Taloudellinen riippumattomuus /minimalistinen elämäntapa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naruman
  • Aloitettu Aloitettu
Itselläkin säästöjä menee osakkeisiin ja rahastoihin. Tällä hetkellä ollaan ihan alkutaipaleella, mutta lisää laitan joka kuukausi rahastoihin ja osakkeisiin silloin lisäksi kun mahdollista ja joku itselle perusteltu Kohde valittuna. Itsellä lähinnä haaveena että voisi tulevaisuudessa tehdä vaikka osa-aikaisena töitä ja vähän turvata eläkepäiville lisää tuloa. Mitään täydellistä taloudellista riippumattomuutta tuskin saavutan tai ainakin pitäisi sitten kuluja vähentää reilusti :)

Tällä hetkellä kun asun vuokralla niin lainoja ei ole, omistusasuminen ja mahdollinen sijoituskämppä/t kuitenkin on mielessä ja sitä silmällä pitäen on säästettynä sen verran ettei esim Asuntolainan käsirahaa varten tarvi sijoituksia myydä vaan jatkossakin voisi jatkaa salkun kasvattamista.

Ei mahottomat haaveet mutta realistiset ja noihin pitäs päästä sen kummempia murehtimatta kunhan rahansa suht järkevästi käyttää :)

Narumanin kokemuksia kiva lukea :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minkälaisia määriä (euroissa tai % kuukauden nettotuloista) laitatte rahastoihin tai osakkeisiin? Kenelläkään hyviä linkkejä rahastosijoittamiseen liittyen, mieluusti suomalaisia saitteja? Lähinnä kaipailen sellaista must know -tietoa, millä pääsee alkuun, eikä tarvitsisi ihan sokkona tunkea rahaa sinne sun tänne.
 
Näillä saa kuluiltaan/veroiltaan edullisesti ja helposti osakemarkkinoiden maailmanlaajuisen keskimääräisen vuosittaisen tuoton. Parempaa systeemiä ei tullut vastaan ja vuosia olen näitä seurannut.

Nordnettiin tili auki (Ilmainen) Kuukausisäästösopimus auki (Ilmainen) Sijoitukset näihin sisään kuukausittain (Ilmaista):
https://www.nordnet.fi/saastaminen/kuukausisaastaminen.html

iShares MSCI World UCITS ETF (Acc) (Kehittyneet markkinat) Vuotuiset kulut 0,20%
iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Kehittyvät markkinat) Vuotuiset kulut 0,25%

Painolla kehittyneet 90% summasta. Kehittyvät 10% summasta. Osingot sijoitetaan uudelleen, joten verojakaan ei tarvitse maksaa kuin vasta lunastaessa.

Noihin joka kuukausi niin paljon rahaa kun pystyy säästämään ja niin monta vuotta kun tarvitaan. Muuta ei mielestäni tarvitse tehdä. Sijoittamisen ydin on tässä.
Itse olisin lähtenyt tekemään näin alusta asti, jos tuotteet olisivat olleet silloin saatavilla.

Tietysti aina opiskelet myös itse ennen kuin pistät penniäkään kiinni mihinkään.

EDIT: Niin ja kirjoita googleen ''Indeksisijoittaminen'' lue kaikki mitä tulee vastaan niin pääset kärryille.
 
Viimeksi muokattu:
Tietysti aina opiskelet myös itse ennen kuin pistät penniäkään kiinni mihinkään.

Tämä kohta on erityisen tärkeä. Mun hyvä kaveri neuvoi mua ottamaan lainaa ja ostamaan Talvivaaran osakkeita vuonna 2011. En ostanut...
kehitys.gif
 
Näillä saa kuluiltaan/veroiltaan edullisesti ja helposti osakemarkkinoiden maailmanlaajuisen keskimääräisen vuosittaisen tuoton. Parempaa systeemiä ei tullut vastaan ja vuosia olen näitä seurannut.

