Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mä oon availlu sitä aina kun olen sellaisen nähnyt. :kuola: Joskus vielä ostan sen. Mutta en 1800 eurolla.

Laittakaas linkkiä minkälaisesta kaapista kyse älkääkä siinä vaan supisko keskenänne!

Laittakaas linkkiä minkälaisesta kaapista kyse älkääkä siinä vaan supisko keskenänne!

http://www.bosch-home.fi/KSL20S55.html

MCSA043298_KSL20S55_def.eps

102kg näyttäisi painavan. Aika jykevä :D
Suositushinta 1961,00 euroa

Mun mielestä neliöhinnoista pitäisi jättää tontin osuus pois, koska se voi olla mitä vain väliltä ilmainen - miljoonatontti. Toisaalta taas sitten neliöhinnan laskentaan pitäisi käyttää kokonaisalaa, niin olisi ehkä helpointa vertailla. Jos käytetään asuinalaa niin siitähän voi jäädä pois vaikka 100m2 kellaritilaa? Piharakennukset nyt on vähän niin ja näin, vaikea niitä on kai kustannuksista eritelläkään jos samanaikaisesti on rakennettu.

Mutta palatakseni tuohon Kas-vaimen kysymykseen, suhteellisen ahkerasti nimittäin tullut etsittyä tietoa aiheesta lähipäivinä. Pientaloteollisuus Ry:n sivuilta löytyy toimitussisältöjen erot ja näitä yläkäsitteitä kai talotoimittajien pitäisi olla sitoutunut noudattamaan. http://www.pientaloteollisuus.fi/fin/tietoa_pientaloista/toimitussisalto/

Otetaanko konkreettinen esimerkki? Hyvä.

Esimerkin vuoksi valitsin tällaisen talon: http://www.jokeritalot.fi/fin/Mallisto.3.html?mID=43&imgID=934&part=
Asuinala 165m2, kerrosala 193m2.

Muuttovalmiilla toimitussisällöllä hintaa tulee noin 233 000 euroa rahteineen. Jos asiantuntevammat vilkaisette Jokeritalojen toimitussisältöä, niin mitä kuluja tuohon vielä pitäisi lisätä että pääsen kasailemaan muuttokuormaa?

-Tontti tietysti (meillä muistaakseni vesi- ja viemäriliittymät kuuluu tontin hintaan)
-Sähkö- ja nettiliittymät
-Maatyöt tontilla + routaeristys
-Pihatyöt
(-tulisija optiona näköjään)

Kävinpä tuossa päivällä kahvittelemassa Teri-Talojen edustajan kanssa, siis sen joka meidän paketin myin. Pikavisiitti venyi puolitoistatuntiseksi ja käytiin sitten läpi aika montakin eri asiaa.

Mutta nyt Teri-Talot tarjoaa moduulirakenteista taloa, eli talo kasataan kolmessa päivässä paikoilleen niin että pääsee sen jälkeen tekeen suoraan pintoja. Ensimmäinen tuollainen nousee Keuruulle syksyllä. Pakko mennä kattoon miten tuo kasataan! Siellä siis esim. pesuhuoneessa on lattiavalut valmiina jne. Mielenkiintoista vaikkei nyt itse tuollaista varmaan ikinä teekkään kun sitä haluaa seuraavaakin joskus tehdä itse mahd paljon.

EDIT: Siis eka tuon Hannun myymä talo, kai ne noita on aikaisemmin pystyttäneet muualle...

Suurta hintaeroa perus profiilipellin ja tiilikatteen välillä ei ole. Sen minkä tiili on ehkä tarvikkeissa halvempi tulee kustannuksina suuremmassa työmäärässä. Konesauma ja bitumikatto on sitten jonkinverran arvokkaampia.
Talotehtailla usein tapa että hyvittävät poisjätetyistä osista kitsaasti.. Voithan kysyä paljonko hyvittävät ja sitten pyytää pari tarjousta kokeeksi. Jos mä olisin ottanu talopaketin niin ottaisin vesikatonkin samasta paikasta. Tossa tulee helposti selkkausta pohjatöiden, läpivientien, sadevesijärjestelmän, kattoturvakamojen aikataulutuksen ja urakkarajojen kanssa.. Kaikki yhdestä osoitteesta niin pysyy homma selkeänä ja takuuasiat yhdessä osoitteessa. Suurta säästöä ei tuossa onnistu saamaan aikaan jos homman aikoo jokatapauksessa teettää urakkana.

Kiitos vastauksestasi, oli avuksi. Enpä taida alkaa kattotoimittajia kilpailuttamaan. Ja lisäksi vaihdan tuon punatiilen profiilipelliksi. En osaa edes kuvitella kuinka iso homma tuossa tiilien latomisessa katolle on, mutta lyhyellä matikalla aavisteltuna aivan helvetinmoinen homma, varsinkin kun talo on 1kerroksinen ja kerrosala 189m2. Eli sitä kattopinta-alaa piisaa. Kuulostaakin just sellaiselta hommalta, mitä ei kalliilla timpureilla kehtaisi teetättää ja itseä ei taas kiinnosta. Apumieskin on 7kymppinen ukko, joka kärsii korkean paikan kammosta. Pelliä kattoon!

Älä laita tiilikattoa. Sieltä ei tuu ees lumet alas ja sitten sen saa palasiksi kun siellä tetsaa lapion kanssa. Peltiä vaan niin on monta asiaa helpommin. Meillä Ruukin Tiilikainen.

Kuuluiko sulla Timba talopakettiin vai kilpailutitko erikseen?

Kuuluiko sulla Timba talopakettiin vai kilpailutitko erikseen?

Alunperin pakettiin kuului katto ruoteille asti. Mutta otin sitten sen pellinkin talotehtana edustajan kautta kun sain hyvään hintaan. Kyselin hintoja muualta, mutta kaikki ei ees ois lähteneet tätä mansardia näillä jiireillä tekemään, tai sitten hinta oli sen mukainen. Eli kilpailutin, mutta totesin aika nopeasti että talotehtaan edustajan kautta oli edullinen ja jälkikäteen ajatellen ei ole kaduttanut, sillä jämptiä jälkeä tekivät eikä varmasti ole se helpoin katto tämä meidän tehdä.

tiili vai pelti. makuasia. meillä on tiili ja lumet tulee alas itsekseen hyvin. molemmissa hyvät ja huonot puolet. tiilikatto on esim. sateella huomattavasti hiljaisempi kuin pelti. kokemusta on. samalla tavalla lapio naarmuttaa peltikaton ja sotke sitten maalien kanssa, kun on pinnoitteet pilalla. nää on taas näitä asioita. jos joskus vielä kolmannen talon rakennan niin siihenkin tulee todennäköisesti tiilikatto. tiilethän kannattaa nostaa katolle nosturilla. lavalta jakaa niput paikoilleen niin latominen käy hyvinkin sukkelaan, oikeasti. ei niitä sinne käsipelillä hullukaan kanna!

tiili vai pelti. makuasia. meillä on tiili ja lumet tulee alas itsekseen hyvin. molemmissa hyvät ja huonot puolet. tiilikatto on esim. sateella huomattavasti hiljaisempi kuin pelti. kokemusta on. samalla tavalla lapio naarmuttaa peltikaton ja sotke sitten maalien kanssa, kun on pinnoitteet pilalla. nää on taas näitä asioita. jos joskus vielä kolmannen talon rakennan niin siihenkin tulee todennäköisesti tiilikatto. tiilethän kannattaa nostaa katolle nosturilla. lavalta jakaa niput paikoilleen niin latominen käy hyvinkin sukkelaan, oikeasti. ei niitä sinne käsipelillä hullukaan kanna!

Ellen ihan väärin muista, niin Huppe kantoi. Ja jos muistaisinkin väärin, niin varmaan jotain on mennyt vituiksi joka tapauksessa, jos nosturia käytti (rikkoi sen eikä ollut vakuutusta esim) ;)

Älä laita tiilikattoa. Sieltä ei tuu ees lumet alas ja sitten sen saa palasiksi kun siellä tetsaa lapion kanssa. Peltiä vaan niin on monta asiaa helpommin. Meillä Ruukin Tiilikainen.
Kyllä ne tiilikatonkin lumet viimeistään keväällä alas tulee. Toisekseen, ei siitä suoranaista haittaa ole, vaikka ne lumet eivät talvella alas tulisikaan. ;)

Ellen ihan väärin muista, niin Huppe kantoi. Ja jos muistaisinkin väärin, niin varmaan jotain on mennyt vituiksi joka tapauksessa, jos nosturia käytti (rikkoi sen eikä ollut vakuutusta esim) ;)

Nosturi meillä oli, mutta onhan tuossa kantamista siellä katolla sitten.

P1020723.jpg

Tässä tuli taas esiin tämä mutuilu ja viisastelu mitä rakentamisessa tulee aina vastaan. Aina joku tietää paremmin kuin itse rakentaja, tämänkin.
Ei pahalla.

Mielestäni tiilien kantaminen katolle 330m2 alueelle on täysin mahdotonta käsipelissä. Tietäisit sen itsekin jos olisit noita nostellut. Nosturista huolimatta oli varmasti yksi raskain urakka koko talossa.

Lattiavalun kannoin itse sisään kottikärryillä, kun tänne peräjönsesteriin ei saanut pumppuautoa. Nyt maksaisin vaikka 5000 euroa jotta toisin pumpun vaikka Rovaniemeltä.

Joo, peace pojat. Tämä on mielipideasia ja mielipide on kuin persereikä, jokaisella on sellaisen ja usealla vielä paskaa täynnä. ;)

Itse en tiilikattoa halua, mutta en halua kivitaloakaan vaikka monen mielestä se onkin ainut oikea talo. Haluaisin kyllä olla mukana rakentamassa kivitalon, mutta en mä itselleni sellaista haluaisi vaikka raha ei ois ongelma. Makuasia siis tämäkin.

Joo, peace pojat. Tämä on mielipideasia ja mielipide on kuin persereikä, jokaisella on sellaisen ja usealla vielä paskaa täynnä. ;)
Mää vielä sen verran kysäisen, että onko sun mielipiteesi, että mikäli katto ei itse itseään tyhjää talvella lumesta, niin pitääkö se silloin lapioida tyhjäksi? Ja jos pitää, niin kiinnostaisi vielä tietää, että miksi. :)

Eipä siinä. Mä tyhjennän kuistin katon lumista. Se kestää kyllä lumimassat, mutta koska se on pirun loiva huopakatto, niin jääpatoja välttääkseni lumet tyhjennän. Hyvin eristetty eli lämpövuodot eivät lunta sulata jääpatjoiksi, mutta aurinko sen sijaan kyllä. Katon tyhjentämällä vältän veden prässääntymisen huopien saumoista katon läpi. Tuota samaa ilmiötä tapahtuu jopa kone- sekä käsinsaumatuilla pellikatteilla taivaan merkkien ollessa epäedullisessa asemissa eli jaamassat prässää sulamisvedet pellinsaumoista sisään.

Mää vielä sen verran kysäisen, että onko sun mielipiteesi, että mikäli katto ei itse itseään tyhjää talvella lumesta, niin pitääkö se silloin lapioida tyhjäksi? Ja jos pitää, niin kiinnostaisi vielä tietää, että miksi. :)

Multahan ei kysytty, mutta esitän oman näkemykseni aiheesta :) Yks syy vois olla se kun tässä taannoin käytiin keskustelua siitä, että katolta voi tippua lunta lähinnä leikkivien lasten päälle, jotka eivät noista lumiesteiden sijoitteluista niin välitä. Toinen syy miks katolta lunta tiputellaan on aurinkokeräimet. Eipä kai se massa ketään siellä pelota, mutta pluikas peltikatto ja lapset on vähän ehkä huono yhdistelmä. En kyllä tosin muista lehdistä lukeneeni ikinä tuollaista tapahtumaa, vaan eikö ne allejäämiset oo melkeen jossain kaupungissa kadulla olleet ja aikuisia koskevia.

Huom kaikki jotka rakentamista harkitsevat. Rakentaminen on täynnä tällaista eri koulukuntien välistä mielipiteiden vaihtoa. Yhden mielestä peltikatto on kiva juttu ja toisen mielestä tiilikatto ja se toinen on sitten aivan väärässä. Tosin tässä pakkiksen tuoreessa tapauksessa keskustelu on fiksujen nettihahmojen välistä, eikä (vielä ainakaan) kovin räiskyvää, mutta rakentamisessa se voi olla sitten paljon ronskimpaa. Vähintään haukutaan porvariks tai pihtariks selän takana lähimmällä essolla. Kuitenkin siihen kannattaa varautua ainakin henkisesti, jos teet tai remppaat perinteiseen tyyliin, niin varmasti saat haukut ja jos teet uutta "pussitaloa" niin varmasti saat haukut. Ulkoverhouksen maali on varmasti väärä ja ilmanvaihtokone pitää varmasti olla erilainen, puhumattakaan siitä, että lämmityskulut on liian isot tai alkuinvestointi liian iso jne jne. Musta tuntuu, että oon vuodattanu tästä ennenkin, joten ei enempää. Samanhan tässä jo useat kaiffarit totes, mutta tuli nyt vielä kerran ettei jää kenellekään epäselväks.

Ei haittaa yhtään vaikka ei lumet kovin herkästi alas tulisikaan. Katolla on joka tapauksessa lumiesteet koko matkalta ettei mene perheenjäseniltä henki kun ne rojahtelee niskaan.

Tiili on siitä helppo että niitä voi aina vähän stemmailla katolla, pellin kanssa saa olla linjat suorassa että ei mene säätämiseksi. Ei tosin liene ongelma uutta tehdessä. En ole itse peltikattoa asennellut, mutta mitenkäs olette kokeneet sen pellien katolle puljaamisen ja niiden leikkelyn? Onko iisiä?

Mielestäni konesaumapelti on ainoa oikea kattovaihtoehto, mutta talopakettien kyljessä saa usein tiilikaton lähes "ilmaiseksi" eikä sitä toinna alkaa vaihtamaan pois. Riippuu toki tehtaasta.
Tiilikate tietenkin sitten lähes ikuinen ja lähes huoltovapaa.

Huopakatto hiljainen ja tiivis. Tiilikate ei pidä vettä.

Kaikissa on puolensa. Itse jos tekisin niin pistäisin tavallisen peltikaton, helppo, nopea ja kevyt asentaa.

Muuttovalmiilla toimitussisällöllä hintaa tulee noin 233 000 euroa rahteineen. Jos asiantuntevammat vilkaisette Jokeritalojen toimitussisältöä, niin mitä kuluja tuohon vielä pitäisi lisätä että pääsen kasailemaan muuttokuormaa?

-Tontti tietysti (meillä muistaakseni vesi- ja viemäriliittymät kuuluu tontin hintaan)
-Sähkö- ja nettiliittymät
-Maatyöt tontilla + routaeristys
-Pihatyöt
(-tulisija optiona näköjään)[/QUOTE]

Oli näköjään linkki häröillyt jotain: http://www.jokeritalot.fi/fin/Mallisto.3.html?mID=43

Ja toimitussisältö: http://www.jokeritalot.fi/mallisto/hinnasto/toimsis_4f199dda3af6a_fin.pdf

Yläkerran väliseinät ja pinnoitteet täytyy vielä itse hoitaa. Samaten lvis-hommat?

Itse jos tekisin niin pistäisin tavallisen peltikaton, helppo, nopea ja kevyt asentaa.
Peltikatolle vielä iso plussa siitäkin, että on pitkäikäinen.

Mulla on huopakatto ja sille tulee auttamatta parasta ennen päivämäärä huomattavasti nopeammin vastaan kuin pellille ja tiilelle.

Back
Ylös Bottom