Tarvitseeko käsiä treenata?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juupeli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Anteeksi otsikko, varmasti alkaa tappelu jo pelkästään tuolta pohjalta. Olen toki tottunut jo, olenhan tällainen oman tieni kulkija, laatikon ulkopuolelta ajatteleva hylkiö ;)

Mutta, asiaan.

Olen nyt keskittynyt lähiaikoina lähes 100% vain muutaman eri liikkeeseen:

1. Kulmasoutu (joskus myös varioiden yläselälle)
2. Mave (joskus sjmv, Pienillä painoilla polviin. Useita sarjoja ja paljon toistoja)
3. Etunojapunnerrukset (volyymityyppisesti, paljon sarjoja useilla eri tekniikoilla, mutta useimmiten kapealla otteella jotta osuisi ojentajillekin)
4. Pystypunnerus (lähiaikoina hyvin harvoin)
5. Lankkupidot (tavoitteena lähes joka päivälle edes yksi pito)
6. Kyykky (Lähtökohtaisena ajatuksena 20 toiston systeemillä)

USEIMMITEN TEEN SIIS VAIN 1-2 LIIKETTÄ PÄIVÄSSÄ. Toisto- ja sarjamäärät ovat toki suuria.

Kädet näköjään kasvavat erittäin hyvin ihan näinkin.
Tämä tuskin toimii isoilla romuilla tehden, mutta kun tekee suht pienillä painoilla ja älyttömän paljon sarjoja ja toistoja, siirtyy esim kulmasoudussa työt jossain kohtaa hauiksillekin. Varsinkin kun siihen tarkoituksella olen pyrkinytkin.

Keskimäärin kerran viikossa tulee tehtyä lisäksi jotain nitkutusliikkeitä, tuntuman ja peilikuvan antamien vihjeiden perusteella.
Pyrin treenaamaan edes jotain joka päivä. Kevyet päivät ilmoittaa kroppa.

Joskus teen paljon rest-pauseja, joskus taas kevyempää sarjaa pidempään pumppaillen.
Peilikuvan perusteella otan toki hauista mukaan jos alkaa näkymään kuihtumisen merkkejä. Toistaiseksi vain kasvua, kun viimeiset pari viikkoa tehnyt lähes pelkkää kulmasoutua, ja lähes jokaikinen päivä.

Ja sitten itse ketjun aiheeseen:
Onko täällä paljonki jannuja jotka eivät käsiä erikseen treenaa? Kuvia? Kokemuksia?

Pieni muistutus vielä: Kurinalaisten bodareiden tai isojen voimapuolen mörssäreiden kannattanee siirtyä johonkin järkevämpään ketjuun.. :D
Volyymitreenaajat, omalla painolla treenaavat, street-workouttaajat, kamppailijat jne saattavat jopa taikoa tähän ketjuun jotain järkevääkin.

Mielenkiintoisena pidän aihetta ja kaikkea mitä tämän ympärille luulisi syntyvän. Suurin osa pakkiksen ketjuista kun tahtoo olla yhtä ja samaa vääntöä.
Olisi mukava jos toisinaan mietittäisiin vähän muistakin näkökulmista näitä juttuja.

Kaikki tällainen vähän erilainen treenaminen ja jengin kokemukset kiinnostaisi kovasti.

Haluat monipuolista keskustelua yksipuoliseen treeniisi?

En oikein ymmärrä tuota kulmasoutua, varsinkaan joka päivälle, saati muutenkaan pystäriä ja kyykkyä (olettaen että teet kyykyt tangolla). Toi sun ohjelmas olis tehtävissä täysin kehonpainolla, kulmasoudun vaihdat leukoihin ja pystärit käsilläseisontaan ja HSPU:hun (hand stand push ups). Kyykky menee kehonpainolla, tai vaikka kahvakuulalla/painorepulla esim. pistoolikyykkyä/bulgarialaista kyykkyä.

