Mulla on pieni talo eli 86 neliötä, joista on yksi pieni huone edelleen tekemättä. Se on oikeasti pieni ja sinne ei tule mitään rahaa vievää. Mulla on varsin tuoreet neliöhinnat eli kuukausi takaperin laskettu. Ihan absoluuttista totuutta ei vielä pysty sanomaan, kun on pari isoa laskua maksamatta ja listatkin puuttuu, mutta nuo yläkanttiin arvioiden mulle tulee neliöhinnaksi 700 euroa.Itse tehden kaikki paitsi sähkö, lvi yms. erikoisammattitaitoa vaativat työt pääsee 1000-1300€ neliöhintahaarukkaan. Lopullinen hinta tietenkin määräytyy rakennuspaikan, rakennuksen monimuotoisuuden, materiaalien, lämmitysjärjestelmien yms suhteen. Ison talon tekee vähän matalammalla neliöhinnalla kuin pienen jne.
Nämä edellä mainitut sisältyvät mulla tuohon neliöhintaan, koska mun mielestä kuuluvat aika oleellisesti rakentamisen hintaan.Neliöhinnan päälle tulee sit tietysti tontti-, liittymä-, suunnittellu ja lupakustannukset mitkä tulee joka tapauksessa mutta ei suoranaisesti liity itse rakentamiseen.
Pieni talo, yksinkertaisen mallinen. Ei huipputekniikka eikä turhaa kotkotusta. Paljon kierrätystä ja ennen kaikkea pirunmoista harkintaa. Hankinnat pitkän ajan kuluessa, ei hätiköiden ekasta paikasta. Se, mitä ei ole itse tehty, niin halvalla tutun, sukulaisen tai oppilaitoksen tekemänä. Pimeänä ei periaatteessa mitään.
Ja talo ei ole edes mikään tusinabulkkivedätys, vaan uniikki tapaus, joka on omin pienin kätösin raavittu kasaan.