Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Saisinko talon ulkomaalaus neuvoja?!

Talo on ulkoa siis pohjamaalissa ja maalaan sen nyt keväällä/alkukesästä kahteen kertaan lopulliseen väriin. Vittu mikä homma taas!!! (yksin pääosin TAAS joutuu hoitaa)

Itse suosittelisin maalausurakkaa elokuun alkupuolella. Alkukesästä maalattuna saattaa loppukesästä paneelien välistä tulla maalaamattomia kohtia näkyviin.

-Miten rajasitte/suojasitte itse seinän ja esim nurkkalautojen kohdan? Nurkkalaudat (ja räystäät) on eri väriä kuin seinät. Teipillä? Vai jollain muulla?
-Ikkunoiden suojaus?

Ekalla maalauskerralla tuli nysväiltyä teippien kanssa. Tokalla kerralla unohdin teipit muutamaa kohtaa lukuunottamatta. Rajauskohtiin hankiin pienempiä pensseleitä. Ikkunoita en suojannut mitenkään.

Muita neuvoja?

Mitään pesuja en ajatellut seinille suorittaa, ajattelin vain paineilmalla päästää seinistä pahimmat pölyt pois.

Alkukesästä on sitten tuota siitepölyä urakalla tarjolla. Itse putsailin harjalla ja paineilmalla mutta nyt ehkä huuhtelisin pölyt pois vedellä. Pieni määrä kuitenkin riittää ja on tuo nopeampaa. Tosin varmaan syytä tehdä riittävän ajoissa ennen maalausta.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Huh. Vielä ehdin vaihtamaan. Utw tulee. Ainoa hankaluus on ohut ponttisauma, johon ei kuulemma pensseli mahdu. Taas ratkesi yksi probleema. Eilen lukittautui tulisijaksi tiilerin funkkis tytti itse muurattuna. Onneksi rakennan timpurin kanssa eli apua on saatavissa jos tökkää.

Saisinko talon ulkomaalaus neuvoja?!

-Miten rajasitte/suojasitte itse seinän ja esim nurkkalautojen kohdan? Nurkkalaudat (ja räystäät) on eri väriä kuin seinät. Teipillä? Vai jollain muulla?

Muutamassa kohteessa maalareita nähnyt ja tuolla ainakin maalasivat sen nurkkalaudansivun talonväriin ja rajasivat vapaalla laudan ulkokulmaan. Ihan siistin näköinen.

Kyllä tulee. Tee kuin minä: palkkaa maalari. Maksaa muutaman tonnin ja säästää hermoja erittäin paljon ja saa tehdä mielekkäämpiä hommia, kuten juoda kaljaa terassilla tai vaikka laajentaa sitä terassia, jonka kuitenkin talonrakennusvaiheessa teki liian pieneksi.

Jengillä on kyllä helvetinmoiset palkat kun maksetaan talon maalauksesta 4-5 tonnia. Eli nettopalkka on aika huikee jotta kannattaa itse olla vaikka töissä ja maalauttaa muilla.
Itsellä jos ois nettopalkka alle 4000e/kk niin jäisin pois töistä esim. viikoksi ja maalaisin talon yksinäni viikossa. Säästäis kuitenkin esim. 5000e muiden palkkaa josta pois viikon oma palkka, eli 1000e. Eli 4000e säästöä, nettona. Mikäs se on kesällä juoda kaljaa auringossa ja heilutella sutia, verrattuna toimistossa istumiseen ja itsensä kipeäksi maksamiseen.

Jengillä on kyllä helvetinmoiset palkat kun maksetaan talon maalauksesta 4-5 tonnia. Eli nettopalkka on aika huikee jotta kannattaa itse olla vaikka töissä ja maalauttaa muilla.
Itsellä jos ois nettopalkka alle 4000e/kk niin jäisin pois töistä esim. viikoksi ja maalaisin talon yksinäni viikossa. Säästäis kuitenkin esim. 5000e muiden palkkaa josta pois viikon oma palkka, eli 1000e. Eli 4000e säästöä, nettona. Mikäs se on kesällä juoda kaljaa auringossa ja heilutella sutia, verrattuna toimistossa istumiseen ja itsensä kipeäksi maksamiseen.

Kyllä ja ei. Missä menee raja, milloin ostaa palvelua ja milloin teet itse?

-Ruokaa voi tehdä itse halvalla vs. syö ulkona
-Pesee auton itse vs. käyttää pesussa
-Siivoaa kotona vs. käyttää siivouspalvelua
-vaihtaa itse autoon öljyt + suodatin
-vaihtaa kesä/talvirenkaat autoon
-huoltaa fillari / viedä huoltoon
-rakentaa terassi / pihalaatoitus ym. muut "pienehköt ei niin kiireelliset hommat"
-pestä ikkunat
-Voidella sukset
-Muutkin autonhuoltotyöt (jarrupalat, jarrulevyt, iskarit jne. loppupeleissa ei mitään rakettitiedetta ja jo yhteen remppaan kannatta itse ostaa työkalut)
-Marjat/sienet voi kerätä itse vs. ostaa kaupasta
-Laskettelurinnettäkin voi kiivetä itse vs. ostaa liput (kyllä, olen tehnyt tätäkin :), en tosin rahansäästömielessä)
-Ostaa pakettimatkan vs. suunnitella kaiken itse (esim. kaukoidän reissussa perheellinen voi parhaimmillaan säästää ton saman 4000e 2-3viikon reissussa, ainakin Jouluna. Tänä huomasin omakohtaisesti viime vuonna)
-jne...

Kaikki nämä on melkolailla helppo tehdä itse ja säästö on rahallisesti suuri, jos kaiken tekee itse. Vaan minkäs hinnan lasket omalle työlle ja vapaa-ajalle?
Kaikki eivät todellakaan halua käyttää vähäisiä lomiaan / vapaa aikaansa johonkin rakennus-/maalaushommaan tai mun listaamiin asioihin. Kaikilla edellämainituilla aloilla kuitenkin työtä riittää...

Kyllä, talon maalauksessa on kyse vähän eri suuruusluokasta, mutta samasta asiasta puhutaan. Ja talon maalaaminen poikkeaa myös kestonsa vuoksi monesta muusta hommasta.

Ja teen pääosin kaikki listaamani asiat itse ja maalaisin luultavasti talonkin itse. Mutta tunnen monia, jotka ajattelevat täysin toisin. Käytän kyllä palveluitakin aina silloin tällöin. Asia ei todellakaan ole mustavalkoinen. Hyvä toki on vähän ihmisiä herätellä, että mistä aina milloinkin maksetaan.

Zone-sarja -42%
Ja teen pääosin kaikki listaamani asiat itse ja maalaisin luultavasti talonkin itse. Mutta tunnen monia, jotka ajattelevat täysin toisin. Käytän kyllä palveluitakin aina silloin tällöin. Asia ei todellakaan ole mustavalkoinen. Hyvä toki on vähän ihmisiä herätellä, että mistä aina milloinkin maksetaan.

Teen pääasiassa kanssa kaikki noi itse (pl öljyn vaihto, säästö vs vittumaisuus ei oikein kohtaa siinä) joten jos sulla oli joku pointti niin paremmat esimerkit olis tarpeen ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Silloin ostaa palvelua, kun ei itse osaa tehdä!

Ei taida olla ihan noin mustavalkoista.

-Osaan tehdä ruokaa, mutta käyn silti ravintolassa :)
-Osaan vaihtaa autoon öljyt, ostan sen silti mieluusti palveluna
-Osaan tehdä autoon jarrurempan, en silti taida jaksaa tehdä
-jne

- - - Updated - - -

Teen pääasiassa kanssa kaikki noi itse (pl öljyn vaihto, säästö vs vittumaisuus ei oikein kohtaa siinä) joten jos sulla oli joku pointti niin paremmat esimerkit olis tarpeen ;)

Se, että sä teet kaikki noi itse ei tarkoita, että muut jotka osaa tekee samoin. Just toi säästö vs. vittumaisuus on yksi. Toinen on vain ihan ajansäästö johonkin mieluisampaan juttuun...
Näinhän se on ainan palveluiden kanssa. Ja mitä vanhemmaksi tulee, sitä mieluummin ainakin itse olen alkanut palveluista maksamaan...

Toisinaan kannattaa ostaa palvelu, vaikka osaisikin. Esim jos ei ehdi tai jaksa. Toisinaan myös työn laatu tekee palvelun ostamisen järkeväksi esim. Kaivurityöt jne.
Kaveri otti talon ulkoavalmiina, toinen avaimet käteen, minä yritän pitkästä. Jokainen näistä vaihtoehdoista on ollut järkevä.

Varmaan oppisin korjaamaan autoa, ei kiinnosta, vien pajalle. Vaihdan renkaat itte ja siinä se sitten onkin niiden osalta. Pesen kyllä kesäisin muutaman kerran kun sattuu huvittamaan.

Tuossa talon maalauksessa vaan oli se pointti, että saa aika jäätävä liksa olla ettei kannata olla vaikka palkattomalla lomalla sitä viikkoa ja heiluttaa sutia ja maksaa itselleen kaljapalkkaa. Kun tuo nyt on sellainen homma että 90% sen osaa tehdä. Ja puhun nyt uuden maalaamisesta, se on sitten taas oma taiteenlajinsa kun vanha maalataan uusiksi jos vanha maali pitää poistaa jne. Ei ole enää mikään pari päivän projekti.

Mutta noin pääsääntöisesti voi sanoa, että jos nyt on tavallinen palkansaaja niin kannattaa olla vaikka puoli vuotta palkattomalla ja tehdä siten mahdollisimman paljon jos vaan työkalut pysyy kädessä ja haluaa säästää. Siinä säästää oikeasti ja paljon. Ja samalla kun on teetättää osan hommista muilla, niin on itse paikalla valvomassa ja tuomassa tarvikkeet, siivoamassa jne. Rakentamisesta varmaan puolet on erilaista tavaran siirtelyä ja siivoamista ja hankkimista ja järjestelemistä.

Tottakai tämän kaiken voi ulkoistaa eli maksaa siitä toiselle. Mutta sitten joutuu pistämään euroa jonoon aika ison määrän.

Mutta jos ei yhtään tykkää rakentamisesta tai ei työkalut pysy kädessä eli silloin homma on vittumaista, silloin se kannattaa ulkoistaa. Mutta taas jos meinaa asua omakotitalossa ja on ihan peukut keskellä kämmentä niin ei siitäkään kyllä pitämmän päälle mitään tule, eli ei kannata edes koko omatotitalo jos ei ole niin paalukeisari että voi ottaa sinne työväkeä hoitamaan kaiken.

Pakko ottaa kantaa tuohon ammattimies VS itse tekemiseen.

Hyvin monesti vaikka itse osaisikin tehdä jotain työnjälki on vaan aivan eri planeetalta, ex muijan serkku teki ihan itse talon. Ja kyllä se jumalauta oli sen näköinenkin.
Puhumattakaan siitä että menetti jonkun reilu 3vuotta aikaa, tyylillä TEE-> MIETI-> PURA-> TEE uudelleen. Enkä oikein usko että budjettikaan pysyi kasassa.

Eikä todellakaan ole ainoa asia jossa tuo sama on tullut huomattua, ihan vaikka perus tapetointi annoin oman urakan ammattilaiselle ja kyllä kannatti, lopputulos ei voisi olla parempi, aiemmat omat kokeilut on onnistuneet mutta aina on jossain ollut varaa valittaa. Olen myös monesti nähnyt näitä itsetehtyjä tapetointeja jotka ei nyt ihan putkeen ole menneet.

Sisäkaton paneloinnin ja valaisin suunnittelun annoin ammattilaisille, oman pään mukaan kun olisin tehnyt, lopputulos olisi ollut rumempi ja valaisun kannalta huonompi.
Uudiskohteen maalaaminen on kyllä helppo homma kunhan hommaa asianmukaiset telineet, enkä tästä hommasta maksaisi itsekkään mitään 5000€.

Tottakai tämän kaiken voi ulkoistaa eli maksaa siitä toiselle. Mutta sitten joutuu pistämään euroa jonoon aika ison määrän.
Mutta pakkiksellahan on tunnetusti (ainakin "palkkasi" -threadin mukaan) Suomen parhaat palkat. Äkkiä tuon 5000 euroa tienaa niin ei tartte heilutella pensseliä. Onhan se niin vaikeaakin että VAIN AMMATTIMIES OSAA SEN TEHDÄ!

Mulla ois montakin hyvää juttua "ammattimiehistä", mutta olkoon. Tuppaavat esim. laimentamaan maaleja niin on kivampi pensselöidä ja kutsutaan kohta uudelleen maalailemaan viidellä tonneilla.
Tämä thread on saavuttanut jo ABC-kahvipöytäkeskustelun tason vuosia sitten.

Ei varmaan kannata alkaa autoon niitä jarrupalojakaan vaihtamaan saati voitelemaan suksia jos ei pensseli kestä kädessä.

Mutta pakkiksellahan on tunnetusti (ainakin "palkkasi" -threadin mukaan) Suomen parhaat palkat. Äkkiä tuon 5000 euroa tienaa niin ei tartte heilutella pensseliä. Onhan se niin vaikeaakin että VAIN AMMATTIMIES OSAA SEN TEHDÄ!

Mulla ois montakin hyvää juttua "ammattimiehistä", mutta olkoon. Tuppaavat esim. laimentamaan maaleja niin on kivampi pensselöidä ja kutsutaan kohta uudelleen maalailemaan viidellä tonneilla.
Tämä thread on saavuttanut jo ABC-kahvipöytäkeskustelun tason vuosia sitten.

Ei varmaan kannata alkaa autoon niitä jarrupalojakaan vaihtamaan saati voitelemaan suksia jos ei pensseli kestä kädessä.

Ohhoh, aika ärhäkästi Huppe ja muut viimeisen päälle DIY-miehet suhtautuu tähän aiheeseen.. Eli joko kannattaa/pitää tehdä kaikki itse, koska pelkästään rikkailla velliperseillä tai idiooteilla on halua tai rahaa maksaa jollekin muulle asiasta, jonka itse pystyy tekemään? Ja nämä ostopalveluja myyvät tekevät pääpiirteittäin ihan paskaa jälkeä, eli siinäkin mielessä jonkun asian ostaminen palveluna on typerää?

Itse olen yrittänyt noudattaa tässä asiassa omiin intresseihin soveltuvaa keskitietä: teen aika monia juttuja itse, mutta ostan myös palveluna asioita, jotka pystyisin tekemään aika helposti itsekin, jos vain viitsisin. Esim. tulevana kesänä on tarkoitus toteuttaa terassin laajennus niin, että perustukset / runkotyöt tulevat joko amiksen poikien (riski, tiedetään..) tai ihan ammattilaisen tekemänä ja itse hoidan vaan pinnan. Tähän kaksi perustetta: 1. ei vois vähempää kiinnostaa käyttää terassiprojektiin paria viikkoa kesälomasta ja 2. taloudellinen tilanne mahdollistaa tällaisen oikomisen. Ylipäänsä olen yrittänyt ulkoistaa kaiken itseäni kiinnostamattoman säätämisen (kuten kaiken autoon liittyvän, alkaen pesusta ja renkaiden vaihdosta), koska työ/perhe/harrastukset vie niin paljon aikaa ja talous on sen verran balanssissa, että pystyn.

Jos kesällä lomareissu tai mökkiviikko välistä, koska on "pakko" tehdä terassia, vituttaisi se allekirjoittanutta niin paljon, että ei siitä hommasta mitään tulisi.

Kukin tavallaan & valkoista kesänodotusta! :)

Vai viikossa... 170m2 talo ja kahden auton katos kahteen kertaan maalattuna viikossa? Talo täynnä koristeita. Ei ole näköjään Huppekaan itse maalannut taloaan ja kahteen kertaan, jos luulee sen yksin viikossa tekevänsä.
Ja aina tuo sama virsi, että kannattaa ennemmin olla poissa konttorilta ja tehdä joka ikinen asia itse. Toisilla ei riitä se, että on kasista neljään jossain tekevinään töitä ja työnantaja maksavinaan palkkaa ja voi vaikka sopia pomon kanssa palkattomasta vapaasta, että voi maalata taloa. Katsos kun osa voi olla vaikka yrittäjiä. Hupelle tiedoksi, että yrittäjä ei voi ottaa palkatonta vapaata tuosta noin vain. Tiedätkö miksi? Katsos kun ne asiakkaat löytää aika nopeasti toisen toimittajan, jos ei palvelua saa silloin, kun he haluaa, eli aina.

Silloin ostaa palvelua, kun ei itse osaa tehdä!

Itse tein omaan taloon töitä noin 1300 tuntia ja loput teki ammattilaiset. Onneksi olen päässyt yli tuosta ajattelumallistasi. Minusta on omassa elämäntilanteessani hienompaa, jos pystyy ostaa jonkin palvelun kuin että kaikki pitäisi aina tehdä itse. Ja toki silloin voi ostaa palvelua, jos on varaa!

Ja turha puhua, että "ammattilaisten" laatu on paskaa. Itse olen ainakin aina valinnut hankkeisiin ammattiylpeät osaajat, jotka tekee hyvää jälkeä. En tiedä, eikö se teidän suunnalla onnistu, mutta itselläni tullut priimaa joka kerta. Ja kohtuu rahalla. Maalauskin maksoi paljon vähemmän kuin nuo Hupen esittämät luvut.

Tämä thread on saavuttanut jo ABC-kahvipöytäkeskustelun tason vuosia sitten.Ei varmaan kannata alkaa autoon niitä jarrupalojakaan vaihtamaan saati voitelemaan suksia jos ei pensseli kestä kädessä.

Lue Huppe ajatuksella läpi tämä quottaamani viestisi ja tulet huomaamaan, kuka laukoo noita bensalenkkari-ABC -kommentteja.

Mistähän tää 5000e ja viikon homma on muuten revitty tähän esimerkiksi?

Jos joku on maksanut todella yhden hengen viikon duunista 5000e, niin saa kyllä ihan katsoa peiliin. Viikon duunit eli 40h. Tekee se tuntiveloitukseksi 125e. Jos joku firma ton pystyy veloittamaan asiakkaalta maalaustyöstä niin hyvä firmalle. Tohon hintaan luulis tekijöitä olevan jonoksi asti. Totuus vaan taitaa olla vähän toinen.

Normiasiakas kun nyt varmasti pyytää tarjouksen useammalta, eikä varmasti tarjoukset viikon duunista (yksi henkilö!) pyöri 5000e nurkilla. Kyllä markkinatalous tässäkin toimii ja jollekin kelpaa se duuni järkevälläkin hinnalla.

Oli oiken pakko nopeasti googlata ja esim. kodinremontit.fi:stä katselin ja tollaisesta 1,5krs talon uusintamaalauksesta (seinät ensin pestävä+jonkin verran skrabausta) oli tarjottu 2013 kaikkea väliltä 2500e-7800e. Eli pyytäähän saa, mutta eri asia kuka valitaan...
Talon maalaus - Remontti - Kodin remontit

Joo ei. Mutsin ja faijan 200 neliöinen talo / varasto uusinta maalauksesta tuli tarjouksia 4-5k€ pintaan ja tuossahan oli erittäin paljon pohjatöiden osuus.

Hupen viestiin viitaten onhan se mahdollista että ammattilaisetkin on ammattitaidottomia, tuo on vaan mun mielestä kohtuullisen helppoa vältellä esimerkiksi mun tapetit hoiti firma ja tekijä joka on tehnyt noita 20vuotta, mistään en löytänyt ainuttakaan valitusta ja suosituksia tuntui piisaavan.. Alusta asti tehtiin myös selväksi että jäljen on oltava hyvää.

Back
Ylös Bottom