Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Aika hyvin kyllä, mulla jääty kaikki pohjosen puolelta kunnolla ja tilapäistä jäätymistä oli etelän puolellakin. Tosin menihän tuossa todella pitkään tuollaan että oli kovat yöpakkaset ja hyvän kun päivälläkään oli plussalla ja aurinko sulatti lumet katolta kuitenkin.

No mulla noi menee jonnekin noin 60-80cm syvyyteen suorana ja sitten vasta mutka. Eli sinne anturaan saakka, eikä se siellä eristeiden alla metrin syvyydessä enää jäädy mihinkään.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No mulla noi menee jonnekin noin 60-80cm syvyyteen suorana ja sitten vasta mutka. Eli sinne anturaan saakka, eikä se siellä eristeiden alla metrin syvyydessä enää jäädy mihinkään.

Jahas, eli selittelin taas huonosti. Meinasin että jos kerran vedit syöksyt suoriksi niin miten paljon se vaikuttaa siihen että se "jäätyy puikoksi" kuin että olisi tuo normaali mutkaputki tuossa syöksyn päässä.

Ei mulla kaivot jäätyneet kuin sen suppilon osalta. Parista ne jäät hakkasin vasaralla vekeen huvikseni ja itse kaivo veti. Se kaivon suppilo ja itse rännipukti oli aika rajusti jäässä yhdessä vaiheessa.

Jahas, eli selittelin taas huonosti. Meinasin että jos kerran vedit syöksyt suoriksi niin miten paljon se vaikuttaa siihen että se "jäätyy puikoksi" kuin että olisi tuo normaali mutkaputki tuossa syöksyn päässä.

Ei mulla kaivot jäätyneet kuin sen suppilon osalta. Parista ne jäät hakkasin vasaralla vekeen huvikseni ja itse kaivo veti. Se kaivon suppilo ja itse rännipukti oli aika rajusti jäässä yhdessä vaiheessa.

No se yksi tukkeutunut "viemäri" sai aikaan myös hieman ränniputken jäätymistä. Kaikkia rännejä ei tarvinnut suoristaa, toi tukkeutunut oli muuten "käyrä".

Zone-sarja -42%
No se yksi tukkeutunut "viemäri" sai aikaan myös hieman ränniputken jäätymistä. Kaikkia rännejä ei tarvinnut suoristaa, toi tukkeutunut oli muuten "käyrä".

Ihan vaan mielenkiinnota "ääneen" pohdin onko tuolla mitään merkitystä. Onko tuo mutka tuossa jokin jäämä ajoilta jolloin ei edes ollut mitään rännikaivoja vai onko tuolla jokin ihan oikeakin merkitys?

Ennen rännikaivojahan tuo nyt mahdollisitin sen ettei vesi ihan päin seinää mennyt ja pystyi vaikka jonkun jatkokourun avulla sen veden ohjaan vähän kauemmaksi talosta.

Mutta muuten kyllä tämä kevät oli aika outo. Ensin ei lumet lähteneet mitenkään ja sitten lähti muutamassa päivässä. Meilläkään ole lunta missään vaikka sitä oli takapihallakin metrin. Vähän toki leviteltiin isompia kasoja.

Ihan vaan mielenkiinnota "ääneen" pohdin onko tuolla mitään merkitystä. Onko tuo mutka tuossa jokin jäämä ajoilta jolloin ei edes ollut mitään rännikaivoja vai onko tuolla jokin ihan oikeakin merkitys?

Ennen rännikaivojahan tuo nyt mahdollisitin sen ettei vesi ihan päin seinää mennyt ja pystyi vaikka jonkun jatkokourun avulla sen veden ohjaan vähän kauemmaksi talosta.

Hyvä huomio. Varmaan sen tarkoitus on ohjata vesi kauemmas sokkelista. Tänä päivänä täysin merkityksetön seikka kun se pitää ohjata sinne reikään.

Hyvä huomio. Varmaan sen tarkoitus on ohjata vesi kauemmas sokkelista. Tänä päivänä täysin merkityksetön seikka kun se pitää ohjata sinne reikään.

Tuli vaan mieleen tämäkin. Tehdään näin kuin on aina ennenkin tehty. Mikä este ois vetää suoraan sinne viemäriin? Ehkä se näyttäs "oudolta" kun on totuttu näihin nykysiin, mutta keksikää nyt joku miksi tuolleen ei olisi monta kertaa parempi kuin nyt? Kaatosateella nuot suppilot tulvii aina yli. Tai no on niissäkin eroja. Meillä nuot on jotain Uponorin malleja jossa on joku tuollanen korotus tuossa etureunassa jottei tulvi, mutta ainakin tuo Meltexin malli on sellainen että jos vähänkään reilummin tulee putkesta tavaraa niin yli lentää.

