Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Huppe: Kattelin blogistasi että ikkuna(t) kuplii..? Kai olet tehnyt viillot muoveihin ikkunoiden kohtiin? Mulle sanottiin jo hyvissä ajoin et muista ennen lattiavalua tehdä viillot tai muuten kehyksien maali kärsii.

Huppe: Kattelin blogistasi että ikkuna(t) kuplii..? Kai olet tehnyt viillot muoveihin ikkunoiden kohtiin? Mulle sanottiin jo hyvissä ajoin et muista ennen lattiavalua tehdä viillot tai muuten kehyksien maali kärsii.

Viilletyt ikkunat kuplivat. Ehjän suojamuovin takana olevat ovat kunnossa. Sanoivat viisaat että ikkunapokat on maalattu märkään puuhun, siksi kuplii.

Tullu luettua tätä ketjua ja tulin siihen tulokseen, ettei meille tule mitään talopakettia. Oli suunnitelmissa rautian kotitalo, mutta tulee samalta tehtaalta kun Hupen talo, joten ei kiitos. Pitkästä rakennetaan näillä näkymin. Tällä hetkellä rakennettu tie tontille (170metriä) ja pintamaat kuorittu. Rahaa mennyt kaikkeen tähän mennessä noin 2500 euroa, sisältää tontin 1,7ha, puuvarasto, 17 kuormaa soraa, 3 kuormaa mursketta ja suodatinkangasta. Omalla tontilla on hiekkakuoppa, josta saa soraa ja sinne saa dumpattua maajätettä, tontti lahjana appivanhemmilta, puuvarasto omista puista.

Hyvät lähtökohdat sulla! Pitkästä on hyvä tehdä jos osaa itse tai saa oikeasti hyvän timpurin. Muuten tuo pitkästä tekeminen ei takaa mitään.

Ja talopakettien kanssa on ihan sama kuin minkä muunkin tahansa, eli se halvin ei yleensä ole laadukkain. Eli jos haluaa laatua, kannattanee unohtaa ne Kastellit ja Älvärit, nuo on bulkkivalmistajia kuitenkin. En sano että huonoja, mutta noissa on optimoitu ihan kaikki kun noita tehdään ja se optimointi ei sitten tarkoita asiakkaalle parasta laatua kovinkaan usein.

Ja talopakettien kanssa on ihan sama kuin minkä muunkin tahansa, eli se halvin ei yleensä ole laadukkain. Eli jos haluaa laatua, kannattanee unohtaa ne Kastellit ja Älvärit, nuo on bulkkivalmistajia kuitenkin. En sano että huonoja, mutta noissa on optimoitu ihan kaikki kun noita tehdään ja se optimointi ei sitten tarkoita asiakkaalle parasta laatua kovinkaan usein.

Totta. Tosin Kastellia en luokittelisi halpataloksi, kuten vaikkapa Finndomon. Finndomon taloissa kaikki puutavara on esim. ohkaisempaa. 25mm rima on 21mm rimaa, 48mm mitallistettu "kakkosnelonen" onkin vain 42mm paksua. Jokaisesta puutavarasta on otetu se muutama milli pois. 2x2" (eli 50x50mm) sahattu rima on 47x47mm sahattua rimaa jne. Mikään puutavara ei ole "vakio"mittaista. Räystäsaluslaudat ovat sellaista ohkaista pärettä, olikohan 12mm paksua lautaa. Saattaa olla aika hassunnäköisiä muutaman vuoden päästä kun alkavat vääntyilemään...

Itse aloitin tänään seinien purkamisen. Yksi seinä purettu Gyproceista, eli 9m takana, 60m edesssä.

Mordor,
onko kukaan restauroinut vanhaa hirsitaloa asuttavaan kuntoon tahi mistä löytys infoa asiasta? Entäpä tiedättekö onko kukaan tuonut karjalaistyyppistä hirsitalorunkoa itärajan takaa?

Totta. Tosin Kastellia en luokittelisi halpataloksi, kuten vaikkapa Finndomon. Finndomon taloissa kaikki puutavara on esim. ohkaisempaa. 25mm rima on 21mm rimaa, 48mm mitallistettu "kakkosnelonen" onkin vain 42mm paksua. Jokaisesta puutavarasta on otetu se muutama milli pois. 2x2" (eli 50x50mm) sahattu rima on 47x47mm sahattua rimaa jne. Mikään puutavara ei ole "vakio"mittaista. Räystäsaluslaudat ovat sellaista ohkaista pärettä, olikohan 12mm paksua lautaa. Saattaa olla aika hassunnäköisiä muutaman vuoden päästä kun alkavat vääntyilemään...

