Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mihin tuuletat kosteuden laatasta? Joku tuuletusikkuna kokoajan auki?
Mitään ilmanvaihtovermeitä ei taida viel talossa olla?

Mulla on semmonen ilmankuivain, tehokas, 40L/vrk imevä, lisäksi tuuletan ikkuna + oven yläosa auki simpukkapuhaltimilla. Blogissa kuvia:
http://landetalo.blogspot.com/2010/10/kuplivat-ikkunat-ja-ilmanvaihtoa.html

Tässä uusin tilanne blogissa:
http://landetalo.blogspot.com/2010/10/ylapohjan-villoitusta.html

Kosteus on mittarin mukaan nyt noin 62%.

EDIT: Räpelsin modena sun postia vahingossa, korjasin jo.

Tuolla yläpohjalla kun nyt on hommissa, niin tuli mieleen asia mikä on ehdottoman tärkeää. Laittaa sinne perkeleesti lamppuja jotta KAIKEN voi tarkistaa helposti ilman taskulamppua.

P1020813.jpg

Aion laittaa vähintään parin metrin välein tämmöisiä halpoja lamppuja tuonne:

49-401_l.jpg

3,49e/biltemalla.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=49401&sivu=49401.htm&ryhma=6&kategoria=216

4,50e/Clas Ohlsonilla:
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=148917290

Tuolla yläpohjalla kun nyt on hommissa, niin tuli mieleen asia mikä on ehdottoman tärkeää. Laittaa sinne perkeleesti lamppuja jotta KAIKEN voi tarkistaa helposti ilman taskulamppua.

Ei huono idea Hupella. Varmaan satkulla selviää johtoineen tuosta jos itse laittaa...

Tosi hyvä idea, mä pistän kanssa. Nyt oli tulossa vaan käyttöullakolle yksi pieni tuikku. Kustannuksena toi on halpa ja varmasti käytännöllinen.

Itse en tosin edes osaa sanoa, että millainen yläpohja tohon mansardikattoon tulee, mutta sittenhän sen näkee. Mitään käyttöullakoita ei siis jää, mutta joku tila tuolla aivan harjalla jokatapauksessa on.

Lisäksi sinne yläpohjaan olis hyvä olla järkevä pääsy ja siellä pitäis päästä jotenkin liikkumaan vaikka olis 40cm puhallusvillaa kuten Hupella.

Mitä Hupella laitettu rungosta ylimenevien kattotuolien alaosaan? Onko niihin laitettu samaa ulkoverhouslautaa? Ja millainen rako niiden ja ulkoverhoilun välissä?

Vakiona ei taida olla harjalla mitään tuuletusräppänää? Monessa talossa on kulkuaukko päädyssä niin sieltä saa tuuletettua just sen verran kuin haluaa.

Lisäksi sinne yläpohjaan olis hyvä olla järkevä pääsy ja siellä pitäis päästä jotenkin liikkumaan vaikka olis 40cm puhallusvillaa kuten Hupella.

Mulla on tehty kattotuoleihin semmoset poikkipuut ja sitten sillat niiden päälle. Ei nyt satu olemaan kuvaa mutta tässä näkyy jotenkuten oikealla alhaalla:
P1020812.jpg

Huomaa vinon sisäkaton aiheuttama rakennettu ja eristetty seinä ullakolla.

Lisäksi ajattelin rakentaa ulos ihan oikeat portaat tuonne. Meillähän on käyttöullakkoristikot, joten siitä saisi jonkinsortin varastonkin esim. suksille jne.

Mitä Hupella laitettu rungosta ylimenevien kattotuolien alaosaan? Onko niihin laitettu samaa ulkoverhouslautaa? Ja millainen rako niiden ja ulkoverhoilun välissä?
Tuulensuojalevy, vaaka + pystyrimoitus ja ulkoverhouslautaa vaakaan.

Vakiona ei taida olla harjalla mitään tuuletusräppänää? Monessa talossa on kulkuaukko päädyssä niin sieltä saa tuuletettua just sen verran kuin haluaa.
Ullakolla PITÄÄ ehdottomasti olla riittävän suuri tuuletusaukko/-ritilä.

Näkyy tässä, ajattelin pistää vielä hieman isommankin. Molemmissa päädyissä tommoset sitten:
P1020814.jpg

En tiedä onko kuvaa ulkoa, kun oksettaa katsella noita vanhoja kuvia, blogista saattaa löytyä kyllä.

Tänään saatiin sitten lämmityskanaalit ja maakaapeli talon ja tallin välille. Lahjakkaasti olin unhohtanut maadoituskuparit heittää paikallee. No onpaha tuossa yksi suojaputkiveto ulos vapaana, joten siihen sitten jos noita ei saa sisäpuolella anturalinjaan pistää. Sinne sen sais vielä heittämällä kun sisätäytöt on vielä mallia kasa keskellä taloa.

Ulkopuolen täytöt ois jo hyvässä vauhdissa ja sisäpuolisetkin saadaan varmasti huomenan hyvin eteenpäin. Styroxia on koko tontti täynnä tällä hetkellä...

Missä vaiheessa meinasit vetää ilmanvaihtoputket?

Ensi viikolla pitäisi tulla asentaja.

Timba: Maadoitus pitää olla anturan ulkopuolella, kiertää koko talon. Lisäksi lattiavaluverkko on maadoitettava + maadoituskaapeli pitää viedä noin 20m talosta johonkin suuntaan.

Lukekaa tota mun blogia ajatuksella, olen koittanut saada siihen jokaisen oleellisen asian muistiin.

Jaa, mulle kyllä kaikki puhuivat että 25 metrin kaapeli riittäisi, eli siis käytännössä puoli taloa. Meillä keskus tulee talliin ja sieltä oma maadoitus. Lattiavaluverkon mahdollinen maadoitus nyt saataisiin kulkemaan kanssa putkesta ulos.

No huomenna saan tään vastauksen sähköurakoitsijalta, jos en jo tänään. Saa tuon siis talon ympärikin kierrettyä, vaan menee sitten monet jutut ristiin jos noin on. Mihin tuo koko talon kiertäminen perustuu?

Saa tuon siis talon ympärikin kierrettyä, vaan menee sitten monet jutut ristiin jos noin on. Mihin tuo koko talon kiertäminen perustuu?
Sähkömies puhui uusista määräyksistä. En tiedä, riippuu urakoitsijasta jne.

Ja tuo raudoitusverkon maadoitus lienee liittyy siihen jos on sähköllä lattialämmitys. Vesikiertoisessa ei kait merkitystä, näin itse ymmärsin kun asiaa tässä googlettelen.

Mutta jos kuparit on vedettävä talon ympäri, niin sitten ne vedetään, ei tuo mikään ongelma ole.

Joo, no itse saan vastauksen tähän varmasti huomenna ja sitten heitän sen kuparin maahan sen mukaan. Vähän ristiriitasta juttua oli tuosta laatan veron maadoituksesta. itse en ymmärrä mikä hyöty siitä on jos on vesikiertoinen lattialämmitys. No ehkä jos joku laatassa ja suojaputksessa viety kaapeli menisi rikki, mutta miten tuollainen sitten maihin vetäisi tuota kautta? En tiedä, kun en tiedä sähköstä juuri mitään.

Yksi mielenkiintoinen juttu on antennin maadoittaminen. Käsittääkseni noita on myös sellaisia, että tulisivat jonnekin peltikatteen sisäpuolelle? Eli ei mikään mallia pernteinen harava-antenni. No joo, tuo lienee pakko maadoittaa jotenkin erikseen jos pelkää että esim. salama tuollaiseen täräyttää. Meillä ei silleen mahdotonta kun aika korkean mäen laelle rakennetaan.

Meille tulee ensi viikolla puhallusvilla ja muutama putki on vielä eristämättä, alkaa pikkuhiljaa olla mitta täynnä ton villan kanssa vehtaamista :) Sen jälkeen pääseekin mukavampiin hommiin, kun ei tarvii kontata ja hakata päätä jatkuvasti kattotuoleihin.

Aika saatanan huonosti löytyy mitään järkevää tuosta maadoituskuparin asentamisesta Googlella. No sähkäriltä tuohon saa varmasti huomenna vastauksen, mutta luulis tuosta enemmän olevan asiaa tai sitten sitä ei pidetä kovin tärkeänä? Hullua muutenkin kun LVI hommiin tarvitaan kaikenmaailman omat valvojat, mutta sähköpuolen juttuihin ei tarvita...

Back
Ylös Bottom