Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olis vissii maalariks tarvinnu ruveta vittu...
Olis vissii maalariks tarvinnu ruveta vittu...
Puhuttiin maalaamisesta, sä teit siitä maalauttamiseN. Termien kans tarkkana, puhuttiin ja itsekkin sanoit kuinka usein MAALAATTE ette MAALAUTA. Vissiin ero...
Varmaan sitä tarkoitettiin, että ei lähetetty mummolla 3600e laskua talon maalauksesta vaan ihan talkoilla tehtiin työt. Maalit meni vakuutusyhtiön piikkiin taannoisen tulipalon takia.Nyt meni ohi.
Maalit oli yllättävän kalliit kun osti hyvää maalia. Mitähän tota meni, varmaan jotain 11 purkkia eli ~100 litraa. Eli karkeesti vähän vajaan tonnin, ei voi muistaa enää.
Valkosta meni muuten enemmän kuin harmaata vaikka talo on harmaa :D
No vähän meni maalia, jos on kahteen kertaan maalattu. Omassa talossa meni liki 200litraa.
Huh. Vielä ehdin vaihtamaan. Utw tulee. Ainoa hankaluus on ohut ponttisauma, johon ei kuulemma pensseli mahdu. Taas ratkesi yksi probleema. Eilen lukittautui tulisijaksi tiilerin funkkis tytti itse muurattuna. Onneksi rakennan timpurin kanssa eli apua on saatavissa jos tökkää.
Pakko ottaa kantaa tuohon ammattimies VS itse tekemiseen.
Hyvin monesti vaikka itse osaisikin tehdä jotain työnjälki on vaan aivan eri planeetalta, ex muijan serkku teki ihan itse talon. Ja kyllä se jumalauta oli sen näköinenkin.
Puhumattakaan siitä että menetti jonkun reilu 3vuotta aikaa, tyylillä TEE-> MIETI-> PURA-> TEE uudelleen. Enkä oikein usko että budjettikaan pysyi kasassa.
Eikä todellakaan ole ainoa asia jossa tuo sama on tullut huomattua, ihan vaikka perus tapetointi annoin oman urakan ammattilaiselle ja kyllä kannatti, lopputulos ei voisi olla parempi, aiemmat omat kokeilut on onnistuneet mutta aina on jossain ollut varaa valittaa. Olen myös monesti nähnyt näitä itsetehtyjä tapetointeja jotka ei nyt ihan putkeen ole menneet.
Sisäkaton paneloinnin ja valaisin suunnittelun annoin ammattilaisille, oman pään mukaan kun olisin tehnyt, lopputulos olisi ollut rumempi ja valaisun kannalta huonompi.
Uudiskohteen maalaaminen on kyllä helppo homma kunhan hommaa asianmukaiset telineet, enkä tästä hommasta maksaisi itsekkään mitään 5000€.
Osaisiko joku neuvoa palikkaa. Ollaan ostamassa taloa ja vakuudeksi käy x% kauppahinnasta. Mutta miten vakuudet lasketaan jos rakentaa talon? Kun esim valmis talopaketti maksaa vaikka 180-220k€ mutta pelkkä tavaran toimitus jotain 40-70k€. Eli kelpaako pankin vakuudeksi tuosta valmiista paketista x% vaikka itse pykää mökin pystyyn?
Kiinteistövero.
Taas tuli kiinteistöverolaput. Miten määritetään (tontin)/pientalon verotusarvo? Mistä verottaja tuon on repinyt veropäätökseen?
Verotusarvo (pientalon) oli noussut kaksinkertaiseksi vuodesta 2014->2015
Edit: onko tuo neliöhinta siis joku alueellinen hinta josta se verotusarvo määräytyy neliöiden mukaan? Kun vuodelle 2014 valmistumisasteeksi oli merkitty 50% ja tälle vuodelle "valmistunut 2014".
Maalaaminen kävi joutuisasti kun maalasi pontit pienellä sudilla alkuun muutamien metrien matkalta.
. Ihmisiä ne ammattilaisetkin ovat ja samaan pystyy kuka vaan jos haluaa. Siihen ei tosin pysty jos aikaa rakentaa talo on 9kk. Tosin sen että tekee itse näkee myös varsin vahvasti siinä kuinka pitkä miinus viivan alle jää.
Tosin kokemuksista on se verran itsekin ja viisastunut että en todellakaan alkaisi rakentamaan taloa 3-vuorotyön ohella. Nyt kun ollaan voiton puolella tuntuu ettei aika piisaa mihinkään vaikkei edes tarvi tehdä mitään....
J
Mihis kaikkeen tuo pätee? Ihmisiä ne golf ammattilaisetkin on -> eikun kilpailemaan heidän kanssaan :D
Ja kyllä summa mutikassa ei kannattaisi ikinä ottaa ketään töihin, se kannattaa ihan oikeasti tehdä hyvin selväksi että sen jäljen on oltava hyvää.. Olen itsekkin oppinut tuon kantapään kautta kun edellisessä elämässä täysin ammatti ylpeydetön munapää teki kylppärin laatoituksessa ihan paskaa jälkeä. Josta sai sitten tapella ennen kuin suostui korjaamaan, oli kovasti sitä mieltä ettei sitä kukaan huomaa.
Mutta näin niinkuin yleisesti on melko hassua jos kaveri joka tekee 40h viikossa vaikkapa tapetointia -> ei saa parempaa jälkeä aikaan kun kaveri joka tekee sitä 4x elämänsä aikana.
Mainitaan nyt vielä tämä oma tapetointi työ. Itse olisin iskenyt tasoite tapetin ja tapetti päälle -> ammattilainen näki 5min mittailun jälkeen ettei riitä vaan osa seinistä on levytettävä.
Yksi hyvin positiivinen asia oli myös se että saatiin ammattilaisen alennukset tapeteista ja tarvikkeista kun hän haki ne K-raudasta.
Mutta juu kukin taaplaa tyylillään, toiselle kelpaa se että tapetti on seinällä toinen vaatii että ei virheitä näy.. Toinen kelpuuttaa panelin kattoon läpi naulauksella kun taas esim minä halusin naulauksen jossa ei jää näkyviin yhtään naulan kantaa.