Tällöin mä en näkisi tarvetta erikseen käsiä treenata, kun tulee kuitenkin rasitusta leuoissa ja punnerruksissa.

Itse toteutin joskus jonkinsortin 5X5 dualfactory tms. treeniä ja huomasin, että leuanvetotulokset nousi nopeammin kun jätti hauiksen tekemisen pois ja silti peilikuva miellytti hauista ihmetellessä.

Tavan harrastajalle suorien käsiliikkeiden tekeminen ei mitenkään välttämätöntä ole niiden kehittymisen kannalta. Jos kehittyy hyvin punnerrus- ja vetoliikkeissä niin kädet kasvaa siinä mukana. Kuitenkin jos lavalle asti meinaa pullistelemaan niin sitten on oikeastaan välttämätöntä tehdä käsiliikkeitä. Uskon että niillä jotain lisää saa käsien kehitykseen. Ite olen tehnyt käsiä treenien lopussa jos ollenkaan. Prioriteettilistalla ovat aika loppupäässä.

Juupeli: Missä leuanveto? Sehän nyt kuuluu ehdottomasti tuollaiseen treeniin ja siinä habasta on mitattu kovempia aktiivisuuksia kuin suorista hauisliikkeistä.

Pelkällä kehonpainotreenilläkin voi saada ihan jees kädet. Erilaiset punnerrukset ruoskii ojentajat ja leuanvedot ja supine row:t hakkaa habat.

no kerro nyt toki mitä haet sillä treenilläsi? tompsilta tuossa jo aika selkeitä juttuja kehonpainotreeniin tulikin, mutta tuossa nyt vielä linkki tuohon suurehkoon westside barbell gymnastics-ketjuun: http://www.pakkotoisto.com/treeni/91982-westside-barbell-gymnastics/

kyllähän noilla erilaisilla kehonpainoliikkeillä saa koko kropan hyvinkin treenattua, varsinkin sitten kun voima riittää perustekniikoihin kunnolla. mikäli tuollaista alkaa tekemään, kannattaakin varmaan ensin hakea se tekemisen ilo onnistuneista suoritteista ja parantuneesta kehonhallinnasta, eikä heti alkuun miettiä onko kroppaan tullut pattia kuinka hyvin. jos se lihaksen saaminen kuitenkin kolkuttelee siellä taustalla vahvimpana, kannattaa mennä suosiolla salille. tuota ketjua kun luet, varmaan huomaatkin että suurin osa kovistakin kehonpainoilijoista käy silloin tällöin salilla tekemässä tiettyjä liikkeitä. esim. maastaveto on melko vaikea liike korvattavaksi kehonpainoliikkein, varsinkin alkuvaiheessa.

Ei tarvitse kunhan vaihdat kulmasoudun eri leuanvetovariaatioihin tai otat ne mukaan. Itse en myöskään treenaa tällä hetkellä käsivarsia suoraan laisinkaan kuin kerran viikossa hammereita. HS punnerruksia, pike pushuppeja, eri variaatioita punnerruksista, dip, 5 eri otelevyistä leuanvetoa ja kyynärvarret tulee kiipeilystä, roikkumisista, farmarikävelyistä jne. En koe tarpeelliseksi tehdä ojentaja/hauis/kyynärvarsi osastolle enempää... saavat lisää rankaisua epäsuorasti muistakin liikkeistä viikon aikana.

Vatsoille lisäisin jalannostot eri variaatioineen, L-sit lattialla/dip, jalan/polven nostot, dragon flag etc. ja voimapyörä on minun all-time-suosikki. Ainakin itsellä lankuissa pääsin hyvin nopeasti usean minuutin pitoihin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no kerro nyt toki mitä haet sillä treenilläsi?

Kerron toki. Haen tehoja ja toiminnalista voimaa. Paljon muutakin mutta niistä sitten erikseen.

