Jengillä on kyllä helvetinmoiset palkat kun maksetaan talon maalauksesta 4-5 tonnia. Eli nettopalkka on aika huikee jotta kannattaa itse olla vaikka töissä ja maalauttaa muilla.
Itsellä jos ois nettopalkka alle 4000e/kk niin jäisin pois töistä esim. viikoksi ja maalaisin talon yksinäni viikossa. Säästäis kuitenkin esim. 5000e muiden palkkaa josta pois viikon oma palkka, eli 1000e. Eli 4000e säästöä, nettona. Mikäs se on kesällä juoda kaljaa auringossa ja heilutella sutia, verrattuna toimistossa istumiseen ja itsensä kipeäksi maksamiseen.
Kyllä ja ei. Missä menee raja, milloin ostaa palvelua ja milloin teet itse?
-Ruokaa voi tehdä itse halvalla vs. syö ulkona
-Pesee auton itse vs. käyttää pesussa
-Siivoaa kotona vs. käyttää siivouspalvelua
-vaihtaa itse autoon öljyt + suodatin
-vaihtaa kesä/talvirenkaat autoon
-huoltaa fillari / viedä huoltoon
-rakentaa terassi / pihalaatoitus ym. muut "pienehköt ei niin kiireelliset hommat"
-pestä ikkunat
-Voidella sukset
-Muutkin autonhuoltotyöt (jarrupalat, jarrulevyt, iskarit jne. loppupeleissa ei mitään rakettitiedetta ja jo yhteen remppaan kannatta itse ostaa työkalut)
-Marjat/sienet voi kerätä itse vs. ostaa kaupasta
-Laskettelurinnettäkin voi kiivetä itse vs. ostaa liput (kyllä, olen tehnyt tätäkin
, en tosin rahansäästömielessä)
-Ostaa pakettimatkan vs. suunnitella kaiken itse (esim. kaukoidän reissussa perheellinen voi parhaimmillaan säästää ton saman 4000e 2-3viikon reissussa, ainakin Jouluna. Tänä huomasin omakohtaisesti viime vuonna)
-jne...
Kaikki nämä on melkolailla helppo tehdä itse ja säästö on rahallisesti suuri, jos kaiken tekee itse. Vaan minkäs hinnan lasket omalle työlle ja vapaa-ajalle?
Kaikki eivät todellakaan halua käyttää vähäisiä lomiaan / vapaa aikaansa johonkin rakennus-/maalaushommaan tai mun listaamiin asioihin. Kaikilla edellämainituilla aloilla kuitenkin työtä riittää...
Kyllä, talon maalauksessa on kyse vähän eri suuruusluokasta, mutta samasta asiasta puhutaan. Ja talon maalaaminen poikkeaa myös kestonsa vuoksi monesta muusta hommasta.
Ja teen pääosin kaikki listaamani asiat itse ja maalaisin luultavasti talonkin itse. Mutta tunnen monia, jotka ajattelevat täysin toisin. Käytän kyllä palveluitakin aina silloin tällöin. Asia ei todellakaan ole mustavalkoinen. Hyvä toki on vähän ihmisiä herätellä, että mistä aina milloinkin maksetaan.