Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Unohdin eilen tontilta lähteissä laittaa muovipressun parvekkeen lipan päälle. Siinä on raakaponttipanelointi ja se ehdittiin jo maalaamaan alapuolelta kun piti saada alkuviikosta pellit päälle. Tietenkin viimeyönä oli tullut vettä taivaalta ihan saatanasti ja nyt vituttaa jo valmiiks lähtee tuonne kattelemaan minknäköseksi se on lipan saanut... Vitun vittu.

Toinen asia mikä kyrsii on laatoitustöiden hinta. Saman firman kaveri jo lupautui tekemään homman hintaan 1500€, mutta nyt kuulin että miehelle oli annettu lomalappu ja tyyppi hävis sit teille tietymättömille. Ei vastaa puhelimeen eikä viesteihin. Sittemmin kolme eri laattamiestä käynyt kattomassa hommaa ja tarjoukset on 3200-4400€. Kohta on tilanne että pakko vittu ottaa joku tollanen puoltakalliimpi äijä sinne tusailemaan. Noille ylimääräisille tonneille kun olis vähän muutakin käyttöä perkele.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Unohdin eilen tontilta lähteissä laittaa muovipressun parvekkeen lipan päälle. Siinä on raakaponttipanelointi ja se ehdittiin jo maalaamaan alapuolelta kun piti saada alkuviikosta pellit päälle. Tietenkin viimeyönä oli tullut vettä taivaalta ihan saatanasti ja nyt vituttaa jo valmiiks lähtee tuonne kattelemaan minknäköseksi se on lipan saanut... Vitun vittu.

Toinen asia mikä kyrsii on laatoitustöiden hinta. Saman firman kaveri jo lupautui tekemään homman hintaan 1500€, mutta nyt kuulin että miehelle oli annettu lomalappu ja tyyppi hävis sit teille tietymättömille. Ei vastaa puhelimeen eikä viesteihin. Sittemmin kolme eri laattamiestä käynyt kattomassa hommaa ja tarjoukset on 3200-4400€. Kohta on tilanne että pakko vittu ottaa joku tollanen puoltakalliimpi äijä sinne tusailemaan. Noille ylimääräisille tonneille kun olis vähän muutakin käyttöä perkele.

Jos sitten laatoitat itse. Aikaa siinä palaa rutosti ja jotain kaluja joutunee hankkimaan eli teräsarjaa, laattasahan yms. mutta nuo ei maksa paljoa. Kallein lienee laattaleikkuri jos ei saa lainaksi, halvoilla ei tee mitään.

Oon unohtanu jo, minne sä rakennat? Tai heitä meilis niin jatketaan meilitse.

Kallein lienee laattaleikkuri jos ei saa lainaksi, halvoilla ei tee mitään.
Mää laatoitin verrattain ison kylppärini ilman laattaleikkuria. Pikkurälläkkään laattaterä, joka ei montaa euroa maksanut. Laattojen paikat sai suunniteltua niin, että yhtään leikattua saumaa ei jäänyt esille.

Mää laatoitin verrattain ison kylppärini ilman laattaleikkuria. Pikkurälläkkään laattaterä, joka ei montaa euroa maksanut. Laattojen paikat sai suunniteltua niin, että yhtään leikattua saumaa ei jäänyt esille.

Melkeen sama. Mulla oli 40€ laattaleikkuri ja rälläkällä tein reijät. Yli 100m2 tuli laatoitettua sillä systeemillä. Yhtään rumaa reunaa ei ole näkyvissä.

Zone-sarja -42%
Mulla oli 40€ laattaleikkuri ja rälläkällä tein reijät.
Mää tein reiät porakoneella ja kuppiterällä. Olin sen verran noheva taistelija, että ostin laattavehkeet löytötavaratalosta! :D En ollut laatoittanut koskaan aikaisemmin ja ajattelin, että tokkopa tulee jatkossakaan laatoitettua eli kympin kiinalaiset saavat kelvata yhtä kylppäriä varten. Kelpasivat oikein hyvin ja eivät montaa euroa maksaneet. Noin yleisesti ottaen en halppistyökaluja osta, mutta tuollaiseen kertaluontoiseen hommaan menettelevät. Jotakin seuraavanlaista tarttui ostoskoriin tuolloin:

-laattaristikot
-kaakeliviila
-kuppiterä kaakeleille
-pesusieni
-lasta saumauslaastille
-laastikampa
-laattaterä rälläkkään

Eivät oikeasti montaakaan euroa maksaneet. Väitän, että laatoitukseni eivät häviä ammattimiehen työjäljelle.

Mää tein reiät porakoneella ja kuppiterällä. Olin sen verran noheva taistelija, että ostin laattavehkeet löytötavaratalosta! :D En ollut laatoittanut koskaan aikaisemmin ja ajattelin, että tokkopa tulee jatkossakaan laatoitettua eli kympin kiinalaiset saavat kelvata yhtä kylppäriä varten. Kelpasivat oikein hyvin ja eivät montaa euroa maksaneet. Noin yleisesti ottaen en halppistyökaluja osta, mutta tuollaiseen kertaluontoiseen hommaan menettelevät. Jotakin seuraavanlaista tarttui ostoskoriin tuolloin:

-laattaristikot
-kaakeliviila
-kuppiterä kaakeleille
-pesusieni
-lasta saumauslaastille
-laastikampa
-laattaterä rälläkkään

Eivät oikeasti montaakaan euroa maksaneet. Väitän, että laatoitukseni eivät häviä ammattimiehen työjäljelle.

Joo siis mullakin oli pieniä reikiä varten tuommonen halpissetti. Noita vitosen hommia ei viiti edes laskea. Viemärin reijät (110mm) ja sitä suuremmat epämääräisen muotoiset kolot tein tuolla rälläkällä.

Laattaristikkojakin mulla valitettavasti oli. Niillä sais mun mielestä pistää lattianvalajien (tai sen yhden joka mulla oli) selät täyteen reikiä. Muuhun niistä ei ole. Naru on tosi hyvä, kun sitä vähän opettelee käyttämään. Tai ehkä nuo ristikotkin on hyviä, jos niitä opettelee käyttämään, mutta minä en oppinu :)

Lisäisin tuohon listaan kiilat. Niillä on hyvä hienosäätää laattojen paikkoja. Toki jostain pahvinpaloistakin taittelee.

Mulla periaatteessa olis kaikki laatoitusvehkeet lukuunottamatta laattaleikkuria. Meillä on vaan aika monta sellasta "vittumaista" paikkaa joita vähän epäilen että saisin tehtyä tarpeeksi siististi. Lähinnä mietityttää noi harkoista tehdyt ulokehyllyt, ikkunoiden smyygit ja viemäriputkien reíjät. Sit kun itellä on vielä taipumusta pilkunnussimiseen niin epäilen että tekisin tuota vielä joulunakin jos nyt aloittaisin. Kokonaisuutena laatoitettavaa on 120m2.

Mulla periaatteessa olis kaikki laatoitusvehkeet lukuunottamatta laattaleikkuria. Meillä on vaan aika monta sellasta "vittumaista" paikkaa joita vähän epäilen että saisin tehtyä tarpeeksi siististi. Lähinnä mietityttää noi harkoista tehdyt ulokehyllyt, ikkunoiden smyygit ja viemäriputkien reíjät. Sit kun itellä on vielä taipumusta pilkunnussimiseen niin epäilen että tekisin tuota vielä joulunakin jos nyt aloittaisin. Kokonaisuutena laatoitettavaa on 120m2.

Onko hyllyjen kulmiin jotain erikoislaattoja, vai voiko tehdä alumiinilistalla? Jälkimmäisellä noidentekeminen ei ole sen kummempaa kuin mikään muukaan laatoittaminen.

Omalla porukalla tehtiin suurin osa itse, mutta laattojen kohdalla en uskaltanut riskiä ottaa. Vedeneristyksen voi toki tehdä itse, eli huolella :) Meillä kävi faijan kaveri vääntämässä laatat joita suurinpiirtein saman verran. Ammattilaisesta tässäkin kysymys, mutta vähän hemmetin kauan se noita väänsi. Omalla porukalla vielä saumattiin ja tiivistettiin.

Vähän kyllä mietityttää että miten ihmeessä joku ammattilainen (joka ei ole kaveri tmv.) oli tarjoitunut tekemään 120m2 laatoituksen + rakenteita (esim. nämä ulokehyllyt) 1500€? Sehän tekee vähän yli 10€ neliö, kun käsittääkseni edullisimmat alvi 0 hinnat menee jossain 30€ neliö.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Viemärin reijät (110mm) ja sitä suuremmat epämääräisen muotoiset kolot tein tuolla rälläkällä.
Niin juu. Multa jäi noi pois, kun lattiaan tuli muovimatto.

Laattaristikkojakin mulla valitettavasti oli. Niillä sais mun mielestä pistää lattianvalajien (tai sen yhden joka mulla oli) selät täyteen reikiä. Muuhun niistä ei ole. Naru on tosi hyvä, kun sitä vähän opettelee käyttämään. Tai ehkä nuo ristikotkin on hyviä, jos niitä opettelee käyttämään, mutta minä en oppinu :)
Et ole ensimmäinen, joka ristikot kiroaa alimpaan helvettiin. Itekkin löytötavaratalon hyllyjen välissä pohdein pitkään, että naru vai ristikot. Ristikot oli mun mielestä ideana niin naurettavan yksinkertaisen helpon toimiva, että poimein ne ostoskoriini. Eikä harmittanut. Ne pelitti oikein hyvin. Pelittivät jopa siinä määrin hyvin, että mun on pirun vaikea ymmärtää, että miksi joku ei niitä osaisi käyttää? :D Mutta makuasioitahan nuo ovat.

Onko hyllyjen kulmiin jotain erikoislaattoja, vai voiko tehdä alumiinilistalla? Jälkimmäisellä noidentekeminen ei ole sen kummempaa kuin mikään muukaan laatoittaminen.

Kikki ulkokulmat tietty jiiriin, jos siistiä haluaa. Listallahan vain peitetään virheitä ;)
Tohon sitten tarttee jo eri vehkeet. Muutama foto meiltä:

Kylppärin ikkunasmyygi:
IMAG0786.jpg

Parketin ja laattaaportaan sauma:
IMAG0775.jpg

Vessan ikkunasmyygi:
IMAG0778.jpg

Vessan ovismyygi:
IMAG0779.jpg

Meillä laattamies sahaili noi sellaisella isolla pöytämallisella laattaleikkurilla jossa iso timattiterä ja vesijäähdytys. Kokoa vehkeellä oli liki 2mx1m. Tollaisia 600x600 laattoja jiiriin leikatessa tarttee olla kunnon vehkeet. Laatat (muut kuin valkoiset) on niin kovia, että olen pyyhekoukkuja yms. ripustaessa tuhonnut kymmeniä erilaisa laattaporanteriä, niin halpoja kuin kalliitakin...

Vähän kyllä mietityttää että miten ihmeessä joku ammattilainen (joka ei ole kaveri tmv.) oli tarjoitunut tekemään 120m2 laatoituksen + rakenteita (esim. nämä ulokehyllyt) 1500€? Sehän tekee vähän yli 10€ neliö, kun käsittääkseni edullisimmat alvi 0 hinnat menee jossain 30€ neliö.

Veit jalat suusta. Mulla oli pelkkä kosteiden tilojen laatoitustarjous päälle 4k€ ja siinä nyt ei montaa neliötä ole. Ihan perus 2x2x2m huoneita kaks ja yks kodinhoitohuoneen lattia. Opettelin sitten itse, kun oli muutakin laatoitettavaa niin paljon.

Kikki ulkokulmat tietty jiiriin, jos siistiä haluaa. Listallahan vain peitetään virheitä ;)

Jep :) Mulla on taas listoja paljon sellaisissa paikoissakin, missä niitä ei edes tarvisi. Esim. olohuoneen valaisinkin on diy ja siihen meni n.100m listaa.

Tyylikkäitä on nuo kuvat. Sitä ei käy kiistäminen!

Hinta mitä se pyysi oli 10€/neliö laatoitus ja 12€/neliö saumattuna, vesierkoista ja silikoineista se sano että annat jotain kun katotaan mitä menee tunteja. Tämä mies ei varsinaisesti ole kaveri, mutta tuttu sillä tavalla että ollaan oltu monasti tekemisisissä kun samoilla työmailla pyöritään. Hinta oli mielestäni varsin houkutteleva. Periaatteessa meillä on 95% laatoituksesta tosi selkeetä mestaa, isoja neliön mallisia huoneita ja pohjat on tehty hyvin, laatat pitäs olla laadukkaita. Jos en ihan väärin ole ymmärtänyt niin toi 10-12€/m2 neliö on se TES:n märittelemä urakkahinta millä noi meidän ukot tekee työmaita keikka-periaatteella... Kun se kaveri meillä kävi niin ajoi uudehkoa kaksiovista mersua, joka kielii siitä että kyllä tollakin liksalla jotain jää sivuun... Hinta siis pitää sisällään vain työn, kakkki materiaalit hommaan minä.

Eilen illalla kävi itseasiassa yksi ehdokas työmaalla, joka itse ehdotti että tulee tekeen työn tuntiliksalla. Arvioi että tekee tuon 1,5-2 vk:ssa. Nyt näyttää siltä että otan tuon kaverin hommiin kun se pääsee vielä kohtuu pian aloittamaan. Tuntihommissa on aina se hyvä puoli että sitä pystyy itse seurata että jos homma ei suju niin kaverin voi laittaa pihalle. Pitäs kyllä olla ihan kokenut tekijä..

Kylppärin ikkunasmyygi:
IMAG0786.jpg

Ja mä kun pidin oman laattamiehen työnjälkeä hyvänä. No on listan kanssa tehtykin siisti, vähän eri henkinen kuin tuollainen.

Ei oma kuva.
images

Copy pastettuna TES:stä urakkahinnat...

LATTIAN LAATOITUS
Perushinnat: 4- kulmaiset laatat
koko 10 x 10 ja vastaavat 13,64 eur/m2
koko 15 x 15 ja 10 x 20 ja vastaavat 9,75 eur/m2
koko 15 x 20 ja 20 x 20, 25 x 25 ja vastaavat 8,19 eur/m2
koko 30 x 30, 40 x 40 ja sitä suuremmat 7,08 eur/m2
koko 30 x 30 hallitiloissa (yli 200m²) yhtenäisessä lattiassa 6,07 eur/m2
liikuntasaumojen aukaisusta jälkityönä sovitaan erikseen
koko 60 x 60 ja sitä suuremmat laatat yli 10 m2 tiloissa 9,03 eur/m2
matossa (verkossa) olevat laatat 9,52 eur/m2
UR
124

Lisähinnat
asennus seinälinjasta poiketen, perushintaan lisätään 15 %
alle 4 m2 lattiasta maksetaan korotusta perushintaan, myös huonetilat ilman kynnystä 5 %
saumaus ja pesu erillisenä työnä 2,22 eur/m2
raita tai shakkiruutu 0,44 eur/m2
jalkalistan teko ensimmäinen kerros 2,22 eur/jm
seuraavat kerrokset (max. korkeus 300 mm) 1,33 eur/jm
jalkalistan teko ensimmäinen kerros, kosteat tilat 3,33 eur/jm
seuraavat kerrokset (max. korkeus 300 mm) 1,33 eur/jm
holkkalista ( yksi laattakerros ) 3,77 eur/jm
silikonisaumaus 0,77 eur/jm
lattiakaivon neliökannen leikkaus ja asennus 0,70 eur/kpl
pyöreän lattiakaivon leikkaus ja asennus on hinnoittelematonta työtä ja siitä sovitaan paikallisesti

SEINÄN LAATOITUS
Perushinnat 4-kulmaiset laatat
seinälaatoitus 10x10 tai vastaavat 14,09 eur/m2
seinälaatoitus 15 x 15, 10 x 20, 20 x 30 ja
20 x 40 tai vastaavat
8,91 eur/m2
seinälaatoitus 30 x 60 ja suuremmat laatat 9,37 eur/m2
seinien laatoitus normaalia vaikeammin
työstettävillä laatoilla 15 %

Lisähinnat
seinien ylitasoitukset, ei oikaisu (1-3 mm kerta) 2,53 eur/m2
saumaus ja pesu erillisenä työnä 2,22 eur/m2
raita tai shakkiruutu 0,44 eur/m2/jm
seinälinjan mukainen boordi 1,52 eur/jm
muovi- tai metallilistan asennus 1,11 eur/jm
silikonisaumaus 0,77 eur/jm
keittiöiden työtasojen ja muiden erillisten altaitten
taustojen perushintaan lisätään
2,87 eur/m2
ikkunoiden ja ovien smyygit 2,11 eur/jm

On tietenkin ymmärrettävää että OK-talon keikat ei mene ihan näiden mukaan, mutta on se silti aika kova liksa sellanen 40€/m2 kun alkaa sitä tuohon vertaamaan...

Niin mäki ajattelin, kunnes rupesin miettimään mitä "pakollista" ensi vuodelle jää. Roskiskatos, Etupihan ja kääntöpaikan välisen vinon nurtsin tekemeninen, tikapuiden oikaisu, käyttöullakon loppuun tekeminen ... jne.

Ei tämä koskaan lopu!

Joo, ei lopu vielä ensikesänä. Loput pihan. Partsin kaiteet ainakin osittain. Kylmä varastorakennus. Roskakatos. yms yms yms

Ei lopu ens kesänä, eikä keskeydy edes talven ajaksi :) Nyt on tasan 2 vuotta takana ja edelleen meininki on se, että päivästä jää noin 1h vapaaksi ja silloin syödään iltapala ja käydään suihkussa. Onneks pääsi päivätöihin, että saa vähän kroppa toipua.

Piti jo aikaisemmin kommentoida, mutta kun pihakiireet ilman suurempia vitutuksia haittaa netissä surffailua... :)

Muistaakaa nyt että me on jo tehty 4v 3kk tätä projektia. Useimmat teistä ovat vasta "aloittaneet" :) Aikaisemmin mainitsemani työlista on vielä jäljellä, mutta muuten oli tarkoitus ottaa ensi kesänä rennommin (lopputarkastuksen jälkeen joka siis pidettävä ennen jussia). Piha ei karkaa mihinkään ja on kohtapuoliin peruskuosissa. Istutukset yms. sitten ajan kanssa kun tietää mitä laittaa. Samoin koristealtaat jne. sitten joskus ja ne on enemmän "puuhastelua". Ja joku kasvimaan kanssa puuhastelu on ei kyllä ole rakentamista IMO.

Ei se lopu niin uudessa kuin vanhassakaan. Meillä oli vanha talo sellainen 40-luvun rintsikka ja asuttiin siinä seitsemän vuotta. Yhtään vuotta ei ollut ettei jotain remonttia olisi tehty. Joka saatanan kesä siinä jotain rakennettiin tai korjattiin tai remontoitiin ja ei siitä loppua tullut paitsi nyt kun se on myyty:D. Tulipa se remontoitua kuta kuinkin lattiasta kattoon, siinä kohtaa oli hyvä alkaa tekemään uutta. En muuten enää ikinä osta vanhaa taloa jos ei pakko ole. Siitä olisi voinut kirjoittaa montakin tarinaa tähän ketjuun kun mikä paikka oli mitenkin tehty ja yhtään suoraa seinää ei siinäkään kämpässä ollut.

Joo, yksi vanha ollut ja toista ei tule .... korkeintaan joka vanhustenasunto jos joutuu lähtemään pois muuten kuin jalat edellä :)

Piti jo aikaisemmin kommentoida, mutta kun pihakiireet ilman suurempia vitutuksia haittaa netissä surffailua... :)

Muistaakaa nyt että me on jo tehty 4v 3kk tätä projektia. Useimmat teistä ovat vasta "aloittaneet" :) Aikaisemmin mainitsemani työlista on vielä jäljellä, mutta muuten oli tarkoitus ottaa ensi kesänä rennommin (lopputarkastuksen jälkeen joka siis pidettävä ennen jussia). Piha ei karkaa mihinkään ja on kohtapuoliin peruskuosissa. Istutukset yms. sitten ajan kanssa kun tietää mitä laittaa. Samoin koristealtaat jne. sitten joskus ja ne on enemmän "puuhastelua". Ja joku kasvimaan kanssa puuhastelu on ei kyllä ole rakentamista IMO.

On se kieltämättä lohduttavaa kuulla, että kohtalotovereita on. Tai no, vähän kauemmankin jo rakentaneita...

Ei mullakaan rakentaminen lopu siihen kun talo on ulkoa valmis, mutta se on justiin tuota, mitä en itsekään laske rakentamiseksi. Varmaan jotain grillisysteemeitä ja katoksia yms tulee tehtyä. Kun vaan sais tuon talon kokonaan valmiiks niin olisin tyytyväinen.

Back
Ylös Bottom