Itse aloitin tänään seinien purkamisen. Yksi seinä purettu Gyproceista, eli 9m takana, 60m edesssä.

Saas nähdä sitten, että onko tuo oma valinta hyvä valinta. Teri-Talot kun ei pitäisi olla mikään halpiskategorian juttu, vaikka siitä erittäin hyvä tarjous saatiinkin. Kastelli taitaa itseasiassa olla sitä keskitien juttua? Vaikkakin se Economy mallisto ei ainakaan sieltä kalliista pääästä ole? Eli noilla vissiin taloja vähän joka lähtöön?

Se on jo tullut selväksi, että niin monessa kohtaa voi hommat mennä vituiksi kun taloa tekee. Katotaan nyt miten itselle vielä käy, vasta alkutaipaleella tässä ollaan kuitenkin.

Saas nähdä sitten, että onko tuo oma valinta hyvä valinta. Teri-Talot kun ei pitäisi olla mikään halpiskategorian juttu, vaikka siitä erittäin hyvä tarjous saatiinkin. Kastelli taitaa itseasiassa olla sitä keskitien juttua? Vaikkakin se Economy mallisto ei ainakaan sieltä kalliista pääästä ole? Eli noilla vissiin taloja vähän joka lähtöön?

Se on jo tullut selväksi, että niin monessa kohtaa voi hommat mennä vituiksi kun taloa tekee. Katotaan nyt miten itselle vielä käy, vasta alkutaipaleella tässä ollaan kuitenkin.

Naapuriin rakentuu juurikin tuollainen Kastellin Economy-malli. Ilmeisesti noissa ei ole sitä uutta kylmäsiltakatkorunkoa? Yllättävän nopeesti nousi runko pystyyn. Seurailemme (kyttäämme) mielenkiinolla miten homma etenee.

Toinen naapuri on teri. Todella hyvä tuntuma kyllä jäi niiden touhuista ja meilläkin oli ihan viime metreille teritalo kilpailussa mukana, mutta sitten tuli perheenlisäys ja peli oli pakko viheltää poikki.

Räystäsaluslaudat ovat sellaista ohkaista pärettä, olikohan 12mm paksua lautaa. Saattaa olla aika hassunnäköisiä muutaman vuoden päästä kun alkavat vääntyilemään...

Ei niiden pitäisi mihinkään vääntyillä, ei ainakaan meillä ole. Ne naulataan kuitenkin 60cm välein. Ja eiköhän joka paketti ole yhtä "halpis" jos ei erikseen speksaile muuta. Kannustalo esim yritti venkuilla ulkoverhouksen ristikoolaukset pois kun tarjousta kyseli(!).

Mitkä yleiset fiilikset rakentajilla Huppe & Timba?

Itseä polttelee Kastellin Valokaari 119m2, mutta projekti on vielä ihan alkutekiöissä ja tontti hommaamatta.

Ihan hyvät fiilikset. Vituttaa vaan kun ei täältä töistä heru vapaita ja seuraava kaksi viikkoa on sitten vitun rankkaa. Eli joutuu tekemään käytännössä 15-17 tunnin päivää.

Tänään runtattiin kolme varvia harkkoja sokkeliin. Pari tonnia tuli lapattua jauhoa myllyyn ja kannettua harkkoja riittävästi. Huomenna pitäs vielä pari varvia vetästä julkkariharkkoa ja sitten pääsee eristämään sokkelia toivottavasti viimeistään keskiviikkona. Illalla tulis konekuski niin päästään aloittamaan täytöt. Kuvia tulee blogiin kun pystyy laittaa. Meni kamerasta eli kännykästä akku kesken päivän ja vieläkin olen duunissa, joten ei ole saanut luuria laturiin kun ei täällä nyt yllättäin oikeanlaista laturia ole...

Tyggis, eli kannata sitten liian hoppua pitää. Siinä on omat kuvionsa tuon tontikin kanssa jos ei osta kunnan valmista tonttia jossa on silleen pelit selvät että mitä saa rakentaa ja miten paljon.

