Tarvitseeko käsiä treenata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juupeli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Riippuu miten ylätaljan teet, ei niinkään miten ottavat sun lihakset on.

Ok, voi olla. Ite teen lapiolla eteen, pitkällä eteen (vastaotteella), pitkällä niskan taa (myötäotteella, kappas) ja näistä kaikista sekä pitkää että lyhyttä sarjaa, useimmiten aika striktillä formilla mutta joskus heijauksilla. Ainakin nämä kaikki tavat ottaa mulla aika paljon hauiksiin ja forkkuihin, eikä silti selkäkään jää (onneksi) ilman. Miten näitä sitten pitäisi tehdä jos haluaisin että EI ottaisi niin paljon käsiin? Kun joidenkin mielestä ei ota.

No kyllähän kaikista maailman hauisliikkeistä(soudut ja leuat poislukien) 90% on nimenomaan täysin eristäviä liikkeitä. Kyllä eristävilläkin liikkeillä voimaa silti saa(esim raskaat hauiskäännöt). ja tietty jos vetää jtn järkyttäviä cheat curleja, ni periaattessa ne on enemmän moninivel liikkeitä :D. Ojentajalle sen sijaan löytyy paljon enemmän ''ei eristäviä liikkeitä''.

Jep, näin se menee.

Voiko kädet olla liian isot? ;)
Voi olla:D
another_synthol_victim-246x300.jpg

Mun on vaikea uskoa että kädeet kasvavat tasapainosesti muuhun kroppaan nähden pelkällä epäsuoralla treenillä. Riippuu varmaan kyl tyypistä ja lähtökohdista.. Tunnen pari tyyppiä duunista jotka on vakavissaan mulle joskus jauhanut että ojentajia ja haboja ei oo mitään pointtia treenata erikseen, jännä juttu että näillä kavereilla onkin olemattomat siimakädet. Sattumaa?

Tai sitten se sun ajatus "tasapainoisesti muuhun kroppaan nähden" on vääristynyt sen mukaan, kuinka fitness-lajeissa tyypillisesti yliarvostetaan tiettyjä lihasryhmiä, kuten käsiä.

Lihastasapainoahan vois ajatella vaikka suorituskyvyn kannalta, eihän esim. juuri minkään lajin urheilijoilla tai muuten poikkeuksellisen vahvoilla ihmisillä yleensä oo käsissä lihaa samassa suhteessa muuhun kroppaan, kuin kehonrakentajilla.

Esim. hauiksen voimaa ei käytän tilanteissa juuri ikinä tarvita muitta tilanteissa, kuin jotain soutua tai leuanvetoa mukailevissa liikkeissä, joissa vedetään jotain raskasta tai kiivetään. Ellei sitten jostain syystä jossain arkisissa tilanteissa joudu syystä tai toisesta tekemään hauiskääntöjä raskailla esineillä. ;)

Ja vitut. he tietävät mikä heille on toiminut. mutta vaikka olis mikä jättiläinen, niin jossei osaa perustella järjellä ja logiikalla väitteitään, niin kyllähän se kertoo jotain tietämyksestä.
En väitä etteikö niitä ''isoja mörssäreitä'' kuuntelemalla saisi kehitystä. Mieluummin kuuntelen silti vaikka sitä hieman pienempää jäbää, jolla on vaikka ihan tieteellistäkin perustelua antaa.

Niin,

Laboratoriossa tieteen parissahan sitä tunnetusti ollaan suurimmat lihakset kasvatettu. Yleensä nämä salin "lihastohtorit" ovat sellaisia räkänokkia, jotka ovat lukeneet läjän juttuja netistä eivätkä edes ymmärrä mitkä asiat on oikeasti oleellisia. Teoriaa on ahdettu pää täyteen ymmärtämättä kuitenkaan mistä bodaamisessa ja voimailussa on kyse. Lihaksen kasvatus on käytännössä niin yksinkertainen asia, että ei siitä oikeasti voi oikeen mitään "tieteellistä" väittelyä käydä. Kaikki mikä on "tiedettä" on perus jampalle turhaa hieromista. Yleensä myöskin tässä "podaustieteessä" käsitellään sellaisia asioita joilla on todella marginaalinen vaikutus itse lihaksen kasvamiseen.

Ymmärrän kyllä pointin tuossa viestissäsi, että perus jurmulankin "maveta niin, että sumenee" - neuvot eivät myöskään ole ihan siitä kehittävimmästä päästä, mutta lähtökohtaisesti kannattaa kuunnella aina itseään isompaa, koska jotain ne on tehnyt oikein. Kyllä sieltä oppii poimimaan ne asiat mitkä on tärkeitä ja joilla on merkitystä. Itse olen aina kuunnellut mitä minua isompi taikka kauemmin treenannut henkilö on sanonut/ohjeistanut. Varsinkin ihan ensimmäisinä vuosina kehityksen kannalta oli oikeasti tärkeää, että salilla oli kauemmin treenanneita isoja ukkoja joilta kysyin heti apuja, koska halusin alusta lähtien treenata oikein. Nykyäänkin vanhemmilta jarruilta saa hyvin niksejä esim. yksittäisen liikkeen kannalta miten liikkeen saa tuntumaan paremmin. Ihan hetkessä ei pottaamisessa oppimiset lopu ja vaikka neuvoja saa pitää ne asiat kuitenkin itse oivaltaa. Ei riitä, että vaan kuuntelet mitä juuri sanottiin.

Peruskaava lihaksen kasvattamisessa on kaikille sama. Ei niiden mörköjen tarvi sitä asiaa sen paremmin perustella. Mikä parasta heillä on oikeasti kokemusta lihaksen kasvattamisesta, toisin kun sillä hipsterillä joka juuri luki uusimman artikkelin funktionaalisesta harjoittelusta. Harmi vaan kun Hipsterillä on jäänyt ne lihakset vielä kasvattamatta. Se mikä tekee erot on juuri se, että ymmärretään mikä itselle toimii. Ihan yhtä vähän se nettioppinut säbäjätkä osaa sanoa mikä sulle toimii kun eihän se ole saanut vielä edes itsekkään perusmassoja tehtyä. Yleensä mennään vielä pahemmin metsään kun aloittelija rupeaa hieromaan "tieteellisesti" tyhjänpäiväisiä asoita.

Mun on vaikea uskoa että kädeet kasvavat tasapainosesti muuhun kroppaan nähden pelkällä epäsuoralla treenillä. Riippuu varmaan kyl tyypistä ja lähtökohdista.. Tunnen pari tyyppiä duunista jotka on vakavissaan mulle joskus jauhanut että ojentajia ja haboja ei oo mitään pointtia treenata erikseen, jännä juttu että näillä kavereilla onkin olemattomat siimakädet. Sattumaa?

Eipä tuo sattumaa ole. Kädet kasvaa treenamalla niitä. Ja jos nyt ylipäätään bodailee, EI OLE MITÄÄN SYYTÄ JÄTTÄÄ KÄSIÄ TREENAAMATTA. Taas joku puhtaasti voimailija, no varmasti se treenaa ojentajia jos se on penkissä heikoin lenkki jne. Ei varmasti ole mitään suoraa tarvetta tehdä hauiskääntöä jne.

Mutta ihan yhtä urpoa on jättää kädet treenaamatta kuin jalat, siis jos bodailee. En mää keksi miksi tästä edes pitää väitellä? Se että pitääkö tehdä just jotain hauiskääntöä vai tekeekö ennemmin kapealla otteella leukoja...no sen saa jokainen ihan itse päättää. Pääasia että ne kädet kasvaa jos se lihaskasvu on se mitä treenistä hakee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
ja kylläpä ne useimmat voimailijatkin niitä hauiskääntöjä tekevät, vaikkei ulkonäöllä merkitystä olekaan. monelle risuranteelle voisi muutenkin tehdä hyvää monipuolisempi treeni käsienkin osalta niin ei tarvitsisi 60 kilon jälkeen löydä rannesiteitä käteen.
tuo "laatikon ulkopuolelta" tuntuu nyt olevan synonyymi sille, että tehdään asiat päin vittua, vaikka samaan maaliin pääsisi nopeamminkin tekemällä asiat oikein.

nykyään saleilla näkee kun tehdään muodikkaasti nykytrendin mukaan, jätetään toistoja varastoon ja tehdään liikkeitä oikein tuntumalla. jostain syystä tämä jengi ei kuitenkaan kehity mihinkään suuntaan? suurin syy tuohon on varmaan se, että pelätään niin helvetisti sitä failurea ja pientä heilumista tai tuntuman huononemista, ettei koskaan päästä edes niihin kohtuullisiin romuihin käsiksi. failurea taas vältellään niin tiukasti, se 1-2 toistoa tarkoittaa varsinkin jalkatreeneissä usein +5 toistoa. siksi kannattaisi ehkä joskus ottaa mallia ja kuunnella niitä isompiakin kavereita. jos ei muuten, niin sen tekemisen asenteen suhteen.

nykyään saleilla näkee kun tehdään muodikkaasti nykytrendin mukaan, jätetään toistoja varastoon ja tehdään liikkeitä oikein tuntumalla. jostain syystä tämä jengi ei kuitenkaan kehity mihinkään suuntaan? suurin syy tuohon on varmaan se, että pelätään niin helvetisti sitä failurea ja pientä heilumista tai tuntuman huononemista, ettei koskaan päästä edes niihin kohtuullisiin romuihin käsiksi. failurea taas vältellään niin tiukasti, se 1-2 toistoa tarkoittaa varsinkin jalkatreeneissä usein +5 toistoa. siksi kannattaisi ehkä joskus ottaa mallia ja kuunnella niitä isompiakin kavereita. jos ei muuten, niin sen tekemisen asenteen suhteen.
Mun mielestä tän kaltainen yleistys on aika ihmeellistä. Voitteko oikeasti kertoa mulle näistä teidän salin narukäsistä että ne ovat tehneet kaikki muut asiat optimaalisesti mutta treenityyli on vain niin perseestä että tästä kaikki johtuu. Koska nykyään tuntuu että ihminen tunnetaan pelkästään sen perusteella mitä hän tekee salilla. Ja sitten voidaan sanoa "on meidänkin salilla näitä kavereita jotka tekee vuosia samaan tyyliin ja ei kehity". Tämä ei nyt ollut pelkästään huumorin viestiä koskeva asia mutta juuri tuon kaltaisia viestejä näkyy nykyään todella paljon.

Mun mielestä tän kaltainen yleistys on aika ihmeellistä. Voitteko oikeasti kertoa mulle näistä teidän salin narukäsistä että ne ovat tehneet kaikki muut asiat optimaalisesti mutta treenityyli on vain niin perseestä että tästä kaikki johtuu. Koska nykyään tuntuu että ihminen tunnetaan pelkästään sen perusteella mitä hän tekee salilla. Ja sitten voidaan sanoa "on meidänkin salilla näitä kavereita jotka tekee vuosia samaan tyyliin ja ei kehity". Tämä ei nyt ollut pelkästään huumorin viestiä koskeva asia mutta juuri tuon kaltaisia viestejä näkyy nykyään todella paljon.

sillä oletuksella että on intrat ja palkkarit viimeisen päälle, mennään sarjalleen ohjelman mukaan, mutta ei hikipisaraa tai irvistystä treenin aikana irtoa. silloin ei joko ota itsestään kunnolla irti, tai on fedorin poika.

ja kylläpä ne useimmat voimailijatkin niitä hauiskääntöjä tekevät, vaikkei ulkonäöllä merkitystä olekaan. monelle risuranteelle voisi muutenkin tehdä hyvää monipuolisempi treeni käsienkin osalta niin ei tarvitsisi 60 kilon jälkeen löydä rannesiteitä käteen.

Mä en tiedä viittasitko edes mun viestiin, mutta mun viestin ideana oli siis lähinnä pohtia sitä, mikä on hauiksen ensisijainen funktio kropan toiminnassa. Siihen vastaus on aika yksiselitteisesti "selän kaveri erilaisissa vedoissa", jonka myötä siis voi kyseistää onko sillä Dacaj:n peräänkuuluttamalla bodari-näkökulman "tasapainoisuudella" mitään todellista tekemistä lihaksiston tasapainoisuuteen toiminnallisuuden kannalta. Eli ihan tavoitteesta on kiinni, tarvitaanko sitä suoraa treeniä ja missä määrin.

Tuo voimailijahomma riippuu ihan lajista tietysti, mutta esim. voimanostajista moni tietoisesti välttelee hauiksen treenausta (mm. Thompzon sanoi tästä äskettäin treenipäivyrissään), koska siitä ei ko. urheilulajissa ole hyötyä ja se saattaa jopa lisätä loukkaantumisriskiä mavessa. Tätäkään ei sitten tarvitse väärinymmärtää ja vetää herneitä nenään. Thompzonin tavoitteena on olla mahdollisimman hyvä voimanostaja, ei mahdollisimman vahva tasapuolisesti joka osa-alueella. Peruskuntoilijan ei siis kannattane hauistreenejä samoin perustein lähteä välttelemään.

