Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mielenkiintoista ois joskus tietää mitä tuossa käräjillä ratkotaan. Tuosta jutusta kun ei vielä oikein pääse jyvälle mistään.

No enpä ihmettele jos muutamat käräjät näiden passiivitalojen kanssa vielä käydään...

Voin vaan uskoa noita Halmeen perheen jäseniä että miltä niistä tuntuu. Ne on niin perkeleen pieni paskakikkare isommassa paskaläjässä.
Ja noissa oikeus jutuissa tulee menemään kauan.

Mielenkiintoista ois joskus tietää mitä tuossa käräjillä ratkotaan. Tuosta jutusta kun ei vielä oikein pääse jyvälle mistään.

No enpä ihmettele jos muutamat käräjät näiden passiivitalojen kanssa vielä käydään...

Niinpä. Näitä tulee jo "tavallisten" talojenkin kanssa, joten mitä se on sitten sellaisessa tapauksessa, missä pitäisi olla vielä enemmän tietotaitoa ja asenne kohdallaan. Ja tämä vielä alalla missä on tosiaan näitä "näinhän nämä on aina tehty"-ammattilasia. Rakennusfirmojen taloja en varmaan tohtisi ostaa mistään hinnasta, kun siellä tuskin on kukaan ollut katsomassa perään. Siis sellainen kenellä ei olisi omat bonukset kiinni aikatauluissa.

Aika korkea kynnys olis että ostaisin enää muiden kuin itseni tekemän talon. Ehkä Timban, Samon ja muutaman muiden pakkiskumppaneiden tekemää voisi pitää hyvänä. On noi semmosia pommeja jotta. Ehkä joku täystiilitalo vielä saattas mennä, tosin onhan se ongelmat niissäkin jos huonosti tekee. Hirsitalo vois olla aika turvallinen jos on tehdas pystyttänyt, eikä esim. lisäeristeitä tai höyrysulkuja ole lainkaan.

Näitä "ammattimiesten" näinhän nämä on aina tehty -taloja välttäisin kuin ruttoa.

Jos tuo Googlen blogi kestää hengissä vielä vuosikaudet niin tästä saa perseen alta joskus joku aika hyvälaatuisen talon, todisteiden kera. Onhan noi kuvat kyllä tallessa ilman blogiakin.

Aika korkea kynnys olis että ostaisin enää muiden kuin itseni tekemän talon. Ehkä Timban, Samon ja muutaman muiden pakkiskumppaneiden tekemää voisi pitää hyvänä. On noi semmosia pommeja jotta. Ehkä joku täystiilitalo vielä saattas mennä, tosin onhan se ongelmat niissäkin jos huonosti tekee. Hirsitalo vois olla aika turvallinen jos on tehdas pystyttänyt, eikä esim. lisäeristeitä tai höyrysulkuja ole lainkaan.

Näitä "ammattimiesten" näinhän nämä on aina tehty -taloja välttäisin kuin ruttoa.

Jos tuo Googlen blogi kestää hengissä vielä vuosikaudet niin tästä saa perseen alta joskus joku aika hyvälaatuisen talon, todisteiden kera. Onhan noi kuvat kyllä tallessa ilman blogiakin.

Tuo on totta. Hyvin dokumentoitu, itse tehty kohde ja muutama tunti jututtamista, niin varmaan olis pienempi riski ostaa sontaa, kuin suoraan lipevältä raksafirman kaverilta. Varmaan olis pöksyt märkänä myyntipuheen jälkeen, mutta kuten jo todettua: kaikista pahimpia on ne suulaat kaverit. Toki kyllähän rintsikoiden tapauksissa on nähty näitä, että on diy-mies rempannut pilalle, mutta sekin selviäis hyvin pian kunnon dokumentoinnista.

Tuo on totta. Hyvin dokumentoitu, itse tehty kohde ja muutama tunti jututtamista, niin varmaan olis pienempi riski ostaa sontaa, kuin suoraan lipevältä raksafirman kaverilta. Varmaan olis pöksyt märkänä myyntipuheen jälkeen, mutta kuten jo todettua: kaikista pahimpia on ne suulaat kaverit. Toki kyllähän rintsikoiden tapauksissa on nähty näitä, että on diy-mies rempannut pilalle, mutta sekin selviäis hyvin pian kunnon dokumentoinnista.

Joo ja noissa raksaliikkeen tekemissä on sekin iso ongelma, että kaikki on pilkottu aliurakoiden aliurakoihin. Sitten kun miehet tulee laittaan laminaattia, niin nehän sen laittaa oli sitä betonia hiottu betoniliimasta tai ei. Ei se niitä kiinnosta kun niiden työ on asentaa se laminaatti.

Jos joku oikeasti hyvä timpuri tekee talon, niin se lienee hyvä, mutta jos isompi rakennusliike tekee jotain niin voi olla varma että sitä seuraavan aliurakan tekijää ei paskaakaan kiinnosta mitä sitä ennen ja sen jälkeen on tapahtunut ja tapahtuu.

Nykypäivänä pitäisi laittaa rakennusmääräyskokoelmaan että talon kaikista rakennusvaiheista pitää löytyä kuva. Noin niinkuin dokumentiksi miten vaihe on tehty. Saisi digikameran ja parin muistikortin hinnalla roiman laatutason korotuksen vähän kohteeseen kuin kohteeseen.

Itsellä lienee +1500 kuvaa ja tarkempia detaljikuvia olisi voinut olla lisääkin. Kummasti vaan noita kuvia tulee selattua kun jälkeenpäin jotain asentaa "että missä ja millä korkeudella se tuki oli" tai kadonnut salaojakaivo on helpompi kaivaa esiin kun etsintäalue on 2m2 vs. 10m2.

Vielä pitäisi punnertaa kaikki piirustukset "as done" jotta homma olisi niitäkin myöden oikein. Esim. sähköissä (varsinkin putkitetuissa) helpottaa kummasti se että kuvat on oikein kun kymmenen vuoden päästä pitäisi jotain päivittää/lisätä/korjata.

Nykypäivänä pitäisi laittaa rakennusmääräyskokoelmaan että talon kaikista rakennusvaiheista pitää löytyä kuva. Noin niinkuin dokumentiksi miten vaihe on tehty. Saisi digikameran ja parin muistikortin hinnalla roiman laatutason korotuksen vähän kohteeseen kuin kohteeseen.

Itsellä lienee +1500 kuvaa ja tarkempia detaljikuvia olisi voinut olla lisääkin. Kummasti vaan noita kuvia tulee selattua kun jälkeenpäin jotain asentaa "että missä ja millä korkeudella se tuki oli" tai kadonnut salaojakaivo on helpompi kaivaa esiin kun etsintäalue on 2m2 vs. 10m2.

Vielä pitäisi punnertaa kaikki piirustukset "as done" jotta homma olisi niitäkin myöden oikein. Esim. sähköissä (varsinkin putkitetuissa) helpottaa kummasti se että kuvat on oikein kun kymmenen vuoden päästä pitäisi jotain päivittää/lisätä/korjata.

Juuri näin. Monta monta ja monta kertaa itsekin kaivellut blogista että missä kohtaa se putki nyt menikään oikeiasti. Sitä kun ei ihan kaikkea aina kuvien perusteella saakkaan tehtyä ja joutuu soveltaa. Yksi hyvä esimerkki oli että onko siinä vessanpytyn paikan alla lattialämpöputkia vai ei. Ei parane kovin isoilla ruuveilla vetää kiinni jos putki kulkee just siinä kohdassa. ;)

Ainoat dokkarit mitkä katos jonnekin oli noi lattialämmitysputkien kuvat. No, toisaalta mitäpä niillä tekee, muutama ns. yleiskuva on mutta detailit esim. pyttyjen alta katos jonnekin. Eipä noita enää tarttekaan kun vehkeet on jo kiinni, pytty pistettiin sitten jollain superliimalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ainoat dokkarit mitkä katos jonnekin oli noi lattialämmitysputkien kuvat. No, toisaalta mitäpä niillä tekee, muutama ns. yleiskuva on mutta detailit esim. pyttyjen alta katos jonnekin. Eipä noita enää tarttekaan kun vehkeet on jo kiinni, pytty pistettiin sitten jollain superliimalla.

Ja luota sitten siihen että ne on kuvien mukaan jos et ole itse nähnyt missä ne menee tai kuvannut niitä putkia. Kuva ja reaalielämä on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. Ainakin raksalla. :D

Ja luota sitten siihen että ne on kuvien mukaan jos et ole itse nähnyt missä ne menee tai kuvannut niitä putkia. Kuva ja reaalielämä on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. Ainakin raksalla. :D

No pari päivää olin vahtimassa, menee just kuvien mukaan.

Tää on niin tätä, jos kissa ei ole paikalla, niin hiiret hyppivät pöydille. Vähän aihetta sivuten esimerkki: teetin tuntitöinä jotain kuppasta hommaa. Heti kun lähin käymään jossain silmien ulottumattomissa, niin nämä työn sankarit käyttäytyivät kuin pikkukakarat. V**ttu tehdään jotain samaa kohtaa sadatta kertaa, että näyttää, että jotain tekisi. Tai hiotaan jotain kohtaa, jonka apinakin tietää jäävän piiloon seuraavassa vaiheessa. Tai liikutellaan työkalua pari milliä irti pinnasta, että ei varmasti etene. Tai tauot ajoitetaan niin, että justiin ehditään takaisin hommiin, kun tulen takaisin. Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

Zone-sarja -42%
Haha! Joo, meilläkin kun kirvesmiehiä palkkasin, he arvioivat että talo on valmis 4 kuukaudessa. No sen ne olivat työmaalla ja itse sen jälkeen vielä 6kk päälle.

Haha! Joo, meilläkin kun kirvesmiehiä palkkasin, he arvioivat että talo on valmis 4 kuukaudessa. No sen ne olivat työmaalla ja itse sen jälkeen vielä 6kk päälle.
Tuo nyt ei ole yhtään mitään... Meitä paljon viisaammat ja kyvykkäämmät ihmiset pykäävät ja suunnittelevat ydinvoimalaa Olkiluotoon. Sähköä kyseisestä pytingistä piti tulla jo vuonna 2009, mutta taitaa ne seuraavatkin eli vuoden 2015 deadlinet paukkua oikein urakalla. Kustannusten kasvusta ei taida kukaan uskaltaa sanoa mitään.:D

Mitä isot edellä, niin sitä pienet perässä.

Osoittaa hyvää arviointikykyä :) Noh, eihän sitä kaikkea voi tietää, jos ei ole alalla ollut kuin vasta vuosikymmeniä.

Ja vielä mikä parasta tässä mun tapauksessa... mulla oli ulkopuolisia palkattuna max 5%:iin töistä eli tein itse siis käytännössä kaiken. Siltikin mulle on kertynyt näin paljon näitä ah niin ihania kokemuksia. Eli käytännössä noin 50% tästä porukasta oli täysin kelvotonta massaa (muuhun kuin täytemaaksi pihaan). Nyt pitää lopettaa. Saan varmaan slaagin kohta, kun näitä muistelen.

Lienee parin miljardin luokkaa lisälaskut näin päivinä.
Mites, kun... Tässä kun asiasta pari päivää takaperin uutisoitiin, niin mielestäni uutisissa mainittiin, että pytinki on tilattu kiinteällä hinnalla ja avaimet käteen periaatteella. Tällöinhän maalaisjärkeni mukaan asia menisi niin, että Areva kärsii tappiot ja pistää omasta pussistaan kasvaneet kulut. Jo pelkästään parin tuhannen työmiehen pyöriminen nurkissa ylimääräiset 6-10 vuotta on infernaalinen kustannuserä. Toisaalta taas kokemukseni tästä maailmasta ja sen oikeudenmukaisuudesta valkoista lihaa syövää heteromiestä kohtaan kertoo, että eiköhän me sähkölaskuissa makseta nuo nousseet kustannukset...

Mites, kun... Tässä kun asiasta pari päivää takaperin uutisoitiin, niin mielestäni uutisissa mainittiin, että pytinki on tilattu kiinteällä hinnalla ja avaimet käteen periaatteella. Tällöinhän maalaisjärkeni mukaan asia menisi niin, että Areva kärsii tappiot ja pistää omasta pussistaan kasvaneet kulut. Jo pelkästään parin tuhannen työmiehen pyöriminen nurkissa ylimääräiset 6-10 vuotta on infernaalinen kustannuserä. Toisaalta taas kokemukseni tästä maailmasta ja sen oikeudenmukaisuudesta valkoista lihaa syövää heteromiestä kohtaan kertoo, että eiköhän me sähkölaskuissa makseta nuo nousseet kustannukset...

Jos urakoitsija on tehnyt/joutunut tekemään (tilaajan hyväksymänä) urakkasopimukseen kuulumattomia töitä niin niistä laskutetaan yleensä erikseen. Toi nyt on vähän eri kokoluokan urakka, ku mitä mä pyöritän :D niin noilla saattaa olla aavistuksen monimutkaisemmat sopimukset että niistä sit tiedä...

ja jos joku on tässä maailmassa varmaa ni se on se, että valkoinen heteromies on syyllinen ja maksumies. nyt ja aina. amen.

Back
Ylös Bottom