Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Itse tehden kaikki paitsi sähkö, lvi yms. erikoisammattitaitoa vaativat työt pääsee 1000-1300€ neliöhintahaarukkaan. Lopullinen hinta tietenkin määräytyy rakennuspaikan, rakennuksen monimuotoisuuden, materiaalien, lämmitysjärjestelmien yms suhteen. Ison talon tekee vähän matalammalla neliöhinnalla kuin pienen jne.
Mulla on pieni talo eli 86 neliötä, joista on yksi pieni huone edelleen tekemättä. Se on oikeasti pieni ja sinne ei tule mitään rahaa vievää. Mulla on varsin tuoreet neliöhinnat eli kuukausi takaperin laskettu. Ihan absoluuttista totuutta ei vielä pysty sanomaan, kun on pari isoa laskua maksamatta ja listatkin puuttuu, mutta nuo yläkanttiin arvioiden mulle tulee neliöhinnaksi 700 euroa.

Neliöhinnan päälle tulee sit tietysti tontti-, liittymä-, suunnittellu ja lupakustannukset mitkä tulee joka tapauksessa mutta ei suoranaisesti liity itse rakentamiseen.
Nämä edellä mainitut sisältyvät mulla tuohon neliöhintaan, koska mun mielestä kuuluvat aika oleellisesti rakentamisen hintaan.

Pieni talo, yksinkertaisen mallinen. Ei huipputekniikka eikä turhaa kotkotusta. Paljon kierrätystä ja ennen kaikkea pirunmoista harkintaa. Hankinnat pitkän ajan kuluessa, ei hätiköiden ekasta paikasta. Se, mitä ei ole itse tehty, niin halvalla tutun, sukulaisen tai oppilaitoksen tekemänä. Pimeänä ei periaatteessa mitään.

Ja talo ei ole edes mikään tusinabulkkivedätys, vaan uniikki tapaus, joka on omin pienin kätösin raavittu kasaan.
Keskuussa005.jpg

Kustannuslaskenta vähän vaiheessa, terassit ja piha ensi kesänä. Itse tehty kaikki mahdollinen (sekä alunperin mahdoton), tekniikkaan ja varusteisiin on panostettu eli loppukustannus lienee täällä etelässä (tontti +50ke):

- cryscythen määritelmän mukaan luokkaa 1250e/m2
- Hupen määritelmän mukaan luokkaa 1650e/m2

Noista voi sitten päätellä, mutta kyllä puutalo avaimet käteen alkaen 2000e, kivitalo 2500e ja siihen sitten ainakin tontti, liittymät, luvat ja suunnittelua/valvontaa. Talo tietysti kohtuutasoinen vesikiertoisella lattialämmityksellä.

Itse tehtiin todella paljon kun suvussa on lähes kaikki tarvittava.

Ilman tonttia tuli hintaa 1250 € / m2. Jos ei olisi tullut paalutusperustuksia, eristerappausta ja maalämpöä, niin alle tonniin olisi päästy.

Omasta selkänahasta kun kaiken repi, niin aika tasan tonniin / m2 pääsi. Pihasta puuttuu vielä vähän maata nurmikon pohjaksi ja laatoitusta jos sitä jonnekin laittaa (+istutukset). Samoin terasseista puuttuu puurakenteet, pohjarakenteet on valmiit. Tuossa hinnassa on mukana tosin hieman keskeneräinen autotalli (ajoluiskat, vähän levyä ja vähän puutavaraa puuttuu), mikä on pohjaltaan samaa kokoluokkaa kuin talo. Lämmitys ja vesi on kokonaan ostettu, mutta muuten ei ole kuin jotain pieniä yksittäisiä ostettuja tunteja. Tavaraa on ostettu paljon suoraan tehdastoimituksina ja tukuista (joissa hinnat ei välttämättä aina ole kovinkaan kummoiset).

Konesaumakatto, maalämpö ym. jotain muuta hintavaa on. Muutkin osat aika normaalin nykyajan talon mukaiset. Mitään ei ole tarvinut jättää ostamatta tai vaihtaa tarpeettoman laaduttomaan.

Ja talo ei ole edes mikään tusinabulkkivedätys, vaan uniikki tapaus, joka on omin pienin kätösin raavittu kasaan.
Keskuussa005.jpg

Tosi kivan näköinen talo. Rintamamiestalomainen. Paljon puhuttiin tuostakin että olisi kiva rakentaa rintamamiestalo alusta pitäen.

Ikkunat voisi muuten olla enemmän erillään ;)

Kyllä toi 2000€ kuullostaa vähän pieneltä jos avaimet-käteen ratkaisusta puhutaan. Mun mielestän Timban, Hupen ja joidenkin muiden blogeja läpi käymällä saa kuvan siitä mitä ovat itse tehneet ja mitä muilla teettäneet. Vielä kun kertoisivat ne toteutuneet budjettinsakin niin saisi aika hyvää osviittaa. Hupellahan on vielä kesken mutta väittäisin että 95% kustannuksista (jos loppua pihan tekemistä ei oteta huomioon) jo tiedossa.

kovin tarkkaan noita nyt on vähän paha mennä eritteleen kun ei kaikkea nyt ole tehty ihan pilkulleen virallisesti. ;)

Mutta mun tapauksessa koko roska kaikkine tontteineen ja lupineen tullut tähän asti maksaan n. 280.000 euroa. Talossa asuinneliöt 165, brutto jotain 208 ja tallirakennuksen pohja 58 m2 josta lämmintä 36 m2. Miten tuosta nyt sitten lasketaan neljöhinta?

EDIT: Putkitöissä säästi ehkä eniten yksittäisenä juttuna kun appiukko teki nuot hommat. Itse sitten timpuroin suurimman osan, timpurin palkkoihin ei paljon mennyt, eikä maalarin. Sähköt tuli urakkana yrittäjältä yksittäisenä suurempana kokonaisuutena tietysti talopaketin jälkeen.

Mitähän tällainen maksaisi avaimet käteen? VArmaan äkkiä satku lisää...

kovin tarkkaan noita nyt on vähän paha mennä eritteleen kun ei kaikkea nyt ole tehty ihan pilkulleen virallisesti. ;)

Mutta mun tapauksessa koko roska kaikkine tontteineen ja lupineen tullut tähän asti maksaan n. 280.000 euroa. Talossa asuinneliöt 165, brutto jotain 208 ja tallirakennuksen pohja 58 m2 josta lämmintä 36 m2. Miten tuosta nyt sitten lasketaan neljöhinta?

EDIT: Putkitöissä säästi ehkä eniten yksittäisenä juttuna kun appiukko teki nuot hommat. Itse sitten timpuroin suurimman osan, timpurin palkkoihin ei paljon mennyt, eikä maalarin. Sähköt tuli urakkana yrittäjältä yksittäisenä suurempana kokonaisuutena tietysti talopaketin jälkeen.

Mitähän tällainen maksaisi avaimet käteen? VArmaan äkkiä satku lisää...

Omat luvut laitoin asuinneliöillä kun niitä yleensä käytetään noissa (asuinpinta-ala + aputilat kuten talli, varasto jne.). Sulla olisi siis 280ke/165+36 eli reilu 1400e/m2. Brutolla saa tietysti pienemmän kaveria ahdistavan luvun kun ei kerro että on brutto.:)

Omat luvut laitoin asuinneliöillä kun niitä yleensä käytetään noissa (asuinpinta-ala + aputilat kuten talli, varasto jne.). Sulla olisi siis 280ke/165+36 eli reilu 1400e/m2. Brutolla saa tietysti pienemmän kaveria ahdistavan luvun kun ei kerro että on brutto.:)

Jeps, en ole ikinä tuota sen kummemmin laskenut. Tuossa on siis tontti sun muut mukana. Tontti ja siihen liittyvät verot ja lohkomiset ja rakennuslupa oli aika tarkkaan 40.000 euroa ja liittymät (sähkö+vesi/viemäri+laajakaista) olivat jotain 12.000 euroa.

Vielä on pihat tekemättä, mutta ei me isoja tuohon upoteta. Pari piharakennusta tulee, eli puuliiteri ja joku grillimökki ja sitten lapsille jotain liukumäkeä ja keinua ja vastaavaa. Lapsien leikkialue tulee hiekalle, pihasta suurin osa jää luonnontilaan eli metsäksi ja varmaan jotain 300-400 m2 nurmikkoa. Etupihalle sitten ehkä joskus jotain pihalaattaa kun perse kestää sellasia hankkia. Ei mikään kuluvan vuoden projekti tuo todellakaan. Lisää velkaa ei pihatöihin oteta.

