin ei haitannut yhtään, vähän rinnallevetoa siinä sivussa vain.
Väitän vastaan, monestakin lähteestä olen lukenut että se aktivoi lähinnä etuolkapäitä, sekä sivuolkapäitä jonkin verran. Megaduty-kirjasta tuon eilen bongasin, hulkin teksteistä olen lukenut samaa ainakin. Ja eihän tuolla yksittäisellä liikkeellä lihasepätasapainoa saada, mutta itse treenaan 2-jakoisella ja nykyohjelmassa etuokapäille tulee rasitusta jo penkissä sekä vinopenkissä. "Parhaina" aikoina etuolkapäille tuli rasitusta penkistä, vinopenkistä sekä kapeasta penkistä. Siihen päälle vielä pystypunnerrus ja sivu/takaolkapäitä ei säännöllisesti käytännössä ollenkaan :wall: En siis näe minkäänlaista järkeä kasvattaa tuota lihasepätasapainoa lisää, siispä en tee nykyään etuolkapäille mitään eristävää liikettä.
Jos mietitään ihan pera peruspunttaajaa, niin kyllä se varsinkin alussa penkki on kovin tärkeä ja siellä etuolkapäät saavat rasitusta. Samaa käänteisesti, tuskin näkee ikinä, että on kaveri jolla taka -ja sivuolkapäät ovat etuolkapäitä edellä.

Pystypunnerruksen raiskaus: Jätetään vajaaksi liikeradan molemmista päistä. Oikea liikerata lähtee rinnalta ja päättyy rautojen lukitseminen suorille käsille pään yläpuolelle hieman päälaen taakse. Katse eteenpäin ja voimakas kohautus loppuun. Loppuosa treenaa voimakkaasti mm. epäkkäkkäitä ja kiertäjäkalvosimia.

Raskas pystypunnerrus on myös parhaimpia vatsalihasliikeitä ja treenaa koko kropan voimaa, koska rautoja pitää kannatella pään yläpuolella. Varsinaiseen kysymykseen itse vastaisin, että pystypunnerrus on kyykyn ohella ehkä paras liike mitä salilla voi tehdä. Jos jotain liikettä nyt "tarvitsee" niin noita kahta. IMO.

http://www.youtube.com/watch?v=VzjxDJslfqo
Ala-asennossa moni jättää vajaaksi ihan siksi, että olkapäissä alkaa sattua. Samasta syystä kaikki eivät tee niskantakaa punnerrusta. Jos nyt perusliikkeitä mietitään, niin nostaisin kyllä listalle maastavedon ja leuanvedon vähintään noiden lisäksi.

Itse pidän bodauskirjallisuutta aika huonona lähteenä treenitiedolle. Se että etuolkapäät ovat jotenkin "edellä" ei ole pystypunnerruksen syytä. Se johtuu liiallisesta penkkipunnertamisesta ja väärästä tekniikasta pystypunnerruksessa. Siinä syy. Pystypunnertaminen on hyvin luonnollinen liike, joka treenaa olkaniveltä oikeastaan koko sen liikeradan laajuudella. Jos yhtä penkkitreeniä kohden tekee yhden kovan pystypunnerrustreenin, niin ongelmia ei synny. Kyllä se pystypunnerrus vaan on ihan kokonaisvaltainen liike olkapäille. Jos tuon lisäksi vielä tekee niitä maastanostoa ja leukoja, niin ei oikeastaan ole tarvetta tehdä mitään eristävää olkapäille.

Niskan takaa punnertaminen taas on anatomisesti huono liike, eikä sitä oikeastaan kannata harrastaa. Itse asiassa se, että joidenkin mielestä pään takaa punnertaminen treenaa taka- ja sivuolkapäitä jotenkin enemmän kuin rinnalta nostaminen, johtuu luultavasti siitä, että loppuasento niskan takaa nostettaessa on juurikin se oikea. Jos rinnalta punnertaa täydellä liikeradalla, niin saadaan sama lopputulos. Ja kyllä kaikkien pitäisi pystyä punnertamaan rinnalta. Jos se sattuu, niin olkapäät ovat ottaneet jo damagea muista syistä.