Meidän pitäisi tehdä rakennusprojektin suhteen nyt päätöksiä: otetaanko Kastellilta paketti osin pystytettynä, vai tehdäänkö pitkästä tavarasta. Joka tapauksessa hommiin on tulossa pari kirvesmiestä, joten se pitkästä tekeminenkään ei tarkoita varsinaisesti itse tusaamista. Käytännössä siis pitkästä tekeminen olisi sitä, että pitäisi teettää piirrustukset erillisellä firmalla, kilpailuttaa ja hankkia tavarat, jne. Oman työn osuus varsinaisessa rakentamisessa olisi siis molemmissa vaihtoehdoissa suunnilleen sama.

Todettiin, että ihan kauhean tarkkaan tuon pitkästä tehdyn hintaa ei pysty laskemaan. Oletuksena, että itse tavarat kilpailuttamalla ja hankkimalla voisi päästä vähän halvemmalla, mutta vastaavasti se teettää enemmän töitä. Sanokaapas nyt viisaat ja kokeneet, kumpi kannattaa valita? :arvi:

Mitkä yleiset fiilikset rakentajilla Huppe & Timba?

Itseä polttelee Kastellin Valokaari 119m2, mutta projekti on vielä ihan alkutekiöissä ja tontti hommaamatta.

Tässähän sitä. Valokaari 119 meidätkin innosti rakentamaan, sitten karkasi mopo käsistä ja piirrettiin itse 188m2 talo. Ota vain se Valokaari. Nyt puhuu kokemuksen, ja osin katumuksen ääni.

Kyllä nyt kun noita Finndomonkin "ehdottamia" korjauksia tekee niin on kuin löisi kirvestä kiveen. Ei tuo talo tuosta enää suurelementeiksi muutu. Se on pienelementtitalo eikä siitä mihinkään pääse, ei noita saa ruuvattua toisiinsa mitenkään kiinni purkamatta ensin koko taloa. Eli uudelleenlevytys meni käytännössä hukkaan. Jos nyt jotain ilon aihetta tahtoo niin saahan tuohon yhtenäisen höyrysulkumuovin ja nurkkiin höyrysulut ylipäätänsä.

Ei olisi pitänyt alkaa purkamaan vaan purra hammasta ja ottaa sitten vaikkapa hinnanalennus. No suotta sitä jossittelemaan, vahinko on jo tapahtunut ja siitä kärsitään nyt. Omatalokauppias kusetti kyllä niin rankasti kuin ihmistä voi vain kusettaa.

Taloa rakentaessa on kyllä huomannut sen miten jokainen kusettaa ja luulee tietävänsä aina miten asiat pitäisi tehdä. Rekkamiehetkin tietävät kaiken putkistoista, eristeistä ja perustuksista. Silti he ajavat rekkaa vaikka olisi rahkeita tehdä mitä vain muuta. Mitenkään rekkamiehiä väheksymättä.

no minä rakennan juuri pitkästä taloa. tai siis pohjassa vasta menossa mutta kuitenkin. kokenut kirvesmies ja itse tekijöinä. osan hommista teen itse hänen neuvoilla jne. kuten rungon pystytyksen. kaikki tavarat kilpailutan enkä koe sitä aikaa vievänä. helppohan se on kuvista tavaroiden menekki laskea. halpuudesta elementtiin en tiedä mutta paikalla tehty on aina paikalla tehty, tiiviys jne. edellinen talo oli meillä pienelementti ja toista sellaista en ainakaan halua. eikä pahemmin houkuttele elementtitalo nyt ollenkaan. katotaan minkälainen mökki saadaan pitkästä aikaiseksi.

no minä rakennan juuri pitkästä taloa. tai siis pohjassa vasta menossa mutta kuitenkin. kokenut kirvesmies ja itse tekijöinä. osan hommista teen itse hänen neuvoilla jne. kuten rungon pystytyksen. kaikki tavarat kilpailutan enkä koe sitä aikaa vievänä. helppohan se on kuvista tavaroiden menekki laskea. halpuudesta elementtiin en tiedä mutta paikalla tehty on aina paikalla tehty, tiiviys jne. edellinen talo oli meillä pienelementti ja toista sellaista en ainakaan halua. eikä pahemmin houkuttele elementtitalo nyt ollenkaan. katotaan minkälainen mökki saadaan pitkästä aikaiseksi.
Jep, meillä siis vaihtoehtoina oli pitkästä tehty ja Kastelli, eli mitään elementtitaloa ei oteta missään tapauksessa. Kastellin talossa ei käytännössä ole mitään eroa pitkästä tehtyyn, siinä vain tulee talofirmalta tavarat valmiiksi laskettuna ja hankittuna, eli ei tarvitse itse alkaa miettimään kaikkea. Ja pystytyksen voi ottaa sen verran pitkälle Kastellin puolesta kuin haluaa.

Parilta elementtifirmaltakin otettiin tarjoukset samanlaisesta mökistä, mutta hinta oli käytännössä sama kuin Kastellilla. Omasta mielestäni nuo elementtitalot ei vaan oikein tunnu houkkuttelevilta, vaikka niitäkin on kai ihan hyviä olemassa, joten vaihtoehdoiksi jää käytännössä Kastelli ja pitkästä tehty.

Samaa mieltä, että kastelli vastaan pitkästä ei ole lopputuloksessa yhtään eroa, jos pitkästä tekevä osaa hommansa. lähinnä vaarana on pitkästä tehty tehdään sinnepäin moottorisaha kädessä kun kastellin tavara on 100% leimattua ja lujuuslajiteltua runkotavaraa joka on millilleen oikean mittaista. Ulkoverhous millilleen samanmittaisia pätkiä ja alapuolelta viistetyllä tippureunalla koneellisesti katkottuina. Tuohon ei vaan kukaan pysty samalla tehokkuudella tontilla sirkkelin kanssa.

Kastellin hyötynä on tehokkuus. Jokainen lauta ajetaan koneellisesti ja samasta laudasta voi tulla jopa 4 eri taloon runkotolppia. Eli hukka minimoidaan täysin tehtaalla. Lisäksi kastelli isona ostajana saa puutavaran ja muut materiaalit reilusti halvemmalla kun yksinäinen soturi. Vaikka kastellille maksaa tästä välissä katteen niin ero pitkästä/kastelli ei nouse niin suureksi ostoedun ja optimoinnin takia.

mutta paljon on puhuttu talopaketeista ja näyttää monella unohtuvan se minkä päällä talopaketti istuu. Perustuksiin menee rahaa talopaketin verran ja noihin kiinnitäisin enemmän huomiota. Hyvällä suunnittelulla noissa voidaan säästää paljon enemmän kun talopaketissa. Lisäksi itse pidän perustuksia vähintään yhtä tärkeänä rakenteellisesti kuin talopakettia.

Itselläni haaveissa jotakuinkin tämänlainen paketti. Tontti noin 120 000 (n. 800 - 900m2) + talopaketti (Kastelli valokaari 119m2) 170 000 (avaimetkäteen) + perustukset, liittymät, muut paskat 50 000e. Yhteensä 340 000 koko roska.

Onko tässä raakilelaskelmassa mitään järkeä? Pihat ja autotalli tehdään sitten joskus myöhemmin? Itse olen katsonut lähipiirissä kahden taloprojektin etenemistä todella läheltä ja olen tullut siihen lopputulokseen, että itse en lähde rakentamaan.

Avaimetkäteen mallin vaihtoehtona on viittävaille valmis ratkaisu, jossa pääsisi itse vaikuttamaan sisutuksiin yms...

Samaa hintaoptimoitua tavaraa on Kastelli siinä kuin muutkin paketit, eli siinä ei voita mitään. Oikeastaan päinvastoin, lumiesteet jne oli aivan minimimitoilla. Ja käsittääkseni ulkoverhous ei tule valmiiksi pätkittynä, ainakin naapurissa sirkkeli lauloi....

Valokaari 119... en pystyisi tekemään ilman modauksia :)
Keittiön ihme läpikulku, tekninen tila turhan keskellä jos sinne mitään ääntä pitävää joutuu laittamaan (esim kaukolämpökeskus), makuuhuoneet minipieniä, ei kunnon komerotilaa...

Ei noita Finndomon taloon saa mitenkään laitettua järkevästi ja höyrymuovia puhkomatta.
Pitäiskö ottaa rasiaa auki ja katsoa miten ovat tehtaalla laittaneet...

Back
Ylös Bottom