Katos vaan. Tuolla tyylillä laskettuna oma projekti jää 800e/m2:n. Tuohon tulee sitten päälle joskus noita pieniä kustannuksia mitä tuossa mainitsinkin aiemmin... Kustannuksia varmaan vähän selittää sekin, että mulla oli omat puut eli talon elementtitoimitus koostui noin 4,7m pitkistä pyöreistä pienelementeistä, joissa oli kaarna päällä.

Jimmy Kimmel, olisko sulla kuvia sisältä, pohjakuvaa yms.? Sun torppa näyttää komialta! :) En muista ootko aiemmin laittanu kuvia...

Jeps, en ole ikinä tuota sen kummemmin laskenut. Tuossa on siis tontti sun muut mukana. Tontti ja siihen liittyvät verot ja lohkomiset ja rakennuslupa oli aika tarkkaan 40.000 euroa ja liittymät (sähkö+vesi/viemäri+laajakaista) olivat jotain 12.000 euroa.

Vielä on pihat tekemättä, mutta ei me isoja tuohon upoteta. Pari piharakennusta tulee, eli puuliiteri ja joku grillimökki ja sitten lapsille jotain liukumäkeä ja keinua ja vastaavaa. Lapsien leikkialue tulee hiekalle, pihasta suurin osa jää luonnontilaan eli metsäksi ja varmaan jotain 300-400 m2 nurmikkoa. Etupihalle sitten ehkä joskus jotain pihalaattaa kun perse kestää sellasia hankkia. Ei mikään kuluvan vuoden projekti tuo todellakaan. Lisää velkaa ei pihatöihin oteta.

Laskentatapoja on tietysti monta jos niikseen haluaa, mutta meillä siis I-taso 136+54m2 maksanee 310te vs. sun II-taso 165+36m2 280te eli loppusummassa 30te eroa. Kymppi tulee tontista ja liittymistä, toinen 10te (mitä olen blogiakin seurannut) perustuksista ja putkariosastosta. Vaikka ei näitä suoraan voikaan verrata, mutta esim. Hupen antama haitari tuottaa n. 270te. Sieltä voisi sitten taas poimia missä tulee eroa +- kuten esim. lämmitysjärjestelmästä ja "vain" autokatos.

Onko teillä hintatietoisilla näppituntumaa, millainen hintaero on musta tiili vs peltikatto (tällainen tiilikaton jäljitelmä http://www.kattomaalaus.com/kuvat/peltipiippu.jpg)?

Talopakettimyyjä sanoo, että hinnoissa ei ole juurikaan eroa. Hänellä on tarjouksessaan punatiilikatto mukana. Sen hintaa ei kylläkään ole eritelty tarjouksessa enkä tiedä, tulisiko halvemmaksi kilpailuttaa kattotarvikemyyjät kuin ottaa talotehtaan valikoimasta...

Mulla on pieni talo eli 86 neliötä, joista on yksi pieni huone edelleen tekemättä. Se on oikeasti pieni ja sinne ei tule mitään rahaa vievää. Mulla on varsin tuoreet neliöhinnat eli kuukausi takaperin laskettu. Ihan absoluuttista totuutta ei vielä pysty sanomaan, kun on pari isoa laskua maksamatta ja listatkin puuttuu, mutta nuo yläkanttiin arvioiden mulle tulee neliöhinnaksi 700 euroa.

Nämä edellä mainitut sisältyvät mulla tuohon neliöhintaan, koska mun mielestä kuuluvat aika oleellisesti rakentamisen hintaan.

Pieni talo, yksinkertaisen mallinen. Ei huipputekniikka eikä turhaa kotkotusta. Paljon kierrätystä ja ennen kaikkea pirunmoista harkintaa. Hankinnat pitkän ajan kuluessa, ei hätiköiden ekasta paikasta. Se, mitä ei ole itse tehty, niin halvalla tutun, sukulaisen tai oppilaitoksen tekemänä. Pimeänä ei periaatteessa mitään.

Kyllähän talon tekee halvalla jos tosiaan tekee hankinnat jäännöseristä tms. mistä saa selvästi alle markkinahinnan. Kaataa puut omasta metsästä jne. Usein tuollaiseen ei normirakentajalla ole aikaa tai jaksamista. Nostan Jimmy hattua hienosta suorituksesta, olet kyllä edullisesti tehnyt talon, mutta sen olet kyllä varmasti tuntenut niissä pienissä kätösissäsi! ;)

Normaalisti tonttikustannuksia, liittymähintoja jne. ei lasketa neliöhintaan, koska ovat täysin paikkakunta kohtaisia.. Jos olisit rakentanut ton talosi Oddiksen tontille niin neliöhinta olis heti moninkertainen jne..

Olis kiva tietää kuinka sulla on budjetti jakautunut ja miten olet päässyt noin edullisesti. 86*700€ on kuitenkin vain 60 200€. Jos tuosta tontti on ollut jonkun tonnin ja liittymäkustannukset yhteensä noin 10 000€ ja lupiin, suunnitteluun ja työnjohtoon joku tonni pari.. Varsinaisiin rakennusmateriaaleihin/ostettuun työhön on jäänyt siis alle 50000€ mikä on tosi vähän vaikka talo pieni onkin.

Meille tulee kaksikerroksinen rinnetalo huonealaa 213, brutto 238m2. Mä olen ark ja rak-suunnittelun tehnyt itse, mestari olen myös ja kaikki työt pakollisia lukuunottamatta tehty itse. Sähkärikin on hyvä ystävä ja ne harvat (pakolliset) työt mitä on teetetty on teetetty suhteita hyödyntäen varmasti alle markkinahintojen. Talo on suunniteltu edulliseksi rakentaa, yksinkertaisella pohjalla ja hankinnat on tehty huolellisesti kilpailuttaen ja edullisuutta painottaen. Olen töissä isossa rakennusliikkeessä mitä kautta saan perustarvikkeet hyvillä sopimusalennuksilla. Mitään ihmeellistä ei meillekään tule vaan aika perus talo keskitason varustein. Silti vaikka tonttia ei oteta mukaan on vaikeuksia päästä alle 1000€/m2 pelkän talon osalta.. Hanke tosiaan vielä kovasti kesken ja lopullista hintaa vielä mahdoton arvioida, mutta tällähetkellä näyttää siltä että tonni/neliö ei tule riittämään.

Kovin montaa paikkaa missä olis pystynyt ratkaisevasti säästämään en keksi, ellei tosiaan oltais lähdetty siihen että oltais suunniteltu ja rakennettu vain sitä mukaa kun sattuu löytymään sopivaa tavaraa erityisen halvalla ja teettämään omista puista puutavarat jne..

Normirakentajalle kenellä ei ole työkoneita/ammattitaustaa on varmasti työn ja tuskan takana päästä 1000€/m2 hintaa vaikka tekisi kuinka bulkkia ja hartiapankilla. Kyllä se todellisuus pyörii varmasti lähempänä 1500€ joka sekin on jo kovan työn takana.

Onko teillä hintatietoisilla näppituntumaa, millainen hintaero on musta tiili vs peltikatto (tällainen tiilikaton jäljitelmä http://www.kattomaalaus.com/kuvat/peltipiippu.jpg)?

Talopakettimyyjä sanoo, että hinnoissa ei ole juurikaan eroa. Hänellä on tarjouksessaan punatiilikatto mukana. Sen hintaa ei kylläkään ole eritelty tarjouksessa enkä tiedä, tulisiko halvemmaksi kilpailuttaa kattotarvikemyyjät kuin ottaa talotehtaan valikoimasta...

Suurta hintaeroa perus profiilipellin ja tiilikatteen välillä ei ole. Sen minkä tiili on ehkä tarvikkeissa halvempi tulee kustannuksina suuremmassa työmäärässä. Konesauma ja bitumikatto on sitten jonkinverran arvokkaampia.
Talotehtailla usein tapa että hyvittävät poisjätetyistä osista kitsaasti.. Voithan kysyä paljonko hyvittävät ja sitten pyytää pari tarjousta kokeeksi. Jos mä olisin ottanu talopaketin niin ottaisin vesikatonkin samasta paikasta. Tossa tulee helposti selkkausta pohjatöiden, läpivientien, sadevesijärjestelmän, kattoturvakamojen aikataulutuksen ja urakkarajojen kanssa.. Kaikki yhdestä osoitteesta niin pysyy homma selkeänä ja takuuasiat yhdessä osoitteessa. Suurta säästöä ei tuossa onnistu saamaan aikaan jos homman aikoo jokatapauksessa teettää urakkana.

1400-1500e per neliö varmasti saa kun tekee paljon itse. Ainakin oma 188m2 osuu tohon haarukkaan, tontteineen ja pihatöineen ;) En usko että 2000e riittää avaimet käteen, no, ehkä joku 200m2 kun menee rikki niin saattaa saadakin. 119m2 Kastelli Valokaaren saa 192ke, tohon päälle tontti ja muut kulut, ehkä 30-50ke? Lisäksi muutostyöt, jotka ovat lähes pakollisia, autokatos kylkeen, vino sisäkatto, parketit, laatat ja parempi keittiö niin hinta pompsahtaa vielä sen 50ke lisää.

Tuolta noita neliöhintoja voi katsella, "pitkästähän" noi Kastellit tehdään, saa aika hyvän kuvan hinnoista:
http://www.kastelli.fi/Talot/Muuttovalmiit

Mikä on todellisuus Kastellin tai muiden talotehtaiden "muuttovalmis" valmiustasosta? Eli onko paljon pikkuhommaa jätetty muuttajalle vai onko oikeasti kamat sisään ja telkkari päälle valmiustasoa? Eli jos perusjamppa kuten minä menen Kastellille valmiin tontin kanssa osoittamaan kuvastosta, että tuon talon haluan niin voinko olettaa että 6kk tms. päästä kun asunto on "muuttovalims" niin pamahdan muuttokuorman kanssa pihalle ilman yllätystä?

Lisäksi vaikka energiakeskusteluille on omat ketjunsa niin kysyisin arvon raadilta kuinka paljon oikeasti säästää viilailla kaikkien pilppien ja milffien kanssa verrattuna vaikkapa perinteiseen suoraan sähköön/kaukolämpöön. Vaikuttaa siltä mitä olen lukenut teidän kokemuksista, että saatananmoista säätöä koko ajan ja mikäli ei jaksa olla säätämässä niin näiden hienouksien oletettu säästö kustannuksissa höökitään moninkertaisesti harakoille muutamassa kuukaudessa?

edit: Lisäksi noi puheet, että vaikka 30sek-2min saa valutella vettä hanasta ennen kuin tulee lämpöistä vettä on "ihan ok" niin pakosti tulee mieleen, että omalla kohdalla se olisi 100% varmuudella pienen tulipalon paikka taloon, jos näin olisi. :D

....Normirakentajalle kenellä ei ole työkoneita/ammattitaustaa on varmasti työn ja tuskan takana päästä 1000€/m2 hintaa vaikka tekisi kuinka bulkkia ja hartiapankilla. Kyllä se todellisuus pyörii varmasti lähempänä 1500€ joka sekin on jo kovan työn takana.

Pitää paikkansa. Meidän 1250e/m2 talon perustuu pitkälti siihen, että muijan kanssa väännettiin 3 vuotta kaikki vapaa-aika. Se oli taas mahdollista kun oli oma kaksio missä asua. Vuokralle jos olisi pitänyt mennä, niin varmaankin vuodessa olisi pitänyt saada talo kasaan ja silloin palkatun työvoiman käyttö olisi nostanut kustannuksia helposti tuon 250e/m2 (~1500e/m2). Tietysti jos olisi pihistellyt kaikessa, mutta kun suunnitelma oli tehdä se eka ja vika (mikä näyttää myös toteutuneen).

Mikä on todellisuus Kastellin tai muiden talotehtaiden "muuttovalmis" valmiustasosta? Eli onko paljon pikkuhommaa jätetty muuttajalle vai onko oikeasti kamat sisään ja telkkari päälle valmiustasoa? Eli jos perusjamppa kuten minä menen Kastellille valmiin tontin kanssa osoittamaan kuvastosta, että tuon talon haluan niin voinko olettaa että 6kk tms. päästä kun asunto on "muuttovalims" niin pamahdan muuttokuorman kanssa pihalle ilman yllätystä?

Lisäksi vaikka energiakeskusteluille on omat ketjunsa niin kysyisin arvon raadilta kuinka paljon oikeasti säästää viilailla kaikkien pilppien ja milffien kanssa verrattuna vaikkapa perinteiseen suoraan sähköön/kaukolämpöön. Vaikuttaa siltä mitä olen lukenut teidän kokemuksista, että saatananmoista säätöä koko ajan ja mikäli ei jaksa olla säätämässä niin näiden hienouksien oletettu säästö kustannuksissa höökitään moninkertaisesti harakoille muutamassa kuukaudessa?

Nuo valmiustasot taitaa riippua sopimuksesta ja siitä mitä osaa pyytää. On niissä kuulemma ollut pientä näkemyseroa.

Energian osalta logiikka menee varmaankin niin, että tällaiset suomi-perus-jampat joiden pitää saada rakentaa talo ja paljon itse niin niille käy nuo TEE SE ITSE-vehkeet, tekniikka ja niiden murheet. :face:
Sellainen joka on riittävän fiksu hankkiakseen avaimet käteen, niin kannattaa ottaa juurikin yksinkertainen tekniikka kuten esim. sähkö/kaukolämpö ja sillä siisti. Lopputulos lienee parempi kuin näiden härpäkkeiden kanssa pelaaminen. Toki on se niinkin että jos hyvän systeemin saa pelittämään ajatuksen lailla niin kaitpa se sitten näkyy talon ylläpitokuluissa. Pientä urheiluhenkeä se kyllä vaatii ja olisin kyllä ottanut kaukolämmön jos sen olisi meidän alueelle saanut.:)

edit: Lisäksi noi puheet, että vaikka 30sek-2min saa valutella vettä hanasta ennen kuin tulee lämpöistä vettä on "ihan ok" niin pakosti tulee mieleen, että omalla kohdalla se olisi 100% varmuudella pienen tulipalon paikka taloon, jos näin olisi. :D

Varaa budjetista vähän timpurille, joka viimeistelee talotehtaan jäljet. Toki kustannuksia suunnitellessa olisi hyvä tietää tuo mitä nyt juuri kyselet...

Jos ei ole iso talo, niin ei sitä milffiä tai muuta monimutkaista järjestelmää kannata edes laittaa. Muutenkin yksinkertainen systeemi on hyvä sen puolesta, että on sitten vähän korjattavaa ja säädettävää. Useimmat lämmitysjärjestelmät toimii tehdasasetuksillakin kohtuullisesti yleensä, mutta nykytalossa on aina sen verran tekniikkaa, että väkisinkin joutuu vähän harrastamaan. IV-koneet on nyt tänä talvena pakkiksella ja vähän muuallakin ollut tarkkailussa. Siispä tuota talon kokonaistoimintaa joutuu miettimään ja musta tuntuu, että suurin osa pakkiksella viimeaikoina tehdyistä säädöistä on ollut hienosäätöä, pl. Huppe. Jos tekniikan miettimiseltä haluaa välttyä, niin sitten joku muu asumismuoto tai käytetty talo missä on jo säädetty kaikki valmiiksi, tai vanhempi talo missä ei ole tekniikkaa. Ei näitä kuitenkaan joka talvi ole pakko säätää.

Pitää muistaa sanoa suunnittelijalle, että haluaa lämpöistä vettä välittömästi. Kaikille se ei ole ehdoton ja toisaalta sen toteuttamiseen on eri tapoja. Siksi on tosi hyvä lueskella näitä keskusteluita, että tietää millaisia valintoja on mahdollista tehdä.

Kyllähän muuttovalmiiseen pääsee kantamaan kamat sisään kun antavat avaimet. Toki Kastelliin pitää tehdä itse maatyöt, salaojat, perustukset, pihat jne. Yleensä sama pystytysporukka voi ne hoitaa osittain, ainakin täällä päin.
Joo, oikeassa olet tässä energiakeskustelussa, muutaman tonnin säästö palaa taivaan tuuliin puolessa vuodessa tai vuodessa kun lämmittelee taloa ja varsinkin jos tekee sen väärin.
Kylmää vettä tulee tosiaan niin pitkään kun sitä on putkessa, lämminvesikierto auttaa asiaan mutta se on niin järkyttävä energiasyöppö taas jottei sitä oikein voi suositella.

Semmosta se on, omakotiasuminen, pihakin pitää kolata itse.

Kylmää vettä tulee tosiaan niin pitkään kun sitä on putkessa, lämminvesikierto auttaa asiaan mutta se on niin järkyttävä energiasyöppö taas jottei sitä oikein voi suositella.

Jos lämminvesikierto kiertää kuitenkin talon sisällä niin eikös se sem hukkaama lämpö kuitenkin pitäisi kompensoitua talon muussa lämmityksessä? Tätä samaa hommaa olen miettinyt kuivauskaappien ja ainavalmiiden kiukaiden kanssa. Käyttäähän ne toki sähköä ja tuottaa "hukkalämpöä, mutta se lämpö kuitenkin jää taloon ja ainakin talviaikaan vähentää muuta lämmitystarvetta. Varsinkin näin LTO-koneiden aikana kun se vielä kierrätetään ympäritaloa tuota kautta..

Lämmityskauden ulkopuolella ne toki tuhlaa energiaa..

Back
Ylös Bottom