Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Noniin, useamman vuoden semiaktiivisen foorumin seuraamisen jälkeen toivotan itseni uunituoreena tontin omistajana tervetulleeksi foorumille, ja totean samalla että ajoitus taitaa nyt olla vähän pielessä..

Ei kellään muulla ois uutta hanketta aluillaan? Timba, Huppe, D.Yates, vilho_kanuuna?? Anyone???

Faktat:
Takataskusta löytyy siis pk-kaupungin lähiöstä uunituore 1100 neliömetrin tontti, jolla rakennusoikeutta 300neliötä. Tarkoituksena taikoa (rakentamisen ja rakennuttamisen yhdistelmänä, painopiste enemmän rakennuttamisessa) rakennuspaikalle seuraavan vuoden aikana 5-henkiselle perheelle soveltuva n. 165 neliönen talo yhteen tasoon ja kylkeen autkatos varastoineen. Suunnittelu starttaa tupakka-askin kanteen raapustetuista visioista (= aikalailla 0), tarkoituksena saada kesän aikana muodostettua selkeä näkemys siitä mitä halutaan ja kuka sen meille rakentaisi. Ja halvalla pitäisi selvitä, tietenkin..

Tähän ihan alkuun sellainen kysymys, että kuinka kauan olette käyttäneet talojenne suunnitteluun? Blogeja lukemalla ja ihmisten kanssa juttelemalla syntyy sellainen kuva, että talon suunnittelu olis _vähintään_6kk ottava hanke, monen mielestä vuosikin on vielä maltillinen aika suunnitteluun.. Jotenkin olen itse ajatellut, että asiaa itse aktiivisesti työstämällä ja asiantuntija-apuun kohtuudella tukeutumalla (arkkitehti, jne) visio olisi toteutuskelpoisessa muodossa n. 3 kuukauden jälkeen. Kommentteja tähän?

Zone-sarja -42%
...
Ei kellään muulla ois uutta hanketta aluillaan? Timba, Huppe, D.Yates, vilho_kanuuna?? Anyone???

...

Ei hevletissä. Jos nyt vihon viimein saisi roskiskatoksen tehtyä ...

Käytä ihmeessä aikaa siihen suunnitteluun. Ei ole koskaan haitaksi.

Noniin, useamman vuoden semiaktiivisen foorumin seuraamisen jälkeen toivotan itseni uunituoreena tontin omistajana tervetulleeksi foorumille, ja totean samalla että ajoitus taitaa nyt olla vähän pielessä..

Faktat:
Takataskusta löytyy siis pk-kaupungin lähiöstä uunituore 1100 neliömetrin tontti, jolla rakennusoikeutta 300neliötä. Tarkoituksena taikoa (rakentamisen ja rakennuttamisen yhdistelmänä, painopiste enemmän rakennuttamisessa) rakennuspaikalle seuraavan vuoden aikana 5-henkiselle perheelle soveltuva n. 165 neliönen talo yhteen tasoon ja kylkeen autkatos varastoineen. Suunnittelu starttaa tupakka-askin kanteen raapustetuista visioista (= aikalailla 0), tarkoituksena saada kesän aikana muodostettua selkeä näkemys siitä mitä halutaan ja kuka sen meille rakentaisi. Ja halvalla pitäisi selvitä, tietenkin..

Tähän ihan alkuun sellainen kysymys, että kuinka kauan olette käyttäneet talojenne suunnitteluun? Blogeja lukemalla ja ihmisten kanssa juttelemalla syntyy sellainen kuva, että talon suunnittelu olis _vähintään_6kk ottava hanke, monen mielestä vuosikin on vielä maltillinen aika suunnitteluun.. Jotenkin olen itse ajatellut, että asiaa itse aktiivisesti työstämällä ja asiantuntija-apuun kohtuudella tukeutumalla (arkkitehti, jne) visio olisi toteutuskelpoisessa muodossa n. 3 kuukauden jälkeen. Kommentteja tähän?

