Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Vintillä on kaikki putket eristetty, siis radonit ja tuuletukset sun muut. Mutta muistaakseni lämpösissä tiloissa noita ei ole eristetty kumpaakaan.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mää lasken sen varaan, että työläydestään huolimatta tämä on jollakin matematiikalla kutakuinkin ilmaista energiaa. OK, nuppikuorma pölliä maksaa jonkun euron, kuten konesahan bensat sekä traktorin mehutkin, mutta kokonaisuudessaan aika pienistä rahoista puhutaan.

Sen mitä sitten pihassa hikoilen klapien eteen suhteutan siihen, että ostoenergian eteen joutuu tekemään työpaikalla x-määrän tunteja. Sitä on klapihommissa tavallaan kotonaan töissä... :D

Ei tietenkään kaikille sovi, mutta tällaiselle pienipalkkaiselle puuhastelijalle oikein toimiva ratkaisu, siis puulämmitys.

Metsästä kun hakee niin ensimmäisen kerran lämmittää kun tuo pöllit metsästä.
Toisen kerran voipi tulla jopa hiki kun urakalla katkoo, halkoo ja pinoaa.
Kolmanne kerran loppukesästä on paita taas märkä kun siirtää kasan sisälle.
Noh seuraavan kerran onkin lämmin kun klapia viskoo pesään.
Siis puu lämmittää sinut ainakin neljään kertaan. Mikäs sen tehokkaampaa/taloudellisempaa :-)

Anteeksi jo etukäteen ... :face:

Että kun sä saivartelet että menikö vituiks kun ei laittanut lämpökäsiteltyyn paneeliin rst-piikkejä niin radonputkiston voi tempaista eristämättä vaikka kuvissakin oli eristeet merkitty ....

Ja mitenköhän vitussa noi liittyy yhteen ja minkä vitun takia sun täytyy puuttua mun joka postiin ja vittuilla noilla facepalmeilla... Ja kaiva kiitos se kohta missä mä saivartelen lämpökäsitellyn naulauksesta. Mä ainoastaan kyselin että miten muut on tehneet ja olin huolissani siitä että olisko pitänyt tehdä toisin..

Ja infoksi että mä olen rakentanut tota mökkiä nyt kaksi ja puoli vuotta ja käytännössä 90% ajasta yksin ja siihen ajanjaksoon kuuluu miljoona ratkaisua ja detaljia joita on saanut pähkäillä ja ratkaista. Ei ole kaikkia suunnitelmia toteutettu muutenkaan pilkuntarkkaan, vaikka niistäkin suurinosa on itse piirrettyjä.

Tohon radon eristyksen pois jättöön ei syy ollut se että siinä vaan päätettiin säästää rahaa vaan meillä tuli tilanne että kävi tekniikka hormi yksinkertaisesti pieneksi (kuva) ja sen kasvattaminen siinä kohtaa olisi maksanut ihan vitusti rahaa ja vaivaa kun olisi ollut pakko alkaa purkaa kantavia rakenteita. Tuota pariltakin eri taholta (mm. KKV-mestariltani) kysellyt ja molemmat on olleet sitä mieltä että ei sen eristyksen pois jättö todennäköisesti haittaa ja harvassa talossa noita eristetään.

Kiitos ja anteeksi, vituttaa vaan pommiin nukutun aamun jälkeen lukea tollasta pään aukomista kun tilanteesta ei todellisuudessa tiedetä mitään.

Vintillä on kaikki putket eristetty, siis radonit ja tuuletukset sun muut. Mutta muistaakseni lämpösissä tiloissa noita ei ole eristetty kumpaakaan.

Eiks tää mee just väärinpäin? Radonputkes/viemärituuletuksessa ym. kulkee jääkylmää ilmaa eikä se kondensoi vintillä yhtään, joten turha siellä on sitä putkea lämmittää, mutta kylmä putki lämpösessä sisäilmassa kondensoi sitävastoin? Eli villat sisätilassa ja vintillä ei oo niin väliä?

Eiks tää mee just väärinpäin? Radonputkes/viemärituuletuksessa ym. kulkee jääkylmää ilmaa eikä se kondensoi vintillä yhtään, joten turha siellä on sitä putkea lämmittää, mutta kylmä putki lämpösessä sisäilmassa kondensoi sitävastoin? Eli villat sisätilassa ja vintillä ei oo niin väliä?

Mistä se jääkylmä ilma sinne viemärintuuletukseen tulee? Ne on jäässä ne vimärit jos siellä jääkylmä ilma kulkee. Laatan alta tulee tottakai kohtuu viileää, mutta epäilenpä ettei sekään kondensoi tasan yhtään jos ei ole imuria matkassa.

Ja eikös siellä vintillä ole kesällä vähän saatanan kuuma kun aurinko paistaa? Ei silloni on iso lämpötilaero. Ei tällaisia sisätiloissa tule...ikinä.

viemärit menee alapohjassa, jossa mulla on +5 kesät talvet. Eli se viemäri hönkii tuon lämpöstä ilmaa aina plus radoni. Helppo käydä mittaamassa kiitos tuulettuvan alapohjan. +5 asteinen ilma kulkee +22-28 asteisen huoneen läpi. En usko, että tuulettuvassa vintillä lämpötila nousisi kauheasti tuon yli kuumana kesäpäivänäkään. Varmaan kovana pakkasjaksona toi +5 voi mennä hiukan allekin tuon. jos siis yläpohja on eristetty niin silloin rakentajalla on ollut tieto, että tuo putki hikoilisi ja kyllä se ekana sitten sisätilassa hikoilee, jos siellä ei oo eristettä. Mut onneks on netti ja jos netissä kysyt jotakin mallia kynsi meni lohki niin vastaus on varmasti, että sulla on syöpä ja sen takia kynsi on mennyt lohki. Nukkusin yöni rauhassa vaikka siellä putkessa ei eristettä olisikaan:D.

Muistammehan kaikki rakentajat sitten ettei kukaan (meistä) tahdo toisia syyttää mistään. Tässä on vaan itsekukin saanut osakseen kaikenlaista pähkäilyä ja vaivaa mietittäväkseen, jokainen on tehnyt jotain vituiksi ja jokainen tietää kertoa että mikä meni vituiksi. Tästä "palstasta" on tullut vähän sama kuin ABC:n kahvipöytäkeskustelusta. "Joka alan asiantuntijat tietävät kaikesta kaiken". Ei pahalla ketään kohtaan, mutta elkää hermostuko. :piis:

Itse ruuttasin urtsilla radon+viemärituuletus kotelon seinän sisällä eristettä täyteen kun se vittu ihan oikeasti kondensoi kosteutta siihen pintaan. En tiedä mistä johtui ja se on tuossa vieressä nyt tarkistusluukkuineen ja ihan kuivalta näyttää.
Epäilys on siis että viemärintuuletus veti ilmaa ulkoa pakkasesta sisään, johtuen monesta eri tekijästä, esim. alipaineesta kaupungin viemäriverkostosta.

Radoni ei käsittääkseni ole hikoillut. Aika leppoisan lämmintä sieltä tulee pakkasellakin kun käden pistää putken päähän ja kosteushan tiivistyy sinne lämpimän puolelle, eli putken sisään. Paksu muoviputki ei sitten kesällä mun mielestä hikoile niin pahasti kuin joku IV-putki, jos lainkaan. Kuitenkin lämpötilaero talon alta tulevan ilman ja ulko-ilman välillä ei ole niin suuri että se hikoilisi ulkopintaan. Suomessa harvemmin on yli 40 asteen lämpöjä.

Talon vintillä voi olla hyvin yli 50 astettakin kesällä. Että siellä se hikoilee jos se jossain hikoileen väitän minä.

Talon vintillä voi olla hyvin yli 50 astettakin kesällä. Että siellä se hikoilee jos se jossain hikoileen väitän minä.

