Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
...

Lisäksi vaikka energiakeskusteluille on omat ketjunsa niin kysyisin arvon raadilta kuinka paljon oikeasti säästää viilailla kaikkien pilppien ja milffien kanssa verrattuna vaikkapa perinteiseen suoraan sähköön/kaukolämpöön. Vaikuttaa siltä mitä olen lukenut teidän kokemuksista, että saatananmoista säätöä koko ajan ja mikäli ei jaksa olla säätämässä niin näiden hienouksien oletettu säästö kustannuksissa höökitään moninkertaisesti harakoille muutamassa kuukaudessa?
...

No kieltämättä varmaan tulee kuva että hirmu säätämistä koko ajan esim. maalämmön kanssa. Omalla kohdalla 1. vuosi tosiaan melkosta säätämistä, mutta nyt ei pahemmin tarvitse enää mitään tehdä. Se mitä tehdään niin on lähinnä kiinnostavaa harrastelua, systeemit pyörisi ilmankin.

Laskentatapoja on tietysti monta jos niikseen haluaa, mutta meillä siis I-taso 136+54m2 maksanee 310te vs. sun II-taso 165+36m2 280te eli loppusummassa 30te eroa. Kymppi tulee tontista ja liittymistä, toinen 10te (mitä olen blogiakin seurannut) perustuksista ja putkariosastosta. Vaikka ei näitä suoraan voikaan verrata, mutta esim. Hupen antama haitari tuottaa n. 270te. Sieltä voisi sitten taas poimia missä tulee eroa +- kuten esim. lämmitysjärjestelmästä ja "vain" autokatos.

Siis kaikki teetettynä vai miten? Meillä kun ei talopaketin jälkeen sitä ostettuo työvoimaa paljon ollut. Jos siis itse johtaa projekti ja palkkaa ammattilaisia, niin joku 30 kilon ero voi olla totta, mutta jos kaiken teettää ns avaimet käteen, eli että siellä raksalla ei itse käy kuin pari kertaa vittuilemassa timpureille, niin helposti tuohon saa laittaa vielä monta kymppiä lisää. Pelkkään siivoamiseen saa menemään jo tuhansia euroja jos sen ulkopuolisella kuitilla teettää.

Siis kaikki teetettynä vai miten? Meillä kun ei talopaketin jälkeen sitä ostettuo työvoimaa paljon ollut. Jos siis itse johtaa projekti ja palkkaa ammattilaisia, niin joku 30 kilon ero voi olla totta, mutta jos kaiken teettää ns avaimet käteen, eli että siellä raksalla ei itse käy kuin pari kertaa vittuilemassa timpureille, niin helposti tuohon saa laittaa vielä monta kymppiä lisää. Pelkkään siivoamiseen saa menemään jo tuhansia euroja jos sen ulkopuolisella kuitilla teettää.

Meillähän kustannusylläri ja viivästyminen myös oli kaksi kirvesmiestä ja 10h päivät. Kuitilla siivosivat sitten 1-2 tuntia päivässä 3kk ajan. Laskekaa siitä, helpotan hieman, kuussa ne ukot maksoi kokonaisuudessaan n. 12.000e. Ei tuntunut menevän jakeluun että siivoan itse ilmatteeks. Kympin tunti (kuitilla) ois saanu pari maahanmuuttajaa siivoamaan myös.

Ja ammattimiehiähän ei neuvota, muuten on kohta työmaa tyhjänä.

Jos lämminvesikierto kiertää kuitenkin talon sisällä niin eikös se sem hukkaama lämpö kuitenkin pitäisi kompensoitua talon muussa lämmityksessä? Tätä samaa hommaa olen miettinyt kuivauskaappien ja ainavalmiiden kiukaiden kanssa. Käyttäähän ne toki sähköä ja tuottaa "hukkalämpöä, mutta se lämpö kuitenkin jää taloon ja ainakin talviaikaan vähentää muuta lämmitystarvetta. Varsinkin näin LTO-koneiden aikana kun se vielä kierrätetään ympäritaloa tuota kautta..
Nii-i. Onhan jo siitäkin tehty laskelmia, että suoralla sähköllä lämmitettävään taloon ei kannata vaihtaa hehkulamppujen tilalle energiasäästölamppuja, koska energialamppujen jälkeen lämmitystarve lisääntyy.

Joo, aika teoreettista ja pienistä asioista kyse, mutta niin se asia paperilla on.

Eikös täällä väki ole päässyt kevyillä budjettiohjalmilla (esim. kotioptimi) aika lähelle todellisia kustannuksia. Laittaa konffauksiin vaan että ei tee mitään muuta kuin siivoaa, niin saa jo aika hyvää osviittaa siitä mitä se talo 'avaimet(vedä)käteen' ratkaisulla tulisi maksamaan.

Meillä meni tähän reilu 200m2 (asuinneliöt) kämppään (kivitalo 3 kerrosta + iso kahden auton autokatos/varasto + muureja jne.) n. 2600€/m ja ei toldellakaan ole materiaaleissa tai ratkaisuissa säästelty. Pihaan tossa on laskettu jo tehdyt terassit (puukomposiittia ~80m2) + ensi kesänä tehtävät autokatoksen ja kulkureittien kiveykset. Ja omaa työtä tunneissa aika paljon, mutta aika paljon sellaista säätämistä, jota ei avaimet käteen saa edes rahalla. Tietty aika paljon siivousta kanssa. Oisinko 10 kuormaa ajellut kaatikselle yhteensä.

Kyllähän muuttovalmiiseen pääsee kantamaan kamat sisään kun antavat avaimet. Toki Kastelliin pitää tehdä itse maatyöt, salaojat, perustukset, pihat jne. Yleensä sama pystytysporukka voi ne hoitaa osittain, ainakin täällä päin.
Joo, oikeassa olet tässä energiakeskustelussa, muutaman tonnin säästö palaa taivaan tuuliin puolessa vuodessa tai vuodessa kun lämmittelee taloa ja varsinkin jos tekee sen väärin.
Kylmää vettä tulee tosiaan niin pitkään kun sitä on putkessa, lämminvesikierto auttaa asiaan mutta se on niin järkyttävä energiasyöppö taas jottei sitä oikein voi suositella.

Semmosta se on, omakotiasuminen, pihakin pitää kolata itse.

Lähinnä siis hain, että onko talopakettien "muuttovalmis" sama valmiustaso kuin vaikkapa ostettaessa grynderiltä valmis talo. Toki aina on jotain pikkujuttua, mutta lähinnä hain sitä, että miten tarkaan toi Kastellin hinta pitää kutinsa. Varmaan kannattaa ottaa vertailuun mukaan joku 10-20% varmuusvara niin ollaan realistisilla lukemilla vertailuissa. Ja tuohon veteen yms. niin tarkoitin, että varmaan on jotain ratkaisuja jolla voidaan järkeistää sitä lämpimän veden odottelua (esim. Timballa?) ei tarvitse mennä ääripäästä ääripäähän. Toki ratkaisuissa vaikuttaa varmasti paljon rakentaako kehä II/III sisään vai periferiaan jossa ei välttämättä ole tarjolla samoja valinnanmahdollisuuksia.

Ikkunat voisi muuten olla enemmän erillään ;)
Voisi ja voisi... :D Harkitusta asiasta on kyse. Ulkonäöllisesti ikkunoiden pitäisi ehdottomasti olla enemmän erillään toisistaan, mutta rakenteellisista ja periaatteellisista syistä ei. Tuohan on siirretty hirsikehikko eli ikkunat on noilla paikoilla jo vanhastaan. Periaate ja purismi sanoo, että aukkomuutoksia kantaviin hirsiseiniin ei tehdä ulkonäöllisistä syistä. :)

Kustannuksia varmaan vähän selittää sekin, että mulla oli omat puut eli talon elementtitoimitus koostui noin 4,7m pitkistä pyöreistä pienelementeistä, joissa oli kaarna päällä.
Täällä oli osittain sama juttu.

olet kyllä edullisesti tehnyt talon, mutta sen olet kyllä varmasti tuntenut niissä pienissä kätösissäsi! ;)
Kyllä ja ei. Mä oon jo aiemmin maininnut, että mulla ei ole lapsia. Tuo on se iso tekijä, joka mahdollistaa tällaisen hissunkissun rauhalliseen tahtiin tekemisen. Mullahan on rakennuslupa vuodelta 2009 eli hetki on jo nurkkia koputeltu. :D Eli vaikka kaikki onkin tehty itse ja käsityöllä, niin ei tässä ole burn out'tiin, stressiin eikä vatsahaavaan sorruttu. Tahti on oikeasti ollut laiskan miehen harkittua notkumista. Enkä ole juurikaan rakentanut päivätyön ohella eli oon ollut kaksi pitkää pätkää tarkoituksella työelämän ulkopuolella omalla työmaalla tekemässä kotia. :) Eli iltaisin päivätöiden jälkeen en ole rakentanut, sen sijaan lomilla kyllä ja hiukan viikonloppuisinkin.

Normaalisti tonttikustannuksia, liittymähintoja jne. ei lasketa neliöhintaan, koska ovat täysin paikkakunta kohtaisia.. Jos olisit rakentanut ton talosi Oddiksen tontille niin neliöhinta olis heti moninkertainen jne..
Tuo on hanurista. Kyllä tontti ja liittymät kuuluvat rakentamiseen ja itse en jättäisi noin isoja kustannuseriä pois kertoessani, että mitä taloni maksoi. Aika virheellinen kuva tulee. Voi sen hinnan tietysti ilmoittaa ja kertoa, että tontti +50 000 euroa päälle. Toisekseen, jos mä jätän omasta hinnastani tontin ja liittymät pois, niin neliöhinta tippuu oleellisesti vieläkin alemmaksi.

Olis kiva tietää kuinka sulla on budjetti jakautunut ja miten olet päässyt noin edullisesti. 86*700€ on kuitenkin vain 60 200€. Jos tuosta tontti on ollut jonkun tonnin ja liittymäkustannukset yhteensä noin 10 000€ ja lupiin, suunnitteluun ja työnjohtoon joku tonni pari.. Varsinaisiin rakennusmateriaaleihin/ostettuun työhön on jäänyt siis alle 50000€ mikä on tosi vähän vaikka talo pieni onkin.
Mä jossain vaiheessa teen erittelyn, että paljonko mikäkin työvaihe maksoi. Nyt se on tekemättä, edelleen... Tontit on täällä päin edullisia ja ennen kaikkea niitä on yleensäkkin kaupan. Kaupungin tontti maksoi euron neliöltä eli mun tapauksessa 1500 euroa. Liittymät aika tarkalleen 10 ooo. Suunnittelut, kuvat, laskennat jne itse tehden, joku muu on pistänyt nimensä papereihin. Valvojat ja suunnittelijat löytyivät lähipiiristä kossupulloperiaatteella. Täällä maalla tuollaiset jutut vielä onnistuu ja kuten sanoin, itse tein nuokin hommat, kunhan pistivät nimensä papereihin. LVI-kuvista jouduin maksamaan rehellistä rahaa, niitä ei löytynyt lähipiiristä, mutta kaupungin insinööri teki ne viraabelihomminaan iltatöinä erittäin edullisesti.

Ostettua työtä ei oikeasti ole paskan vertaa. Kaivurikuskille, joka on kaiken lisäksi sukulainen, piirsin talon laajennuksen, laskin menekit ja katsoin timpureiden perään. Sillä oli kaivuut kuitattu. Putkihommia ei ollut pienessä talossa paljoakaan ja ne teki paikallinen aikuisoppilaitos, joka veloitti hommista 10 euroa tunnilta. Sähköjen putkitukset ja vastaavat tein itse ja lisäksi sähkäri on kaveri, jolle vastavuoroisesti teen parit jutut tulevaisuudessa. Kylppärissä kävi maalari asentamassa märkätilan muovimaton, mutta tääkään ei maksanut kuin 250 euroa. Ei käynyt laattamiesta, ei muuraria ei tasoitemiestä eikä vesirännimiehiä tällä työmaalla. :D LVI-suunnittelijalle piti maksaa 500 euroa. Siinä taisi olla ulkopuolisilla teetetyt hommat.

Talo kalliolla + Pienet kaivuut + Tuulettuva alapohja = Pirun vähän sora-auton vierailuja tontilla.

Mulla on esimerkiksi ikkunat maksaneet koko taloon noin 1000 euroa. Tuo koostuu saranoista, pintaheloista, maaleista, kitistä, lasiruuduista ja puutavarasta karmeihin. Vanhat puitteet on siis kunnostettu ja lasitettu, sekä niille on tehty uudet karmit. Puitteita oli vähän sekalainen erä ja siksi karmitkin puuttuivat kokonaan.

