Talousmaailman tyhmien kysymysten ketju

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitä Wendy on opiskellut / tekee työkseen, kun tietää noin paljon kaikista veroasioista ja lainajutuista? :)

Tää sopii kyllä hyvin talousmaailman tyhmiin kysymyksiin :D

Koulutukseltani olen ihan vaan laskentatoimen tradenomi. Aikaisemmin olin töissä kirjanpitäjänä tilitoimistossa, mutta käytännössä kaikki henkilöverotukseen ja lainoihin liittyvät asiat ovat kyllä ihan henkilökohtaisen kiinnostuksen ja omien kokemusten varassa. Suurin osa mun näihin ketjuihin kirjoittamista jutuista on löydettävissä helposti esim. verottajan sivuilta, yritän vain kirjoitella niitä selkokielellä tänne.

En tiiä onko nyt varsinaisesti talousmaailman tyhmä kysymys, mutta täällä varmaan tavoittaa oikean yleisön.

Jos joku on IAET:n jäsen, niin mistä hän tietää asiamiespiirin?

En tiiä onko nyt varsinaisesti talousmaailman tyhmä kysymys, mutta täällä varmaan tavoittaa oikean yleisön.

Jos joku on IAET:n jäsen, niin mistä hän tietää asiamiespiirin?

Oletan että jäsenen pitäisi tietää liittonsa joka taitaa olla joku näistä;

Akavan Yleinen Ryhmä ry
Driftingenjörsförbundet i Finland DIFF
Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA ry
Sisustusarkkitehdit SIO ry
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry
Suomen Ammattivalmentajat SAVAL ry
Suomen Arkkitehtiliitto SAFA ry
Suomen Ekonomiliitto SEFE ry
Suomen Farmasialiitto r.y.
Suomen Optikoiden Ammattiliitto ry
Suomen Proviisoriyhdistys ry
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry
Tekniikan Akateemisten Liitto TEK ry
Tekniska Föreningen i Finland TFIF
Teolliset Muotoilijat TKO ry
Tradenomiliitto ry
Uusi Insinööriliitto UIL ry
Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry
Ympäristöasiantuntijoiden keskusliitto YKL ry

Tuntuuko joku tutulta?

Oletan että jäsenen pitäisi tietää liittonsa joka taitaa olla joku näistä;

Akavan Yleinen Ryhmä ry
Driftingenjörsförbundet i Finland DIFF
Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA ry
Sisustusarkkitehdit SIO ry
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry
Suomen Ammattivalmentajat SAVAL ry
Suomen Arkkitehtiliitto SAFA ry
Suomen Ekonomiliitto SEFE ry
Suomen Farmasialiitto r.y.
Suomen Optikoiden Ammattiliitto ry
Suomen Proviisoriyhdistys ry
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry
Tekniikan Akateemisten Liitto TEK ry
Tekniska Föreningen i Finland TFIF
Teolliset Muotoilijat TKO ry
Tradenomiliitto ry
Uusi Insinööriliitto UIL ry
Yksityisalojen Esimiehet ja Asiantuntijat YTY ry
Ympäristöasiantuntijoiden keskusliitto YKL ry

Tuntuuko joku tutulta?

Tuntuupa hyvinkin! Kiitos paljon!

Jos perustan Oy:n, josta omistan 50%. Toiminta olisi hyvin pienimuotoista. Palkkaa ei ole tarkoitus nostaa, osinkoja toivottavasta joskus tulevaisuudessa. Mitä käy ansiosidonnaiselle päivärahalle jos olen Oy:n pääosakas?
Ja voiko Oy verottajan mielestä pyöriä vaikka kukaan ei ole siellä töissä?

Mulla on tuo vastaava tilanne (Oy vuodesta 2006, omistan 50%:a ja olen toimitusjohtaja) ja jostain kassasta mulle joku täti neuvoi puhelimessa, että jos en ole koskaan nostanut palkkatuloja ja pystyn perustelemaan, että olen elänyt ilman Oy:stä tulevia tuloja niin sillon saisi kassasta massia.

Osaan kyllä kuvitella, että tiukan paikan tullen löytyy joku pykälä, joka sanelee, että mees poika sinne firmaas duuniin ja nosta liksat sieltä.

Siellä on yks varastomies joka saa palkkaa joka kuukausi. Sitten on muinoin ollut 5-6 muuta työntekijää kausiluontoisesti. Ite olen nostanut vain ne 9% verottomat osingot kerran vuodessa ja kilsakorvauksia sitä mukaa kun edustushommien vuoksi on joutunut reissaamaan.

Siellä on yks varastomies joka saa palkkaa joka kuukausi. Sitten on muinoin ollut 5-6 muuta työntekijää kausiluontoisesti. Ite olen nostanut vain ne 9% verottomat osingot kerran vuodessa ja kilsakorvauksia sitä mukaa kun edustushommien vuoksi on joutunut reissaamaan.

Miten voit nostaa firmasta kilometrikorvauksia vaikket ole siihen työsuhteessa?

Ja Terille sanoisin että kannattaa valmistautua siihen että kyllä työttömyyskorvaukset menee jos sulla on oma firma. Eikä sillä ole merkitystä vaikket sieltä palkkaa nostakkaan. Kyseessä on harkinnan varainen juttu ja silloin mennään kyllä vaarallisilla vesillä: http://www.mol.fi/mol/fi/00_tyonhak...ysturva/01_edellytykset/04_yrittaja/index.jsp

Miten voit nostaa firmasta kilometrikorvauksia vaikket ole siihen työsuhteessa?

?

Mulla on tuo vastaava tilanne (Oy vuodesta 2006, omistan 50%:a ja olen toimitusjohtaja) ja jostain kassasta mulle joku täti neuvoi puhelimessa, että jos en ole koskaan nostanut palkkatuloja ja pystyn perustelemaan, että olen elänyt ilman Oy:stä tulevia tuloja niin sillon saisi kassasta massia.

Osaan kyllä kuvitella, että tiukan paikan tullen löytyy joku pykälä, joka sanelee, että mees poika sinne firmaas duuniin ja nosta liksat sieltä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo siis jos niitä joku päivä joudun oikeasti nostamaan niin kyllä se sitten pitää selvittää mustaa valkoisella.

Tosiaan siis muistaakseni YTK:n kassan neuvontaluurista kyselin niin sanoivat että (tarkkaa sanamuotoa en muista) jos pystyn osoittamaan, että olen täysin riippuvainen työnantajani tuloista niin silloin voisin niitä nostaa. Ja en myöskään ole päätoiminen yrittäjä.

Mutta mitä tässä on sivusta seurannut ihmiskohtaloita niin on noita korvauksia evätty paljon hepposemmillakin perusteilla :)

Sivikselle sen verran että jokaisessa yrityksessä tulee olla toimitusjohtaja mutta toimitusjohtajan ei tarvitse olla työsuhteessa yrityksessä.

Työskentelen IT-alalla. Saanko vähentää veotuksessa oman tietokoneen oston, ammattikirjallisuuden, ammattiliiton jäsenmaksun, ja täydennyskoulutussertifikaatit jotka kustannan itse (tai siis tulen itse kustantamaan)?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.

1. Ammattiliiton maksu on vähennyskelpoinen.
2. Ammattikirjallisuus on vähennyskelpoinen, eli työntekijän toimialaa käsittelevien kirjojen ja ammattilehtien hankintakustannukset hyväksytään vähennykseksi. Edellytyksenä on, että tällaisen ammattikirjallisuuden hankkiminen on tarpeellista työn edellyttämän ammatillisen pätevyyden tai ammattitaidon ylläpitämiseksi. Sanomalehdet eivät yleensä ole vähennyskelpoisia, vaan ne katsotaan elantomenoiksi.
3. Tietokone on tulkinnanvarainen juttu, se on vähennyskelpoinen mutta sinun pitää pystyä tarvittaessa osoittamaan se että käytät sitä tulosi hankinnassa. Verottaja sanoo näin; tulonhankinnassa käytettävien tietokoneiden hankinnasta aiheutuvat menot voidaan vähentää. Yleensä tietokone on myös omassa tai perheen yksityiskäytössä. Tällöin vähennystä ei voida tehdä yksityiskäytön osalta. Jos voit näyttää että käytät tietokonetta työkäytössä voit vähentää siitä 50%, jos saat osoitettua että käytät sitä pääasiallisesti vain siihen työhön niin voit tällöin vähentää sen 100 prosenttisesti mutta uskon että verottaja on tässä kolmoskohdassa kaikkein tarkimmillaan eli kannattaa ehkä hieman harkita miten voit sitten osoittaa sen että teet sillä koneella töitä.
4. Ammattipätevyyttä syventävät tai ylläpitävät koulutukset ovat yleensä vähennyskelpoisia, äkkiseltään en löytänyt tarkempaa ohjeistusta mutta muistelisin että ainakin pari julkista keissiä on ollut missä on hyväksytty vähennyskelposeksi lisätutkinto/koulutus.

Mikäs tämä uusi ALVijuttu on EUn sisällä?

Tilasin expansysistä ranskasta firman nimiin elektroniikkaa ja merkkasin tilauskenttään y-tunnuksen, ja kappas luuri tuli suomeen 0% alvilla. Mites tämä 0% alvi käyttäytyy alvi-ilmoituksessa....?

Mikäs tämä uusi ALVijuttu on EUn sisällä?

Tilasin expansysistä ranskasta firman nimiin elektroniikkaa ja merkkasin tilauskenttään y-tunnuksen, ja kappas luuri tuli suomeen 0% alvilla. Mites tämä 0% alvi käyttäytyy alvi-ilmoituksessa....?
Mikä uusi? Käännetty verovelvollisuus tuossa on.

4. Ammattipätevyyttä syventävät tai ylläpitävät koulutukset ovat yleensä vähennyskelpoisia, äkkiseltään en löytänyt tarkempaa ohjeistusta mutta muistelisin että ainakin pari julkista keissiä on ollut missä on hyväksytty vähennyskelposeksi lisätutkinto/koulutus.

Tämä on hieman epäselvä juttu ja tapauskohtaisesti ne käsitellään. Lisäpätevyyksien tai kelpuutusten hankkimenen ei käsityksen mukaan ole verovähennyskelpoista, mutta mikä lasketaan syventäväksi koulutukseski ja mikä taas ei?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom