Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Terve. Olisi yksi kysymys rakentamisesta.

Puurunkoinen omakotitalo, jossa runkorakenne on 20cm villaa, sen jälkeen höyrynsulkumuovi, sitten vaakakoolaus 48x48 ja 5cm villaa. Nyt olen huomannut semmosen ongelman, kun ulkona -30 astetta, että nurkissa höyrynsulun sisäpinnalle muodostuu kuuraa. Onko terve ilmiö, vai omistanko hometalon muutaman vuoden päästä. Tuntuu aika hurjalta, että kuurottuu niin, että villa jäätyy muoviin kiinni. Talo siis rakenteilla, ilmankosteus sisällä n.30 ja lämmöt 20.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ite rakensin uuden talon 2010. Vittumaine homma mutta tulipa tehtyä. välillä epäilin jääkö keskeneräiseksi, mutta loppujen lopuksi sujui aivan hyvin. saatan vain rakentaa toisenki ja kolmannenkin.
mestari käski repiä pesuhuoneen alaslaskusta höyrysulun pois vaikka oli tuuletettu tila. siitähän seuras hiuksia hulmutteleva veto talossa.
eihän se auttanu ko välikaton kautta haravoida villat edestä ja laittaa kattotuolin yläpuolelle uudet muovit. ens kesänä jos kerkeäis laittaa kunnolla alakautta.

Terve. Olisi yksi kysymys rakentamisesta.

Puurunkoinen omakotitalo, jossa runkorakenne on 20cm villaa, sen jälkeen höyrynsulkumuovi, sitten vaakakoolaus 48x48 ja 5cm villaa. Nyt olen huomannut semmosen ongelman, kun ulkona -30 astetta, että nurkissa höyrynsulun sisäpinnalle muodostuu kuuraa. Onko terve ilmiö, vai omistanko hometalon muutaman vuoden päästä. Tuntuu aika hurjalta, että kuurottuu niin, että villa jäätyy muoviin kiinni. Talo siis rakenteilla, ilmankosteus sisällä n.30 ja lämmöt 20.
Nurkassa lienee puutteellinen eristys. Pakkanen pääsee muoviin ulkoa ja sisältä tuleva kosteus tiivistyy ja jäätyy muovin sisäpintaan.

Ite rakensin uuden talon 2010. Vittumaine homma mutta tulipa tehtyä. välillä epäilin jääkö keskeneräiseksi, mutta loppujen lopuksi sujui aivan hyvin. saatan vain rakentaa toisenki ja kolmannenkin.
mestari käski repiä pesuhuoneen alaslaskusta höyrysulun pois vaikka oli tuuletettu tila. siitähän seuras hiuksia hulmutteleva veto talossa.
eihän se auttanu ko välikaton kautta haravoida villat edestä ja laittaa kattotuolin yläpuolelle uudet muovit. ens kesänä jos kerkeäis laittaa kunnolla alakautta.
Meidän mestari käski jättää mutta rakentaa alaslaskuun tuuletuksen/ilmanvaihdon. Ammattimiehiä on erilaisia joilla erilaiset mielipiteet, kuten on tässä ketjussa huomattu.

Siis miten se mestari käski laittaa sen höyrysulun? Villojen päällekö?

Mites muuten muilla kenellä liesikupu huipparilla niin onko huippuimuri ollut talvella jumissa/jäässä?

Me kytkettiin huippariin sähköt eikä lähtenyt pyöriin ennnen kuin kävi katolla vähän avittamassa propellia kädellä liikkeelle. Sit se toimikin hyvin hetken aikaa, mutta nyt sitten kun ollut muutaman päivän käyttämättömänä niin ei lähde pyörimään. Huippari on Vilpen E120 mallinen. Liesikuvun putkikin näyttäs kondensoivan vettä jonkinverran kun tiputtelee ajoittain pisaroita tuulettimesta

Millainen ilmanvaihto? Koneellisella ilmanvaihdolla talon pitäis olla aina vähän alipaineinen jotta vuotoilma tulee ulkoa sisällepäin, silloin suhteellinen kosteus laskee kun kylmä ulkoilma lämpenee sisälle tullessa, ja tiivistymistä ei tapahdu, eikä kosteusvaaraa ole. Jos taas ilma virtaa sisältä ulospäin ja jäähtyy, silloin suhteellinen kosteus nousee ja voi alkaa tiivistymään rakenteisiin.

Mites muuten muilla kenellä liesikupu huipparilla niin onko huippuimuri ollut talvella jumissa/jäässä?

Hyvin on toiminut. Annoin itseni ymmärtää, että jos sen asentaa aivan aavistuksen vinoon, ei pitäisi jäätyä. Kaippa se sitten valuttaa mahdolliset kondenssivedet pois tai en tiedä, mutta näin kuulemma on kaikki toimineet, kun viime talvenakin noita meni monilla jäihin.

Meidän mestari käski jättää mutta rakentaa alaslaskuun tuuletuksen/ilmanvaihdon. Ammattimiehiä on erilaisia joilla erilaiset mielipiteet, kuten on tässä ketjussa huomattu.

Mä ymmärrän tuon tekstin niin, että olit laittanut pesuhuoneen alaslasketun katon päälle höyrynsulun jonka mestari käski ottaa pois mutta otit höyrynsulun pois alapohjasta vai miten kattotuolit tähän koko hommaan liittyy?

Itse en laittanut höyrynsulkua pesuhuoneen alaslaskettuun kattoon. Alaslasketun pesuhuoneen katon ja alapohjan väli on meillä tuuletettu.

Mulla on kylppärissä huippuimuri, Vilpen E80P. Se on nyt toista talvea käytössä suihkuttelun sekä pyykkien kuivauksen yhteydessä. Pyykkiä kuivatessa koko yön hiljalleen pöhisemässä ja suihkun jälkeen noin puolisen tuntia isommilla kierroksilla. Muuten se on kokonaan stopissa. Ei oo ollut ongelmia millään pakkasilla eli aina on käynnistynyt, kun on virran vääntänyt päälle.

Luojan luoman lumen luomisen täyteistä joulua kaikille! Maalänpöpunpun optimaalisen säädön löytämisen täyteistä seuraavaakin vuotta kaikille sellaisen omistaville omakotitaloasujille.

Ja erittäin vittumaisia sähkölaskuja tulevalle vuodelle kaikille suorasähkölämmittäjille. Toivottavasti tulee -35 asteen kelit tammi ja helmikuuksi. Hajotkaa sitten siihen.

Kuten myös kaikille lämmöntalteenoton omistaville, hyvää uuttavuotta ja onnellisia kennojen suletteluita.

Ja erittäin vittumaisia sähkölaskuja tulevalle vuodelle kaikille suorasähkölämmittäjille. Toivottavasti tulee -35 asteen kelit tammi ja helmikuuksi. Hajotkaa sitten siihen.

Kuten myös kaikille lämmöntalteenoton omistaville, hyvää uuttavuotta ja onnellisia kennojen suletteluita.

Iloinen kaukolämmittäjä täällä nauraa molemmille, sekä pumppumiehille että suorasähkölämmittäjille.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
170 euroo viimonen sähkölasku. En revi ranteita vielä auki. 22 sisälämpö ja 4 ihmistä käyttää suihkua ja muita talon palveluita hyväksi. Sähkölämmityksestä suurin syöppö on vaimon auto ulkona sisätilalämmittimineen, mut vaikka pihi oon niin oon nyt suonut tuon sisätilalämmittimen käytön vaimolle :D. -35 ei oo ollut tääl etelässä vielä talon pystyssä oloaikana :).

Mitä vitutukseen tulee niin kyl mulle joku sanoi, et laita lämmityskaapelit pihalaattojen alle. 70 senttii lunta etelässä täl hetkel niin ois pitänyt uskoo. Ei täs lumilinkokaa enää pelasta. Massey fergusoneita mä nettikoneesta selaan. Kyllä vituttaa toi lumimäärä. Koko joululoma meni lumitöissä. Vaikka joulun antimet runsaat olikin niin mä oon varmaan laihtunut ton kaiken lumityön jäljiltä vaikka syönyt ku eläin.

Miten toi maalämpö toimis pihalaattojen alla? Seuraavaa taloa jos rupesis suunnittelee niin toi vois olla varteenotettava vaihtoehto.

Jep, ja kaikille kuutiokonesankareille kaikkea kivaa kunnon pakkasten myötä. Kesään ei ole enää kuin 5kk ja kuutiokoneen kesä kestää varmasti kokonaiset 2 viikkoa.

Onko kenenkään tarvinut Pandionia sulatella?

170 euroo viimonen sähkölasku. En revi ranteita vielä auki. 22 sisälämpö ja 4 ihmistä käyttää suihkua ja muita talon palveluita hyväksi. Sähkölämmityksestä suurin syöppö on vaimon auto ulkona sisätilalämmittimineen, mut vaikka pihi oon niin oon nyt suonut tuon sisätilalämmittimen käytön vaimolle :D. -35 ei oo ollut tääl etelässä vielä talon pystyssä oloaikana :).

Mitä vitutukseen tulee niin kyl mulle joku sanoi, et laita lämmityskaapelit pihalaattojen alle. 70 senttii lunta etelässä täl hetkel niin ois pitänyt uskoo. Ei täs lumilinkokaa enää pelasta. Massey fergusoneita mä nettikoneesta selaan. Kyllä vituttaa toi lumimäärä. Koko joululoma meni lumitöissä. Vaikka joulun antimet runsaat olikin niin mä oon varmaan laihtunut ton kaiken lumityön jäljiltä vaikka syönyt ku eläin.

Onko tuo 170 euroa yhden kuun lasku ja sisältääkö siirron ja sähkön? Meillä viimeisin lasku 249 euroa eli näillä tiedoilla sähkölämmitys on edullisempaa :) Tosin meillä tulee lasku vain 4 kertaa vuodessa.

Ja ei mitään järkeä sulatella pihaa sähköllä. Itseä ei ole lumityöt paljoa haitanneet kun niitä tarvii tehdä 60% vähemmän kuin rivitalossa. Kävin eilen tekemässä naapurin pihasta lumityöt kun ei ollut muutakaan tekemistä. Ja sen verta kovaa on ollut syönti että painokaan ei ole päässyt tippumaan.

Samo-sähkölämmittäjä nauraa meille kaikille.

Ja kippaa pari-kolme mottia halkoja tulisjaan per talvi kk tai sitten ei naura enää. ;)

Ei oteta näitä sitten liian vakavati. Heitin omani täysin huumorilla kuten uskon Andynkin tehneen. Ei se kaukolämpökään ilmaista ole, ainakaan kun siihen taas kohta tulee (olen ennustaja) 10-20% korotus. ;)

Zone-sarja -42%
kyllä!! mitäs se timba siellä alkaa vittuilla =) =) ohooohohohohoohohoho. köyhästä tietty kaikki tuntuu kalliilta ;)

no ei vaan. en ymmärrä miks tämä sähkö vs. muut muodot on nyt pompahtanut silmille tälleen. jokainen lämmittää miten haluaa ja millasen järkän kokee olevan tarpeilleen hyväksi.

jos saan kestämään torpan kulutuksen alle 15000kWh niin olen tyytyväinen. meillä ei palella eikä pihistellä suihkussa lämpimän veden kanssa. ja jos ei kestä kulutus tuossa niin iteppähän maksan mutta ei jumalauta tarvii kirjotella tuhansia viestejä eri foorumeille miten vittu säädän tän pumpun jne. tämä vuosi jää todennäköisesti alle 12000kWh. se selvinnee ensi viikolla. mutta piis äns laav vaan kaikille :haart::piis:

ainiin, eipä ole vielä kertaakaan vetäny digittiä jäähän millään pakkasilla että siitäkin vaan in your face! =)

edit: puuta menee, tarkkaan en tiedä minkä verran eikä kiinnostakkaan. saapahan nauttia uunin lämmöstä ja tehdä ruuat siinä jne. ei niitten halkojen kanssa tarvii pelata silleen kuten kattilalämmittäjien.

Meillä ei tarvi palella kun ei tuo kulutus niin rajusti nouse vaikka pakkaset nousisikin. Säätämään toki joutui kun meinasi tulla liian kuuma kovilla pakkasilla...

Puilla on muuten mukava lämmittää, siksi minäkin sitä teen vaikka ei nyt aina niin tarttisikaan. Mukava saunan jälkeen paistella makkarat takassa jne.

Ja jos tallissa ei olisi jääkaappia ja olutta siellä niin ei varmaan jaksaisi ihan niin paljon säätää. :D

Sitten sananen sitä vitutusta. Jos nuot säädöt oikeasti laitteita toimittavat tekisi edes sinnepäin niin niitä ei tarttisi täällä säätää. Mutta eihän ne meidän AMMATTIMIEHET mitään säädä, kone käyntiin ja lasku perään. Tai ei ne säädä kun ei osaa. Minulla tosin tämä oli tietoinen valinta kun sain kaikki pumput ja releet LVI urakoitsija hintaan ja appiukko sanoi että ei hän niitä ole kuin käynnistänyt, eli säädöt kannattaa ottaa selvää. Vähän vaan mennyt harrastamiseksi tuokin jo. Paljon pienemmälläkin pääsis. Ja samalla tavalla ne tuntuu olevan vituillaan vähän kaikkien säädöt oli se lämmitysmuoto mitä tahansa. Tosin jos on ne kaapelit lattiassa ja termostaatit seinässä niin ei ole kovin montaa säädettävää toimintoa näiltä osin.

kun ulkona -30 astetta, että nurkissa höyrynsulun sisäpinnalle muodostuu kuuraa. Onko terve ilmiö, vai omistanko hometalon muutaman vuoden päästä.

Kyllä tuo kuulostais siltä että on rakoa eristyksessä. Ilmavuotokin voipi tulla kyseeseen? Onko elementtitalo vai joku paikallaanrakennettu, eli onko nurkissa yhtenäinen höyrynsulku vai katkos?
Näin maalaisjärjellä jos viidesosa eristeestä on "lämpimällä" puolella, niin tossa tilanteessa höyrynsululla pitäis olla vielä +10 astetta.

Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tilkitä höyrynsulkua paljon paremmin noin miljoonasta eri kohdasta. Mulla on esim sellainen "suositeltu" riskirakenne että kivirakenteisen kylppärin kohdalla ei ole höyrynsulkumuovia. Sen voi itse kukin arvata kuinka ilmanpitävät saumat tohon saa tehtyä. No seuraavaan taloon sitten.

Auts! Vituiksmän iski kunnolla. Höyrynsulkua ei siis ole alaslaskussa eikä alaslaskun kohdalla kattotuolien alapinnassakaan?

Kyllä tuo kuulostais siltä että on rakoa eristyksessä. Ilmavuotokin voipi tulla kyseeseen? Onko elementtitalo vai joku paikallaanrakennettu, eli onko nurkissa yhtenäinen höyrynsulku vai katkos?
Näin maalaisjärjellä jos viidesosa eristeestä on "lämpimällä" puolella, niin tossa tilanteessa höyrynsululla pitäis olla vielä +10 astetta.

Elementtitalo kyseessä. Taloon tulee koneellinen ilmanvaihto, mutta se ei ole vielä toiminnassa. Höyrynsulku on tiivis ja yhtenäinen. Tiiveysmittauksessa tuli luku 0.5 mikä on erinomainen ja tuolla arvolla menisi passiivitalokin läpi. Eli ilmavuodosta ei ole kysymys. Olen itse pähkäillyt, että nollapiste tulee väärään paikkaan nurkissa. Nurkissa enemmän puuta kuin muualla, joten eristys heikompi niissä kohdin ja sisäpuolella oleva 5cm villa estää lämpimän ilma pääsyn höyrynsulkuun. Joskus olen lukenut jostain, että jos höyrynsulun jälkeen tulee villaa, niin höyrynsulun ulkopuolella pitää olla 3/4 eristemäärästä verrattuna höyrynsulun sisäpuolelle. Nurkissahan tuo sääntö ei täyty, koska runkotolpat ovat melkein kiinni toisissaan, ainakin elementtitaloissa.

Onko tuo kaikissa nurkissa vai vaan jossakin tai joissakin?

Mulla oli yhdessä nurkassa ilmavuoto. En usko että se olisi missään tiiveysmittauksissa näkynyt jos sellainen olisi ylipäätään tehty. Vaan siellä ilmeisesti elementin alaohjauspuun ja sokkelin pintaan kiinnitetun ohjauspuun välistä pääsi ilmaa vuotamaan. Siellä ei tarvi olla kuin kivi välissä ja se ei ole aivan tiivis. Nurkka oli käsin kosketeltavan kylmä pakkasilla. Ostin IR mattarin ja sillä oli helppo havaita, että pakkassäällä yksi nurkka oli jopa 15 astetta muita kylmempi. Aivan varmaan olisi ollut kuuraa höyrynsulun pinnassa jos sinne siinä vaiheessa olisi näkynyt.

Otin jalkalistan pois. Painoin 8 millin terällä muutaman reiän (en syviä, kyprocin läpi vain) ja sitten varovasti joka reikään urtsua niin paljon kuin meni. Sitten odotin että urtsut kuivuivat, lista kiinni ja seuraavalla kireällä pakkassäällä mittaus ja kappas, nurkka oli samoissa asteissa muiden kanssa.

On ne nurkat meilläkin kylmemmät, mutta ero on pari astetta muihin seinäpintoihin, eli ei merkittävää. Varmasti johtuu juuri siitä että nurkissa enempi puuta kuin eristettä.

Back
Ylös Bottom