Tehdään vertailu:

1. 10 toistoa ja 10 sarjaa hauista vaikkapa 30 kilolla = 3000Kg
2. 10 toistoa ja 10 sarjaa mavea vaikkapa 100 kilolla = 10000Kg

Kummalla pyrkisit isoksi ja vahvaksi ?
Old-school-voimamiehet ymmärtävät systeemin ihan varmasti. Vuoden pakkista lukenut 60Kg jannu luultavasti ei.

Itse olin treenaamatta käsiä noin 9 kuukautta kunnes huomasin kuinka paljon ne lagasivat yläkroppaan nähden. Ihan esteettisistä syistä aloin taas tekemään, vaikka liikkeissä ei mitään ongelmia tullut. Jos olet tyytyväinen tulokseen niin anna olla treenaamatta vain.

Kerron toki. Haen tehoja ja toiminnalista voimaa. Paljon muutakin mutta niistä sitten erikseen.

Tehdään vertailu:

Old-school-voimamiehet ymmärtävät systeemin ihan varmasti. Vuoden pakkista lukenut 60Kg jannu luultavasti ei.

Ja kumpis sinä olitkaan?

Tehdään vertailu:

No jos haluaa että kädet kasvaa, niin ehdottomasti 10 sarjaa hauista 30kilolla, ku jotai vitun mavea jossa kädet pysyy suorassa koko ajan. :face:

Et kyl tainnu ihan tosissaan tota kysyäkkään.

Jos teet penkkiä kapealla, kulmasoutua ja leukoja vastaotteella jne jne, ni sitten ne kädet voi kasvaa enemmänkin.

Ja muutenkin... jos isommat kädet ja sen sellasta haluaisit, ni kannattaa unohtaa pelkkien pääliikkeiden vääntäminen. Ihan turha toivo, että väännät pelkkää mavea ja kyykkyä ja koko kroppa paljoa kasvais, mukaanlukien kädet (niinku isot pojat on sulle kertonut)

Ja kumpis sinä olitkaan?

Mä olen ollut molempia. Nykyään mä olen sitä mitä tykkään olla. Ja sekin vaihtelee kovasti.

Reilu mies kun olet, niin vastaatko joutessas itsekin omaan kysymykseesi?
Tämä ihan vain siksi, että (sori jos olen erehtynyt) sun viestistä sai nopeasti sen kuvan että sun tietämys ei taida kovin syvällisellä tasolla olla?
Tietämyksen puute ei ole mitenkään paha asia, mutta heti kun tullaan leikkimään jumalaa vajailla tiedoilla, niin kieltämättä mut ainakin saa provosoitua suht helposti.

Haukkari, ollut viime vuodet about viimeisiä liikkeitä mitä salilla tulee väännettyä treenin lopuksi, ja sekin lähinnä oman turhamaisen egon pönkittämiseen. Ojentajia tulee kyllä paljon suoraan treenattua koska ne vaan on niin hiton hyödyllset muissa nostoissa. Mut tjooh, kyllähän ne haukat kehittyy ilman suoraan treeniäkin. Ja niitä voi aina välillä vähän paukutella vikalla treenillä jos tuntuu olevan paukkuja. Mut alussa on varmaan jopa edukkaampaakin jättää tekemättä niin muissa liikkeissä sit ei hidastele niin paljoa kehitys.

Nää on näitä referenssi juttuja. Sali kaveri treenaa tosi paljon haukkaa, itse aika vähän mut ei koossa tai voimassa ole juurikaan mitään eroaja, itse hitusen vahvempi, mut se menee sen piikkiin kun oon kaveria sen 8cm pidempi.

No jos haluaa että kädet kasvaa, niin ehdottomasti 10 sarjaa hauista 30kilolla, ku jotai vitun mavea jossa kädet pysyy suorassa koko ajan. :face:

Et kyl tainnu ihan tosissaan tota kysyäkkään.

Jos teet penkkiä kapealla, kulmasoutua ja leukoja vastaotteella jne jne, ni sitten ne kädet voi kasvaa enemmänkin.

Ja muutenkin... jos isommat kädet ja sen sellasta haluaisit, ni kannattaa unohtaa pelkkien pääliikkeiden vääntäminen. Ihan turha toivo, että väännät pelkkää mavea ja kyykkyä ja koko kroppa paljoa kasvais, mukaanlukien kädet (niinku isot pojat on sulle kertonut)

Kädet mulla treenaantuu helvetin pitkillä kulmasoutusarjoilla ja vielä pidemmillä kapeilla punnerruksilla. Toki jos dippailemaan pääsen niin totta munassa. Olinko tosiaan noin epäselvä kirjoittaessani? :D

- - - Updated - - -

Haukkari, ollut viime vuodet about viimeisiä liikkeitä mitä salilla tulee väännettyä treenin lopuksi, ja sekin lähinnä oman turhamaisen egon pönkittämiseen. Ojentajia tulee kyllä paljon suoraan treenattua koska ne vaan on niin hiton hyödyllset muissa nostoissa. Mut tjooh, kyllähän ne haukat kehittyy ilman suoraan treeniäkin. Ja niitä voi aina välillä vähän paukutella vikalla treenillä jos tuntuu olevan paukkuja. Mut alussa on varmaan jopa edukkaampaakin jättää tekemättä niin muissa liikkeissä sit ei hidastele niin paljoa kehitys.

Nää on näitä referenssi juttuja. Sali kaveri treenaa tosi paljon haukkaa, itse aika vähän mut ei koossa tai voimassa ole juurikaan mitään eroaja, itse hitusen vahvempi, mut se menee sen piikkiin kun oon kaveria sen 8cm pidempi.

Ei johdu sun pituudesta. Jos sä kerran olet keskittänyt isoihin moninivelliikkeisiin isoja tehoja, sulla on testot korkeammalla kuin sun kaverilla. Lisäksi isoilla tehoilla sä tulet varmaankin syöneeksi enemmän rakennusainetta. ;)

Jaa, aika typerä kysymys. Jos monipuolisesti treenaan niin tottakai pitää. Toki ne voi treenata leuanvedoilla, penkki jne punnerruksilla eikä tartte välttämättä tehdä hauiskääntöä tangolla ja ojentajapunnerrusta taljassa jne.

Tää on vähän kun joku kysyisi että tarviiko jalkoja treenata jos tekee kyykkyä. No ei tartte tehdä enää reiden ojennuksia, jos ei halua. ;)

Ja yhtälailla voi sitten jättää olkapäät treenaamatta, nekin saa rasitusta penkkipunnerruksessa...

- - - Updated - - -

Kuten sanottu, bodaus on todella yksilöllinen laji
Osan tarvitsee tehdä eristäviä ja osan ei.

Missä kohtaa perus käsitreeni on jotenkin "eristävää"?

Jos tähän mennään niin ei tartte tehdä kukin voimanostoliikkeitä ja unohtaa kaikki muu, kaikki muu on eristävää....

Tehdään vertailu:

no ketjun kysymyshän oli että tarvitseeko käsiä treenata, ei kummalla pyrkisit isoksi ja vahvaksi. timba tuon aika hyvin tiivistikin, aivan pöljäähän tuo on rajata jotain liikkeitä tiettyyn kategoriaan, kun ne kuitenkin ottavat moniin lihaksiin. noihin pelkkiin etunojapunnerruksiin ja lankkupitoihin ilman lisäpainoja mä en kovinkaan kehittävänä liikkeenä usko. mitä sitten kun siinä lankussa alkaa menemään tuntikausia ja etunojia menee 200 putkeen? tokihan noin voi tehdä jos haluaa, mutta paljon nopeammin sitä tulosta saisi aikaan kun järkevästi vaikeuttaa niitä sarjoja joko tekniikkaa muuttamalla tai lisäpainoilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom