Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Pistorasiataistelu alkoi alusta. Ei noita Finndomon taloon saa mitenkään laitettua järkevästi ja höyrymuovia puhkomatta. Ainoa vaihtoehto olisi pistää rimat höyrymuovin päälle jotta rasiat saa kiinni.

Eikö nuo pistorasian paikat ole yleensä katsottu niin, että niitä ei juurikaan ulkoseinissä ole? Väliseiniinhän niitä on helppo lykätä. Tietysti joissain tapauksissa ulkoseinään sijoittamista ei oikein voi välttää.

ei hyvänen aika, +340ke taloon tontteineen :wtf: ei paljon meikäläinen pystys tuollasiin budjetteihin.

Tänäänkin muurattiin sokkelia, lienee jo kohtuu valmis, piti itse liueta paikalta duuniin. Huomenna puolen päivän jälkeen lätkimään eristeitä ja patolevyjä paikalleen. Vielä kun ois pari päivää suht vähiä pakkasia niin ois nuo pakkaselle arat hommat vähäksi aikaa tehty. Laatta vielä valetaan jos kelit sallii, mutta tuon pystyy jo vähän fiksummin suojaamaan ja lämmittämäänkin kun on sentään alla jo eristettä ja huputettava tuo on yli kuitenkin talveksi.

Mitä on hintaoptimoitu tavara? Kustannus/tehokkuus optimoitu kyllä, mutta tavara ei kastellista kyllä parane vaikka mitä teet. Tietysti pitää käyttää omaa harkintaa ottaako talopaketin mukana 3 tonnilla lumiesteet ja kourut vai hankkiiko ne muualta mahdollisesti halvemmalla. Kastelli ei ole mikään metallipaja tai takkatehdas. Puut, gyprocit, ikkunat, villat. Peruskama on kastellin osaamista. Lue mun ylempi tarina niin ehkä aukeaa kastellin tapa toimia.

Kaikki ulkoverhoukseen liittyvä, joka loppuu mahdollisesti toisen suuntaiseen paneeliin/ikkunaa tms. on valmiiksi määrämittaan sahattu. Eihän jotain koko talon mittaista vaakaverhousta voi pätkiä määrämittaan vaan tuo tulee tietysti pitkänä tavarana päätypontillisena. Toivon mukaan ymmärsit. Sirkkeli laulaa siis aina ku viimeinen lauta sahataan verhoukseen. Samaten räystäänaluslaudat on pitkää kamaa ja ne pitää itse sahailla ja asentaa, joka on muuten kohtuu ärsyttävää puuhaa. Elementin etuja aivan selvästi tuollaisten rakenteiden asennus. Kuten Hupella näki laittoivat pystyttäjät nuo maassa eikä 5 metrin korkeudessa pää alaspäin käsillä lautaa pidellen ja varpailla mahdollisesti naulapyssyä käyttäen.

Samaten räystäänaluslaudat on pitkää kamaa ja ne pitää itse sahailla ja asentaa, joka on muuten kohtuu ärsyttävää puuhaa. Elementin etuja aivan selvästi tuollaisten rakenteiden asennus. Kuten Hupella näki laittoivat pystyttäjät nuo maassa eikä 5 metrin korkeudessa pää alaspäin käsillä lautaa pidellen ja varpailla mahdollisesti naulapyssyä käyttäen.

Laittaa avoräystäät niin tuokin homma helpottuu. Näin itse tein.

Timban perustusten ohi ajelin eilen ku kaveri rakentaa kivitaloa siihen viereen. Asustelen itse siinä pellon takana.

Kastellilla puutavara on sentäs vakiomitoilla, kuten on ollut Suomessa jo sata vuotta. Elementtitaloissa puutavara on alimittaista, kuten jo edellä kirjoittelin. En enää edes miettisi kuin Kastellia ja pitkää tavaraa, hirsitaloa ja kivitaloa. Päätyisin 99% varmuudella hengittävään hirsitaloon jossa ainoat muoviosat seinässä olisivat pistorasiat.

Timban perustusten ohi ajelin eilen ku kaveri rakentaa kivitaloa siihen viereen. Asustelen itse siinä pellon takana.

Tulehan seuraavan kerran käymään mestoilla. Itse olen loppuviikon siinä iltapäivät ja aamut duunissa. Huomenna alkaa sokkelin eristäminen ja varovaiset täytöt. Jospa tuo ois viikonloppuna täytetty. Otin siihen tonnin säkin kuivabetoniakin niin pääsee valamaan ne Juha-harkkojen ontelot ja saa alaohjauspuun tartunnat paikalleen. Siinä meillä on velipojan kanssa hyvä homma, vielä kun sais jonkun hakeen pois niin vois juoda muutaman olusenkin. Vähän lupaa yöpakkasia, mutta tuo nyt ei liene iso ongelma. Pistää vähän peitettä yli ja vaikka lämppäriä sisään jos siltä näyttää...

Pistorasiataistelu alkoi alusta. Ei noita Finndomon taloon saa mitenkään laitettua järkevästi ja höyrymuovia puhkomatta. Ainoa vaihtoehto olisi pistää rimat höyrymuovin päälle jotta rasiat saa kiinni.

Meille menee Omatalon elementissä ylhäältä alas gyprocin alla noin parinkymmenen sentin välein syvennykset joita kautta piuhat vedettiin pistorasioihin ennen valua elementin alareunan kautta. Meillä ei ollut valmiina mitään sähkösuunnitelmia. Hyörynsulkumuovi antaa sen verran periksi, että pistorasian saa tungettua sisälle. Ainoastaan pistorasian reikää poratessa pora teki pienen reiän muoviin, mutta nuo reiät sitten taippaillaan kiinni. Ihmeellistä, että sulla ei noita "uria" ole elementissä, meille tosin tuli ihan rehellinen pienelementti :)

Omatalokauppias kusetti kyllä niin rankasti kuin ihmistä voi vain kusettaa.

Taloa rakentaessa on kyllä huomannut sen miten jokainen kusettaa ja luulee tietävänsä aina miten asiat pitäisi tehdä.

Ite totesin saman talopakettikauppiaiden kohdalla, kun kartoittelin talopaketteja. Siksi päädyimme valmiiseen vanhempaan taloon.

Ite totesin saman talopakettikauppiaiden kohdalla, kun kartoittelin talopaketteja. Siksi päädyimme valmiiseen vanhempaan taloon.

Kaikenlaista paskaa tuli vastaan, mutta talotoimittaja ei kyllä mun kohdalla kusettanut yhtään. Kaikki virheet korjatiin mukisematta. Jopa ne kohdat joissa olisivat voineet meikäläistä syyttää, ja niitakin oli jokunen. Rekkulit taloyhtiölle johtuivat virheistä, eivät kusetuksesta tai laiminlyönneistä. Suurin ongelma oli kun firma oli ulkoistanut piirrustukset, niin homma ei oikein pelannut ja tieto myyjältä piirtäjälle ei oikein kulkenut.

Kaikenlaista paskaa tuli vastaan, mutta talotoimittaja ei kyllä mun kohdalla kusettanut yhtään. Kaikki virheet korjatiin mukisematta. Jopa ne kohdat joissa olisivat voineet meikäläistä syyttää, ja niitakin oli jokunen. Rekkulit taloyhtiölle johtuivat virheistä, eivät kusetuksesta tai laiminlyönneistä. Suurin ongelma oli kun firma oli ulkoistanut piirrustukset, niin homma ei oikein pelannut ja tieto myyjältä piirtäjälle ei oikein kulkenut.

Mua myyjä ihan rehellisesti kusetti. Pystyn myös tämän kirjallisesti todistamaan, mikäli vielä tarvetta ilmenee.

Talon korjaustoimet ovat lähteneet vihdoin käyntiin. Ensi viikolla pääsee toivottavasti sitten tekemään muita hommia.

Mulle jätettiin paljon asioita kertomatta ja vääristeltiin budjetteja. Sen pidemmälle en nähnyt syytä edetä, kun nämä selvisivät..

Mulle jätettiin paljon asioita kertomatta ja vääristeltiin budjetteja. Sen pidemmälle en nähnyt syytä edetä, kun nämä selvisivät..

Tota budjetin vääristelyä tuli kyllä paljon vastaan. Toisaalta osa vääristelystä saattaa olla ihan vaan vanhaa tietoa. Hinnat olivat nousseet melkoisesti lyhyessä ajassa.

Joo, budjetin moni ammattilainen valehtelee ihan tietoisesti. Kun homma on aloitettu ja budjetti palanut, sitten sanotaan että joo, tarvitaan lisää rahaa semmoseen ja semmoseen, pinnat tekemättä ja pihat laittamatta. Jostian pitäisi sitten saada ainakin 50-70ke.

Meidän pitäisi tehdä rakennusprojektin suhteen nyt päätöksiä: otetaanko Kastellilta paketti osin pystytettynä, vai tehdäänkö pitkästä tavarasta.

Pitkästä tekeminen on hyvä vaihtoehto, jos:
-löytää luotettavaa ammattiapua (tai itsellä pysyy vasara kädessä)
-on aikaa ja halua panostaa selvittämiseen, kilpailuttamiseen ja hankintoihin

Nyrkkisääntönä on, että pitkästä rakentamalla saa talonsa edullisimmin. Tämä tietysti edellyttää, että hankinnat onnistuvat nappiin ja työmiehet ovat ammattitaitoisia ja rehellisiä. Suurin ongelma pitkästä tehdessä on tietää mitä tarvikkeita tarvitaan, paljonko ja missä vaiheessa. Tässä talotehdas saa kustannusetua pienemmän hävikin kautta.

Toisaalta, mitä enemmän ottaa jalosteina, sitä enemmän hukkaa rahaa talotehtaan katteeseen ja arvonlisäveroihin. Täytyy nimittäin muistaa, että vaikka isona ostajana talotehdas saa mittakaavaetua tarvikeostoksista, ne kiinteät kulut (tehdashallit jne) pitää kattaa, talotehtaalle pitää jäädä voittoa ja alvin osuus on kiinteä (eli mitä enemmällä ostat talotehtaalta sitä enemmällä myös maksat valtiolle veroa). Tämä pätee niin Kastellin pre-cuttiin kuin pien/suurelementteihinkin.

Toisaalta, jos aikataulun suhteen on paineita niin jalosteilla pystyy tätä painetta helpottamaan suuresti.

Kun oman työsi osuus on suhteellisen vakio eli joudut ostamaan paljon ulkopuolista työtä, pitkän ja pre-cutin hintaero kokonaiskustannuksissa jää melko marginaaliseksi.

Nyrkkisääntönä on, että pitkästä rakentamalla saa talonsa edullisimmin. Tämä tietysti edellyttää, että hankinnat onnistuvat nappiin ja työmiehet ovat ammattitaitoisia ja rehellisiä. Suurin ongelma pitkästä tehdessä on tietää mitä tarvikkeita tarvitaan, paljonko ja missä vaiheessa. Tässä talotehdas saa kustannusetua pienemmän hävikin kautta.

Toisaalta, mitä enemmän ottaa jalosteina, sitä enemmän hukkaa rahaa talotehtaan katteeseen ja arvonlisäveroihin. Täytyy nimittäin muistaa, että vaikka isona ostajana talotehdas saa mittakaavaetua tarvikeostoksista, ne kiinteät kulut (tehdashallit jne) pitää kattaa, talotehtaalle pitää jäädä voittoa ja alvin osuus on kiinteä (eli mitä enemmällä ostat talotehtaalta sitä enemmällä myös maksat valtiolle veroa). Tämä pätee niin Kastellin pre-cuttiin kuin pien/suurelementteihinkin.

Toisaalta, jos aikataulun suhteen on paineita niin jalosteilla pystyy tätä painetta helpottamaan suuresti.

Kun oman työsi osuus on suhteellisen vakio eli joudut ostamaan paljon ulkopuolista työtä, pitkän ja pre-cutin hintaero kokonaiskustannuksissa jää melko marginaaliseksi.

Otettiin elementit ihan vaan nopeuden takia. Päästiin talveksi sisälle.

Yksi huomio minkä tein oli se että talotoimittajalle tarvikkeet ei tule automaattisesti halvemmaksi. Tämän takia kannattaisikin ottaa siihen pakettiin ovet, ikkuna, koneet yms. ns. parametroituna ja erikseen hinnoiteltuna. Joitakin asioita ymmärsin näin pyytää ja melkein kaikki tällaiset sitten otinkin pois ja ostin itse. Kun yritin "kilpailuttaa" hintoja myyjä sanoi suoraan että ei ole mitään mahdollisuutta myydä niin halvalla.

Hyviä kommentteja. Kyllä se hiljalleen alkaa siltä tuntumaan, että ehkä kuitenkin otetaan Kastellilta tuo paketti. Pitkästä tekemällä saattaisi säästää jonkin verran, mutta sitäkään ei kovin luotettavasti pysty etukäteen laskemaan. Ei sitä runkoa kuitenkaan itse tule pystytettyä, joten säästö tuskin olisi ainakaan kovin suuri.

Voisin kuvitella, että tuossa projektissa on joka tapauksessa ihan tarpeeksi puuhaa ja miettimistä itsellekin, vaikka ei ihan kaikkea kilpailuttaisi ja hankkisi itse erikseen. Vai mitä Huppe tähän sanoo? :D

Täytyy vielä miettiä hyvä neuvottelustrategia miten saadaan Kastellin hinnasta muutama tonni pudotettua pois. "Vähän tämä tuntuu kalliilta, ollaan muualta saatu edullisempia tarjouksia. Pystytkö yhtään tulemaan hinnassa vastaan?" :whip:

Kannattaa ne tarjoukset muiltakin kysellä, mikä on toki vähän hankalaa jos kastellissa tulisi vain runko pystyssä. Tampereen seudulla taloteko kannattaa ottaa huomioon.

Back
Ylös Bottom