Kuuma siellä tosiaan on. Pari naapuria on erehtyneet laittamaan kolan kesäsäilöön vintille. Kolat on olleet käyttökelvottomia seuraavana talvena, paitsi jos tykkää kierolla kolalla työntää lunta.

Kuuma siellä tosiaan on. Pari naapuria on erehtyneet laittamaan kolan kesäsäilöön vintille. Kolat on olleet käyttökelvottomia seuraavana talvena, paitsi jos tykkää kierolla kolalla työntää lunta.

No oli mullakin tallin vintillä se, ei menny miksikään. Tosin siellä vähän tuulettuukin eri tavalla kuin talossa.

Ja talvella siellä on ihan saatanan kylmä, eli yhtä kylmä kuin pihalla käytännössä. Että sielloin se viemärin käryt on vähän lämpösempiä. En siis tiedä mistä se revittiin että niiden eristäminen juuri siellä vintilla on turhaa mutta jotenkin järkevää sisällä jossa lämpötilaerot ei ole varmaan ikinä edes 20 astetta?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sitä ehtii nähdä ja kokea kaikenlaista kun meilläkin muijan kanssa ilta-, viikonloppu- ja lomarakentaminen otti aloituksesta muuttoon 3 vuotta. Selkä hajosi 3kk aloituksesta ja loppumatka mentiin isommilta osin "lääkevaimennuksen" voimalla ja joskus piti vain olla kotona kun ei päässyt kuin heikosti nelivedolla eteenpäin. Eikä se varsinainen rakentaminen ole vieläkään loppunut, viime talvena oli taukoa 3kk ja nyt tullee 4kk. Keväällä jatkuu jotta saisi lopputarkastuksen hoidettua kesällä. Sitten olisi periaatteessa luvan mukaiset rakentamiset tehty ja siirrrytään ylläpitoon joka lie osin samaa mutta ilman aikatauluja :)

Meillä radonputki yritti aloitta hikoilun yläpohjassa marraskuun pikkupakkasilla (putkessa +5...10C) kun ei samana iltana ehtinyt sekä asentaa putkea ja eristää. Viemäristä ei osaa sanoa kun vedenkäyttö oli siinä kohtaa hyvin pientä.
Kondenssin kertyminen johonkin pintaan on fysikaalinen ilmiö joka tapahtuu aina satavarmasti kun olosuhteet ovat kohdillaan. Se voi olla että tapahtuu johonkin vain kerran 30 vuodessa tai jossain kerta viikkoon. Ainoa tapa yrittää varmistua siitä että ei tulisi sitä ensimmäistäkään on siis eristää putket. Koska se kertakin voi olla liikaa .... mutta jokainen tietysti vastaa omistaan (vielä myynninkin jälkeen).
Btw. sitähän voi joutessaan vaikka ihmetellä nykyikkunoiden kostumista ulkopinnalta tai miten käy pinta-asennettujen vesiputkien erinäisillä ilmoilla.

J.K. Minä en pyytele etukäteen anteeksi jos on tarkoitus vittuilla vittuilun vuoksi.

Kaveri kävi eilen kylässä. On ilmastointihuoltohommissa ollut jo vuosia. Eipä se kyllä allekirjoittanut että olisi mitään erityistä hyötyä lämpimissä sisätiloissa eristää viemärintuuletusta tai radonia. Mutta sekin oli sitä mieltä (ilman että minä olisin johdatellut vaan KYSYIN miten hän tekisi) että vintillä ne pitää eristää koska siellä on rajut lämpötilavaihtelut vuodenajan mukaan.

Appiukolta kysyn vielä sen mielipiteen ja jos tästä paljon vielä veivataan niin soitan sille meidän LVI suunnittelijalle ja kysyn mitä se siihen sanoo. En nimittäin usko että meillä nuo jäi vahingossa eristämättä. Senverran pilkuntarkka kaveri tuo appiukko kuitenkin on...

Kaveri kävi eilen kylässä. On ilmastointihuoltohommissa ollut jo vuosia. Eipä se kyllä allekirjoittanut että olisi mitään erityistä hyötyä lämpimissä sisätiloissa eristää viemärintuuletusta tai radonia. Mutta sekin oli sitä mieltä (ilman että minä olisin johdatellut vaan KYSYIN miten hän tekisi) että vintillä ne pitää eristää koska siellä on rajut lämpötilavaihtelut vuodenajan mukaan.

Appiukolta kysyn vielä sen mielipiteen ja jos tästä paljon vielä veivataan niin soitan sille meidän LVI suunnittelijalle ja kysyn mitä se siihen sanoo. En nimittäin usko että meillä nuo jäi vahingossa eristämättä. Senverran pilkuntarkka kaveri tuo appiukko kuitenkin on...

IV:t eristelin itse, mutta sain muistutuksen muistaakseni ainoalta täysin moitteettomalta ammattilaiselta raksallani, että täytyy huolehtia, että putkari laittaa viemärin tuuletukseen eristeet yläpohjassa. Näinhän se kyllä tekikin ilman pyyntöä.

Mulla on siis viemäri ja radon samalla tavalla. Sisätilassa on vielä auki kumpikin. Ei ole kondensoinut ollenkaan.

Nyt kun muistan niin pakkasellahan me eristeltiin putkia ullakolla ja viemärituuletus ja radon hikoili niin että villa jäätyi kiinni. Pitikin tulpata putket jotta saa eristettyä ja vasta sen jälkeen avata tulpat.

Kerta täällä on huutoäänestys meneillään, niin osallistun.
- radonputki on eristetty sisällä. Tuulettuva alapohja niin tossa käy oikeasti melkoinen veto ja aika varmasti kondensoisi talvisaikaan.
- viemärintuuletus on eristetty vintillä, putkari teki

Uponorin sivuilta löytyy IMO hyvä ja kattava radon-tuuletuksen ohjeistus. Myyvät myös valmista peruspakettia jossa on mukana mm. kondenssieriste laitettavaksi sisälle. Ohjeet myös yläpohjan eristykseen yms.

Viemärituuletuksen eristyksestä sisällä en osaa sanoa "virallista" (voi olla että samaisesta paikasta löytyy siitäkin ohje/suositus). Lähtökohta meillä oli että se eristetään (piste). Meillä putki kulkee väliseinässä jolloin Armaflexin kumipuku oli ainoa mikä a) sopi ja b) vaimentaa varmasti ääntä --> käytännössä putkesta ei kuulu mitään ääniä.

Parocin ohjeistuksessa sekä radonille että viemärintuuletukselle yläpohjassa ohjeistetaan 50mm alumiinipintainen villa.

Nyt kun muistan niin pakkasellahan me eristeltiin putkia ullakolla ja viemärituuletus ja radon hikoili niin että villa jäätyi kiinni. Pitikin tulpata putket jotta saa eristettyä ja vasta sen jälkeen avata tulpat.

Takuuvarmasti kondensoi PAKKASELLA. Meille ei sisällä ole pakkasta sitten raksa-ajan jälkeen ollut. Eikä toivottavasti tulekkaan. ;) Silloin ois viemärin tuuletukset eristys murheista pienin.

EDIT: Ja täytyy käydä kyllä nuo raksakuvat läpi, että ei vaan ole tuota radonia eristetty. Mun muistini mukaan ei ole. Viemärin tuuletusta ei ainakaan sisällä ole eristetty. Siellä on se tarkistusmuhvi (vai mikä onkaan nimeltään) luukun takana ja muistan kyllä että siinä ei ainakaan eristeitä ole kun tein kotelon sen ympärille.

Zone-sarja -42%
Ite ainakin eristäisin kaikki putket mitkä on ulkoilman kanssa tekemisissä alapohjasta vintille katon rajaan asti, myös talon sisältä.

Back
Ylös Bottom