Ovet on vanhoja 1940-luvun peiliovia. Viisi ovea karmeineen maksoi 200 euroa yhteensä. Siihen päälle kun laittaa 40 tuntia työtä per yksi ovi karmeineen, niin johan on taas halpuus suhteellista. :D Eli tosiaankin viikko meni aina yhden oven+karmin kunnostamiseen, kun sen pieteetillä teki.

Mulla ei omaa metsää ole, eikä myöskään suvulla. Entisellä appiukolla sen sijaan pikkaisen oli ja sieltä tuli rakennuspuut. Lisäksi tontti oli metsäinen eli tontin puutkin lähtii kenttäsirkeliin. Tuossakin tulee kyllä jokainen lauta aika tutuksi eli aika suhteellinen käsite on puhua ilmaisesta puutavarasta. Olin ensin metsässä kaatamassa puut. Sitten mukana, kun puut ajettiin pois. Seisoin viikon kenttäsirkelillä, kun oli vähän suuremmat sahuut kyseessä. Sitten taapeloin puut. Kuivumisen jälkeen ajoin puut varastoon. Sitten varastolta runkopuut työmaalle ja loput aina tarpeen vaatiessa höyläämön kautta työmaalle. Tutuiksi tulivat. :D Tässäkin kävi sillälailla vanhanaikaisesti, että kun pirtti oli pahasti kesken ja eksän kanssa tuli ero, niin noille jäljelle jääneille puillekkin alkoi tulla hintaa, kun olivat appiukon varastossa...

Eli askarreltu on aivan v*tun paljon. Käsityöaste on jumalattoman korkeella. En uudestaan samaan hommaan lähtisi, mutta ei mua kyllä harmitakkaan, että kerran oon tän rumban vetänyt lävitse. Hissunkissun hyvä tulee.

Mullahan neliöhinnat tippuu vielä pirusti alaspäin, kun joskus tulevaisuudessa teen tuon yläkerran pois päiväjärjestyksestä. Siellä on siis noin 50 neliötä lisätilaa reservissä. Tulee halpoja neliöitä, villatkin on jo valmiiksi ostettuna ja itseasiassa virheellisesti mukana nykyisten neliöiden hinnoissa. Neliöhinnassa on muutenkin kaikkea ylimääräistä. Niissä on mukana esimerkiksi 1200 euron hakitelineet ja parilla tonnilla muita työkaluja. Eli se 700 euroa neliöltä on itseasiassa tosi pahasti yläkanttiin laskettu.

Mulla taitaa mennä peruskorjaus/uudelleen rakennuskulut n. 750 € / neliö. Onhan tuossa pihaakin mukana, kuten kaikki työkalut- ja välineet ja pirusti purkutavaraa kaatikselle. Hyvin pitkälle itse tehty kaikki. Putkityöhön taisi mennä n. 500 € ja sähkötöihin menee näillä näkymin kokonaisuudessaan n. 1500 €. Kaksi uutta tulisijaa sitten lisäksi, joista töiden osuus yhteensä n. 2000 €. Kaivikoneeseen on tainnut mennä yhteensä n. 1000 €, jolla on laitettu koko (erikoisenmallista) tonttia sitten reilusti uusiksi. Kaikki työ on kuitilla tehty ja kotitalousvähennyksen jälkeen tippuu todelliset kulut melkein puoleen.

En tiedä paljonko olisi sitten säästänyt, jos olisi ostanut kaikkein halvimmat pintamateriaalit, keittiön, kalusteet, kiukaan, hanat, jääkaapin, jne. Ehkä maksimissaan 3000-4000 € olisi säästänyt. Aika maltillisesti on tavarat ostettu ja sanoisin että kuitenkin sieltä halvimmasta päästä, mutta silti laadukasta ja ei halvan näköistä. Tuo jokusen tonnin säästö olisi mielestäni ollut väärä paikka säästää.

Jos kaikki työ olisi teetetty, menisi neliöhinta varmaan lähemmäs 2500€/neliö.

Jos aloittaisin rakentamaan taloa uudelleen tollaselle luonnontilaiselle metsäpalstalle kuin nyt niin ihan ensimmäiseksi hankksin itselle jonkun vanhan kaivurin paskan millä vois tehdä kaikki kaivuut, ruopimiset ja täytöt yms just sillon kun niitä tarvii tehdä. Mulla on palanu rahaa varmaan tuhannen euroa pelkästään siihen että erinäsiä kaivureita on ajatettu tontille ja sieltä pois.. Tollasta vosi käyttää nostoihinkin aina tarvittaessa...

Vittu että vitutti yksikin kerta soitella pitkin kylää konetta millä saa 400kg lätkän nostettu sokkelin sisäpuolelle ja myöhemmin tietysti sieltä pois..

Lähinnä siis hain, että onko talopakettien "muuttovalmis" sama valmiustaso kuin vaikkapa ostettaessa grynderiltä valmis talo. Toki aina on jotain pikkujuttua, mutta lähinnä hain sitä, että miten tarkaan toi Kastellin hinta pitää kutinsa. Varmaan kannattaa ottaa vertailuun mukaan joku 10-20% varmuusvara niin ollaan realistisilla lukemilla vertailuissa. Ja tuohon veteen yms. niin tarkoitin, että varmaan on jotain ratkaisuja jolla voidaan järkeistää sitä lämpimän veden odottelua (esim. Timballa?) ei tarvitse mennä ääripäästä ääripäähän. Toki ratkaisuissa vaikuttaa varmasti paljon rakentaako kehä II/III sisään vai periferiaan jossa ei välttämättä ole tarjolla samoja valinnanmahdollisuuksia.

Pitää varmaan tehdä soppari että siellä on se viimeinenkin lista paikallaan. Mutta silti ei kannata siihen unelmaa sortua, että mitään ei tarvi raksan eteen tehdä, paitti siis tietty maksaa kaikki, tai muuten tulee äkkiä lusikoiden jako parisuhteessa eteen. Väitän että se pahin paikka rakentajalle parisuhdemielessä on juuri tuo, että otetaan joku muuttovalmis ja sitten kuvitellaan että sinne vaan muutetaan. Ensin tehdään pohjat ja sitten tehdään kaikki pihahommat sun muut. Ja paljon saa ja joutuu valitsemaan materiaaleja, tarkastamaan asioita, juoksemaan virastoissa yms. Eli sitten pitää olla pätäkkää palkata porukka hoitamaan kaikki niin, että siellä tontilla käy vaan aloituskokouksessa ja lopputarkastuksessa. Mutta mä en ymmärrä että miksei sitten osta suoraan jotain 2 vuotta ja 15 minuuttia vanhaa taloa?

Niin ja onhan tuo lorotteluaika huomattavasti lyhyempi jos pumput ja varaajat on talossa olevassa teknisessä tilassa, kuin että piharakennuksessa kuten meillä. Jos ne on talossa sisällä, niin putkivedot varaajalta on lyhkäset ja lorotella ei tartte.

Mä oisin työllistäny itteni täyspäiväsesti jos ois ollu edes rahaa rakennuttaa avaimet käteen. Työnjohtoa ja suunnittelua + kaiken haalimista. Tälleen iltaraksaajana yksikseen oli paljon parempi vaihtoehto. Säästi varmasti 200.000e, kun ei ollut edes mahdollista kierrellä hienoja design-vaihtoehtoja läpi.

En tiedä paljonko olisi sitten säästänyt, jos olisi ostanut kaikkein halvimmat pintamateriaalit, keittiön, kalusteet, kiukaan, hanat, jääkaapin, jne.
Tätä ei ole Inskalle tarkoitettu, kunhan poimin tuon lauseen ajatuksen pohjaksi. :)

Tässä mörskässä on halvat pinnat, tosi halvat. Ne eivät silti ole halvannäköiset eivätkä suinkaan bulkkia. Paitsi keittiön tasot, jotka ovat halvannäköistä laminaattia. :D

Kaikki seinät ovat tapetoitu ja tapetti ei oo ilmaista, etenkään tän tyylisuunnan tapetit, jota täällä harrastetaan. Ne on rullahinnaltaan 40 eurosta ylöspäin. Nää on kytätty huutonetistä, vanhojen talojen vinteiltä ja miljoonan taalan tuurilla poistoeristä käytännössä katsoen ilmaiseksi. Kallein tapetti oli 6.2 euroa rulla.

Paskapytty on ostettu kuusi vuotta vanhana eli käytettynä kerrostalon saneeraustyömaalta vanhalta mammalta. Idon tuplahuuhtelupytty, priimakuntoinen ja jos jotain vuosien saatossa hajoaa, niin noihin saa uudet sisuskalut. 50 euroa.

Keittiökaapistoja on 5.6 metriä. Huutonetistä käytettynä ja saatiin sellaiset, kun haluttiin. Hintaa en kerro, koska maksavani ylihinta nolottaa minua vieläkin. Käyttäisin kuitenkin termiä halpaa.

Kaikki ovet ovat puuta. Huollettavia, korjattavia ja muunneltavissa. Kuten myös kiinteät kaapistot eli eteisen sekä keittiön vaatekaapit. Ne on käytännössä katsoen ikuisia. Ei yhtä näppäriä kuin jotkut Ikean paxit, mutta onhan näissä fiilistä ja näköä.

Lautalattiat haluttiin ja sellaiset tuli. Ei mitään II-laatuisia päästäjatkettuja rimpuloita, vaan 30mm vahvaa ja täyspitkää lautaa.

Sisäkatot puuta, helmiponttipaneelia. Näissä tuli tingittyä, kun vastaan käveli edullista päästä jatkettua 0.9 euron metrihintaan. Noo, kyllä ne katossa menee.

Ulkovuoraus on höylälautaa. Ei hienosahattua, vaan höylättyä paneelia. Yläkerran osalta helmiponttia ja alakerran osalta keilaponttia.

Jääkaappi, hella ja APK on käytettyjä. Hellalla jo kuusi vuotta ikää, mutta niiden tekniikka ei juuri hajoa. Toisekseen tuota käytetään vaan lämpöisinä vuodenaikoina eli kylmillä keleillä ruoka laitetaan puuhellalla. Olisko maksanut 80 euroa? Nätti, 60 senttinen Rosenlew. APK on 6kk vanha eli sille tuli takuut matkaan. Hinta 150, kuitissa näkyi olevan 450. Jääkaappi 2 vuotta vanha Bosch, joka maksoi 200 euroa. En olisi itse maksanut tuosta, mutta hallitus sen osti. Huutonetistä kaikki.

Kylppärin laatoitus on valkoista peruskaakelia muutamalla punaisella tehostusraidalla. Tarjouksesta 5.9 euroa neliö. Ei eroa kalliista kaakelista millään tavalla, ei näöltä eikä laadulta.

Hanat v*tuttaa, kun valtuutin putkimiehen ne alennuksillaan ostamaan. Oraksen Safirat. En tykkää näistä uusien muotoiluista, ne vanhemmat kulmikkaat olisin ottanut riemusta kiljuen.

Huuto.netti on nuukan miehen paratiisi. Mä en kierrätä niinkään ekologisista syistä, vaan koska priimakamaa saa jopa ilmaiseksi. Ekologiset jutut tulee sitten tavallaan kaupantekijöiksi.

Luitko mun kommentit ajatuksella? Juuri kun pääsin kirjoittamasta että tehtiin itse niin loppusumma lienee tuo 310te eli siis kaikki ml. tontti jne. Jos olisi pitänyt teettää niin sitten esittämiini neliöhintoihin olisi pitänyt laittaa lisää 100-250e/m2 riippuen tekijöistä suomi/viro/kuitilla/ilman. Samalla tönö ei sitten välttämättä olisi se eka ja vika vaan susi (näin peräpeilistä katsottuna) :wall:

Tätä ei ole Inskalle tarkoitettu, kunhan poimin tuon lauseen ajatuksen pohjaksi. :)

Tässä mörskässä on halvat pinnat, tosi halvat. Ne eivät silti ole halvannäköiset eivätkä suinkaan bulkkia. Paitsi keittiön tasot, jotka ovat halvannäköistä laminaattia. :D

Kaikki seinät ovat tapetoitu ja tapetti ei oo ilmaista, etenkään tän tyylisuunnan tapetit, jota täällä harrastetaan. Ne on rullahinnaltaan 40 eurosta ylöspäin. Nää on kytätty huutonetistä, vanhojen talojen vinteiltä ja miljoonan taalan tuurilla poistoeristä käytännössä katsoen ilmaiseksi. Kallein tapetti oli 6.2 euroa rulla.

Paskapytty on ostettu kuusi vuotta vanhana eli käytettynä kerrostalon saneeraustyömaalta vanhalta mammalta. Idon tuplahuuhtelupytty, priimakuntoinen ja jos jotain vuosien saatossa hajoaa, niin noihin saa uudet sisuskalut. 50 euroa.

Keittiökaapistoja on 5.6 metriä. Huutonetistä käytettynä ja saatiin sellaiset, kun haluttiin. Hintaa en kerro, koska maksavani ylihinta nolottaa minua vieläkin. Käyttäisin kuitenkin termiä halpaa.

Kaikki ovet ovat puuta. Huollettavia, korjattavia ja muunneltavissa. Kuten myös kiinteät kaapistot eli eteisen sekä keittiön vaatekaapit. Ne on käytännössä katsoen ikuisia. Ei yhtä näppäriä kuin jotkut Ikean paxit, mutta onhan näissä fiilistä ja näköä.

Lautalattiat haluttiin ja sellaiset tuli. Ei mitään II-laatuisia päästäjatkettuja rimpuloita, vaan 30mm vahvaa ja täyspitkää lautaa.

Sisäkatot puuta, helmiponttipaneelia. Näissä tuli tingittyä, kun vastaan käveli edullista päästä jatkettua 0.9 euron metrihintaan. Noo, kyllä ne katossa menee.

Ulkovuoraus on höylälautaa. Ei hienosahattua, vaan höylättyä paneelia. Yläkerran osalta helmiponttia ja alakerran osalta keilaponttia.

Jääkaappi, hella ja APK on käytettyjä. Hellalla jo kuusi vuotta ikää, mutta niiden tekniikka ei juuri hajoa. Toisekseen tuota käytetään vaan lämpöisinä vuodenaikoina eli kylmillä keleillä ruoka laitetaan puuhellalla. Olisko maksanut 80 euroa? Nätti, 60 senttinen Rosenlew. APK on 6kk vanha eli sille tuli takuut matkaan. Hinta 150, kuitissa näkyi olevan 450. Jääkaappi 2 vuotta vanha Bosch, joka maksoi 200 euroa. En olisi itse maksanut tuosta, mutta hallitus sen osti. Huutonetistä kaikki.

Kylppärin laatoitus on valkoista peruskaakelia muutamalla punaisella tehostusraidalla. Tarjouksesta 5.9 euroa neliö. Ei eroa kalliista kaakelista millään tavalla, ei näöltä eikä laadulta.

Hanat v*tuttaa, kun valtuutin putkimiehen ne alennuksillaan ostamaan. Oraksen Safirat. En tykkää näistä uusien muotoiluista, ne vanhemmat kulmikkaat olisin ottanut riemusta kiljuen.

Huuto.netti on nuukan miehen paratiisi. Mä en kierrätä niinkään ekologisista syistä, vaan koska priimakamaa saa jopa ilmaiseksi. Ekologiset jutut tulee sitten tavallaan kaupantekijöiksi.

Tuo halvannäköinen on ehkä väärä termi ja parempi olisikin joku termi, joka kuvaisi uuden gryndatun perusasunnon pintoja. Oma sisustusmakukin vaikuttaa tietenkin asiaan paljon. Esim. itsellä Iki-kiuas vs. kahden satkun tarjouskiuas olisi ollut jo 600€ säästö. Siltikin vaikutelma (plus mukavuus) olisikin ollut ihan eri luokkaa. Sama koskee sitten keittiökoneita. Ikeasta se 5:n vuoden takuu oli tärkeä juttu, varsinkin kun mulla aina hajoaa kaikki käsiin. Keittiö oli melkein pakko ostaa valmiina, kun tila on niin pieni ja leivinuunin sinne sijoittaminen meni tosiaan senttipeliksi. Käytettävyyden pitäisi kuitenkin olla mielestäni tosi onnistunut. Jääkaappina on Boschin retrokaappi, joka on ulkonäöllisesti ihan eri luokkaa kun joku peruskaappi. Ostin tuon muuten huuto.netistä, kuten olen aiemmin joskus täällä maininnut. Hyvä paikka siis tehdä löytöjä :)

Siltikin taitaa tosiaan olla joku 3000 € se säästö, minkä olisin voinut säästää, jos olisin yhtä tehokkaasti hakenut säästöä. Ulkonäöllisesti en kyllä olisi sitten yhtä tyytyväinen lopputulokseen. Sadesuihkun ja sisustuskivet olisin voinut jättää poiskin, mutta varsinkin nuo sisustuskivet oli itselle tärkeä yksityiskohta. Onhan kolmetonttua iso raha, mutta asunnon "arvoon" sillä voikin olla sitten moninkertainen vaikutus.

Lautalattia olikin sitten mielenkiintoinen hinnanpuolesta. 30 mm paksu 195 mm lankkulattia tuli puolta halvemmaksi kuin lastulevylattia :D Kakkoslaatua tuo oli, mutta ne ainoa kierot kappaleet ovat jo palaneet kiukaassa aikoja sitten. Ei tuo I-laadusta eroa muuten kuin vaikeamman asennuksen puolesta. Sama juttu sitten katto- ja seinäpinnoissa. Sahapintaista pontattua lautaa, eikä mitää mdf:ää. Neliöhinnaksi ei kauheasti tullut ja pintaan sain vielä maalata pinnat sisäöljymaalilla kuten halusin. Onhan tuota itsekkin saanut rahdata tavaraa eri puolelta Suomea, kun on halunnut säästää. Loppujen lopuksi näkyvät pinnat eivät niin kalliiksi tulleet, kuin vertaa niitä kaikkeen siihen mitä on niiden takana tai alla.

Jääkaappina on Boschin retrokaappi, joka on ulkonäöllisesti ihan eri luokkaa kun joku peruskaappi. Ostin tuon muuten huuto.netistä, kuten olen aiemmin joskus täällä maininnut. Hyvä paikka siis tehdä löytöjä :)
Mä olen siitä sulle ikuisesti kateellinen ja katkera. Hintaahan sillä oli silti, vaikka aika halvalla sait. Silti Valkoisen Zanussin ois saanu halvemmalla ;)

Mä olen siitä sulle ikuisesti kateellinen ja katkera. Hintaahan sillä oli silti, vaikka aika halvalla sait. Silti Valkoisen Zanussin ois saanu halvemmalla ;)

700 € taisin maksaa siitä, jos en väärin muista. Siltikin mulla tuli talon mukana uusi ja käyttämätön Samsungin jääkaappi, jonka olen haukkunut totaalisen paskaksi täällä varmaan jo monta kertaa. Kesähelteellä tilttaa aina, pakastelokerossa ei saa edes tehtyä jääpaloja ja sisäkalut on sellaiset, että se on suunniteltu varmaan Pohjois-Korean markkinoille. Suomalaisesta kaupasta saatavat tuoteet kun ei pysy ovessa, tai mahdu paikoilleen. Tuon Samsungin voi ottaa kainaloon ja nostaa vaikka autoon mukaan. Bosch on niin jykevä, ettei sitä yksi mies siirrä. Sähkärin kanssa piti nostaa oma kaappi paikoilleen. Alla tosin on pari pyörää, mutta ei niilläkään olisi lentänyt paneelipinon yli kaappi. Jos jossa kaapissa voi olla "laadun vaikutelmaa", niin se on tuo Bosch. Ei tartte kun kahvasta ottaa kiinni ja avata kaappi, niin sen huomaa.

Mulla on jotenkin sellainen tunne, että kun lyön viimeisen listan paikoilleen, niin saan kenkää töistä, korot nousee pilviin, menen konkurssiin ja joudun myymään talon. Se olisi sellainen sopivan karu loppu kaikelle vaivalle ja koko projektille. Saat sitten Huppe tuon kaapin halvalla :D

Bosch on niin jykevä, ettei sitä yksi mies siirrä. Sähkärin kanssa piti nostaa oma kaappi paikoilleen. Alla tosin on pari pyörää, mutta ei niilläkään olisi lentänyt paneelipinon yli kaappi. Jos jossa kaapissa voi olla "laadun vaikutelmaa", niin se on tuo Bosch. Ei tartte kun kahvasta ottaa kiinni ja avata kaappi, niin sen huomaa.

Mä oon availlu sitä aina kun olen sellaisen nähnyt. :kuola: Joskus vielä ostan sen. Mutta en 1800 eurolla.

Back
Ylös Bottom