Tässä joitain omia lähteitäni:
http://library.crossfit.com/free/pdf/45_06_press.pdf
http://www.crossfit.com/journal/library/67_08_Overhead_Lifting.pdf
http://ditillo2.blogspot.com/2009/01/press-part-one-bill-starr.html
http://ditillo2.blogspot.com/2009/01/press-part-t-bill-starr.html

Tekniikkaa:
http://www.youtube.com/watch?v=GJFjYyA40ss

Eikös vuoden ensimmäisessä BODY -lehdessä ollut juuri puhetta olkapäiden treenaamisessa ja siinä pystypunnerruksesta juuri neuvottiin, että ylhäällä käsiä ei suoriksi, koska olkapäät pääsevät huilaamaan. Sama asia hauiskäännössä; kun tanko nostetaan aivan ylös, niin jännitys hauiksilta lähtee. Eikö? Myös itse huomannut tuon käytännössä. Toki sellainen ihme 5,34 cm nylkytys aivan erikseen, paitsi probodareilla.

Mun mielestä ei todellakaan ole noin. Se että ne pääsevät "huilaamaan" perustuu luultavasti siihen että iskemia(paikallinen hapenpuute) häviää, jolloin veri pääsee vaihtumaan lihaksesta ja uutta happea tilalle.
Tohon perustuu constant tension-metodi, eli lihas on samassa supistuksessa koko sarjan. Mun mielestä pystypunnerruksessa pitää käyttää semmosia rautoja että pelkästään se mekaaninen rasitus ja täydet liikeradat tekevät tempun. Jos joku luulee että ne siinä huilailee vaan ilman mitään lihastyötä sen ohikiitävän ajan ennenku uus toisto alkaa niin sen voi kokeilla vaikka kyykyssä. Kuormaa joku +300 ja huvikseen hengailee jalat suorana jonkun aikaa :D

Itse pidän pystypunnerrusta ihan yhtä tärkeänä punnerrus liikkenä kuin penkkiä. Erittäin monivaltainen liike koko kroppaan varsinkin kun liike tehdään seisaaltaan. Mielestäni tuo Mark Riptoen opastus video on loistava esimerkki miten liike tehdään oikeaoppisesti. Ja jos tankoa ei saa muka rintaan asti tai sattuu, niin lisää liikkuvuutta olkapäihin. Tässä vielä pari videota

http://www.youtube.com/watch?v=iK5cgQFPJ1k
http://www.youtube.com/watch?v=T4Oo9uYmFhg

Mites toi pystypunnerrus kässäreillä, ajaa varmaan hyvinpitkälti saman asian kuin levytangolla tehtäessä? Omasta mielestä tuntuu ehkä aavistuksen paremmalta kun saa vedettyä liikeradan ikäänkuin pään läpi jolloin rasitusta siirtyy enemmän sivuolkapäille pelkkien etulohkojen sijaan.

Itse ainakin suhtauduin melko kriittisesti tuohon kyseiseen artikkeliin. Varmasti joillekin toimii tällainen vajaalla liikeradalla ''pumppailu'', mutta täysin absoluuttisena totuutena ei tällasia tekniikoita tulisi julistaa. Itse en pidä näitä minimaalisia lepoja toistojen ääripäissä niin vaarallisena, että lähtisin liikerataa lyhentämään liikkeissä. Mielestäni juuri mahdollisimman laajan liikeradan käyttäminen liikkeessä kuin liikkeessä on tärkeää varsinkin saliharrastustaan aloittelevalle treenaajalle. Voin kuvitella, kun Ville 12 v. lukee kyseisen tekstin ja kohta Ville kavereineen on pumppaamassa salilla liikkeitä 10 cm liikeradalla, koska näin body lehdessä käsketään tekemään. Ei näin.
Katsoin myös hieman kauhulla tätä seuranneessa bodyssa olleita selkätekniikoita, joissa myös tyrmättiin kaikki vähänkään venytystä lihakseen aiheuttavat liikeradat ja palvottiin näitä ''pumppailutekniikoita''. Tietenkin olen samaa mieltä, että tekniikan tulee pysyä kasassa ja kaiken maailman avustavia heijauksia, jotka vievät ärsykkeen kaikkialle muualle kuin treenattavaan lihakseen tulee välttää, mutta mielestäni liikeradan pitäisi pysyä mahdollisimman laajana.

Ite ainakin tarviin, koska se auttaa Niska -ja hartiakipuihin ja päänsärkyyn paremmin kuin mikään muu liike. Ainakin oman kokemuksen mukaan. Tosin en nyt bodaile tai mitään, vaan lähinnä sen vähän mitä nostelen, niin nostelen juurikin edellämainittujen juttujen ja paskan selän takia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom