Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
halvalla kyllä pääsit! Itse tein kaikki sähkötyöt ja tarvikkeet ostin onniselta ja slo:lta niin silti meni 2588€ prkl :)

Olisko teillä laittaa jotain esimerkkejä joidenkin osien hinnoista? Mulla tais mennä päälle 8000€ pelkkiin kytkimiin, kaappeihin ja noihin perus piuhoihin/putkiin. Mitään älyä ei ole sen kummemmin ole. Impressivo-sarjaa on kalusteet.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olisko teillä laittaa jotain esimerkkejä joidenkin osien hinnoista? Mulla tais mennä päälle 8000€ pelkkiin kytkimiin, kaappeihin ja noihin perus piuhoihin/putkiin. Mitään älyä ei ole sen kummemmin ole. Impressivo-sarjaa on kalusteet.

Korjausta sen verran tuohon ilmoittamaani summaan, että kaikki asennuskaapelit oli mulle ilmaisia. Siinä jonku euron säästi.
pitää vilkaista mitä tarvikkeisiin muuten meni.

pistorasia artic 2-os 9,23€/kpl
kytkin artic 6/1 keskiölev 4,43€/kpl
valaisinpistor. 3.75€/kpl
keskiölevy 2xrj45 pölyluukulla onnline 1.22€/kpl
liitin cat-6 utp 2.21€/kpl
liiketunnistin luxa 101-180 21.50€/kpl
seinävalaisin l&k focus 2xgu10 33.21€/kpl
keskus ensto 800€ ja teleasennuskotelo ensto 235€

tuossa jotain mitä löyty mapista.

Sähköjäkin lienee hankala verrata kun talot erilaisia. Meillä meni about 13000e sähköihin (lienee parin normitalon releet). Tuo siis pitää sisällään kaikki keskukset, kaapelit, tarvikkeet, kalusteet, tunnistimet, data, tv, hälytinjärjestelmän yms. Kaikki on putkitettu (yli 1000m) ja relettä on riittävästi. Laskin tuossa että esim. talon puolella on pelkästään 32 kpl 2-os. pistorasioita (Impressivo). Itse siis tehtiin kaikki asennus kaapeleita myöden ja sähkäri hoiti vain kytkemisen + hälyn palikat tuli sen kautta (työtunteja lienee joku 50-60h).

Osat hain duunin alennuksilla tukuista (Onninen, Elektroskandia), esimerkkinä Vahti-Jussi 220 Prof. maksoi 94e ja Taloon.comissa hinta 144e (meillä noita nyt 4kpl, terassilasituksen jälkeen tarvitaan vielä yksi lisää).

Kiinteät valaisimet sisään ja ulos tuohon päälle n. 3300e ja jos tuo kaikki olisi tullut sähkäreiden toimesta niin paketti varmaan luokkaa 30000e ja putkitukset sitten paljon huonommat.

Sähköjäkin lienee hankala verrata kun talot erilaisia. Meillä meni about 13000e sähköihin (lienee parin normitalon releet). Tuo siis pitää sisällään kaikki keskukset, kaapelit, tarvikkeet, kalusteet, tunnistimet, data, tv, hälytinjärjestelmän yms. Kaikki on putkitettu (yli 1000m) ja relettä on riittävästi. Laskin tuossa että esim. talon puolella on pelkästään 32 kpl 2-os. pistorasioita (Impressivo). Itse siis tehtiin kaikki asennus kaapeleita myöden ja sähkäri hoiti vain kytkemisen + hälyn palikat tuli sen kautta (työtunteja lienee joku 50-60h).

Osat hain duunin alennuksilla tukuista (Onninen, Elektroskandia), esimerkkinä Vahti-Jussi 220 Prof. maksoi 94e ja Taloon.comissa hinta 144e (meillä noita nyt 4kpl, terassilasituksen jälkeen tarvitaan vielä yksi lisää).

Kiinteät valaisimet sisään ja ulos tuohon päälle n. 3300e ja jos tuo kaikki olisi tullut sähkäreiden toimesta niin paketti varmaan luokkaa 30000e ja putkitukset sitten paljon huonommat.

Millaisia hommia olet releiden taakse laittanut?

Mullakin on hälyt tuon mainitseman summan lisäksi vielä eli tuo summa koostuu aivan perus kilkkeitä, kytkimiä ja piuhaa ja keskukset. Ei sisällä valaisimia. Kaikki on ostettu henkilökuntahinnoilla tai tukusta sähkärin kautta, joka kävi ainoastaan työmaakeskuksen ja lämpöpumpun kytkemässä ja tekemässä mittaukset. Silti nuo perus kilkkeet oli sen +8000€.

Jargin hintojen kanssa kuitenkin aika linjassa eli ehkä sitä tavaraa sitten vaan tuli paljon vedettyä. Tallikin siis on tuossa mun summassa mukana.

Millaisia hommia olet releiden taakse laittanut?

Mullakin on hälyt tuon mainitseman summan lisäksi vielä eli tuo summa koostuu aivan perus kilkkeitä, kytkimiä ja piuhaa ja keskukset. Ei sisällä valaisimia. Kaikki on ostettu henkilökuntahinnoilla tai tukusta sähkärin kautta, joka kävi ainoastaan työmaakeskuksen ja lämpöpumpun kytkemässä ja tekemässä mittaukset. Silti nuo perus kilkkeet oli sen +8000€.

Jargin hintojen kanssa kuitenkin aika linjassa eli ehkä sitä tavaraa sitten vaan tuli paljon vedettyä. Tallikin siis on tuossa mun summassa mukana.

Ei meillä mitään maata mullistavaa ole, mutta kun laittaa riittävästi kaikkea niin hintaa kertyy. Mainitsemissani luvuissa on siis koko talo eli kaikki ja vertailun vuoksi katselin että esim. kaapeleihin on mennyt yli 2300e (viime viikolla hain lisää 100m maakaapelia pihavalaisimia, -rasioita ja varauksia varten). Kytkinkalusteet 2000e, putkitustarvikkeet 900e.

Releistä osa varmaan mainittu eri yhteyksissä, mutta esim:
- ylijännitesuojaukset (maininta maadoituskeskustelussa männä viikolta)
- varavoiman syöttö yhteen vaiheeseen johon kerätty olennaiset mm. lämmitys (pistoke ulkona)
- häly kattaa siis rikos, palo ja vuotoilmaisimet GSM:llä, hälystä ohjaukset mm. IV-koneelle, vesimittarin perässä olevaan mankkuventtiiliin ja vapaana on nippu ohjauksia
- yläpohjassa (sekä talo että talli) on valot ja pistorasiat
- varauksia on jätetty sinne ja tänne eli vapaita putkituksia ml. jakorasiat ja kojerasiat

Mä en muuten ymmärrä että miksi joku talli jätetään luvuista pois tai valoista ulkovalot yms. Siksikö että voi leuhkia kaverille että meni 30 donaa vähemmän kuin sulla vaikka oikeasti meni 10 donaa enemmän????

Mä en muuten ymmärrä että miksi joku talli jätetään luvuista pois tai valoista ulkovalot yms. Siksikö että voi leuhkia kaverille että meni 30 donaa vähemmän kuin sulla vaikka oikeasti meni 10 donaa enemmän????
Ihmiset puhuu jutuistaan ristiin. Tai siis vaikka samasta asiasta puhuttaisiin, niin kieli on välillä eri. Toi on vähän sama homma kuin talonrakentamisen kokonaiskustannuksista puhuminen, kun ilmeisesti moni jättää hinnoista puhuessaan pois tontin ja liittymien hinnat. Pitäisi aina muistaa sanoa, että mitä, tai mitä ei, hinta pitää sisällään.

Ei mullakaan ollut sähköjen hinnoissa valaisimia mukana... Tosin, ne valaisimet maksoivat sen 300 euroa.

Tässä hommassa on niin paljon asiantuntijoita kun on kertojiakin. Parhaat jutut oli joskus pari vuotta sitten kun täällä(kin) väitettiin että autotalliin pitää laskea sama neliöhinta kuin taloon. Just joo, kullasta ne autotallitkin vissiin tehdään...

Tässä hommassa on niin paljon asiantuntijoita kun on kertojiakin. Parhaat jutut oli joskus pari vuotta sitten kun täällä(kin) väitettiin että autotalliin pitää laskea sama neliöhinta kuin taloon. Just joo, kullasta ne autotallitkin vissiin tehdään...

Kyllähän se vähän riippuu siitä tallistakin. Mulla esim. talli on ihan osa taloa. Samat katot, perustukset, lattialämmitykset, eristerappaukset ulkopintaan, gyprogit sisäpintaan, sähköt jne tuli, eli sama hinta kuin esim. makuuhuoneenkin neliöissä. Lisänä vielä ylimääräinen ikkuna ja sähkötoiminen autotallin ovi ja palo-ovi tekniseen tilaan päin.

Eli tallin voi tehdä muutenkin kuin naputella itse ajan kanssa ylijäämästä talon viereen.

Kyllähän se vähän riippuu siitä tallistakin. Mulla esim. talli on ihan osa taloa. Samat katot, perustukset, lattialämmitykset, eristerappaukset ulkopintaan, gyprogit sisäpintaan, sähköt jne tuli, eli sama hinta kuin esim. makuuhuoneenkin neliöissä. Lisänä vielä ylimääräinen ikkuna ja sähkötoiminen autotallin ovi ja palo-ovi tekniseen tilaan päin.

Eli tallin voi tehdä muutenkin kuin naputella itse ajan kanssa ylijäämästä talon viereen.

Mulla taitaa olla tallin neliöt itseasiassa kalliimpiakin kuin normaalin makuuhuoneen neliöt talossa. Seinissä on vaneerit + GN-kipsi ja talossa on vain EK-kipsi. Villaa on 5 cm vähemmän tallin seinissä. Kummassakin on lattiassa lämmitysputket. Tallissa on Top Coatin kaltainen pinnoite, millä taitaa olla hintaa jotakuinkin samat mitä laminaatilla. Katossa on tuplakipsit tallissa, kun talossa on vain yksi. Autotallin katon villat olivat kalliimmat kuin talon, vaikka talossa enemmän onkin. Kummassakin konesaumakatto. Toki keskineliöhinta on tallissa pienempi, koska siellä on paljon avointa tilaa, ei keittiötä, vessoja, laatoitusta, laitteita tai muuta krumeluuria mitä talossa pitää olla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Se vähän tosiaan riippuu.. Tallin hintaa myös nostaa se että se on usein erillinen rakennus, mikä vaatii samat työvaiheet kuin talokin.. omat suunnitelmat, omat pohjatyöt, omat perustukset, salaojat, sadevesijärjestelmät jne.. Tallin sisustus ei tietysti ole niin kallista, mutta kyllähän noihin kaikkeen muuhun saa rahaa upotettua hyvin.

Mulla on koko talli vielä aloittamatta.. On sen verran kyrpäottassa ton talon kanssa ettei vielä edes viitti miettiä koko asiaa. Mulla tulee varmasti aika kallis talli kokonaisuutena kun se on tosiaan ihan erillinen rakennus ja kaikki työvaiheet tehdään jälkijättösesti erikseen.

Se vähän tosiaan riippuu.. Tallin hintaa myös nostaa se että se on usein erillinen rakennus, mikä vaatii samat työvaiheet kuin talokin.. omat suunnitelmat, omat pohjatyöt, omat perustukset, salaojat, sadevesijärjestelmät jne.. Tallin sisustus ei tietysti ole niin kallista, mutta kyllähän noihin kaikkeen muuhun saa rahaa upotettua hyvin.

Mulla on koko talli vielä aloittamatta.. On sen verran kyrpäottassa ton talon kanssa ettei vielä edes viitti miettiä koko asiaa. Mulla tulee varmasti aika kallis talli kokonaisuutena kun se on tosiaan ihan erillinen rakennus ja kaikki työvaiheet tehdään jälkijättösesti erikseen.

No niin on minullakin erillinen. Perustaminen maksaa sen minkä maksaa. Mutta tuo paketti oli kyllä naurettavan halpa. 11.000 euros sis kaiken muun paitti tietysti lämmitysjärkkää ja nosto-ovea. Että mitähän mulla ois mennyt tuohon talliin ehkä 25 tonnia ja siinä on kokonaisuudessaan 60 neliötä josta lämmintaä jotain 36 neliötä. Että ei nyt ihan samana päivänä voi puhua neliöhinnassa talon kanssa.

Vituttaa ainoastaan se etten tehnyt koko roskaa lämpimäksi. Se ois ollut lattialämmitysputkien ja laatan verran kalliimpi. Ois saanut vaikka punttivehkeet sinne. Nyt on käytännössä varasto.

No niin on minullakin erillinen. Perustaminen maksaa sen minkä maksaa. Mutta tuo paketti oli kyllä naurettavan halpa. 11.000 euros sis kaiken muun paitti tietysti lämmitysjärkkää ja nosto-ovea. Että mitähän mulla ois mennyt tuohon talliin ehkä 25 tonnia ja siinä on kokonaisuudessaan 60 neliötä josta lämmintaä jotain 36 neliötä. Että ei nyt ihan samana päivänä voi puhua neliöhinnassa talon kanssa.

Vituttaa ainoastaan se etten tehnyt koko roskaa lämpimäksi. Se ois ollut lattialämmitysputkien ja laatan verran kalliimpi. Ois saanut vaikka punttivehkeet sinne. Nyt on käytännössä varasto.

Mistäs sun tallipaketti tuli? Mä olen ettiskellyt sellasta missä olis kahden auton katos ja saman katon alla "iso" varasto. Varasto sais siis olla vähintään 30-40m2. Kaikki valmispaketit mitä olen löytänyt sisältää katoksen jatkeena jonkun max 20m2 varaston, millä ei kyllä tee mitään.

Mulla täl hetkel lupakuvissa että olis autotalli+katos, mutta tässä kun asiaa on funtsinut niin en mä sitä autoa siellä tallissa kuitenkaan pitäis niin paskaaks sitä sit sinne niitä hiekka-öljykaivoja turhaan virittelee..

Mä ajattelin kans päästä tallin kanssa vähän helpommalla. Teen perustukset ruuvipaaluille ja siihen paketti päälle.. On sen verran voimat vähissä ja into lopussa rakentamisen kanssa et mitä helpommalla se siihen tulee niin sen parempi. Kunhan nyt ei ihan tolkuttomasti maksa..

Mulla täl hetkel lupakuvissa että olis autotalli+katos, mutta tässä kun asiaa on funtsinut niin en mä sitä autoa siellä tallissa kuitenkaan pitäis niin paskaaks sitä sit sinne niitä rasvakaivoja turhaan virittelee..

Mulla on katos ja talli + varasto, mutta nyt kun tosiaan on tässä talven verran jo asustellut tuolla, niin ei ole kertaakaan edes käynyt mielessä, että ajaisi auton talliin asti. Katos riittää, että pysyy lasit sulana talvella ja se riittää mulle ainakin.

Tee tarpeeksi iso katos. Olisin voinu vielä puoli metriä itsekin sitä kasvattaa. Peräkärrylle olis kans hyvä löytyä tila, kun ei aina jaksa kuitenkaan tyhjätä sitä. Sais edes sen suojaan. Tosin en tiedä, kuinka paljon sitä tarvitsee sitten kun rakentaminen on kokonaan ohi. Voihan sen kärryn tietenkin ajaa auton tilalle katokseen, jos tila on kortilla.

Mistäs sun tallipaketti tuli? Mä olen ettiskellyt sellasta missä olis kahden auton katos ja saman katon alla "iso" varasto. Varasto sais siis olla vähintään 30-40m2. Kaikki valmispaketit mitä olen löytänyt sisältää katoksen jatkeena jonkun max 20m2 varaston, millä ei kyllä tee mitään.

Mulla täl hetkel lupakuvissa että olis autotalli+katos, mutta tässä kun asiaa on funtsinut niin en mä sitä autoa siellä tallissa kuitenkaan pitäis niin paskaaks sitä sit sinne niitä hiekka-öljykaivoja turhaan virittelee..

Mä ajattelin kans päästä tallin kanssa vähän helpommalla. Teen perustukset ruuvipaaluille ja siihen paketti päälle.. On sen verran voimat vähissä ja into lopussa rakentamisen kanssa et mitä helpommalla se siihen tulee niin sen parempi. Kunhan nyt ei ihan tolkuttomasti maksa..

Teri-Taloilta kuten talokin. Näkyi toki hinnassa tallin kanssa kun talo jo otettiin sieltä. Talli oli siis minulla lisätilaus...

Mutta nuot tekee sellasen kun haluut. Eli piirrät vaikka itte ruutupaperille ja ne tekee sen sitten siitä eteenpäin. Voi ottaa joko pre-cut versiona kuten meillä oli tai sitten suurelementteinä. Ois vaan muistaakseni 3000-4000 euroa ollut tuo elementtiversio kalliimpi, joten ei sitten otettu sitä.

Jos tuo toimittaja kiinnostaa niin nakkaa mulle yhteystietos vaikka meiliin timo.ruokolainen (at) hstoy.fi niin laitan viestiä sille joka mun paketit myi. Saat alet himaan. Ei ole merkitystä vaikka edustaja on Jyväskylässä ja sinä missä olet. Meililllä ja kirjepostilla nuot saa hoidettua.

Itsekään en noista valmistalleista löytänyt mitään järkevää. Ja ne ois tullut yhtä kalliiksi tai kalliimmaksi. Niissä kun ei yleensä ollut esim. eristystä ollenkaan mukana.

Tuo aikaisempi kommentti oli ihan ihan yleisluontoisesti, kun välillä tuntuu että samoja lukuja kerrataan hiukan eri muodossa. Omat luvut ovat aina pitäneet sisällään kaiken ja jossain tuli eriteltyä rakennuskustannukset talon ja koko paskan osalta (sisältäen siis tontin, liittymät jne.).
Itse en tallin osuutta suoraan saa edes irroitettua paketista, koska talli, katos, varasto ja tekn. (yht. 54m2) on talon jatkeena saman katon alla. Onhan tuohon rahaa mennyt kun on normitalon eristykset, lattialämmitykset, paloeristykset jne. paitsi tallissa pariovet. Siellä on mun harrasteauto + käyttösellainen talvella, emännän auto katoksessa ja peräkärry taivasalla. Isompi katos olisi tullut jos olisi mahtunut.

Puominosturin vuokrasin siinä toivossa että nyt on helppo maalata talo. No paskanlatvat tuo mahdu tuossa pyörimään. Eli vituiks män.

Puominosturin vuokrasin siinä toivossa että nyt on helppo maalata talo. No paskanlatvat tuo mahdu tuossa pyörimään. Eli vituiks män.

Siis missä ei mahdu pyöriin? Tontilla? Kohtuu tilan vaatii, mutta kyllä tuolla aika aihaaseenkin pääsee kun vähän aikaa harjoittelee ja oppii että missä kohtaa sitä tilaa tarvii. Neljä pitkää päivää just tuollasista Dino 125:ttä pyörittelin pihassa. Jouduin siis ottaan tuon kokosen kun talo on lähes 9 metriä korkea.

Siis missä ei mahdu pyöriin? Tontilla? Kohtuu tilan vaatii, mutta kyllä tuolla aika aihaaseenkin pääsee kun vähän aikaa harjoittelee ja oppii että missä kohtaa sitä tilaa tarvii. Neljä pitkää päivää just tuollasista Dino 125:ttä pyörittelin pihassa. Jouduin siis ottaan tuon kokosen kun talo on lähes 9 metriä korkea.

Talon ja ojan välissä on 200cm tilaa. Tuo puomi vaatii enemmän kääntyillessään ympäri, eikä talon nurkalta ylettänyt.

Zone-sarja -42%
Talon ja ojan välissä on 200cm tilaa. Tuo puomi vaatii enemmän kääntyillessään ympäri, eikä talon nurkalta ylettänyt.

Joo, ei tosiaan tuohon mahdu. Pitäs olla todella pitkäpuominen nostin jos meinaisi kurottamalla ylettyä. Itselläkin meinasi olla säätöä saada nostin sellaiselle paikalle että sain tallin vintin tuuletusritilät laitettua.

Back
Ylös Bottom