Taloudellinen riippumattomuus /minimalistinen elämäntapa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja naruman
  • Aloitettu Aloitettu
Ei se aina ole ihan niin yksinkertaista kuin lehdissä/netissä annetaan ymmärtää. Itse vittuillessani selvittelin äskettäin mihin ja miten vois marjoja myydä keski-suomen alueella. Kävin läpi esimerkiksi yhteystietoja eri tuottajille jotka säilövät kotimaisia marjoja tai tekevät niiden jatkojalostusta. Fakta on että kyläkauppojen hävittyä on marjojen ostoverkosto supistunut suuresti. Tietyt firmat ja tuottajat ostavat kyllä marjoja mutta ostaminen on keskittynyt vahvasti pohjoisemman suomen alueelle. Sitten oli jotain satakunnan ja itä-suomen alueita joissa ostoverkostoa oli myös. Yhtenä syynä on se että keräysalue/sato on ilmeisesti myös parempi näillä alueilla.

Eli se on ihan tuurista kiinni saatko vaikka täällä meillä marjat myytyä. Joko myyt itse torilla, saat kauppaan suhteilla tai sitten tiedät jokun satunnaisen ostajan joka toimittaa marjoja isommalle toimijalle. Itse bongasin nyt jälkeenpäin paikallislehdestä entisen kyläkauppiaan joka edelleen ostaa ja välittää marjoja.

Jos bisnes kiinnostaa niin ensin katsoisin marjapaikat (niin kuin Jami2003 tuossa ehdottikin) ja myyntikanavat valmiiksi. Itse olen nyt merkannut maastofillaroidessa hyvät marjapaikat ja ihan vakavasti mietin että josko tulevana syksynä ottaisi viikon loman syksylle ja keräilisi ulkoilumielessä puolukat talteen ja myyntiin. Saattaa viikon jälkeen taas tylsä toimistotyö maistua, tais sitten ei.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo siis ehdottomasti ensinnä kiertää paikat ja tekee parin ämpärin koepoiminnat. En tiedä missä paikalliset marjanpoimijat marjansa myyvät mutta jos meidän paikkakunnan 16v. poika pystyy myymään marjoja niin että nousee ihan uutisaiheeksi ja saa presidentiltäkin kiinnostusta niin olettaisin ettei marjojen myynti ole ylivoimaista aikuiselle ihmiselle. Itse nyt laittaisin esimerkiksi tori.fi ilmoituksen jne. Uskon että kaikki marjat kyllä saa myytyä, se miten niistä saatavan hinnan saa maksimoitua onkin sitten toinen juttu.

Itse marjastus on raakaa työtä ja paikat löytyy poimimalla. Ensimmäinen vuosi pari menee harjoitellessa mutta sen jälkeen se on kyllä viitseliäisyydestä (ja tietysti kaudesta) kiinni paljonko marjoja pystyy poimimaan. Tuhansissa euroissa kuitenkin tuo marjatulo noilla muutamalla eläkeläis ukolla tuntuu olevan. Mutta niinku sanottu, silloin marjastus aikaan siellä metsässä pitää olla suunnilleen 24/7.

Itse poimin ämpärin-kaksi marjoja kaudessa ja oon todennut ettei ole mun juttu vaikka luonnossa olemisesta tykkäänkin. Vaimo ja isä käyvät marjassa niin että omassa taloudessa on yli tarpeen marjoja. Mutta jos työtön olisin niin varmasti ainakin kokeilisin olisiko miestä repimään kunnon sadot metsästä. Veikkaan että ei :D
 
Joo siis ehdottomasti ensinnä kiertää paikat ja tekee parin ämpärin koepoiminnat. En tiedä missä paikalliset marjanpoimijat marjansa myyvät mutta jos meidän paikkakunnan 16v. poika pystyy myymään marjoja niin että nousee ihan uutisaiheeksi ja saa presidentiltäkin kiinnostusta niin olettaisin ettei marjojen myynti ole ylivoimaista aikuiselle ihmiselle. Itse nyt laittaisin esimerkiksi tori.fi ilmoituksen jne. Uskon että kaikki marjat kyllä saa myytyä, se miten niistä saatavan hinnan saa maksimoitua onkin sitten toinen juttu.