Nordnettiin tili auki (Ilmainen) Kuukausisäästösopimus auki (Ilmainen) Sijoitukset näihin sisään kuukausittain (Ilmaista):
https://www.nordnet.fi/saastaminen/kuukausisaastaminen.html

iShares MSCI World UCITS ETF (Acc) (Kehittyneet markkinat) Vuotuiset kulut 0,20%
iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (Kehittyvät markkinat) Vuotuiset kulut 0,25%

Painolla kehittyneet 90% summasta. Kehittyvät 10% summasta. Osingot sijoitetaan uudelleen, joten verojakaan ei tarvitse maksaa kuin vasta lunastaessa.

Noihin joka kuukausi niin paljon rahaa kun pystyy säästämään ja niin monta vuotta kun tarvitaan. Muuta ei mielestäni tarvitse tehdä. Sijoittamisen ydin on tässä.
Itse olisin lähtenyt tekemään näin alusta asti, jos tuotteet olisivat olleet silloin saatavilla.

Tietysti aina opiskelet myös itse ennen kuin pistät penniäkään kiinni mihinkään.

EDIT: Niin ja kirjoita googleen ''Indeksisijoittaminen'' lue kaikki mitä tulee vastaan niin pääset kärryille.

Minkälainen odotettu vuosituotto tuolta tulee? T: Täysin sijoittamisesta tietämätön.
 
Ettei sun näkemys vaan olis työriippuvaisen kuvitelma taloudellisesta riippumattomuudesta. Pidetään "sapattivuosi" ja palataan takaisin töihin samaan kuutioon, kun ei muutakaan elämää osata kuvitella.
Tuskin olet edes noissa ympyröissä voinut tavata niitä, jotka on lähteneet viettämään taloudellista riippumattomuutta Peruun koskenlaskua harrastamaan, Indonesiaan surffailemaan tai Itä-Kainuuseen eräjormailemaan tai oikeastaan ihan mitä tahansa harrastamaan vaikka panokorsussa Kalliossa.
Toki joukossa on varmasti työnarkkareita. Mutta kun tilille napsahtaa väh. 7-numeroinen summa, on aika paljon enemmän valinnanvaraa mihin kuutioon haluaa palata Perun koskenlaskujen jälkeen :D

Ja se pätee valtaosaan tavallisia työläisiä: on kiva valittaa työstään mutta siellä on mukavampi käydä kuin maata sohvalla. Paras vinkkini oman ja muiden kokemuksia tarkastelemalla on: yritä löytää jotain mistä olet todella kiinnostunut/intohimoinen ja katso voisiko siitä saada työn. Sen jälkeen tuurilla on mahdollisuus saavuttaa taloudellinen riippumattomuus eikä silti tarvitse lopettaa työntekoa.
 
Minkälainen odotettu vuosituotto tuolta tulee? T: Täysin sijoittamisesta tietämätön.

Ehkä jotain 7-10% voisi odottaa pitkällä aikavälillä. Eli 10v ja yli sijoittamalla tasaisella kuukausisummalla. Lyhyen ajan tuotot voi poiketa todella paljon.
Kannattaa sijoittaa pelkästään rahaa joka on täysin ylimääräistä, koska koskaan ei voi tietää mihin kurssit ovat menossa. Salkun arvo voi vaikka puolittua vuodessa.
Itselläkin heilunta voi olla 0-4000€ päivässä, eli 0-20000€ viikossa. Eli todella kusessa olisi jos tulisi tarve nostaa koko potti kerralla huonossa markkinatilanteessa.
 
Mä olen vähän sivusilmällä vilkuillut noita nordnetin superrahastoja. Onko noissa mitään järkeä, ei ainakaan näytä olevan mitään kuluja? Tällä hetkellä siis tungen ylimääräiset rahat tilille makaamaan ja ajattelin, että osan niistä voisin laittaa rahastoihin.

https://www.nordnet.fi/mux/web/fond...hasto+Suomi&cmpi=transparentbanking-super-kop

Ei kai noissa sinänsä vikaa ole. Markkina-alueet ovat vaan pieniä eli hajautus kärsii.