Toi nyt näyttää enemmän joltain synthol-haukalta :)

toihan on, valentinollahan räjähti toi sen hauis ku liikaa öljyä pumppas

- - - Updated - - -

sillä oletuksella että on intrat ja palkkarit viimeisen päälle, mennään sarjalleen ohjelman mukaan, mutta ei hikipisaraa tai irvistystä treenin aikana irtoa. silloin ei joko ota itsestään kunnolla irti, tai on fedorin poika.

aika moni käy salilla ihan vaan senki takia ku on tää villitys menossa, sitten illalla baarii kädet pumpissa:D voi sitte laittaa instagrammii ta facebookkii kuvii salilt ja näyttää noh kovalta ehkä...:nolo:

Joillakin hauikset kasvaa jokaisessa selkätreenissä, mutta se selkä ei juurikaan, tällöin saattaa olla turha treenata käsiä erikseen, vaan pitäisi keskittyä selkätreeneissä rasituksen siirtämiseen niille selkälihaksille tekniikkaa muuttamalla.

Jos taas selkätreeneissä osaa eristää selän hyvin ja pääosa rasituksesta myös tulee selkälihaksille jotka kasvavat hyvin, mutta kädet ovat jäljessä, on hauisten hermottaminen eristävillä tärkeää.

Kummankin tyyppisiä treenaajia olen saleilla nähnyt, mutta se jolla vain kädet kehittyvät hyvin selkätreeneissä, treenaa enemmän pieleen.

Tiedän myös tuttuja kavereita joilla on suhteettoman suuret olkapäät ja rinta, mutta kädet eivät ole samalla tasolla. Eli monesti niitä käsiä tarvitsee treenata erikseen ja kehonrakennusmielessä kädet eivät voi olla liikaa edellä muuta kroppaa.

Päästäisiinkö tässä siihen valmennuksen ydinkysymykseen johon moni "kuntoilija" ei koskaan pysähdy miettimään vastausta; "Mikä on tavoite?". Jos vastauksena on jotain fitness/voimailu/bodaus/näyttää hyvältä/näyttää xxx näyttelijältä tai urheilijalta, niin tällöin kannattaa ehdottomasti reenata myös käsiä. Jos taas tavoitteena on kehittää tulosta jossain tietyssä lajissa, niin tällöin lihaksia reenataan lajianalyysin mukaisesti. Ja sitten lopuksi jos vastaus on näyttää hyvältä JA pärjätä tietyssä lajissa, niin sitten harjoittelu pitää suunnitella johonkin tuohon välimaastoon, mutta on myös tehtävä kompromissi tavoitteenasetannassa.

Kysymyksen tekijän postista ainakin rivien välistä heijastuu ihailu kehonpainovoimailijoihin, mutta myös haave lihaksikkaasta kehosta. Kuten jo moni aikaisemmin on todennutkin, niin nämä tavoitteet täydentävät toisiaan aika mukavasti. Ohjelmointi voisi olla esimerkiksi seuraava: 5 päivänä viikossa kehonpainoreeni vuorotellen selkää (vedot ja riipunnat) ja hartioita/rintaa (käsilläseisonnat ja vaa'at) rasittavia liikkeitä. Joka reenin päälle 10 minuutin bodailu jaolla kädet, jalat, selkä, rinta, hartiat. Näin pääpaino on kehonpainoliikkeissä, mutta samalla myös kerta viikkoon hapotetaan lihasryhmät keskitetymmin.

Tuo nyt siis vain yksi tapa ratkaista tämä "ongelma". Pahin vaihe tässä ratkaisumallissa on että yksilön pitää oikeasti pysähtyä miettimään omaa tavoitteenasetantaa. Ei voi vain edetä fiilispohjalta, kuten alkuperäisen kysymyksen asettaja. "joo, mä haluan kehittyä kovaksi kehonpainovoimailijaksi ja isot kädet pitää olla ja ihan fiiliksen mukaan pitää saada reenata ja ei mitään vaikeita liikkeitä tai muutoksia ohjelmaan tai mulla mitään ohjelmaa edes ole.."

Veikkaampa aloituspostisi perusteella, että osa pääliikkeistäsi ei mene puhtaasti rasitettavalla lihaksille vaan teet työn käsillä.
Jos tekniikka on kunnossa, niin ne kädet kasvaa tiettyyn pisteeseen asti, jonka jälkeen asia tökkää seinään ellei aleta treenaamaan käsiä intensiivisesti...

Olin noin vuoden tekemättä yhtäkään suoraa hauis/ ojentaja treeniä ja silti kädet pysyivät kehityksessä mukana. Pari viikkoa sitten vedin hauikset pitkästä aikaa kunnon pumppiin ja ai että tuntui hyvältä. Tosin pari seuraavaa päivää meni sellaisissa kivuissa ettei käsiä pystynyt liikuttaa kunnolla. Itselle ei ainakaan suorat käsitreenit tuota muutakuin egon buustausta, muuta niillä en hae.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom