Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toivottavasti kaikki ainakin kapillaarikatkon tekevät ja sokkeleidensa viereen sen 30cm salaojasoralla, tai muulla vähäisen pienen pään rakeisuudella.

Se on käytännössä helvetin hankala tehdä 30 cm salaojasoralla, ellei tee muotteja ympäriinsä :rolleyes:

Pääsuunnittelija sanoi ettei mitään patolevyjä, vaan bitumikermi toholla liimaten kiinni. Ja näin tein.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei se ole lainkaan hankalaa, jos vaan tahtoa löytyy. Iso vanerilevy pystyyn sopivalle etäisyydelle, sen verran reikää vanerin yläreunaan että saa liinat pujotettua ja täyttöä tasaisesti molemmin puolin. Levyjä voi olla useampia mutta pari riittää, niitä sitten siirrellään eteenpäin. Hifimiehet laittaa vielä rätin siihen vanerin kylkeen. Vaatii lapiomiehen, vähemmän pökön kuskin ja viitseliäisyyttä, mutta onnistuu hienosti ja näin on paljon tehtykin.

Soran kauppanimellä tosiaan ei ole merkitystä, rakeisuuskäyrällä on.

Meillä on talon alla/ympärillä periaatteessa vain 8-16 sorakiveä ja kulkupinnat 0-32 mursketta. Muutama kuorma isompaa kokoa molemmista "karkeaksi täytöksi", mutta muuten noilla. Onhan noilla hintaa, mutta lienee taas valintakysymys ja sitten vielä yksi pikku juttu. Olettekos nähneet paljon muurahaispesiä sepelikasoissa?
just hain seinänvierussepeliä, 8-16, siinä oli valtava muurahaispesä :)

Hyviä neuvoja täältä rakentaja kyllä saa, jos tajuaa foorumia lukea. Esim tuo vanerikikka. Varmuuden maksimointia myös tuo bitumilla vuoraus. Onpahan tiivis. :thumbs:

Zone-sarja -42%
En nyt aamusta jakasanut ajatuksella lukea läpi viimesimpiä juttuja mutta ...

2008 kun rakennettiin niin patolevyjä ei ollut pakko laittaa reunavahvistettuun laattaan, mutta harkkoperutustukseen oli. Harkot ilmeisesti imee kosteutta vähän eri lailla kun betoni tmv. Onhan sitä patolevyä aika hankala kiinnittääkkin läpibetoniin vs. harkko. Itse kuitenkin patolevyn laitoin ihan hengittävyyden takia (ja siksi että sain sen ilmaiseksi kun tuli perustustavaroissa kaupan päälle). Näkyvään osaan hierrettiin sitten samaa tavaraa kuin talon pintaankin, eli vettä hylkivää eristerappausrappia (jonkinlainen vettä hylkivä pinta tosta tulee).

Meillä on talon alla/ympärillä periaatteessa vain 8-16 sorakiveä ja kulkupinnat 0-32 mursketta. Muutama kuorma isompaa kokoa molemmista "karkeaksi täytöksi", mutta muuten noilla. Onhan noilla hintaa, mutta lienee taas valintakysymys ja sitten vielä yksi pikku juttu. Olettekos nähneet paljon muurahaispesiä sepelikasoissa?

Nuot muurahaiset kyllä on riesa. Niitä joutunut vähän myrkyllä syöttämään. Sitten kyllä katosivat.

- - - Updated - - -

No niin tai näin, ei tuossa meidän sorassa vesi pysy. Toki se sateiden jäljiltä kosteaa on ja varmasti tuollainen salaojasepeli on kuivempaa. Mutta jos on kunnon salaojat ja patolevyt, niin enpä ainakaan minä ala useampaa tonnia hukuttamaan siihen että laitan sepeliä joka paikkaan.

Just kaivoin yhden nurkan auki routalevyille asti kun liitin yhden ylimääräsen salaojaputken yhteen talon nurkan salaojakaivoon. Sora oli kosteaa mutta patolevyn pinta oli kuiva.

Mutta toki jokainen tekee kuten parhaakseen näkee.

Meillä rinneratkaisu jossa puolet talosta on maan sisällä. Kellarit on tehty harkoista ja mä hitsasin koko maanalaiselle osalle bitumilla. Bitumi siis harkossa ja sen päälle tuli pari kerrosta styroxeja saumat limitettynä ja urtsitettuna. Sokkelin sisäpuoli on kanssa vedetty jokapaikassa anturaan saakka 100 styroxi. Ei käytetty mitään erikoisia maa-aineksia täyttöihin. Rakennetaan soraharjulle ja tuntui aika haaskaukselta ruveta ajamaan soraa soraharjulle. No lattiastyroxin alle laitoin singeliä noin 20cm.

just hain seinänvierussepeliä, 8-16, siinä oli valtava muurahaispesä :)

Hyviä neuvoja täältä rakentaja kyllä saa, jos tajuaa foorumia lukea. Esim tuo vanerikikka. Varmuuden maksimointia myös tuo bitumilla vuoraus. Onpahan tiivis. :thumbs:

Siksi saitkin ottaa siitä kasasta ja varmaan halvalla :)
Meille toimitettu sorakivi (sepeli) on puhdasta kamaa (lie jotenkin pesty/putsattu) eikä ole kalliomurskeesta louhittua. Keväällä otin vielä nuppikuorman että saatiin terassin potero täyteen ja loput levitetään kulkuväylille pinnaksi. Tuo on siitä hauskaa kamaa, että talvella ei juurikaan tartu kenkiin kiinni vaikka luulisi. Isoveli 16-32 jää aina lämpöiseen kengänpohjaan kiinni.

EDIT: Niin, meillä tuo perusmaa on aika savista hiekkaa ja paikoin melkein savea. Lisäksi kallio kiemurtelee paikoin aika likellä ja viettää luonnollisesti enemmän taloa kohden niin ei hirveästi viitsinyt ottaa riskejä siitä että puskisi keväisin vettä väärään paikkaaan.

Toisaalta kun meillä oli rakennusaikan talon ympärillä ja koko etupiha murskeen peitossa niin tavaroiden säilytys ja kulku joka puolella oli helppoa ja siistiä. Ihan verrattuna muutamaan naapuriin, jotka otti kunnon kamaa vain minimin ja seuraavana keväänä tarvittiin kone ajamaan savivellit pihasta pois jotta sinne ei huku.

Nyt tuo murske on kaiveltu ja levitelty osin nostona taloa ympäröivien käytävien ja "huoltopihan" pohjaksi. pääosin tontilla ollut maa-aines oli hyvää peruspohjaa nurmialueille eli multaa tarvitaan vain 5-10cm kerros pintaan. Yksi kasetti on pihassa ja max. toinen kasetti tarvitaan.

Siksi saitkin ottaa siitä kasasta ja varmaan halvalla :)
Meille toimitettu sorakivi (sepeli) on puhdasta kamaa (lie jotenkin pesty/putsattu) eikä ole kalliomurskeesta louhittua. Keväällä otin vielä nuppikuorman että saatiin terassin potero täyteen ja loput levitetään kulkuväylille pinnaksi. Tuo on siitä hauskaa kamaa, että talvella ei juurikaan tartu kenkiin kiinni vaikka luulisi. Isoveli 16-32 jää aina lämpöiseen kengänpohjaan kiinni.

Murskettahan se, paljasta kiveä... Tosta tommosta 8-16... Ei siinä ole kuin kivimurskaa, en tiedä miksi oli muurahaisia.
kamnelioissa.webp

Tuollaista meilläkin mutta kivistä tehtyä. Kuvassa kalliosta tehtyä (KAM=kalliomurske) jonka yleensä erottaa siitä että kivet ja maa-aines on "mustempaa" ja osin terävämpää.

Mitä teille sanoo se että jos 30x60cm laatta pyydetään laittamaan 1/3 limityksellä. Näin opastin laatoittajaa ja olin vielä tehnyt viimesen päälle laattakuvankin mihin piirsin laatat limityksineen kaikkineen.

Eilen kävin työmaalla muissa homissa ja tsekkasin laatoituksenkin, tulin jo kotiin kun iski todellisuus yhtäkkiä iski kasvoille. Oli pakko ajaa puolen yön aikaan takas työmaalle tarkistamaan asia ja olihan se tosiaan niin kuin pelkäsinkin. Se on laatoittanut nyt niin että joka toinen rivi on samanlainen eikä joka kolmas niin kuin ainakin mun järjellä ajateltuna olis ollut loogisinta. Eihän tuo nyt mitenkään erikoisen paha ole, mutta on se vähintäänkin pikkusen erikoinen ja VITUTTAA kun ei ole niinkuin oli kuvaan piirretty.

Toinen asia mihin en ole ihan tyytyväinen on laattojen sauma välit. Laatta on rektifioitua eli tarkasti mittaan sahattua (+/-1mm), mutta saumaraot vaihtelee silti. Vähän noita eilen kiukuspäissään mittailinkin niin pinimmillään sauma on 1,3mm ja suurimmillaan 3,6mm. Nuo heitot ei onneks osu vierekkäsiin saumoihin, mutta kyllä se silmälläkin näkee ettei ne ihan viimesen päälle ole. Sen verran tuota hommaa näin että laattamies ei käytä saumoissa narua/ristejä vaan laittaa ne silmällä.. Sitä vähän meinasin että ukko on ilmeisesti priorisoinut tuota laattojen hammastamista tarkemmin ja niitä ei pahemmin esiinny.

Mitäs olette mieltä?

eteisenlaatta.jpg
[/IMG]

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mitä teille sanoo se että jos 30x60cm laatta pyydetään laittamaan 1/3 limityksellä. Näin opastin laatoittajaa ja olin vielä tehnyt viimesen päälle laattakuvankin mihin piirsin laatat limityksineen kaikkineen.

Eilen kävin työmaalla muissa homissa ja tsekkasin laatoituksenkin, tulin jo kotiin kun iski todellisuus yhtäkkiä iski kasvoille. Oli pakko ajaa puolen yön aikaan takas työmaalle tarkistamaan asia ja olihan se tosiaan niin kuin pelkäsinkin. Se on laatoittanut nyt niin että joka toinen rivi on samanlainen eikä joka kolmas niin kuin ainakin mun järjellä ajateltuna olis ollut loogisinta. Eihän tuo nyt mitenkään erikoisen paha ole, mutta on se vähintäänkin pikkusen erikoinen ja VITUTTAA kun ei ole niinkuin oli kuvaan piirretty.

Toinen asia mihin en ole ihan tyytyväinen on laattojen sauma välit. Laatta on rektifioitua eli tarkasti mittaan sahattua (+/-1mm), mutta saumaraot vaihtelee silti. Vähän noita eilen kiukuspäissään mittailinkin niin pinimmillään sauma on 1,3mm ja suurimmillaan 3,6mm. Nuo heitot ei onneks osu vierekkäsiin saumoihin, mutta kyllä se silmälläkin näkee ettei ne ihan viimesen päälle ole. Sen verran tuota hommaa näin että laattamies ei käytä saumoissa narua/ristejä vaan laittaa ne silmällä.. Sitä vähän meinasin että ukko on ilmeisesti priorisoinut tuota laattojen hammastamista tarkemmin ja niitä ei pahemmin esiinny.

Mitäs olette mieltä?

Jos kuvakin on ollut ohjeena, niin onhan se kumma jos ei mene sen mukaan.

Saumojen heitotkin on aika isot jos ei ole jotain erityistä syytä edes tasata mitään pintojen heittoja (kaatoja tms). No eipä kaatoja noin isoilla laatoilla varmaan tehdä kuin yhteen suuntaan. Saumaus (riippuen sauma-aineen väirstä) saattaa hämätä noita heittoja, että ei ehkä vielä kirvestä kannata heittää kaivoon.

Tuossa vaiheessa siirtyisin itse tekemään hommat loppuun.

Ammattimies teki. :face:

Tossa on 1/3 laatoitus. Tein ite:
P1030869.jpg

Onneks ei tartte rakentaa. Eikä olla tekemisissä ammattimiesten kanssa kun itekin nyt osaa.

Saumojen heitotkin on aika isot jos ei ole jotain erityistä syytä edes tasata mitään pintojen heittoja (kaatoja tms). No eipä kaatoja noin isoilla laatoilla varmaan tehdä kuin yhteen suuntaan. Saumaus (riippuen sauma-aineen väirstä) saattaa hämätä noita heittoja, että ei ehkä vielä kirvestä kannata heittää kaivoon.

No sauma on kyllä tumman harmaa eli hyvin lähellä laatan väriä, mikä pelastaa aika paljon. Ja noi saumat on siis pääosin ok eli 2-3mm haarukassa, mutta jotkin saumat vähän heittää. Noi mun ilmoittamat oli pienin ja suurin mitattu. Tää on niin just tätä että kaikki hommat pitäis itse tehdä. Ei auta vaikka piirrät kuvat ja kaikki ja vielä mainitsin miehelle että tee vaikka päivä tai kaksi ylimääräistä hieromista että tulee varmasti hyvä. Tän siitä saa.

Kodinhoitohuoneen ja vaatehuoneen tuo kaveri laatoitti 10x10 arkeilla ja ne on onnistuneet hyvin, ei mitään valittamista.

^^Samoilla linjoilla täällä...

En tiedä laattaalan termeistä joten 1/3 osa ei kerro mitään, kuitenkin jos kuva ohjeena ja jokaisella nykypäivänä puhelimet taskussa (helppo tarkistaa ohjeet) niin virhe ihmetyttää! Onhan nuo saumaerot isot mutta kyseessä vain lattia joten ... no kyllä itseänikin moinen harmittaisi. Minkäsmaalainen ukko oli laatoittamassa?

Tämä. Jos on selitetty asia hyvin ja piirretty vielä kuvakin ohjeeksi, niin ei tuossa pitäisi epäonnistua. Mä en yleensä pienestä jaksa mussuttaa, mutta hyvät ohjeistukset kielivät siitä, että nyt ei olla pienestä mussuttamassa ja työ ei yksinkertaisesti ole sitä mitä tilattiin.

^^Samoilla linjoilla täällä...

En tiedä laattaalan termeistä joten 1/3 osa ei kerro mitään, kuitenkin jos kuva ohjeena ja jokaisella nykypäivänä puhelimet taskussa (helppo tarkistaa ohjeet) niin virhe ihmetyttää! Onhan nuo saumaerot isot mutta kyseessä vain lattia joten ... no kyllä itseänikin moinen harmittaisi. Minkäsmaalainen ukko oli laatoittamassa?

Ihan suomalainen mies ja tehnyt laattahommia omien sanojensa mukaan yli 10 vuotta. Kertoilikin uskottavsti erilaisista kohteista mitä on tehnyt. Tuntitaksaltaan kohtuullisen edullinen mies ja tuohon perustaen sanoinkin että ei haittaa vaikka menis päivä tai pari pidempään työssä kun vaan tulis hyvää jälkeä. Kun tuntityönä tehdään niin ei pitäis olla siitä kiinni että olis kiire ja tulis sen takia hutiloitua.

Käyttääkö laattamiehet lattialaattojen saumoissa ristejä tai narua vai onko yleinen tapa laittaa ne vaan silmämääräisesti kohdalleen?

Ihan suomalainen mies ja tehnyt laattahommia omien sanojensa mukaan yli 10 vuotta. Kertoilikin uskottavsti erilaisista kohteista mitä on tehnyt. Tuntitaksaltaan kohtuullisen edullinen mies ja tuohon perustaen sanoinkin että ei haittaa vaikka menis päivä tai pari pidempään työssä kun vaan tulis hyvää jälkeä. Kun tuntityönä tehdään niin ei pitäis olla siitä kiinni että olis kiire ja tulis sen takia hutiloitua.

Käyttääkö laattamiehet lattialaattojen saumoissa ristejä tai narua vai onko yleinen tapa laittaa ne vaan silmämääräisesti kohdalleen?

Kaverin kanssa laatoitettiin ja se on oikea ammattimies (tm). Narua käytti apuna, eli kokeila saumoja tasaisesti että on narun mukaiset, mutta muuten silmällä. Voi tulla tarkistaan jälkeä.

Tosin näissä on hyvä aina olla itte mukana. En mä lähtis ainakaan rakentaan niin että antasin toisten huseerata, en edes kavereiden. Ne ohjeet voi aina ymmärtää väärin, mutta kun on itse mukana niin saa ohjeistuksesta syyttää vain itteään.

Tosin meillä kyllä vaimo osaa antaa niin monimutkaiset ohjeet ettei niistä kukaan ymmärrä yhtään mitään ja AINA on joku homma tehty erilailla mitä se on ohjeistanut. Kirjallisena sen ne pitäs antaa niin pystys tarkistaan. Naisissa kun on se hieno puoli ettei ne ole ikinä missään asiassa väärässä.

Mutta joo, meillä ois ainakin kolmas maailmansota menossa jos kirjallisilla laatoitusohjeilla saisi täysin päinvastaisen lopputuloksen.

Kaverin kanssa laatoitettiin ja se on oikea ammattimies (tm). Narua käytti apuna, eli kokeila saumoja tasaisesti että on narun mukaiset, mutta muuten silmällä. Voi tulla tarkistaan jälkeä.

Tosin näissä on hyvä aina olla itte mukana. En mä lähtis ainakaan rakentaan niin että antasin toisten huseerata, en edes kavereiden. Ne ohjeet voi aina ymmärtää väärin, mutta kun on itse mukana niin saa ohjeistuksesta syyttää vain itteään.

Tosin meillä kyllä vaimo osaa antaa niin monimutkaiset ohjeet ettei niistä kukaan ymmärrä yhtään mitään ja AINA on joku homma tehty erilailla mitä se on ohjeistanut. Kirjallisena sen ne pitäs antaa niin pystys tarkistaan. Naisissa kun on se hieno puoli ettei ne ole ikinä missään asiassa väärässä.

Mutta joo, meillä ois ainakin kolmas maailmansota menossa jos kirjallisilla laatoitusohjeilla saisi täysin päinvastaisen lopputuloksen.

No mielelläänhän sitä olis mukana mutta kun täytyy päivätyössä käydä niin ei onnistu koko ajan kattoa perään. Juurikin sen takia tein joka kohdasta kuvat ettei tarvis ihmetellä että mitenkä ne oli ajateltu. Olis vissiin pitänyt piirtää se laattajako lattiaan valmiiksi, ja näin teinkin nyt kun se huomenna jatkaa hommia. Onneks tuota virhellistä limitystä ei ole vielä kuin eteisessä ja sen pystyy korjaamaan kolmeen muuhun huoneeseen mihin tuota laattaa tulee.

No sauma on kyllä tumman harmaa eli hyvin lähellä laatan väriä, mikä pelastaa aika paljon. Ja noi saumat on siis pääosin ok eli 2-3mm haarukassa, mutta jotkin saumat vähän heittää. Noi mun ilmoittamat oli pienin ja suurin mitattu. Tää on niin just tätä että kaikki hommat pitäis itse tehdä. Ei auta vaikka piirrät kuvat ja kaikki ja vielä mainitsin miehelle että tee vaikka päivä tai kaksi ylimääräistä hieromista että tulee varmasti hyvä. Tän siitä saa.

Kodinhoitohuoneen ja vaatehuoneen tuo kaveri laatoitti 10x10 arkeilla ja ne on onnistuneet hyvin, ei mitään valittamista.

Meillä on samankokoista laatta ja itse tein tasajaolla. Testiladontojen jälkeen muut variaatiot ei oikein olleet silmälle mieleisiä (johtunee tiloista, muodoista ja rakentajista). Vaikka olin ennen tuota laatoitusta tehnyt vain yhden saunan lattian joskus 10v aiemmin niin ei meillä raot kyllä heitä noin paljoa (sauma on vaaleampi kuin laatta ja laatta harmaa). Itse käytin ristejä väleissä kuten seinälaatoituksissakin. Kosteiden tilojen 10x20 (97x197mm)laatoitukset meni silmämitalla ja vuoroneliöin laatoitetut alueet menee kuin itsestään linjaan.

Kaikki raksa-apinat osaa laittaa 10x10 arkit ja osa ei muuta suostu tekemäänkään. Syyt lienee osalla taloudellisia (parempi urakka) ja osalla ammattitaitokysymys (muuta ei osaa kunnolla).

DIY :)

Meillä on samankokoista laatta ja itse tein tasajaolla. Testiladontojen jälkeen muut variaatiot ei oikein olleet silmälle mieleisiä (johtunee tiloista, muodoista ja rakentajista). Vaikka olin ennen tuota laatoitusta tehnyt vain yhden saunan lattian joskus 10v aiemmin niin ei meillä raot kyllä heitä noin paljoa (sauma on vaaleampi kuin laatta ja laatta harmaa). Itse käytin ristejä väleissä kuten seinälaatoituksissakin. Kosteiden tilojen 10x20 (97x197mm)laatoitukset meni silmämitalla ja vuoroneliöin laatoitetut alueet menee kuin itsestään linjaan.

Kaikki raksa-apinat osaa laittaa 10x10 arkit ja osa ei muuta suostu tekemäänkään. Syyt lienee osalla taloudellisia (parempi urakka) ja osalla ammattitaitokysymys (muuta ei osaa kunnolla).

DIY :)

Yleissilmäykseltään noi laattojen saumat näyttää ihan ok:lta ja se kai se on tärkeintä. Noi heitot ei siis ollu vierekkäisissä saumoissa. Laatta on rektifioitu eli siinä sahatut terävät reunat. Saumojen tarkkuutta tärkeempää melkein on se että mikään kulma ei törrötä pystyssä, koska siihen teloo jalkansa. Kuten jo sanoin niin tuossa laattamies on ihan onnistunutkin mitä sitä tuossa katsastin. Lähinnä noita saumoja aloin syynäämään siinä vitutuksen puuskassa kun yöllä työmaalla pyörin.

Käväisin ruokatunnilla tuossa laattatoimittajan myymälässä ja siellä sattui olemaan lattia laatoitettu 1/4 limityksellä tolleen kun se meille on nyt tehty 1/3. Myyjä vielä sanoi että tuota tapaa käytetään ihan kohtuu yleisesti ja ei toi tyyli loppupelissä näytä pahalta kun sitä katseli valmiina pintana. Eihän se edelleenkään ole sitä mitä oli tilattu, mutta ehkä ton kanssa pystyy jatkamaan elämää...

kaakelikeskuslattia.jpg

Latest posts

Back
Ylös Bottom