Itse sijoittaisin maailmanlaajuisesti, niin ei tavitse olla yksittäisten maiden heilahdusten armoilla.
 
Minkälaisia määriä (euroissa tai % kuukauden nettotuloista) laitatte rahastoihin tai osakkeisiin? Kenelläkään hyviä linkkejä rahastosijoittamiseen liittyen, mieluusti suomalaisia saitteja? Lähinnä kaipailen sellaista must know -tietoa, millä pääsee alkuun, eikä tarvitsisi ihan sokkona tunkea rahaa sinne sun tänne.
Tällä hetkellä kahteen asuntolainaan menee sellanen 40% nettotuloista (oma valinta, vakiona menis about 25% ), säästöön noin 10% jolla kerrytän parin tonnin käteiskassaa pahan päivän ja äkillisten menojen varalle. Kassassa pitäs olla lopulta about 4kk pakollisten kulujen verran tavaraa kun asuntolainoihinkin oon maksanu parin kuukauden "puskurin" yllättävien tilanteiden varalle.

Ens vuoden alussa käteisvarat/hätävarat on täynnä ja jälellä vaan yks asuntolaina joten sijottamiseen tulee tän hetken suunnitelmien mukaan menemään sellanen 35-40% ja lainaan noin 15%. Riippuu vähän markkinatilanteesta, jos osakekurssit on samalla tavalla yliarvostettuja ku nyt niin jatkan asuntolainan kanssa suunniteltua isommalla osuudella, jos taas tulee reilumpaa laskua kursseissa niin sitten enemmän panostusta sijotuspuolelle.

Hyviä suomalaisia sijotusblogeja joita on tullu vastaan aikojen mittaan:
http://laiskasijoittaja.blogspot.dk/
http://tarinavaurastumisesta.blogspot.fi/
http://www.downshiftaaminen.blogspot.fi/search/label/Etusivu
http://kinskinsijoituspaivakirja.blogspot.fi/

Tuossa nyt muutama, varmasti löytyy hyödyllisiä vinkkejä ja teoriaa&käytännön kokemuksia mitä kannattaa tehdä ja mitä mielellään ei. Kuten Naruman sanoi niin tärkeintä on oppia ja harkita ennen kuin tunkee rahansa kankkulan kaivoon. Varsinkin tällä hetkellä kun hinnat ovat korkealla, niin ei menetä mitään opiskelemalla ja odottamalla hintojen laskua siedettävämmälle tasolle. Toki säästötilin korko on nollassa verrattuna markkinoiden tuottoon, mutta korkealla hinnalla ostetut tuotteet syövät sen saatavan hyödyn helposti verrattuna siihen, että odottaa pari kuukautta-puolisen vuotta mahdollista laskua ja ostaa sitten edullisemmalla hinnalla isomman kasan :)
 
Itä-Suomessa ja tuossa 200k summassa oon olettanut, että asunto on maksettu. Siinä vaiheessa pitäs omalla elämäntyylillä joku 600-700e/kk riittää itteeni tyydyttävään elämiseen. 4% nosto-odotuksella tuo 200k tekis 8000e vuoteen eli just tarvittavan määrän. Tilanteet tietysti elää ja voi olla että menotki kasvaa jossai vaiheessa, mutta tuohon nyt aluks tähdätään. Aikataulu vois olla 20v eli viimestään viiskymppisenä hommat ns. pulkassa :)

Tästä tuli mieleen, että jos tuo 200k salkku olisi nyt olemassa niin voisi riittää joten kuten. Jos tuo on vasta 20v päästä kasassa, niin silloin ei riitä varmaankaan mitenkään. Inflaatiokin täytyy huomioida.

EDIT: Toki aina voi pääoman syödä, niin ei tarvitse rahojen kanssa kuolla.
 
Tästä tuli mieleen, että jos tuo 200k salkku olisi nyt olemassa niin voisi riittää joten kuten. Jos tuo on vasta 20v päästä kasassa, niin silloin ei riitä varmaankaan mitenkään. Inflaatiokin täytyy huomioida.

EDIT: Toki aina voi pääoman syödä, niin ei tarvitse rahojen kanssa kuolla.
Joo inflaatiohan sitä syö, kunhan alkaa taas jossain vaiheessa nousta nykysestä nollakerhosta. Mutta mitäpä hyötyä niistä rahoista haudassa on, mettää ja asunnon jos jättää perinnöks niin eiköhän niistä tarpeeks kerry (jos nyt jossain vaiheessa mukuloita siis ees siunaantuu). Eli kerryttää sillein sopivasti kassaa ja kun laskee, että sieltä voi korot huomioon ottaen nostaa sen 800€/kk vaikkapa kasikymppiseks asti ni voi ruveta miettimään mitä töitä tekee ja kenelle, vai alkaako tehä ihan omia hommia.

Eläkekin alkaa rullata jossain vaiheessa ennen ku 70 on mittarissa joten muuttaa taas tilannetta jonkin verran. Olettaen, että nykynen eläkesysteemi on pystyssä vielä joskus kolmenkymmenen vuoden päästä, ja tietysti että ite on viel tolpillaan niitä rahoja käyttämässä. Jos näyttää siltä et rahaa sattus tulemaan "liikaa" omaan käyttöön ni siirto eteenpäi mahollisimman aikasessa vaiheessa, turhaan sitä omaisuutta jättämää perintöön asti verokarhun syötäväks...
 
Suomi on siinä mielessä hauska maa että täällä on aika hiton helppoa repiä lisäansioita jos vaan viitsii ja jaksaa. Olen aiemminkin maininnut sukulaisestani joka downshiftasi itsensä työttömäksi, hyvin tuntuu pärjäävän marjanpoiminnalla, polttopuiden myynnillä yms pikku hommilla. Luulenpa vielä ettei siellä ole taustalla ole mitään 200k€ salkkua. Muutaman vuoden päästä hänetkin tyrkätään eläkkeelle ja tulot nousevat ;)
 
Viimeksi muokattu:
Suomi on siinä mielessä hauska maa että täällä on aika hiton helppoa repiä lisäansioita jos vaan viitsii ja jaksaa. Olen aiemminkin maininnut sukulaisestani joka downshiftasi itsensä työttömäksi, hyvin tuntuu pärjäävän marjanpoiminnalla, polttopuiden myynnillä yms pikku hommilla. Luulenpa vielä ettei siellä ole taustalla ole mitään 200k€ salkkua. Muutaman vuoden päästä hänetkin tyrkätään eläkkeelle ja tulot nousevat ;)
Marjanpoiminta on itseasiassa ihan heletin tuottosaa hommaa jos siihen jaksaa ruveta. Itelleni oon hakenu jo useempana kesänä 100l arkun täytee mustikoita, viinimarjoja ja sieniä. Karkeesti vois sanoa et tuoreena kun iskee myyntii ni 5€/l voi pyytää ja kun yhen 10l sangon täyttämisee hyväks havaitusta paikasta menee tunti ja toinen siivoomisee ni siinä alkaa olla tuntiliksa kohillaan. Tänä kesänä ajattelinki kerätä pari sangollista myyntii kuha omat varastot on taas täytetty, aina joku ostaa joka ei itse jaksa/kykene mettään :) Ja ravintolat ostaa sieniä hyvillä hinnoilla, jo ihan peruskantarelleista maksavat mukavia summia kuha niitä on tarpeeks :P
 