Me vetästiin suunnittelijan avustuksella kuvat pakettiin 2-3 kuukaudessa, en enää tarkkaan muista kauan kokonaisuudessaan meni. Kohtuu nopeasti kuitenkin. Toki päässä asioita oli tullut mietittyä paljon pitempään ja kokonaisvisio jokseenkin näkyvissä. Jälkeenpäin ei ole tullut mieleen paljoa korjattavaa talon pohjaratkaisuun, mutta kannustan käyttämään aikaa suunnitteluun reilusti. Kysy mielipiteitä suunnitelluista pohjaratkaisuista läheisiltä ja tuttavilta, mutta muista kuitenkin että jokainen talo rakennetaan omaan tarpeeseen, eli ei kannata aivan sokeasti kuunnella Esson baarin kommentteja.

Onnea taloprojektiin, sitä sä tuut tarvimaan. :D

Nimim. ei ikinä enää(tai ainakaan seuraavaan viiteen vuoteen).

Suunnittelu on kaiken a ja o. Muista että suunnitellessa lyöt lukkoon ~80% kokonaisbudjetista. Mieti siis tarkkaan mitä rupeat tekemään, koska tämän jälkeen niiden säästöjen tekeminen on vaikeaa/mahdotonta. Budjetti pitää olla selvillä siis ennen kuin istut suunnittelupöytään, joten pankkiin aikaa sopimaan jos ette vielä ole käyneet. Jätä budjettiin reilusti löysää, pahin moka on se että rahat loppuu kesken tai se että budjetti on ollut liian tiukka ja joudut loppuvaiheessa alkaa tinkimään pintamateriaaleista yms...

Mikään aikaraja ei mielestäni ole "riittävä" tai liian "liian lyhyt" suunnitteluun. Jos teillä on jo selkeä visio ja tiedätte selkeästi mitä tarvitsette ja haluatte niin ei muuta kuin go-for it. Jos ette vielä ole täysin varmoja niin asuntomessut on suositelta käydä läpi ja muutenkin asuntonäytöillä kannattaa käydä. Sietä tulee sellasia ahaa-elämyksiä ja varsinkin asuntomessuilta saa hyvän käsityksen nykytrendeistä ja uusista teknisistä ratkaisuista ja rakenne/materiaalivaihtoehdoista. Teillä kun ei ole vielä selkeää visiota niin arkkitehdin mukaan ottaminen on erittäin suositeltavaa. Kyselkää hyvien arkkitehtien perään ketkä tekee pientalosuunnittelua, kaikki ei tee eikä sellasta kannata ottaa. Hyvä arkkitehti maksaa jokusen tonnin mutta on lopputuleman kannalta arvokas apu.

Tehkää mielummin vähän pienempi talo laadukkaasti ja hyvillä materiaaleilla kuin iso jossa on pitänyt tinkiä vähän joka paikasta!

Viimeksi muokattu:
Jos joku yleinen kuvastomalli kolahtaa ja sopii rakennuspaikalle vaikka sitten pienin muutoksin, niin ei siihen suunnitteluun montaa viikkoa tarvi kuluttaa. Mulla meni tontin saannista rakennusluvan hakuun vähän reipas puoli vuotta, mutta kun oli aika spesifit vaatimukset tollasella kaupungin minitontilla johon ei mitään valmista ollut tarjolla ja suunnittelutkin tuli väännettyä pitkälti itse niin johan siihen aikaa kului. Sitten taas tottunut pientalosuunnittelija tekee puolessa päivässä paljon.

Vaikeintahan tossa on melkein päättää mitä itse haluaa.

Joo ja en ole rakentamassa enää mitään. Ei varsinaista kammoa ole, mutta kun ei ole tarvetta. Muutan tästä kaupungille kerrostaloon jos johonkin.

Faktat:

Heti kun joku tulee ja iskee 350 kiloa euroja kouraan niin alkaa uusi hanke. Ei siis ihan heti kun ei asuntokauppa käy ainakaan sellaisella rahalla että tuossa olisi mitään järkeä.