Paras on vasta nyt tullut eteen. Pihassa on sorapatja ja halkovarasto jää yhdestä nurkasta mullan/saven päälle. Paras ehdotus oli ammattimieheltä että liiteri pitää paaluttaa, joku 15-20m pitkä betonipaalutus riittää. Ei elämänkevät. Runkoon menee 100m kakkosnelosta. Eihän niitä uskalla jättää sitten pinossa edes peräkärriin paalutuksen ajaksi. Sehän uppoaa koko vitun kärri lautoineen jumalauta Kiinaan asti! 500e ja 500kg painoiseen liiteriin pitäs oikeesti pistä 15.000e arvosta paaluja.

Vittu eihän sitä uskalla edes grillata tuossa pihalla jottei maa niele miestä grilleineen ja kaljoineen.

Surullista on että jotkut hölmöt ottaa noita neuvoja vakavasti. Sitten ihmetellään mikä rakentamisessa maksaa.

Ystävieni tarina piloille menneestä asuntokaupasta. Luvalla linkitetty: http://koti.phnet.fi/tervka/taustaa/index.htm

En ole kellään ihmisellä nähnyt vastaavaa periksiantamattomuutta. Sen verran voin kertoa tarinan pariskunnasta, että tuo homma kokonaisuudessaan on jättänyt heihin lähtemättömät arvet. Nostan kyllä hattua.

Paras on vasta nyt tullut eteen. Pihassa on sorapatja ja halkovarasto jää yhdestä nurkasta mullan/saven päälle. Paras ehdotus oli ammattimieheltä että liiteri pitää paaluttaa, joku 15-20m pitkä betonipaalutus riittää. Ei elämänkevät. Runkoon menee 100m kakkosnelosta. Eihän niitä uskalla jättää sitten pinossa edes peräkärriin paalutuksen ajaksi. Sehän uppoaa koko vitun kärri lautoineen jumalauta Kiinaan asti! 500e ja 500kg painoiseen liiteriin pitäs oikeesti pistä 15.000e arvosta paaluja.
Toisessa ketjussa sanoit että kyseessä on piharakennus, mä jo luulin että tulee eristettyä puolilämmintä mökkiä jossa sähköt sisällä :D

Mökkiin voi ajatella oikeita perustuksia, mutta 500€ halkovaja voi hiukan upotakin, tunkilla sitten ylös kun tuntuu pahalta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ystävieni tarina piloille menneestä asuntokaupasta. Luvalla linkitetty: http://koti.phnet.fi/tervka/taustaa/index.htm

En ole kellään ihmisellä nähnyt vastaavaa periksiantamattomuutta. Sen verran voin kertoa tarinan pariskunnasta, että tuo homma kokonaisuudessaan on jättänyt heihin lähtemättömät arvet. Nostan kyllä hattua.

Noinhan se on. Kerran kun rakentaa, lukaisee pari kolme threadia pakkiksella läpi, ei sen jälkeen enää voi koskaan ostaa valmista taloa. Paitsi ehkä thredeihin kirjoittaneilta "tuttavilta".

Vittu eihän sitä uskalla edes grillata tuossa pihalla jottei maa niele miestä grilleineen ja kaljoineen.

Eniten vituttaa se, että äijä kyselee täällä päivänselvyyksiä. :) Jätkä on selättänyt talotehtaan blogilla/jne. Kaikki on mennyt päin vittua raksan kanssa mutta silti mies ja isä Huppe hoiti homman kotiin. Vaikka sulla ois suo siinä tontilla, niin se vaja/riihi/mikävittu voidaan siihen pykätä. Ruuvipaalu on hyvä ja helppo, mutta käsin kovahko kiertää(menee rautakangella vääntäen). Ruuvipaalu kantaa myös kitkalla, ei pelkästään sillä kierteellä. Nykyään tehdä metsäautoteitä paljon suodatinkankaiden varaan, kangas lisää kantavuutta todella paljon. Jos sulla tulee kaivuri tontille niin kangas+kantava murske riittää varmasti. Hyviä ja edullisia vaihtoehtoja on...

Huppe sopivasti dramatisoi, saa hyvää keskustelua aikaseen ja pistä oikeasti ajattelemaan asioita. Niitä kun oikeasti tehdään niin saatanan typerästi. Moniko paaluttaa jossain Espoon pelloilla tyyliin postilaatikotkin ettei ne muka vajoa sinne peltoon tai saveen tai mitä nyt olikaan. Eikös se joku Suurpelto ollut se alue jossa kuulemma postilaatikko ja roskakatoskin pitää paaluttaa.

Tyhmiltä rahat pois, onneksi täällä vähän palautetaan maan pinnalle, joskus ehkä vähän provosoidenkin.

Noinhan se on. Kerran kun rakentaa, lukaisee pari kolme threadia pakkiksella läpi, ei sen jälkeen enää voi koskaan ostaa valmista taloa. Paitsi ehkä thredeihin kirjoittaneilta "tuttavilta".
Mi... Siis mitä vittua:lol2: Tarkoitus oli antaa ihmisille tarina kun paletti menee perseelleen, eikä antaa kuvaa että kaikki talot ja kauppiaat olisivat tuommoisia.

Ja varmaan itsekkin ostan valmiin talon tulevaisuudessa. Mä oon niin vitun köyhä ja ruma että ei oo varaa oikein rakentaa alusta asti. Ellei sitten tapahdu jotain maagista, esim vastakkaisen sukupuolen liittyminen seuraani.

Aivan mahtavaa toimintaa Espoon rakennusvalvonnassa, siellä ei mikään jää huomaamatta. Onko tosiaan niin, että jos toisessa kerroksessa on avonaista tilaa 5m leveydeltä, niin sille osuudelle lasketaan noin 10m päässä sijaitsevan ulkoseinän alan (250mm) rakennusoiketta vähentävä osuus? :) Maankäyttö- ja rakennuslaista sitä on turha etsiä, koska se on kirjattu niin suurpiirteisesti.

Aivan mahtavaa toimintaa Espoon rakennusvalvonnassa, siellä ei mikään jää huomaamatta. Onko tosiaan niin, että jos toisessa kerroksessa on avonaista tilaa 5m leveydeltä, niin sille osuudelle lasketaan noin 10m päässä sijaitsevan ulkoseinän alan (250mm) rakennusoiketta vähentävä osuus? :) Maankäyttö- ja rakennuslaista sitä on turha etsiä, koska se on kirjattu niin suurpiirteisesti.

Löysin vastauksen sattumalta Espoon pientaloillan kalvoista:
''aukon kohdalta ulkoseinä lasketaan kerrosalaan, kun aukon korkeus oletetun lattian kohdalla on 1,6 m tai enemmän (aukkoa ei voi olla, jos sitä ei ympäröi seinä)''

Eli meillä välipohjan aukko vähentää rakennusoikeutta 8m^2. Espoon tontit ovat jo muutenkin pieniä, niin en olisi uskonut, että rakennusvalvonta oman harkintansa mukaan yrittää minimoida rakennettavaa alaa. Pitää rakentaa sittenkin kellari.

Joku ois voinu kertoa mulle miten paljon 10m2 tilassa olevat halot painavat. Lattia petti puuliiteristä kun sinne tuli 20m3 halkoja, yhteispaino bauttiarallaa 10.000kg.
Piti purkaa halot pois ja nyt on lattian purku ja uudelleenrakennus taas käynnissä.

Vituiks män.

Kerros nyt vähän yksityiskohtia, että mikä siel meni paskaks?

Noi neljä, oikeastaan kolme keskimmäistä, kakkosnelosta ei jaksanu kantaa 10tn kuormaa:

alapohja.jpg

Keskipalkki petti myös.

Aika amatöörimäinen virhe kyllä. Itseäni saan syyttää.

ai vitsi naurattaa:). Sori huppe, mut ei naurattais muuten jos olis isompi juttu. Tuosta selviää henkisillä tappioilla(luulen ettei huppekaan repinyt verkkareitä tän takii ni saa kai vähän hymyillä ja vinoilla tästä). Laskee halkojen roudailun kuntoiluksi:D. Tosta sais kyl väännettyy nii hyvää vitsii. Huppe o oikee mister lujuuslaskelma selkeesti:D. Insinöörinvikaa. Hupetettu vaja. Siis mietin täs jos huppe myis talon. Joku kosteusvaurio ni on pikkujuttui jos talossa on käynyt huppe. Myöntääks mikää vakuutusyhtiö sulle vakuutuksiakaan enää:D?

Eiku siis nyt ku tuota katsoo ni eihää toi alapalkkie jänneväli oo kokonaa ilman mitään tosta keskeltä? toi näyttää ihan hullun pitkältä jänneväliltä kakkosneloselle. Pari ruuvipaalua tonne keskelle kantamaan. Mietin vaa tuota toistakin puolta ku sen mättää täyteen kamaa.

Back
Ylös Bottom