Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Laita eukko kolaamaan...

Meillä tais viimetalvena kolata kerran, tänätalvena se ekakin kerta odottaa. Tosi minä teen tuon kyllä ihan vapaaehtoisesti ja jopa pidän kyseisestä hommasta. Taas kaikki sisällä tehtävät siivoukset vituttaa aina yhtä huolella.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Meillä vaimoke kolaa jopa enemmän kuin minä. Voisi sanoa, molemmat kolaa mielellään. Kolattavaa on vielä lisäksi määräalallisesti pirusti eli hattua saa nostaa lumisateen jälkeen.

Kolaaminen on ihan mukavaa puuhaa, mutta kun ne kolat on tehty jollekin kääpiöille.

Kolaaminen on ihan mukavaa puuhaa, mutta kun ne kolat on tehty jollekin kääpiöille.
Toi on ihan totta. Omalle varrelle, 183, tavallinen fiskarssi liian matala. Saati sitten 185 senttiselle vaimokkeelle.

Meillä alkoi tänään vessanpönttö ja talon länsipäädyn kaikki viemärit pulputtaa. Kun meni suihkuun niin pönttö muistutti jo suihkulähdettä ja paskanhaju tulvi kämppään. No viemärituuletushan se oli tukossa ja kuumeessa ja flunssassa piti kiivetä katolle ja melkein tipuin tikkailta samalla. Sain kuitenkin kaadettua rööriin katolta kanisterillisen kuumaa vettä ja tukos aukesi ja pulputus lakkasi.

En tiijä perkele alkaa käydä jo vaaralliseks tämä okt-asuminen. Vois harkita kerrostaloa. 3 Viikkoo ollu sairaana niin pihakin kolaamatta, onneks on maasturi, tosin nyt no lumet on jo tamppautunu tuohon pihaan eikä niitä saa irti ku tiehöylällä.

Onko sulla siinä tuuletusviemärin päässä mitään vai onko vain pelkkä avoin putki. Vilpen hattu kuulema aiheuttaa jätymisten lisäystä ja tuo avoin putkikaan ei ole välttämättä optimaalinen vaan siihen on olemassa jonkinlainen T-haara mikä olis paras.. Mun KVV-vastaava tosta mainitsi, mutta en ole ehtinyt asialle mitään vielä tehdä..

Zone-sarja -42%
Onko sulla siinä tuuletusviemärin päässä mitään vai onko vain pelkkä avoin putki. Vilpen hattu kuulema aiheuttaa jätymisten lisäystä ja tuo avoin putkikaan ei ole välttämättä optimaalinen vaan siihen on olemassa jonkinlainen T-haara mikä olis paras.. Mun KVV-vastaava tosta mainitsi, mutta en ole ehtinyt asialle mitään vielä tehdä..

Vilpen hattu.

Meillä alkoi tänään vessanpönttö ja talon länsipäädyn kaikki viemärit pulputtaa. Kun meni suihkuun niin pönttö muistutti jo suihkulähdettä ja paskanhaju tulvi kämppään. No viemärituuletushan se oli tukossa ja kuumeessa ja flunssassa piti kiivetä katolle ja melkein tipuin tikkailta samalla. Sain kuitenkin kaadettua rööriin katolta kanisterillisen kuumaa vettä ja tukos aukesi ja pulputus lakkasi.

En tiijä perkele alkaa käydä jo vaaralliseks tämä okt-asuminen. Vois harkita kerrostaloa. 3 Viikkoo ollu sairaana niin pihakin kolaamatta, onneks on maasturi, tosin nyt no lumet on jo tamppautunu tuohon pihaan eikä niitä saa irti ku tiehöylällä.

Tää on muuten pieni mysteeri mulle. Mulla takimmainen vessanpönttö tekee pari kertaa vuodessa tätä. En tiedä miten toi menee, mut mulla viemärin tuuletus ei ole viimeisessä nurkassa vaan toi pönttö on viemärituuletuksen jälkeen vielä putkistossa. Mut ei sinne katolle tarvii mennä kaatelee vettä:D. Mul o työvälineenä joustavaa sähkökaapeliputken. Sen työntää pöntöstä sisään ni pihahtaa kerran ja vedet humahtaa. Joku ilmalukon tyylinen sinne tulee. En vittu oo selvittänyt tuota. Mut Hupelle kylmiä väreitä niin ekan kerran ku teki ton ni pelkäsin vitusti mitä noi paskaputket talon alla oikein tekee onks siellä jotain häikkää. Miten tarkastat noi :D. Terveisiä rossipohja niin ryömin talon alle ja tsekkasin kyl heti putket onks ok. kyllä. Ei vuotanut liitokset eikä paskat ollu valunut alapohjaan :D.

Itse olen sitämieltä, että tuuletuksella ei ole tuohon kuitenkaan mitään tekemistä. En keksi mitään fysikaalista ominaisuutta miksi viemärituuletuksen tukkeutuminen katkaisisi paskan kulkemisen viemärissä. Mut Hupelle vinkki niin ei tarvii mennä katolle ku työntää tuollasen putken pöntöstä sisään ja antaa kyytiä paskoille:D. Kaupoista löytyy ihan viemärijousia niinku 10 metrii pitkiä, et sellanen vois olla myös asiallinen kodin perusvarustus.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vilpen hattu.

Mulla ei peltimies joka katon teki läpivienteineen suostunut tota Vilpen hattua edes laittamaan siihen viemärin päähän kun väitti sen kuitenkin jäätyvän.. Mulla ei siis ole mitään siellä nyt. Se kun ei varsinaisesti mitään haittaa vaikka sinne vettä/lunta sataa sisään..

Mulla on liesíkuvun huippari (Vilpe) taas jäässä kun vähän nousi pakkaset. Toimi oikein hienosti tossa viikon verran kun oli kelit nollan tuntumassa. Soittelin jo valmistajallekin tosta ja sieltä sain neuvon ettei sais sammuttaa ollenkaan tota ettei jäädy. Sehän se olinkin oikein energiataloudellinen neuvo. Lisäksi saa pitää kulhoa koko ajan lieden päällä kun tuolta suorasta putkesta tippasee vettä 247.

Mulla ei peltimies joka katon teki läpivienteineen suostunut tota Vilpen hattua edes laittamaan siihen viemärin päähän kun väitti sen kuitenkin jäätyvän.. Mulla ei siis ole mitään siellä nyt. Se kun ei varsinaisesti mitään haittaa vaikka sinne vettä/lunta sataa sisään..

Mulla on liesíkuvun huippari (Vilpe) taas jäässä kun vähän nousi pakkaset. Toimi oikein hienosti tossa viikon verran kun oli kelit nollan tuntumassa. Soittelin jo valmistajallekin tosta ja sieltä sain neuvon ettei sais sammuttaa ollenkaan tota ettei jäädy. Sehän se olinkin oikein energiataloudellinen neuvo. Lisäksi saa pitää kulhoa koko ajan lieden päällä kun tuolta suorasta putkesta tippasee vettä 247.

Mulla on kanssa ilman hattua eikä ole ainakaan vielä pulputusta kuulunut .. kock knock.

Onko tuollainen toiminta liesituulettimen huipparin ominaisuus vai onko jotain vikaa. Rupeaa tuntumaan siltä että ihan perus liesituuletin olikin ihan hyvä valinta.

Siis jokainen huippuimuri jäätyy kunnon pakkasilla, jos nappaa pois päältä. Siksi ne pitäisi pitää päällä jatkuvasti. Tässä on yksi syistä mitä painovoimaista iv käyttävät kaihtavat talvisin. Vetää niin perkeleesti lämmintäilmaa harakoille, että kytkevät ne huipparit pois päältä ja lopputalvena niitä ei saa enää päälle koska ihan jäässä. Mut ei niiden talot oo siihen homehtuneet. Vaikka täällä kovasti muuta väitetäänkin:). Lisäksi kertokaa ny tyhmälle mitä tekemistä on viemärin tuuletuksen jäätymisellä pöntön tukkeutumiseen? Tiedän taloja, joissa ei ole edes koko viemärintuuletusta olemassa edes:). Jos joku perustelee faktoilla, et mu pönttö tukkeutuu siihen et se tuuletus tukkeutuu niin lupaan todistaa asian vääräksi ja tukkia sen muovipussilla ja jeesusteipillä omakätisesti ja teen kaikkeni et hukun paskaan vessassa! Sillä pääsee tästäkin vastarannan kiiskestä kirjottelemasta typeriä tänne:D.

Tää on muuten pieni mysteeri mulle. Mulla takimmainen vessanpönttö tekee pari kertaa vuodessa tätä. En tiedä miten toi menee, mut mulla viemärin tuuletus ei ole viimeisessä nurkassa vaan toi pönttö on viemärituuletuksen jälkeen vielä putkistossa. Mut ei sinne katolle tarvii mennä kaatelee vettä:D. Mul o työvälineenä joustavaa sähkökaapeliputken. Sen työntää pöntöstä sisään ni pihahtaa kerran ja vedet humahtaa. Joku ilmalukon tyylinen sinne tulee. En vittu oo selvittänyt tuota. Mut Hupelle kylmiä väreitä niin ekan kerran ku teki ton ni pelkäsin vitusti mitä noi paskaputket talon alla oikein tekee onks siellä jotain häikkää. Miten tarkastat noi :D. Terveisiä rossipohja niin ryömin talon alle ja tsekkasin kyl heti putket onks ok. kyllä. Ei vuotanut liitokset eikä paskat ollu valunut alapohjaan :D.

Itse olen sitämieltä, että tuuletuksella ei ole tuohon kuitenkaan mitään tekemistä. En keksi mitään fysikaalista ominaisuutta miksi viemärituuletuksen tukkeutuminen katkaisisi paskan kulkemisen viemärissä. Mut Hupelle vinkki niin ei tarvii mennä katolle ku työntää tuollasen putken pöntöstä sisään ja antaa kyytiä paskoille:D. Kaupoista löytyy ihan viemärijousia niinku 10 metrii pitkiä, et sellanen vois olla myös asiallinen kodin perusvarustus.

Sulla meni nyt tukos ja alipaine sekaisin. Viemärintuuletus "laukaisee" alipaineen mikä syntyy kun viemäriin kaadetaan vettä. Jos putki ei saa happea tuuletusputkesta, mikä oli umpijäässä, se vetää sitä sitten viemäristä tai pöntöstä. Eipä toi pelottanut laisinkaan, olen itse ollut mukana tuota järjestelmää rakentamassa ja yhdessä suunnittelijan kanssa suunnittelemassa.

Onkin olemassa joku teoreettinen maksimi pöntön ja putkenpään välillä, olikohan esim. 10 metriä, jolloin se vielä toimii. Siksi meillä onkin kaksi tuuletusputkea ja rakennusaikaan kun vedet eivät olleet vielä käytössä, niissä ilmeni ongelmaa että toinen puhalsi ja toinen veti ilmaa. Nyt noi mun mielestä toimii ihan ok.

Pitänee nakata noi Vilpen hatut noista pois jos auttas jäätymisongelmaan.

193cm varrella onnistuu kolaaminen ihan hyvin perusfiskarssilla.
Juu ei. Oon siinä mielessä kyllä samaa mieltä, että sillä perusfiskarssilla kolaaminen onnistuu mullakin ihan hyvin, mutta olisi vielä vähän mukavampaa kolata pidempiä ihmisiä varten suunnitellulla kolalla. :)

Siis jokainen huippuimuri jäätyy kunnon pakkasilla, jos nappaa pois päältä. Siksi ne pitäisi pitää päällä jatkuvasti. Tässä on yksi syistä mitä painovoimaista iv käyttävät kaihtavat talvisin. Vetää niin perkeleesti lämmintäilmaa harakoille, että kytkevät ne huipparit pois päältä ja lopputalvena niitä ei saa enää päälle koska ihan jäässä.
Noup. Mun huippari ei ole jäätynyt koskaan ja se on nähnyt kolmenkympin pakkaset sammutettuna lyhyen elinikänsä aikana. Eli mulla on Vilpen pienin huippari kylppärissä. Muistaakseni E80P olisi malli. Se on käynnissä vain pyykkien kuivaamisen yhteydessä sekä suihkun jälkeen. Niin ja satunnaisesti tuuletusta varten laitan sen pyörimään tai jos on oikein pahasti käryävät paskat tullut väännettyä. Se käy siis ehkäpä tunnin vuorokaudessa ja toisinaan enemmän, jos on pyykkikone jauhanut. Eikä ole siis jäätynyt.

Sehän toimii poistona, vaikka kone ei päällä olisikaan, kun lämmin ilma haluaa kuitenkin ylöspäin paeta. Mullakin, kun on aika lyhyt tuo putki kylppäristä katolle (alle kaksi metriä), niin putkeen pakeneva hukkalämpö pitää helposti sulana. Eikä mulla roiku jääpuikkoja putken nokassa.

Mulla on kanssa ilman hattua eikä ole ainakaan vielä pulputusta kuulunut .. kock knock.

Onko tuollainen toiminta liesituulettimen huipparin ominaisuus vai onko jotain vikaa. Rupeaa tuntumaan siltä että ihan perus liesituuletin olikin ihan hyvä valinta.

Ilman hattua meilläkin ja hyvin toiminut tähän asti. Koputellaan omaa puupäätä tässä kohtaa.

Je ei ole huipparia täälläkään, hyvin pärjää tuolla liestuulettimellakin eikä sitäkään tarvitte pitää edes täysillä... Ja meilläkin laitetaan ruokaa ihan kotosalla.

Todella kätevää LTO koneella varustetussa talossa vetää ilmaa raakana pihalle jollain huipparilla vain siksi ettei se jäädy kun siitä kovin harvoin on oikeasti niin paljon hyötyä ettei tavallisella liesituulettimella pärjää...

Ilman hattua meilläkin ja hyvin toiminut tähän asti. Koputellaan omaa puupäätä tässä kohtaa.

Je ei ole huipparia täälläkään, hyvin pärjää tuolla liestuulettimellakin eikä sitäkään tarvitte pitää edes täysillä... Ja meilläkin laitetaan ruokaa ihan kotosalla.

Todella kätevää LTO koneella varustetussa talossa vetää ilmaa raakana pihalle jollain huipparilla vain siksi ettei se jäädy kun siitä kovin harvoin on oikeasti niin paljon hyötyä ettei tavallisella liesituulettimella pärjää...

Meneekö teillä siis liesituulettimen putki LTO:n kautta? Noitakin malleja on joillain iv-kone valmistajilla, mutta esim. meille se ei onnistunut mitenkään järkevästi. Olis pitänyt vetää putkea +20m matka sisätilassa (+koteloida se) eikä se tuntunut oikeen järkevältä. Toi rasvakanavakin menee nopsaan likaseksi jos on pitkä ja mutkanen ja sotkee vielä LTO kennonkin.

Meillä on nyt siis suora putki katosta läpi kokonaispituudeltaan noin 4m ja huippari tuolla katolla.. Meillä tolla ratkasulla tavoteltiin asennuksen ja kanavan puhdistuksen helppoutta. Huippari laitettiin katolle ihan siksi ettei se pitäis meteliä keittiössä. Onhan toi hiton hiljanen nopeuksilla 1-3, mutta täysillä ollessa kyllä pitää selvästi ääntä. Jokatapauksessa toi systeemi on meillä ihan susi jos se on joka kerta jäässä kun pakkasta on enemmän kuin 5 astetta.

Jimmyllä ei vissiin ole tuossa huipparin putkessa perhospeltiä? Onko teillä muuten koneellista iv:tä ollenkaan vai toimiiko painovoimalla ja tuolla huipparilla?
Meillä tossa huipparin putkessa se läppäpelti on ja tosiaan Vilpe kokoajan jäässä. Vois kuvitella että perhospelti vaikuttais niin ettei jäätyis ihan niin helpolla, käsittääkseni se on juurikin se lämmin ilma mikä nousee putkeen ja sit kondensoituu huipulla ja jäätyy...

Jimmyllä ei vissiin ole tuossa huipparin putkessa perhospeltiä?
Ei oo ei. Tarkoituksella jätin pois.

Onko teillä muuten koneellista iv:tä ollenkaan vai toimiiko painovoimalla ja tuolla huipparilla?
Ei oo koneellista, eikä tule. Kylppärissä on huippari ja keittiöön tulee huippari, kunhan kerkeen eli viittin askarrellapaskarrella. Ostettuna se on ollut läpivientisarjoineen jo puolentoista vuotta. :D Ei puulämmitteisessä talossa ole oikein tarvetta tämän kummallisemmalle ratkaisulle. Oon tykännyt, että tämä systeemi on hyvä, toimiva ja edullinen.

Ei oo ei. Tarkoituksella jätin pois..

No tuohan se sit on se taika. Eli jos on perhospelti välissä niin sinne vuotaa lämmintä vain hiljalleen ja se sit jäädyttää Vilpen, mutta jos rööri on koko ajan auki ja sitä lämmintä menee enemmän niin se ei ehdi jäätyä ja pitää huipparinkin sulana..

Toi perhospelti on koneellisessa tulo/poisto iv:ssä pakollinen, koska muuten alipaineinen ilmanvaihto repii kaiken korvausilman tuolta kautta ja ..

Pitääkö meidän vissiin virittää sinne huipparin hattuun joku sulanapito kaapeli että pysyy röörit auki.. Tai sit olis pitänyt hommata sinne katolle joku 3-vaihe roottori, mikä lennättää jäät helvettiin kun sen täräyttää käyntiin..

Tässäkin parin asian ympärillä pyörinyt keskustelu on just tätä suomalaista rakentamisen laatua....

Viemärin tuuletusputkeen EI SAA laittaa hattua, korkeintaan se T-haara. Näin on ollut iät ja onnet ja näin oli mulla siellä 70-luvun okt:ssa kuten nykyisessä (kuten kaikilla meidän kulmilla). Toisekseen tiettävästi tuuletusputki pitää olla max. 10m kauimmaisesta viemäristä ts. sieltä mistä linja alkaa. Meillä esim. tuuletusputki on joku 5-6m lähtöpisteestä ja yhtäältä lähtöpisteen ja tarkastuskaivon välissä joku 23m. Hyvin se ilma tuntuu kulkevan ts. paska ei tee patoja matkan varrelle eli kaikki menee ulos saakka. Tämä siitäkin syystä että syksyllä kun virittelin tarkastuskaivon kansiosaa multapinnan kanssa kohdilleen ja tuli avattua kansi niin hajusta ei voinut päätellä että olisi viemäri ... meillä oikeasti asutaan mutta wc-pyttyjä ei huuhdella millään litran lirulla.

Vastaavasti jo katsoo radonia, jossa hattu päässä niin helvetillisiä jääpuikkoja tekee aina kovalla pakkasella jotka sitten sulavat pois. Tukkoon ei mene koska putkesta tuuppaa koko ajan tavaraa taivaalle. Huonosti toimivissa pitää sitten olla se huippari 24/7 tai raatonit tulee sisään. Toisaalta alapohjaan ei ole tarkoitus valuttaa vettä ja siksi siis hattu. T-haara ei jäätyisi mutta siitä voi sitten päätyä asiaankuulumattomia putkeen....

IMO huippari ja nykyaikainen IV-järkkä LTOlla ei käy yhteen. Tuossa taitaa mennä pari pientä asiaa sekaisin kuitenkin. Parilla naapurilla on ja siellä huippari jäätyy myös jos sen sammuttaa... Meillä on normaali liesituuletin joka tietysti pitää ääntä mutta toimii silloin kun tarvitsee ja perhospelti estää pahimmat ilmavuodot. Liesituuletinta (minkäänlaista) ei kyllä pidä sekoittaa LTOn kautta, putkihan pitää paloeristää yms. Suora putki katolle on tietysti kiva, mutta vastapainoksi saa sitten pitää vatia liedellä :) Omassa on pari 90ast. mutkaa ja äväri jotka mukavasti vaimentavat ääntä, tiputtelun sekä myöskin painovoimaista virtausta .... tai sitten meillä on tehty "vituiks" ;)

Latest posts

Back
Ylös Bottom