Suomi on siinä mielessä hauska maa että täällä on aika hiton helppoa repiä lisäansioita jos vaan viitsii ja jaksaa. Olen aiemminkin maininnut sukulaisestani joka downshiftasi itsensä työttömäksi, hyvin tuntuu pärjäävän marjanpoiminnalla, polttopuiden myynnillä yms pikku hommilla. Luulenpa vielä ettei siellä ole taustalla ole mitään 200k€ salkkua. Muutaman vuoden päästä hänetkin tyrkätään eläkkeelle ja tulot nousevat ;)

Mä mietin, että pitäisi oikeasti viitsiä ja jaksaa. Itse olen siinä vaiheessa elämääni, että olen koulutukseen nähden huonopalkkaisessa duunissa ja en halua tällä rahamäärällä elää. Niinpä: pienet tulot, pienet menot. Niinhän sen pitäisi olla, mutta en näköjään siihen taivu, joten pakko tehdä jotain muutosta elämäänsä. Tarkoituksena olisi saada 400-500 euroa kuussa lisäansiota jostain. Olen oikeasti miettinyt kovasti yritysideaa ja kaikkea. En vain keksi. Liikunnallinen yli kaksikymmentäviisivuotias nainen, asuu kaupungissa ja on sosiaalinen. Perseen myyminen ei nyt tässä ole vaihtoehtona. :eek: Haluaisin tehdä liikunnanohjausta eli personal trainer-koulutusta olen miettinynyt. Tuotteiden myynti voisi olla yksi juttu? Olen hyvä kirjoittamaan, tietokoneenkäyttö on näppärää, osaan englantia ja ei ole markkinointikaan vierasta.
 
Jos on liikaa kavereita, ja haluaa niistä eroon, niin verkostomarkkinointi on kova sana. En osaa sanoa, kuinka paljon sillä tekee rahaa, koska olen blokannut kaikki tuoksukynttilä tms. kauppiaat Facebookissa. PT on varmaan yksi optio, mutta itse koittaisin hakeutua johonkin palveluhommaan, joka suoritetaan ihmisten omissa kodeissa, ja jota ei mielletä samalla tavalla projektiksi niinkuin mitä nuo PT:n kanssa kesäkuntoon projektit tahtovat olla. Asiasta ei ole omaa kokemusta, mutta voisin kuvitella PT hommissa haasteeksi laskutusasteen pitämisen korkealla, varsinkin osa-aikaisena.

Meillä kävi vielä Suomessa asuessa kotona virolainen siivooja, joka laskutti reilun satasen 4 tunnin siivouksesta. Kodinsiivouksen hyvänä puolena on se, että yleensä asiakkaan saa pitkäksi ajaksi, eikä koko ajan tarvitse olla haalimassa lisää leadeja, joten tuosta duuniajasta lähes 100% on laskutettavaa (poislukien matkat). Jos tekee duuninsa hyvin, niin sen ensimmäisen asiakkaan kaverit ovat jonossa ostamassa palvelua, ja näistä voi sitten valikoida toisiaan lähellä olevat matka-aikojen minimoimiseksi. Mitään alkuinvestointeja ei tarvita, koska voit antaa jokaiselle asiakkaalle listan tarvittavista välineistä, jotka saavat ostaa omalla kustannuksellaan.

Toinen vastaava hommeli olisi tehdä kotikäyntejä hierojana / urheiluhierojana. Tutkinto on vähän työläämpi kuin PT:n, mutta taito olisi universaalisti käyttökelpoinen. Sitten ei muuta kuin taitettava pöytä peräkonttiin, ja iltaisin baanalle. Hieronta on suht rankkaa hommaa niinkuin siivoaminenkin, mutta tuntihinta on kovempi, ja ihmiskontakteista pitävälle tuossa pääsee tutustumaan ihmisiin paremmin.
 
Marjanpoiminnalla (siis metsämarjojen) tienaa pari tonnia opetteluvaiheessa verovapaasti ja opettelun jälkeen enemmänkin. En nyt viitsi laittaa kevyesti kun se ei kevyttä hommaa ole ja sesonkina pitää sitten uhrata aika 24/7. Mutta ihmettelen miksei esimerkiksi työttömät tunnu enempää tätä ansiokeinoa käyttävän. Kuukauden kun olet metsässä niin tienaat kuukauden thaimaan loman rahat. Ei mikään paha diili minusta. Kun ei edes vaikuta ansiosidonnaiseen.

Jos jotain yksityisyrittämistä haluaa harrastaa niin mummojen ja pappojen talonmies/piika palvelu jossa tekee kaikkea mahdollista mitä se paikkakunnalla käyvä tytär/poika tekisi. Vaihtaa lampun, korjaa letkun, käy kaupassa. Luulisi että ainakin pks olisi tarpeeksi varakkaita vanhuksia jotka ovat valmiita maksamaan supliikista miellyttävästä "kaverista". Täällä yksi työtön kaveri on tehnyt ihan kivasti lisätuloa tuollaisella "talonmies" palvelulla. Pimeänä tottakai, ansiosidonnaisella kun on...

e: jälkikäteen huomasin että kunnon SAK suomalaisena neuvoni perustuvat siihen että hommaa itsesi ensin ansiosidonnaiselle ja tee siihen päälle sitten verovapaita duuneja jotka eivät vaikuta päivärahoihin, tai verollisia duuneja pimeästi. Maassa maan tavalla :D
 
Joo, mä tosiaan tekisin osa-aikaista työtä päivätyön ohella. :) Olen miettinyt esimerkiksi ripsipidennysten tekemistä, mutta koen, että siihenkin pitää olla vähän taitoa. Nykyään kyseisestä hommasta on tosi paljon negatiivisia juttuja ja on kuitenkin toisen ihmisen silmät kyseessä. Jokin kauneudenhuoltoasia tai hyvinvointiala siis kiinnostaa. Verkostomarkkinointia olen miettinyt, mutta ehkä olen itse vain sitä kohtaan vähän skeptinen, kun en itse siitä innostu. Voisihan sitä perustaa vaikka blogin ja rikastua sillä, mutta siinäkin pitää ottaa realiteetit huomioon: eipä tule ihan kuukaudessa parissa tonnin tuloja blogilla, ja kilpailu on kovaa. ;)

Marjakausi taisi jo mennä, harmillista. Siinä on ensi kesälle varsin potentiaalinen duuni - pidinpä tai en. ;) Vanhoja tavaroita roudailen kirppikselle, mutta ei niillä toki saa viidensadan kuukausiansioita.
 
Marjakausi taisi jo mennä, harmillista. Siinä on ensi kesälle varsin potentiaalinen duuni - pidinpä tai en. ;) Vanhoja tavaroita roudailen kirppikselle, mutta ei niillä toki saa viidensadan kuukausiansioita.

Puolukkakausi on vasta alkamassa ja on huomattavasti nopeampaa poimia kuin mustikka. Hyvää treeniä ensi kesän mustikan poiminnalle ;) Myös sienikausi jatkuu tässä syksyn ajan. 4h yhdistykset monessa tapauksessa ostaa puolukat mutta kävisin myös ihan torimyyjiltä kysymässä ostavatko puolukkaa suoraan. Myös pihlajanmarjaa ostetaan ja senhän kausi on parhaimmillaan.

Tietysti noiden marjojen ja sienien kanssa on opetteleminen että löytää paikat, tietää ajankohdat ja oppii ne myymään parhaaseen hintaan ulos. Mutta veikkaan että yhden syksyn jälkeen on jo huomattavasti viisaampi :)

e: toki varmaan parhaan hinnan saa kun myy ne itse suoraan torilla tai vastaavassa kuluttajille.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom