Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Nurkissahan tuo sääntö ei täyty, koska runkotolpat ovat melkein kiinni toisissaan, ainakin elementtitaloissa.

Makes sense. Tuskin tuosta ongelmaa tulee mutta tietääpä mistä katsella jos epäilys herää.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ja erittäin vittumaisia sähkölaskuja tulevalle vuodelle kaikille suorasähkölämmittäjille. Toivottavasti tulee -35 asteen kelit tammi ja helmikuuksi. Hajotkaa sitten siihen.

.

Kohta joka taloudessa on tuntimittauslaite; silloin ne sähkölämmittäjät vasta hunajaa lämmityksestään maksavatkin.

No, sivutoimisena klapinmyyjänä meikäläinen ottaa asiasta hyödyn irti.

Näin jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt tilkitä höyrynsulkua paljon paremmin noin miljoonasta eri kohdasta. Mulla on esim sellainen "suositeltu" riskirakenne että kivirakenteisen kylppärin kohdalla ei ole höyrynsulkumuovia. Sen voi itse kukin arvata kuinka ilmanpitävät saumat tohon saa tehtyä.

Olen käyttänyt sinistä "rappausteippiä" höyrynsulun liittämisessä kiviseinään. Toimivaa, ja tarttuu kuin tauti. En nyt muista merkkiä tai nimeä juuri nyt...

Olen käyttänyt sinistä "rappausteippiä" höyrynsulun liittämisessä kiviseinään. Toimivaa, ja tarttuu kuin tauti. En nyt muista merkkiä tai nimeä juuri nyt...

Mä tein omaan torppaan harkkoseinien ja yläpohjan höyrysulun liitoksen ihan tähän tarkoitetulla liitosnauhalla. (linkki). Tuon nauhan kun laittaa seinän yläosaan tasoitetyön yhteydessä kiinni niin se on sitten helppo limittää höyrysulkuun ja teipata pitäväksi.

Toi sininen teippi kuulostais tältä. Tarttuu kyllä kiviseinään tai tasoitteeseen erinomaisen hyvin ja kaiken lisäksi hyvin joustavaa mikä helpottaa hommaa huomattavasti. Tarttuu betoniinkin niin hyvin ettei lähde irti kuin rapsuttelemalla.

Zone-sarja -42%
Kävin naapurissa. Se pyysi käymään kun alkoi purkaa uuden talonsa saunan kattoa kun panelit oli märkinä. No purettiin katto ja paljastui että ainakin saunan yli menevältä osalta IV koneen tuloputki oli kokonaan eristämättä. Voitte arvata että "vähän" kondensoi ja putken pinta oli itseasiassa jäässä.

No eipä tuossa sinällään mitään, eristää putken. Mutta kun se putki on kiinni jonkun lähtevän kanavan äänenvaimentajassa ja yksi kohta putkesta harkkoiseinässä. Harkkoseinään saa helposti kolon tehtyä, mutta miten helvetissä eristät sen änkkärissä kiinni olevan putken kun ne ei anna milliäkään periksi kun kaksi käsin niitä kokeeksi revin. Sitten on kokonaan kysymysmerkki että mitä on kerroksessa kaksi. Onneksi siellä joku "kuilu" johon pääsee suht helposti kun ottaa yhden kaapin pois paikoiltaan. Mutta jos se on eristämättä sinne asti, niin on sitten pikkuisen verran vittumainen homma yrittää eristää se välipohjan alue. Siellä ei sitä tilaa liikaa ole ja seassa menee kaikkae mahdollista vesiputkista sähköputkiin.

No se täytyy sanoa että tätä ei tehnyt ammattiiehet vaan amatööripuuhastelijat. Ja tietenkään itse rakentaja ei ollut ehtinyt olemaan valvomassa.

Vituiksi män...huolella. Onneksi paljastui näin pian.

Meillä meni kans yks mutka vituiks iv hommissa, mutka jäi alemmas kuin aukko ja mutka vuoti kondenssivedet höyrysulun päälle. Jos en ois huomannu niin ois hometalo nyt. Otin mutkan pois ja vedin suoran putken alas.

Tosin, eipä noi toki kondensoi enää, joten oisko edes väliä? No, jos kondensoi niin valuupahan lattialle.

Pelottavan pienestä kiinni nuo kondensiot. Tuokin naapurin tapaus jos ois vuotanut saunan katon sijaan vaikka seinän väliin niin siellä ois ollut vuosia ja taas vuosia...eli hometalo.

Meillä voi puhtaalla omalla tunnolla sanoa, että IV eristykset on pilkulleen ja vähän päälle. Senverran pilkunviilaaja tuo appiukko on että ei varmasti jäänyt mikään mutka eristämättä.

Vähän sama homma kävi itellä kun rupesi tippumaan kylppärinkatosta vettä sisään pari viikkoa sitten.
Kylppärin kulmassa on tehty kotelo viemärintuuletusputkelle mistä vesi tippui sisään. Vesi tuli vielä niinkin ihmeellistä reittiä pitkin kun laatan ja vesieristyksen välistä eli kiinnityslaastia myöten.
Yläpohjan kautta sitten purin eristykset putkenympäriltä ja löytyi vuotokohta yhdestä 45 asteen kulmapalasta tuossa tuuletusputkessa. Jostain syystä liitos oli ruvennu vuotamaan ja vuoti putken sisälle kondensoitunutta vettä josta se sitten valui putken pintaa pitkin tuohon koteloinnin kulmaan ja sieltä sitten kylppäriin. Mukavan hankala ja ahdas paikka ja pakkasta ulkona se reilu -20 astetta. Kuuilmapuhaltimen kanssa sit vedin silikonit tuohon saumaan ja on ainakin toistaiseksi pitäny.

Mä tein omaan torppaan harkkoseinien ja yläpohjan höyrysulun liitoksen ihan tähän tarkoitetulla liitosnauhalla. (linkki). Tuon nauhan kun laittaa seinän yläosaan tasoitetyön yhteydessä kiinni niin se on sitten helppo limittää höyrysulkuun ja teipata pitäväksi.

Hieno homma. Moniko rakentaja on tuollaiset pistänyt ja kuinka moni on moisista edes kuullut? :rolleyes:
Ja on siinä silti aika ketunmoinen homma kaikkine koloineen ja vekkeineen että joka ketun kolon saa teipattua.

Meillä kun on 2 kerroksinen, niin pääsuunnittelija sanoi että ei tarvi eri kerrosten höyrynsulkuja limittää, riittää kun vetää vähän matkaa välipohjaa pitkin keskelle päin taloa. Sentään jotain tajusin jo silloin ehkä ihan noin pöhköksi alkanut.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hieno homma. Moniko rakentaja on tuollaiset pistänyt ja kuinka moni on moisista edes kuullut? :rolleyes:
Ja on siinä silti aika ketunmoinen homma kaikkine koloineen ja vekkeineen että joka ketun kolon saa teipattua.

Meillä kun on 2 kerroksinen, niin pääsuunnittelija sanoi että ei tarvi eri kerrosten höyrynsulkuja limittää, riittää kun vetää vähän matkaa välipohjaa pitkin keskelle päin taloa. Sentään jotain tajusin jo silloin ehkä ihan noin pöhköksi alkanut.

Meille ne oli elementeissä valmiiksi niin että alimmassa oli ylimääräistä ja se teipattiin ylemmän elementin höyrynsulkuun.

Sitten oli tuo pesuhuone. Sen katto oli kyllä vittumainen höyrynsuluttaa tai siis yrittää teippailla ja tilkitä tiiviiksi kun siellä meni sen miljoona erilaista putkea. Mutta tuo tiiliseinään tehtävä liitos oli helppo. Höysynsulkumuovi telattiin vaan vesieristeeseen kiinni. Mutta en mä silti ikinä usko että se höyrynsulku voi olla 100% pitävä. Senverran monta tilkittävää juttua oli. Mutta pesuhuoneessa on iv koneen poisto koko ajan päällä, ette en nyt jaksa uskoa että vituiksi menee tuon takia. Ja aina kun saunotaan niin saunan ovi raolleen ja pesällinen puita palamaan vielä. Kuivuu koko hoito n. puolessa tunnissa.

Monenlaisia hienoja tuotteita on markkinoilla. Kun teippiliimojen pehmittimet lopettavat toimintansa, aikaa on kulunut ehkä sen 15-20 vuotta. Itse viimeistelin höyrynsulut kiinteästi paikoissa, joissa se oli mahdollista. Eli kiinteä kalikka varmistaa tiiveyden. En silti usko, että lopullisena tiivistyksenä oleva liima pitää hamaan tulevaisuuteen saakka. Olisiko pitänyt tehdä talo itse vuolluista hirsistä pellavariveellä? Äh, antaa mennä nykyisellä..

Monenlaisia hienoja tuotteita on markkinoilla. Kun teippiliimojen pehmittimet lopettavat toimintansa, aikaa on kulunut ehkä sen 15-20 vuotta. Itse viimeistelin höyrynsulut kiinteästi paikoissa, joissa se oli mahdollista. Eli kiinteä kalikka varmistaa tiiveyden. En silti usko, että lopullisena tiivistyksenä oleva liima pitää hamaan tulevaisuuteen saakka. Olisiko pitänyt tehdä talo itse vuolluista hirsistä pellavariveellä? Äh, antaa mennä nykyisellä..

Ois pitäny ite tehdä kaikki niin ois mielenrauha. nyt tässä on saanu kaikenlaisia timpurin mokia korjailla ja noitus. on noita kylmiä(viileitä) nurkkia ja vuotoja höyrynsulussa. Tähän on tyydyttävä kun ite ei osaa rakentaa!

Meillä on just tolla tiivistalon nauhalla tiivistetty harkkoseinän ja höyrynsulun liitos. Kaikki IV-putket kulkee lämpimässä tilassa, niin ei kondenssiongelmista tartte huolehtia. Sauna on kellarissa ja alaslaskussa pesutilan päällä menevässä poistoputkessa on venttiili imemässä pienellä teholla tonne alaslaskuun mahdollisesti pääsevää kosteutta. Näillä mennään.

Niin ja kun harkkotalosta on kyse, ei seinissä tartte höyrynsulusta huolehtia. Ikkunat ja ovet on teipattu tiivistalon tuotteilla harkkorunkoon kiinni myös, urtsi kun ei ole ilmatiivis...

Ois pitäny ite tehdä kaikki niin ois mielenrauha. nyt tässä on saanu kaikenlaisia timpurin mokia korjailla ja noitus. on noita kylmiä(viileitä) nurkkia ja vuotoja höyrynsulussa. Tähän on tyydyttävä kun ite ei osaa rakentaa!

Tiiveysmittaus kannattaa teettää, niin sillä selviää vuotokohdat. Timpureillekin kun kertoo heti, että sellainen tullaan tekemään, niin halu oikaista on pienempi kun vuotojapaikkoja ei voi piilottaa rakenteiden alle. Kustannuksena tuon tiiveysmittauksen teko on mitätön ja maksaa itsensä takaisin jos huomautettavaa on. Lisäksi saa mielenrauhaa.

Mulle 35 vuotta ammatikseen tehneet ammattimiehet pistivät höyrysulut. Ite jouduin kaiken korjaamaan. Teippi oli miten sattuu ja reiden mentäviä aukkoja siellä täällä. Onneks olin käytännössä 24/7 vahtimassa. Vituttaa silti maksaa turhasta työstä 12.000e/kk. Minkäs teet, jos alat arvostelemaan niin lähtevät pois eivätkä tule takas. Se on se ammattimiehen ylpeys.

No tulipahan samalla (vaivalla) teipattua joka ikinen niitin kantakin :D hulluks sanoivat. Sanokoon.

teippasin mieki kaikki niitin kannat =)

Kuin myös, niitä postimerkin kokoisia lappuja on höyrynsulku täynnä. Käytin tuota Tescon Nro1 -teippiä.

Niin ja kun nyt täällä vitutusketjussa ollaan niin kyllä vitutti laittaa noita läpivientikauluksia iv-putkien ympärille. Mulla oli jo höyrynsulku ja alakattokoolaus tehtynä kun nuo apinat vaivautuivat viimein paikalle vääntämään noita kanavia. Suurin osa huoneisiin tulevista putkista tulee ihan kattokoolauksen kupeesta joten siihen on kiva sitte sovitella sitä neliskanttista läpivientikaulusta kun yksi reuna jää aina sen koolauksen alle. Sitte se on makeimmillaan kun se on vielä kattotuolin kohdalla niin se koolaus on siinä kiinni eikä sitä muovia nostella mihinkään.

Näistä iv-hommista ois aiheeseen liittyvää enemmänkin, itte nekin ois vissiin pitäny tehdä saatana.

Kuin myös, niitä postimerkin kokoisia lappuja on höyrynsulku täynnä. Käytin tuota Tescon Nro1 -teippiä.

Niin ja kun nyt täällä vitutusketjussa ollaan niin kyllä vitutti laittaa noita läpivientikauluksia iv-putkien ympärille. Mulla oli jo höyrynsulku ja alakattokoolaus tehtynä kun nuo apinat vaivautuivat viimein paikalle vääntämään noita kanavia. Suurin osa huoneisiin tulevista putkista tulee ihan kattokoolauksen kupeesta joten siihen on kiva sitte sovitella sitä neliskanttista läpivientikaulusta kun yksi reuna jää aina sen koolauksen alle. Sitte se on makeimmillaan kun se on vielä kattotuolin kohdalla niin se koolaus on siinä kiinni eikä sitä muovia nostella mihinkään.

Näistä iv-hommista ois aiheeseen liittyvää enemmänkin, itte nekin ois vissiin pitäny tehdä saatana.

Teippiä tuli täälläkin laitettua jonkin verran ... ;)

IV-kanavien osalta voi sanoa että paras lopputulos voisi ehken tulla niin että on itse mukana apupoikana ja "määrää" läpivientipaikat. Siinä sitten yhdistyy "ammattimiehen" osaaminen ja rakentajan loppuviimeistely eli nysväys. Yhtäältä sitten joku suunnittelumoka voi tulla korjattua jne...tämä siis näin jälkikäteen ajateltuna :D
Höyrynsulkumuovin saa oikein näppärästi teipattua tiiviisti putken ympärille kun leikkaa hieman putkea pienemmän reiän josta se sitten työnnetään läpi ja aavistuksen pieni reikä kääntää liepeet putken ympärille kun sitä työntää alaspäin. Siihen sitten neliökaulus viimeistelyksi kunhan todella pitää huolen että reikä on aina koolauksen puolivälissä.

- - - Updated - - -

Iv-koneen moottori särky just.

IV-threadissa odotellaan kieli pitkänä että päästään kirjoittamaan "vituiks män" ... :D

Back
Ylös Bottom