Itse marjastus on raakaa työtä ja paikat löytyy poimimalla. Ensimmäinen vuosi pari menee harjoitellessa mutta sen jälkeen se on kyllä viitseliäisyydestä (ja tietysti kaudesta) kiinni paljonko marjoja pystyy poimimaan. Tuhansissa euroissa kuitenkin tuo marjatulo noilla muutamalla eläkeläis ukolla tuntuu olevan. Mutta niinku sanottu, silloin marjastus aikaan siellä metsässä pitää olla suunnilleen 24/7.

Itse poimin ämpärin-kaksi marjoja kaudessa ja oon todennut ettei ole mun juttu vaikka luonnossa olemisesta tykkäänkin. Vaimo ja isä käyvät marjassa niin että omassa taloudessa on yli tarpeen marjoja. Mutta jos työtön olisin niin varmasti ainakin kokeilisin olisiko miestä repimään kunnon sadot metsästä. Veikkaan että ei :D

Tori.fi. Nettikirppikset, Palveluita tarjotaan lehtien palstat.. Kaupan seinät. Torille itse myymään tai vaikkapa isoimman kaupan parkkikselle. EI todellakaan ole hankalaa hommaa.
Leikitään ajatuksella että kerätään 20l puolukkaa per päivä aikaa menee keskimäärin siivouksen kanssa 2h.. Marjoista saa 60€ x 30vrk=1800€ 2h päivittäisellä työpanoksella.
 
Tori.fi. Nettikirppikset, Palveluita tarjotaan lehtien palstat.. Kaupan seinät. Torille itse myymään tai vaikkapa isoimman kaupan parkkikselle. EI todellakaan ole hankalaa hommaa.
Leikitään ajatuksella että kerätään 20l puolukkaa per päivä aikaa menee keskimäärin siivouksen kanssa 2h.. Marjoista saa 60€ x 30vrk=1800€ 2h päivittäisellä työpanoksella.

Tätä voi sitten kertoa vaikkapa 8h päivittäisellä työajalla, ja saadaankin aika huimia lukuja. Tosin Marjamäärä alkaa olla jo niin iso että myymiseen menee aikaa vähän enemmän-
 
Mitä mä olen marjastanut niin kahdessa tunnissa kerää noin 3 litraa marjoja. Joko mä olen vitun huono, mitä epäilen,
Sitten on heikot marjamaat (mökkiseudulla kerännyt)
Tai sitten marjanpoiminnassa aika hidastuu ja 6 tuntia tuntuu kahdelta.

Voihan ne marjamaatkin olla erilaisia.

Ihan siis poimurilla noukkinut ja ilman mitään laiskottelua.

Sen sijaan sivubisneksenä kannattaa kalvottaa auton laseja, homma on aika iisiä, tarvii kalvoa, muutaman lastan, suihkepullolla saippuavettä ja kuumailmapuhaltimen.
Kalvo maksaa parikymppiä metri ja hyvä tekijä laittaa auton varttiin.
Saa käyttää.
 
Tää koko aihepiiri on tosi vaikea käsitellä keskustelufoorumilla, kun joillekkin riittää "taloudelliseen riippumattomuuteen" se, ettei tarvi käydä töissä ja voi elää tuilla kun taas toinen on tottunut 10 000€ nettopalkkaan ja tarvii jo muskeliveneensä ja 3 ferrarin ylläpitoon 5000€/kk. Pitäis jotenkin määrittää se taso, mikä määrä tuloja/kk on tarpeeksi ja sen perusteella keskustella.
 
Mitä mä olen marjastanut niin kahdessa tunnissa kerää noin 3 litraa marjoja. Joko mä olen vitun huono, mitä epäilen,
Sitten on heikot marjamaat (mökkiseudulla kerännyt)
Tai sitten marjanpoiminnassa aika hidastuu ja 6 tuntia tuntuu kahdelta.

Voihan ne marjamaatkin olla erilaisia.

Saa käyttää.
No täytyy olla vähän helevetin huonot marjamaat :) Oma ennätys on 20l puolukkaa alle 30min. Imuriputsarilla putsaukseen kuluu 20l n5-10min. Keskimäärin puolukkaa repii täälläpäin 30-40min ämpäri.. Tunnissa saa ämpärin täyteen vaikka höntsäilisi kuinka.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se nyt vaan on ihan helvetin helppoa.. Eilen laitoin ilmoituksen nettiin puolukasta ja nyt alkaakin olla sitten tilaukset täynnä-.

Asutko maalla vai kaupungissa? Täällä "maaseudulla" useimmat keräävät vielä marjat itse. Toki sattaa joku laiska tai huonojalkainenkin ostaa marjoja. Minun poittini oli vain se että yleensä keskustelussa annetaan ymmärtää marjojen ostajia olevan joka nurkalla odottamassa, näitä isoja ostajia siis.
 
No täytyy olla vähän helevetin huonot marjamaat :) Oma ennätys on 20l puolukkaa alle 30min. Imuriputsarilla putsaukseen kuluu 20l n5-10min. Keskimäärin puolukkaa repii täälläpäin 30-40min ämpäri.. Tunnissa saa ämpärin täyteen vaikka höntsäilisi kuinka.

Siis mitä vittua! Oot kyllä guru! Vaikka puolukka on kyllä kiva marja poimia siinä mielessä että kun pääsee hyville apajille niin sitä on helppo ja nopea poimia. Mutta paikat on kyllä oltava sinulla hyvin tiedossa.
 
Asutko maalla vai kaupungissa? Täällä "maaseudulla" useimmat keräävät vielä marjat itse. Toki sattaa joku laiska tai huonojalkainenkin ostaa marjoja. Minun poittini oli vain se että yleensä keskustelussa annetaan ymmärtää marjojen ostajia olevan joka nurkalla odottamassa, näitä isoja ostajia siis.

Maaseudulla asustelen, toimitan kyllä marjoja n 100km säteelle osa itse poimittuja, suurin osa vanhempieni poimimia. Ylivoimaisesti suurin osa tilaajista on vanhuksia, seuraava iso asiakasryhmä on nuoret työssäkäyvät. Täälläpäin on ainakin todella selkeästi huomattavissa poimijoiden väheneminen moni noista ostajista on ihan suoraan sanonut että ei vaan viitsi itse mennä kun saa näin helposti muutenkin...
 
Viimeksi muokattu:
Siis mitä vittua! Oot kyllä guru! Vaikka puolukka on kyllä kiva marja poimia siinä mielessä että kun pääsee hyville apajille niin sitä on helppo ja nopea poimia. Mutta paikat on kyllä oltava sinulla hyvin tiedossa.
Kyllähän tässäkin lajissa kokemus tuo etua ja paljon, ekoina vuosina täälläpäin tuli keräiltyä todella huonoissa paikoissa. Nyt kun tietää jo suoraan mestat minne mennä niin homma on erittäin helppoa. Isoin päiväsaalis yksin on 90l puolukkaa. Seuraava tavoite on ensi viikolle 300l.

edit: JOS joku aikoo ihan tosissaan noita ruveta keräämään niin ostakaa harava ja imuriputsain.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi muuten tosi hauskaa tietää paljonko nämä kovimmat kotimaiset kerääjät repivät vuositasolla rahaa marjoista/sienistä. Oma arvaus on jtn 20-30 tonnin väliin, arvaus perustuu omaan ja vanhempien poiminta historiaan.
Perusteluina voisin heittää vaikkapa sen että suomessa marja-aika on hyvin pitkä aina alkaen heinäkuusta "Lakka" jatkuen marraskuuhun "Karpalo".
 
Jos lähdetään minimalistisesta elämäntavasta niin IMO mielummin kannattaisi luopua autosta, jolloin säästyisi marjametsässä raatamiselta. Jotenkin erikoista miten marjat nähdään tässä ilmaisena tulona, vaikka oikeasti marjastus on todella kovaa hommaa. Juuri tuon takiahan jengi opiskelee, että voisi istua ilmastoidussa toimistossa ja vetää 3ke nettona joka pirun kuukausi vuoden ympäri. Tuota voi helposti tehdä ilman autoa ja liikkua pyörällä, jolloin säästää vuodessa sen mitä tienaisi autoilemalla marjakiimassa ympäri korpia koko sesongin. Nimimerkillä tänäkin kesänä päivän viettänyt hillasuolla ja siellä paarmojen keskellä hikoillessa helppo ansio on ehkä viimeinen asia mikä kävi mielessä. Jotenkin en näe kovin "vapauttavana" ajatuksena, että elanto olisi tuosta kiinni. Nuo Venskun laskelmat kusee jo siinä, että päivittäinen työpanos on 2h ja jakelusäde 100km. Eihän tuossa selviä edes jakelusta ajamatta ylinopeutta. Yksi kaveri myi mansikkaa kauppojen pihoilla. Se sanoi, että tekisi mieli kuristaa seuraava, joka kysyy onko se itse poiminut ne mansikat. Jätkä teki yötä päivää hommia logistiikan parissa, että ne jonkun muun nälkäpalkalla poimimat mansikat olisi siinä mummojen nenän edessä tuoreeltaan saatavilla.
 
Marjojen keräystahti riippuu ihan hemmetisti marjasta ja marjikosta. Joskus kauan aikaa sitten tykkäsin poimia variksenmarjoja, joita kerätessä ei edes viitsinyt kellottaa ämpäreitä. Se kuinka paljon alle tunnin 50 litran saavillinen täyttyi, oli kiinni van siitä, kuinka paljon jaksoi hikoilla. Tuo vieläpä miellyttävästi aukealla alueella kovalla maalla lenkkarit jalassa. Logistiikkaan olisi vain vaatinut pakettiautoa... Heikkona marjavuotena sitten taas hillojen perässä saa jo yhdenkin ämpärin perässä kuntoilla sen verran, ettei illalla ensimmäisenä tee mieli lähteä salille.
 
Jos lähdetään minimalistisesta elämäntavasta niin IMO mielummin kannattaisi luopua autosta, jolloin säästyisi marjametsässä raatamiselta. Jotenkin erikoista miten marjat nähdään tässä ilmaisena tulona, vaikka oikeasti marjastus on todella kovaa hommaa. Juuri tuon takiahan jengi opiskelee, että voisi istua ilmastoidussa toimistossa ja vetää 3ke nettona joka pirun kuukausi vuoden ympäri. Tuota voi helposti tehdä ilman autoa ja liikkua pyörällä, jolloin säästää vuodessa sen mitä tienaisi autoilemalla marjakiimassa ympäri korpia koko sesongin. Nimimerkillä tänäkin kesänä päivän viettänyt hillasuolla ja siellä paarmojen keskellä hikoillessa helppo ansio on ehkä viimeinen asia mikä kävi mielessä.
Itse näen, että minimalistinen elämäntapa on helpointa toteuttaa kaukana sivistyksestä, jossa se oma auto on melko must, jos nyt ei ala erakoksi, jolle riittä kun pari kertaa vuodessa suolaa ja ruutia kyliltä.

Tiedä sitten, onko se herkkua tanssia siellä toimistossa osakkeenomistajien pillin mukaan. Ainakin itse viihdyn ulkona hienosti, eikä hikoilukaan ole koskaan ollut vastenmielistä. Ja kyllä, on se vaan jotenkin vapauttava tunne olla erämaassa ja tehdä ihan oman kellon mukaan asioita. Paarmoja ja muita öttiäisiä vastaan kannattaa suojautua, niin homma on paljon miellyttävämpää.
 
Jossain oli kerran juttua jostain kaverista joka asusteli jossain sodankylän takana omassa pikku torpassa järven rannalla. Sähköt tuli aurinkopaneeleista, omiksi tarpeiksi viljeli, marjasti, metsästi ja kalasta. Rahaa hankki opettajan sijaisuuksista joita teki silloin tällöin maalikylillä (oli lähtöisin eteläsuomesta ja ihan kouluja lukenut kaveri). Vanha auton rämä silläkin oli jota kuulemma naapuri antoi pitää töpselin perässä paukkupakkasilla.

Se kuulosti mun korvaan sellaiselta oikeen tyyliseltä minimalistiselta vapauttavalta elämäntyyliltä. Tosin valitteli kun ei ole emäntää. Jotku elämäntapa vihreet tytöt on kalliosta käyneet pari viikkoa kokeilemassa mutta lopuksi on moderni yhteiskunta internetteineen ja cafe latteineen vetänyt takaisin :(

Harmi kun ei ole linkkiä kaivaa tähän hätään.
 
Back
Ylös Bottom