Tarvitseeko käsiä treenata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juupeli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Missä kohtaa perus käsitreeni on jotenkin "eristävää"?

Jos tähän mennään niin ei tartte tehdä kukin voimanostoliikkeitä ja unohtaa kaikki muu, kaikki muu on eristävää....

Vähän turhan hätäisesti laitoin ton viestin.
Tarkoitin siis samaa mitä Wilhelm Rommel sanoi ketjun alussa - jos vaikka kädet kasvaa hyvin ilman eristäviä liikkeitä, niin eihän niitä silloin tarvitse tehdä

Jaa, aika typerä kysymys. Jos monipuolisesti treenaan niin tottakai pitää. Toki ne voi treenata leuanvedoilla, penkki jne punnerruksilla eikä tartte välttämättä tehdä hauiskääntöä tangolla ja ojentajapunnerrusta taljassa jne.

Tää on vähän kun joku kysyisi että tarviiko jalkoja treenata jos tekee kyykkyä. No ei tartte tehdä enää reiden ojennuksia, jos ei halua. ;)

Ja yhtälailla voi sitten jättää olkapäät treenaamatta, nekin saa rasitusta penkkipunnerruksessa...

- - - Updated - - -

Missä kohtaa perus käsitreeni on jotenkin "eristävää"?

Jos tähän mennään niin ei tartte tehdä kukin voimanostoliikkeitä ja unohtaa kaikki muu, kaikki muu on eristävää....

No ei nyt ihan ole sama asia. Ennemminkin, jos kyykkäät, tarviiko pohkeita treenata?

Jos treenaat yksijakoisella, niin otatko sinne kulmasoudun, kyykyn, penkin ja leuanvedon joukkoon hauiskäännön sotkemaan? Tätä tässä kait haettiin.

Anteeksi otsikko, varmasti alkaa tappelu jo pelkästään tuolta pohjalta. Olen toki tottunut jo, olenhan tällainen oman tieni kulkija, laatikon ulkopuolelta ajatteleva hylkiö ;)

Mutta, asiaan.

Olen nyt keskittynyt lähiaikoina lähes 100% vain muutaman eri liikkeeseen:

1. Kulmasoutu (joskus myös varioiden yläselälle)
2. Mave (joskus sjmv, Pienillä painoilla polviin. Useita sarjoja ja paljon toistoja)
3. Etunojapunnerrukset (volyymityyppisesti, paljon sarjoja useilla eri tekniikoilla, mutta useimmiten kapealla otteella jotta osuisi ojentajillekin)
4. Pystypunnerus (lähiaikoina hyvin harvoin)
5. Lankkupidot (tavoitteena lähes joka päivälle edes yksi pito)
6. Kyykky (Lähtökohtaisena ajatuksena 20 toiston systeemillä)

USEIMMITEN TEEN SIIS VAIN 1-2 LIIKETTÄ PÄIVÄSSÄ. Toisto- ja sarjamäärät ovat toki suuria.

Kädet näköjään kasvavat erittäin hyvin ihan näinkin.
Tämä tuskin toimii isoilla romuilla tehden, mutta kun tekee suht pienillä painoilla ja älyttömän paljon sarjoja ja toistoja, siirtyy esim kulmasoudussa työt jossain kohtaa hauiksillekin. Varsinkin kun siihen tarkoituksella olen pyrkinytkin.

Keskimäärin kerran viikossa tulee tehtyä lisäksi jotain nitkutusliikkeitä, tuntuman ja peilikuvan antamien vihjeiden perusteella.
Pyrin treenaamaan edes jotain joka päivä. Kevyet päivät ilmoittaa kroppa.

Joskus teen paljon rest-pauseja, joskus taas kevyempää sarjaa pidempään pumppaillen.
Peilikuvan perusteella otan toki hauista mukaan jos alkaa näkymään kuihtumisen merkkejä. Toistaiseksi vain kasvua, kun viimeiset pari viikkoa tehnyt lähes pelkkää kulmasoutua, ja lähes jokaikinen päivä.

Ja sitten itse ketjun aiheeseen:
Onko täällä paljonki jannuja jotka eivät käsiä erikseen treenaa? Kuvia? Kokemuksia?

Pieni muistutus vielä: Kurinalaisten bodareiden tai isojen voimapuolen mörssäreiden kannattanee siirtyä johonkin järkevämpään ketjuun.. :D
Volyymitreenaajat, omalla painolla treenaavat, street-workouttaajat, kamppailijat jne saattavat jopa taikoa tähän ketjuun jotain järkevääkin.

Mielenkiintoisena pidän aihetta ja kaikkea mitä tämän ympärille luulisi syntyvän. Suurin osa pakkiksen ketjuista kun tahtoo olla yhtä ja samaa vääntöä.
Olisi mukava jos toisinaan mietittäisiin vähän muistakin näkökulmista näitä juttuja.

Kaikki tällainen vähän erilainen treenaminen ja jengin kokemukset kiinnostaisi kovasti.

Jos erilainen treeni kiinnostaa niin kannattaisi kokeilla toiminnallisia liikkeitä ja semmosia mitä jokapäiväisessä elämässä käytetään, kädet ja jalat erikseen, ja niin että mahd. monta lihasta tekee työtä. Mielestäni peruskyykkyä ei tarvii mihinkään, mave sentään ktnllsmpi. Netistä löytyy kun viitsii hakea. Ote voimaa kannattaa treenata sitä ei juuri YKSIPUOLINEN tangon hetkittäinen puristelu kehitä. Tässä nyt jotain marinaa vain.

Aika turhaa ollut meikäläisellä käsien treenaus viime vuodet,ei kasva treenaa tai ei,keskittynyt enempi muuhun kroppaan nykyään.

No ei nyt ihan ole sama asia. Ennemminkin, jos kyykkäät, tarviiko pohkeita treenata?

Jos treenaat yksijakoisella, niin otatko sinne kulmasoudun, kyykyn, penkin ja leuanvedon joukkoon hauiskäännön sotkemaan? Tätä tässä kait haettiin.

No niin, näinhän se on.

Miksi tuota ees kysyy? Koska jos tekee tuollaista perusperusperus treeniä, niin ei siinä tehdä MITÄÄN eristäviä. Ei tehdä hauiskääntöä, eikä vipareita, eikä pohkeita jne jne jne.

En sitten tiiä miksi joku noin haluaa treenata jos bodaa eikä voimaile....

no kerro nyt toki mitä haet sillä treenilläsi?

Lue aloitusposti. Puhut ihan asiaa, mutta juurikin sieltä laatikon sisäpuolelta.
Pari vinkkiä: Opi. Opisekele. Kokeile. Ja ennen kaikkea: Jos isot mörssärit neuvoo niin koita omaksi parhaaksesi pitää paskasuodatin kalibroituna.

Lue aloitusposti. Puhut ihan asiaa, mutta juurikin sieltä laatikon sisäpuolelta.
Pari vinkkiä: Opi. Opisekele. Kokeile. Ja ennen kaikkea: Jos isot mörssärit neuvoo niin koita omaksi parhaaksesi pitää paskasuodatin kalibroituna.

edelleen, mitä haet tuolla treenillä ja miksei mikään muunlainen tapa voisi toimia? onko nyt tarkoitus vain väkisin tehdä asiat vaikeasti, vaikka samaan lopputulokseen voisi päästä helpomminkin? useasti isojen liikkeiden treenaaminen on tottakai hyvä juttu, mutta onko niiden sarjojen pakko olla pitkiä ja painojen pieniä joka treenissä? jotenkin mystiseltä kuulostaa nämä jutut että kulmasoudussa loppu menee käsille kun tarpeeksi kauan tekee, eikö se tanko liiku enää selän voimalla ja hauiksilla vetelet, en ymmärrä.

Koska jos tekee tuollaista perusperusperus treeniä, niin ei siinä tehdä MITÄÄN eristäviä. Ei tehdä hauiskääntöä, eikä vipareita, eikä pohkeita jne jne jne.

Kyllä mun mielestä esim takaolkapääsoudun tai facepullin lisääminen yksijakoiseen voi olla perusteltua. Samoin esim. kiertäjäliikkeet, tosin ne nyt laskettaneen enemmänkin lämmittelyksi tai lihashuolloksi eikä "varsinaisiksi työliikkeiksi".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä mun mielestä esim takaolkapääsoudun tai facepullin lisääminen yksijakoiseen voi olla perusteltua. Samoin esim. kiertäjäliikkeet, tosin ne nyt laskettaneen enemmänkin lämmittelyksi tai lihashuolloksi eikä "varsinaisiksi työliikkeiksi".

On varmasti perusteltua, mutta ei niiden eristävien lisääminen mitenkään tarpeellista ole. Varsinkaan jos intensiteetti pidetään riittävän korkealla siimä perustreenissä.

Täytyy myöntää, että en aivan ymmärrä mitä AP hakee tässä. Aloistuspostaus on jo itsessään niin ristiriitainen, että ei tuohon mitään järkevää voi oikein edes sanoa. Ja varsinkin kun kaikki kyssärit ja kritiikit ohitetaan silmien pyörittelyllä ja ylimielisellä out of the box ajattelun hokemisella.

Onhan se. Kyykky on monipuolinen liike joka ottaa myös etureisiin. Leuanvedot (erityisesti vastaotteella) on monipuolinen liike joka ottaa myös hauiksiin. Molemmat voi ajatella tekniikasta riippuen myös etureisiliikkeenä ja hauisliikkeenä.
Kyykky taas ei ole pohjeliike vaikka pohkeet siinä vähän aktivoituukin. Ei sillä silti pohkeita kasvateta, sen voin kertoa ihan omasta kokemuksestanikin.

Onhan se. Kyykky on monipuolinen liike joka ottaa myös etureisiin. Leuanvedot (erityisesti vastaotteella) on monipuolinen liike joka ottaa myös hauiksiin. Molemmat voi ajatella tekniikasta riippuen myös etureisiliikkeenä ja hauisliikkeenä.
Kyykky taas ei ole pohjeliike vaikka pohkeet siinä vähän aktivoituukin. Ei sillä silti pohkeita kasvateta, sen voin kertoa ihan omasta kokemuksestanikin.

Ei se leuanveto ole hauisliike vaikka siinä hauis vähän aktivoituu.

Jos asiaa viedään tuohon suuntaan, niin kyykystäkin saadaan pohjeliike varvistamalla lopussa.

Ei se leuanveto ole hauisliike vaikka siinä hauis vähän aktivoituu.

Jos asiaa viedään tuohon suuntaan, niin kyykystäkin saadaan pohjeliike varvistamalla lopussa.
Leuanveto on hyvin vahvasti hauisliike ja itse teen kapeaa leuanvetoa vastaotteella hauisliikkeenä. Ihan normaalissakin leuanvedossa hauis aktivoituu ihan helvetisti enemmän mitä pohkeet kyykyssä. Kyykyssä lopussa varvistaminen on jo ihan ihmeellinen vertaus. Sehän on silloin kyykky + pohjeliike. Sama kuin sanoisi, että penkistäkin saa hauisliikkeen jos sarjan jälkeen nousee seisomaan ja tekee sillä tangolla hauista. Ei se ole enää penkkiä eikä varpaille nousu ole kyykkyä. Leuanveto on kuitenkin leuanvetoa vaikka sen miten tekisi.

E: Forcekin tuolla aiemmin sanoi, että leuanvedoissa on mitattu hauiksista suurempia aktiivisuuksia mitä suorista hauisliikkeistä ja on siinä ihan oikeassa.

Itse olen huomannut, että paras epäsuora hauisliike on goblet carry farmarit. Sen kun tekee vielä niin, että ei kanna ihan täysin rintaa vasten, vaan ihan hiukan poispäin kehosta.

396116738_640.jpg

Komppaan forcea ja powerhousua, onhan se leuanveto hauisliike. Menee niin tolkuttomaksi tosiaan AP:n välikommentit, että ihan pahaa tekee. "Olen ollut molempia, ei se sun pituutes mitään vaikuta vaan moninivelliikkeet on nostanut sun testot korkeammalle" jne. merkityksetöntä tilulilua (nyt se on auki, nyt se on kii).

En henk.kohtasesti pidä treenitapaasi ainakaa itselleni soveltuvana, mutta tämä oli viisas huomautus suustasi ''Jos isot mörssärit neuvoo niin koita omaksi parhaaksesi pitää paskasuodatin kalibroituna''.
Erittäin hyvin sanottu. Tiedän niin monia, Isoja mörssäreitä joilla ärsyttävät ''oon sua massiviisempi, ja oon treenannut pidempään, ni tiedän enemmän asioista kuin sinä'' asenteet. Ja usein nämä ''mörssärit''. ovat sellasia henkilöitä jotka käyneet salilla sen 10-20 vuotta, mutta silti perustietämys saattaa olla esim. ihmisen fysiikasta 12-v koululaisen tasoa. Väkisinhän heillä isot romutkin nousee, kun niin pitkään ovat treenanneet, mutta monilla paikat aivan umpi paskana ja ihmetellään miksi :D.

No jos joku jätkä on sua puolet isompi, niin eiköhän se ole ihan oikeassa.

Se joka sanoo ettei leuat (tai vaikka ylätalja) ole hauisliike, sattuu vaan olemaan sellainen jolla haukat ei vastaa hyvin siihen liikkeeseen.
Mä treenaan käsiä erikseen vain joskus, sellasena "bonarina" jos on jäänyt ylimäärästä energiaa, ja ei kädet ole mitenkään muusta kehosta jäljessä. Ylätaljat ja leuat ottaa erittäin hyvin hauiksiin ja punnerrusliikkeet ojentajiin. Hauiskäännöt tekee mulla aika nopeesti penikkatautia forkkuihin niin ei senkään takia innosta.

Kädet voi muuten HELPOSTI olla liian isot.

Se joka sanoo ettei leuat (tai vaikka ylätalja) ole hauisliike, sattuu vaan olemaan sellainen jolla haukat ei vastaa hyvin siihen liikkeeseen.
Mä treenaan käsiä erikseen vain joskus, sellasena "bonarina" jos on jäänyt ylimäärästä energiaa, ja ei kädet ole mitenkään muusta kehosta jäljessä. Ylätaljat ja leuat ottaa erittäin hyvin hauiksiin ja punnerrusliikkeet ojentajiin. Hauiskäännöt tekee mulla aika nopeesti penikkatautia forkkuihin niin ei senkään takia innosta.

Kädet voi muuten HELPOSTI olla liian isot.

Riippuu miten ylätaljan teet, ei niinkään miten ottavat sun lihakset on.

Ja vitut. he tietävät mikä heille on toiminut. mutta vaikka olis mikä jättiläinen, niin jossei osaa perustella järjellä ja logiikalla väitteitään, niin kyllähän se kertoo jotain tietämyksestä.
En väitä etteikö niitä ''isoja mörssäreitä'' kuuntelemalla saisi kehitystä. Mieluummin kuuntelen silti vaikka sitä hieman pienempää jäbää, jolla on vaikka ihan tieteellistäkin perustelua antaa.
Se on ihan jokaisen oma asia, haluaako olla jonkun oppipoika, ja noudattaa sokeasti tämän ''viisauksia'', enempiä kyseenalaistamatta(pätee muuten yleisesti ihan kaikkeen). Itse mieluummin ajattelen juurikin laatikon ulkopuolelta, kuten juupeli mainitsi.
Paljon kattavampaa pidemmän päälle, rakentaa vahva perusta sille asialle missä haluaa edetä/kehittyä, ihan itseään valistamalla ja juurikin suodattamalla mahdollinen paskapuhe. Sillon kun omaa paljon tietoa, niin tarve hankkia sitä muiden kautta vähenee aina.

- - - Updated - - -

Riippuu aivan varmasti monista muistakin tekijöistä. Jokaisen kroppa on kuitenkin aina hieman erilainen, vaikka samasta muotista ollaankin.

Mä taas itse väittäisin, että kaikki kasvaa aika samalla tavalla isoiksi. Monista vain ei ole lavalle tai mahtaviksi fysiikoiksi. Kehonrakennus ei ole mitään ydinreaktorin purkamista, vaan aika yksinkertasella junttitekniikalla pääsee hyvin pitkälle. Enemmän ne hifistelijät junnaa paikoillaan, kuin yksinkertaisesti treenaavat. Itse kyllä kuuntelen mieluummin jätkää, jolla on jotain konkreettista näyttöä ihan omasta takaa, eikä vain tieteellistä faktaa.

Ja mitä ylätaljaan tulee, niin jos teet sen todella leveällä apinaotteella remmeillä pahemmin puristamatta ilman heijaria ja oikealla kulmalla, niin ei se käsille mene.

Suositut

Back
Ylös Bottom