No onhan tossa pihassa hommia kun tekee pienellä budjetilla ja käsipelillä. Saa hieroo varmaan samat tuntimäärät pihaan kun taloon. ;) Helppoo se ois kun ottas teeveestä tutut tekeen pussimullalla ja kolmella koneella ja kymmenellä ukkelilla ja akkelilla pihat niin tulis hetkessä ja en ihmettele jos sanotaan että pihaan menee jopa 20% talon hinnasta. Meillä varmaan 2% lähempänä...

Kiitos kommenteista!

Joo, tiedostetaan kyllä aika hyvin realiteetit ja melko pitkälle on visioikin olemassa siitä millaisia ratkaisuja halutaan. Rakentaminen on ollut on/off agendalla jo varmaan 4 vuotta, joten aiheeseen on tullut tutustuttua ihan kohtalaisesti näin maallikoksi. Ja onneksi lähipiirin on sattunut useampia rakennusalan ammattilaisia, joten saadaan apuja tuohon suunnitteluun ja varmaan hyviä vinkkejä kaikkiin muihinkin vaiheisiin.

Pankkiin ei ole vielä ehditty, mutta aiempiin asuntokuvioihin saadut lainatarjoukset ovat olleet sen verran isoja, että budjetista tämän ei pitäisi jäädä kiinni. Raksabudjetin suuruus onkin meillä enemmän jälleenmyynti- kuin rahoituskysymys: sellaista taloa ei oikeen pikkukaupunkiin kannata tehdä, josta ei x vuoden päästä saisi omiaan takaisin. Tai ainakin melkein.

Hyvä arkkitehti on tiedossa, nyt tässä seuraavan kuukauden aikana pyritään puristamaan omat toiveet sellaiseen pakettiin, jossa ne on hyvä tarjoilla arkkitehdille piirrettäväksi. Ja pitää tosiaan tsekata kaikkien talovalmistajien valmiit pohjat jos sieltä löytyisi apuja.

Yksi mieltä tässä vaiheessa askarruttava kysymys on tiiliverhoillun puutalon ja kivitalon (rapattu kevytbetoniharkko) hintaero. Jotenkin selkärankaan on iskostunut ajatus että kivitalon rakentaminen olisi aina huomattavasti (15-20%) puutalon rakentamista kalliimpaa, mutta monessa paikassa luotettavaksi kehuttu osuuspankin rakennuskustannuslaskuri antoi hintaeroksi vain 20 000 euroa, eli alle reilusti 10% kokonaiskustannuksista. Näkemyksiä tähän?

Mitä on tullut seurattua kivitalojen tekemistä, niin ei taida 20ke riittää. Pelkkä tollanen lamminnavetan ulkotasoitus taitaa ottaa helposti semmoisen 30ke teetettynä. Naapuri joskus keuli miten on halpaa tehdä kivitalo, verrattiin hintoja että saman hintainen on joo paketti. Mulla tuli elementeistä aluskatteeseen asti pystytettynä, ovet/ikkunat paikoillaan smyygit tehtynä ja ulkoa pellitettyinä ja ulkoverhoilu kertaalleen pintamaalattuna paikallaan. Naapuri sai samaan hintaan läjän harkkoja tontille kuormalavoilla. Sitten jos vertaa aikaa missä teet väliseinärungot ja ruuvailet kipsilevyt paikoilleen, samassa ajassa oot ehtinyt kivitalossa sekoittaa muurauskurat. Tai sitten jos teet parvekkeen puusta niin sekin on valmis siinä vaiheessa kun kivitalolainen on saanut vormut paikalleen valua varten.

Riittänee esimerkit? :)

Heitän ihan hatusta, mutta normikokoisessa talossa taitaa kivitalo olla luokkaa 100 000 euroa kalliimpi rakentaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No tuon suuntainen käsitys mullakin on ollut, ja olinkin aika hemmetin yllättynyt kun tuolta laskurista tuommoinen tulos tupsahti. Tiilipinta puutaloon tasoittaa jonkin verran hintaeroa, mutta ei tunnu kuitenkaan uskottavalta että jäisi noin pieneksi. Yksi puurungon puolesta puhuva tekijä olisi varmasti myös työvoiman saanti: täällä landella ei paljoa kivitaloja nouse, joten osaavat tekijätkin ovat varmasti kiven alla..

No tuon suuntainen käsitys mullakin on ollut, ja olinkin aika hemmetin yllättynyt kun tuolta laskurista tuommoinen tulos tupsahti. Tiilipinta puutaloon tasoittaa jonkin verran hintaeroa, mutta ei tunnu kuitenkaan uskottavalta että jäisi noin pieneksi. Yksi puurungon puolesta puhuva tekijä olisi varmasti myös työvoiman saanti: täällä landella ei paljoa kivitaloja nouse, joten osaavat tekijätkin ovat varmasti kiven alla..

Minäkin veikkaisin sitä sataatonnia eroksi. Oletko jättämässä tiiliverhoilun? Ajattelin vaan että jos tarkoituksesi on rapata puutalo, niin ei kyllä kannata tiilien päälle tehdä.

Vaihtoehdot vielä avoinna, kaava vaatii tiiltä tai rapattua pintaa. Mutta siis ei tiiltä + rappausta puurungon päälle, toisen pitäis riittää.. Tuo rapattu pinta miellyttäisi silmää enemmän, mutta vähän epäilyttää puurunkoisten rakennusten rappaaminen. Ja "alan miehet" ovat asiasta kysellessä suhtautuneet vähän varauksella.

Mielellään tekisin koko talon ihan puusta, mutta ei taida olla siinä asiassa neuvotteluvaraa.

Vaihtoehdot vielä avoinna, kaava vaatii tiiltä tai rapattua pintaa. Mutta siis ei tiiltä + rappausta puurungon päälle, toisen pitäis riittää.. Tuo rapattu pinta miellyttäisi silmää enemmän, mutta vähän epäilyttää puurunkoisten rakennusten rappaaminen. Ja "alan miehet" ovat asiasta kysellessä suhtautuneet vähän varauksella.

Mielellään tekisin koko talon ihan puusta, mutta ei taida olla siinä asiassa neuvotteluvaraa.

No mulla on rapattu puutalo. Ainakin tähän asti on pysynyt rappi seinissä. Ne ongelmat mitä ruotsisa oli 2000 luvun puolivälissä (mistä tämä varaus tod.näk. johtuu) johtui siitä että kivilamellilevyt, joiden päälle rapattiin oli märkiä, eikä tuuletusrakoa oltu jätetty. Kun kaveri jonka mulla oli tarkoitus tehdä rappaus soitteli rappaustarvikefirmaan ilmeni että eristerappauksen (siis kovavillalevy seinää vasten, ei kivilamellilevy) kanssa ei ole ollut ongelmia. Sen rakenne henkittää jonkun verran. Toisaalta erisrappauksen kanssa pitää olla tarkkana sen kansse ettei vesi jälkikäteen pääse rakenteisiin. Hintaa tuolle tuli semmonen 50€ neliö, mutta työ tehtiinkin pääosin itse ja tarvikkeet saatiin kohtuu edulliseseti. Varmaan semmonen 100€ / neliö saa laskea eristerappaukselle hintaa. Suosittelen muuten hiertämistä ruiskutuksen sijaan, on nimittäin huomattavasti helpompi hoitaa, vaikka paljon työläämpi onkin.

Mites puutalo vinyyliverhoilulla, onko kukaan tehnyt?
Vähän houkuttelis jossain vaiheessa vaihtaa puuverhoilu tuollaiseen ja samalla laittelisi lisäeristystä, olisi aika huoltovapaa, sen kun painepesurilla päästelis tarpeen vaatiessa.
Ja ei tuota edes erota vinyyliksi kun on puukuvioitua, läheltä tietty huomaa ja kokeilemalla tuntee eron.

No mulla on rapattu puutalo. Ainakin tähän asti on pysynyt rappi seinissä. Ne ongelmat mitä ruotsisa oli 2000 luvun puolivälissä (mistä tämä varaus tod.näk. johtuu) johtui siitä että kivilamellilevyt, joiden päälle rapattiin oli märkiä, eikä tuuletusrakoa oltu jätetty. Kun kaveri jonka mulla oli tarkoitus tehdä rappaus soitteli rappaustarvikefirmaan ilmeni että eristerappauksen (siis kovavillalevy seinää vasten, ei kivilamellilevy) kanssa ei ole ollut ongelmia. Sen rakenne henkittää jonkun verran. Toisaalta erisrappauksen kanssa pitää olla tarkkana sen kansse ettei vesi jälkikäteen pääse rakenteisiin. Hintaa tuolle tuli semmonen 50€ neliö, mutta työ tehtiinkin pääosin itse ja tarvikkeet saatiin kohtuu edulliseseti. Varmaan semmonen 100€ / neliö saa laskea eristerappaukselle hintaa. Suosittelen muuten hiertämistä ruiskutuksen sijaan, on nimittäin huomattavasti helpompi hoitaa, vaikka paljon työläämpi onkin.

No nyt alkoi kiinnostaa, täytyypä tutustua aiheeseen kunnolla! Miten tuo hinta suhteessa tiiliverhoiluun, onko sulla käsitystä paljonko tiilipinnalle tulee hintaa / neliö?

edit. aika hauskaa muuten, että tuo OP:n edellämainittu "suuntaa-antava" laskuri antaa herjaa kun yrittää yhdistää puurungon ja rappauksen..

• Julkisivumateriaaliksi voidaan valita joko puuverhous ja maalaus tai tiiliverhous. Muut vaihtoehdot eivät ole mahdollisia.

Viimeksi muokattu:
Mites puutalo vinyyliverhoilulla, onko kukaan tehnyt?
Vähän houkuttelis jossain vaiheessa vaihtaa puuverhoilu tuollaiseen ja samalla laittelisi lisäeristystä, olisi aika huoltovapaa, sen kun painepesurilla päästelis tarpeen vaatiessa.
Ja ei tuota edes erota vinyyliksi kun on puukuvioitua, läheltä tietty huomaa ja kokeilemalla tuntee eron.

Porukoiden naapurissa on eräs vanha rintsikka tehty noin ja mun mielestä koko talo on mennyt pilalle. Pinta on mielestäni täysin kuolleen näköinen joka ei mielestäni sovi puutaloon alkuunkaan. Eron minä ainakin huomaan n30m päästä josta tie kulkee tuon talon ohi. Sanoisin ei jatkoon... Tuollaisen rintsikan ulkovuoresta saa todella nätin kun sopivasti yhdistelee vaaka ja pystypanelointia...

Seuraavana taloprojektissa olisi sokkelin pinnoitus, mitä suosittelette?

Sokkeli on tehty valumuoteilla eli "suht siisti". Aluksi ajattelin pienet kolot tasoittaa ja hioa sokkelin puhtaaksi, laittaa primerin ja sokkelimaalin. Nyt jossain tuli eteen, että tämä tapa olisi huono siinä mielessä, ettei sokkeli pääse hengittämään.
Toisena vaihtoehtona joku kivirouhe pinnoite ja hiertää sen.

Missähän oli että se ei pääse hengittämään sen mitä sen edes tarvitsee? Jos salaojat ja patolevyt on kunnossa, niin sokkelin pintaan ei juuri edes kosteutta pääse. Että vähän tuohon kaipaisi jotain "kättä pidempää" että tuollaisen "kuulemisen" takia kannattaisi hyvä vaihtoehto hylätä...

Ja maalejakin lienee erilaisia ja onko tuo "kuultu" jostain 70 luvulta vain tästä päivästä?

Back
Ylös Bottom