Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ihan veikeän näköinenhän se on tuokin. Helpommalla ja halvemmalla toki pääsee jos tyytyy tuohon eikä pistä uusiksi.

Itse asiassa paremman näköinen kuin tuo hupen esimerkki. IMO.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Käväisin ruokatunnilla tuossa laattatoimittajan myymälässä ja siellä sattui olemaan lattia laatoitettu 1/4 limityksellä tolleen kun se meille on nyt tehty 1/3. Myyjä vielä sanoi että tuota tapaa käytetään ihan kohtuu yleisesti ja ei toi tyyli loppupelissä näytä pahalta kun sitä katseli valmiina pintana. Eihän se edelleenkään ole sitä mitä oli tilattu, mutta ehkä ton kanssa pystyy jatkamaan elämää...
Totaalisen off-topic/irrelevant mutta onko toi laatta PPA Zeus Grafite? Näyttää kuvissa aivan samalta kuin meillä (koko alakerta tuota laattaa 10x10 tai 30x60). Siis tää

http://www.laattapiste.fi/tuote?tuotenumero=15527181&kuvaus=ppa-zeus-grafite-c36111-30x60

Meillä on tuota 30 x 60 kokoa yhdellä seinällä täysin ilman limityksiä ja lattiassa 1/2 limityksellä. Laatan väriin saumattuna ei kyllä tule uhrattua ajatustakaan siihen miten noi limitykset on. Piti ihan kuvista katsoa miten noi meillä menee...

Ihan veikeän näköinenhän se on tuokin. Helpommalla ja halvemmalla toki pääsee jos tyytyy tuohon eikä pistä uusiksi.

Itse asiassa paremman näköinen kuin tuo hupen esimerkki. IMO.

Joo, kyllä mäkin 30x60 laatan pistäisin jollain muulla kuin 1:3. Todennäköisesti 1:2, eli puoliks limittäin perinteiseen tiilityyliin. Tossa mun tiiliseinässä toi 1:3 MUN mielestä toimii.

- - - Updated - - -

Totaalisen off-topic/irrelevant mutta onko toi laatta PPA Zeus Grafite? Näyttää kuvissa aivan samalta kuin meillä (koko alakerta tuota laattaa 10x10 tai 30x60). Siis tää

http://www.laattapiste.fi/tuote?tuotenumero=15527181&kuvaus=ppa-zeus-grafite-c36111-30x60

Meillä on tuota 30 x 60 kokoa yhdellä seinällä täysin ilman limityksiä ja lattiassa 1/2 limityksellä. Laatan väriin saumattuna ei kyllä tule uhrattua ajatustakaan siihen miten noi limitykset on. Piti ihan kuvista katsoa miten noi meillä menee...

Haha! Mä tunnistin laatan heti myös. Meillä on tosta toi kiillotettu Negro:
http://www.laattapiste.fi/tuote?tuotenumero=155271821&kuvaus=ppa-zeus-negro-cp36106-30x60

Helvetin pelottavaa kun tunnistaa yksittäisen laatan yksittäisestä kuvasta :D

Joo, kyllä mäkin 30x60 laatan pistäisin jollain muulla kuin 1:3. Todennäköisesti 1:2, eli puoliks limittäin perinteiseen tiilityyliin. Tossa mun tiiliseinässä toi 1:3 MUN mielestä toimii.

Juu tarkoitinkin että tuossa lattiassa. Ei pahaa sanottavaa sun seinästä. :)

En tiedä mitä laattaa toi on tossa viimesimmässä kuvassa, mutta kuva on otettu Kaakelikeskuksesta. Meille tuleva laatta on Dura Nuvola (linkki)

Kaikki tekee tai "YRITTÄÄ TEETTÄÄ" sellasta mikä näyttää omaan silmään hyvältä. Mä olen taas lopen kyllästyny noihin 1/2 laatan limityksiin. Varsinkin sillon jos laatan sivut on toistensa kerrannaiset (30x60) niin tulee mielestäni tylsä. Joko suorilla saumoilla tai sit 1/3, 1/4, 1/5 laatan limityksellä.. Makuasioita.

Mitäs olette mieltä?

Hyvältä näyttää.

On se huomattavasti parempi kuin meidän keittiön välitila, joka on vähintäänkin erikoinen: 30x60 antrasiitti laatta 1/3 ladonnalla... Juu, ei mennyt ihan nappiin se välitila... Opinpahan sen, että aina ei kannata luottaa omiin mielikuviin, vaan kannattaa etsiä jostain valmis esimerkki, että näyttääkö se mielikuva luonnossa hyvältä.

Vituiks meni meidänkin välitila. Joku 10x30 1/3..... Puran ton vielä joku päivä.

Vähän alkaa jo vitutus laantua ja oikeastaan kiva suunnitella uutta projektia ensi kesälle, eli piharakennusta. Kuitenkin hökkeli on semmonen että ei tartte niin vimosen päälle tehdä eikä haittaa vaikka pari päivää jois vaan bissee ja lepäilis.
Pitäs speksaa vaan vielä toi. Joku 10-12x3,5m pulpettikattoinen kai se ois oltava. Halkoja pitäs joku 4x3,5m tila saada mahtumaan parin metrin korkeuteen.

Kuinka moni alkaa vastaavasta virheestä purkamaan ja teettämään uutta laatotusta ? Arvelisin että ehkä yksi sadasta tai paremminkin yksi tuhannesta.
Ei tuosta työstä kyllä viitsisi montaa euroa maksaa, kun ei ole sitä on tilattu ja ohjeetkin vielä annettu. Muutaman euron voisin neliöltä maksaa, mutta ei
yhtään enempää.

Mikään ei ehkä ole talossa onnistunut niin hyvin kuin se että onnistuin mittamaan liesikuvun poistoputken jo läpiviennin jo vesikaton asennusvaiheessa millilleen kohdilleen ja nyt on luotisuora putki suoraan lieden keskeltä ylös katolta läpi.

Nyt tuli sitten hommattua liesikupu eli Savo IH-55 ja kuinka HELVETIN kiva yllätys sieltä paljastuikaan kun ne saatanan ääliöt on laittaneet siihen liesikupuun putkilähdön 3,5cm sivuun keskilinjasta. Voi helvetin helvetti tullut pieneen mieleenkään että se putki lähtö ei oli keskellä...

Nyt se sit näyttää just siltä mitä eniten pelkäsin, eli juosten kustun näköinen mitoitus... Kupu on toiselta puoelta 11,5cm lieden reunan yli ja toiselta puolelta 18,5cm... Vittu että vitutta..

Kaksi iltaa ton kanssa nyhdännyt ja nyt sit pakko keksiä joku patenttimutka tohon millä ton sais suoristettua keskelle...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Voin uskoa vitutuksen! Jos siellä on pystysuunnassa yhtään tilaa, niin rautakaupasta saa kuvun ja putken väliin teräksistä haitariputkea tuohon tarkoitukseen.

Voin uskoa vitutuksen! Jos siellä on pystysuunnassa yhtään tilaa, niin rautakaupasta saa kuvun ja putken väliin teräksistä haitariputkea tuohon tarkoitukseen.

Eikai tuota haitaputkea saa enää nykyään käyttää? Itse just pohdiskelen vähän saman ongelman kanssa; mihin kohti tuoda liesikuvun poisto että se sattuisi sit oikeaan kohtaan.

Ei saa haitaria pistää enää nykyään. Meillä kävi vähän sama homma. Kattotuolit oli piirretty talotehtaalla suoraan lieden päälle, liesi ja tuuletin keskellä kahden ikkunan välissä. Do the math, pystytysporukka toki asensi piirustusten mukaan. No minun ratkaisu oli että ei muuta kuin vahvistetaan kattotuolia vanerilla ja yksi pätkä sahalla pois. Muut nauroivat ja sanoivat ettei se haittaa jos ei ole aivan keskellä. ammattimiehet <3. Tämä katkaisu oli onneksi myös talotethaan rakennesuunnittelijan kirjallisesti hyväksymä ratkaisu ja lähettivät piirustuksetkin vahvistuksesta. Mutta kyllähän tuota sai kirota ja väkertää.

Cryscythelle: jos kuvun suojaputki antaa mahdollisuuden niin teetä pieni epäkesko putkifirman peltisepällä tuohon? Seuraavaks sitten huomaat että Savon kupuun ei käy Suomen nykystandardin mukainen ivputki eikä muhvi vaan joudut teettämään itse muhvista supistimen kupuun peltisepällä senkin.

Tässä kiroilua:
http://landetalo.blogspot.fi/2011/04/panelointia-ja-liesituuletin.html

Minkä huippuimurin pistät tuohon Savoon? Älä kuuntele LVI suunnittelijaa, meille tarjosi peruvaihtoehtoa, vilpe 80. Itse selvitin tuota Savon asentajan kanssa ja päädyin vilpe monta kertaa tehokkaampaan 220 xl malliin. Xl siksi kun lman xl merkkiä tuota ei voi eristää katolle saakka. Eikä ole liian tehokas tuokaan. Välissä muuten äänenvaimenninkin.

Cryscythelle: jos kuvun suojaputki antaa mahdollisuuden niin teetä pieni epäkesko putkifirman peltisepällä tuohon? Seuraavaks sitten huomaat että Savon kupuun ei käy Suomen nykystandardin mukainen ivputki eikä muhvi vaan joudut teettämään itse muhvista supistimen kupuun peltisepällä senkin.

Tässä kiroilua:
http://landetalo.blogspot.fi/2011/04/panelointia-ja-liesituuletin.html

Minkä huippuimurin pistät tuohon Savoon? Älä kuuntele LVI suunnittelijaa, meille tarjosi peruvaihtoehtoa, vilpe 80. Itse selvitin tuota Savon asentajan kanssa ja päädyin vilpe monta kertaa tehokkaampaan 220 xl malliin. Xl siksi kun lman xl merkkiä tuota ei voi eristää katolle saakka. Eikä ole liian tehokas tuokaan. Välissä muuten äänenvaimenninkin.

Meillä tuli konesaumapeltikatto ja konesaumakatolle on Vilpellä ihan oma läpivintisarja "kartiosarja". (link) Kartiosarjassa ei ole kuin 125mm putkella olevia huippareita ja oli siis pakko tehdä iv-kanavakin 125mm kanavasta. Kartiosarjan suuritehoisin huipparikin oli toi E120 mikä meillekin laitettiin. IV-suunnitelman speksien mukaan tosiaan se E80:kin olis riittänyt, mutta laitettiin toi vähän tehokkaampi kun kyseessä tosiaan saareke ja haluan jättää kuvun vähän normaalia korkeammalle liedestä. Kartiosarjan läpivienneissä ei ole myöskään äänenvaimenninta ja senkin eristielin armaflexilla virittelin helvetinmoisella vaivalla tuonne höyrysulun päälle (kuva) ..

Savon koneen mukana tuli 150->125 suppari mukana, eli sen puolesta homma ok. Toi suppari tosin on muovinen, mikä vähän ihmetytti kun jokapaikassa aina paukutetaan että rasvakanavan pitää aina olla peltiä..

Täytyypä kysäistä joltain että saisko tohon 125mm kanavaan jotain siirto-osaa, millä tota putken linjää pystyis muuttamaan sen 35mm..

Eikai tuota haitaputkea saa enää nykyään käyttää? Itse just pohdiskelen vähän saman ongelman kanssa; mihin kohti tuoda liesikuvun poisto että se sattuisi sit oikeaan kohtaan.

Mites se tyyppihyväksytty rosterihaitari 0,5 vahvuisena saako sitä laittaa tuollaisten pienten heittojen osalta keittiön puolelle?

Mites se tyyppihyväksytty rosterihaitari 0,5 vahvuisena saako sitä laittaa tuollaisten pienten heittojen osalta keittiön puolelle?

Ai semmoistakin on? Tuossahan olisi hyvä ratkaisu.

Ai semmoistakin on? Tuossahan olisi hyvä ratkaisu.

Pari vuotta sitten lvi-liikkeestä tuollaista ostin, eri tarkoitukseen tosin. Kannattaa kysäistä putkiliikkeistä. Jos en nyt ihan väärin muista, se oli Helon valmistamaa ja myyjä leikkasi sitä mulle rullasta sen verran kuin tarvin. Kohtuu jäykkää tavaraa, mutta pystyy kuitenkin käsin muotoilemaan.

Eilen alettiin täyttämään Niben lämminvesivaraajaa ensimmäistä kertaa, niin eikös sieltä jysähtänyt koneen sisäinen putkiliitos... Ei pysty ymmärtämään. Tietenkin Nibe asiakaspalvelu on suljettu näin jouluna eli jäi hommat niiltä osin sit..

Ne koneen putkiliitokset on muutenkin todella hämärät. Käytännössä vaan putki painettu paikalleen ja niiden ympärillä sellanen löysä klemmari. Vähänkin tulee painetta putkeen niin tuo jysähtää auki ja sen pystyy kädellä siitä helposti irroittamaan... Miten tollasen muka pitäs kestää painetta?

edit: Kyseessä siis Nibe Split ilmavesilämpöpumpun sisäyksikkö...

edit2: Jouluvitutukseen lisäkerrointa loi vielä sekin että kompura päästi toimintasavut sopivasti pyhien kunniaksi ja keskeytti hyvin startanneen panelointiurakan.

Zone-sarja -42%
Luojan luoman lumen luomisen täyteistä joulua kaikille! Maalänpöpunpun optimaalisen säädön löytämisen täyteistä seuraavaakin vuotta kaikille sellaisen omistaville omakotitaloasujille.

Latest posts

Back
Ylös Bottom