Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Saunaan koristekiveä seinään, vedin tuollaista Bauhaussissa myynnissä olevaa kiveä saunan seinään kiukaan taakse. Ja myyjä sano että vedä suojaksi joku todella kova liuotinmyrkky ettei ala ruostuun kun on rautapitoinen kivi, mietin vain että uskaltaako tuollaista vetää kun on kyse saunasta ja aika myrkkyä on kun pitäs vetää joku maski päässä ja tuuletukset hoitaa. Mitä olette venäteet noiden kivien suojaksi?

Aiempaan kämppään laitoin semmosta kiveä, joka tuohon tarkoitukseen soveltui, eli ei ole ollut tarvetta suojata millään. Vähän erikoiselta kuulostaa lyödä suojamyrkyt kiven pintaan ja lähtä sitten löylyihin vetämään henkosia.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Saisinko talon ulkomaalaus neuvoja?!

Talo on ulkoa siis pohjamaalissa ja maalaan sen nyt keväällä/alkukesästä kahteen kertaan lopulliseen väriin. Vittu mikä homma taas!!! (yksin pääosin TAAS joutuu hoitaa)

-Miten rajasitte/suojasitte itse seinän ja esim nurkkalautojen kohdan? Nurkkalaudat (ja räystäät) on eri väriä kuin seinät. Teipillä? Vai jollain muulla?
-Ikkunoiden suojaus?

Muita neuvoja?

Mitään pesuja en ajatellut seinille suorittaa, ajattelin vain paineilmalla päästää seinistä pahimmat pölyt pois.

Saisinko talon ulkomaalaus neuvoja?!

Talo on ulkoa siis pohjamaalissa ja maalaan sen nyt keväällä/alkukesästä kahteen kertaan lopulliseen väriin. Vittu mikä homma taas!!! (yksin pääosin TAAS joutuu hoitaa)

-Miten rajasitte/suojasitte itse seinän ja esim nurkkalautojen kohdan? Nurkkalaudat (ja räystäät) on eri väriä kuin seinät. Teipillä? Vai jollain muulla?

Meniskö jollain pitkällä lastalla? Lasta eteen suojaks ja sudilla/telalla päältä.

Onko pysty vaiko vaakapaneeli? (en muista, kuvia oot linkitelly mutten jaksais ruveta etsimään :))

Meniskö jollain pitkällä lastalla? Lasta eteen suojaks ja sudilla/telalla päältä.

Onko pysty vaiko vaakapaneeli? (en muista, kuvia oot linkitelly mutten jaksais ruveta etsimään :))

Kai tohon on monia kikkoja, mutta aattelin millä/miten esim. ammattilaiset suojaa.

Vaakapaneeli mulla on.

Ihan helpoimmalla pääset, kun otat nurkkalaudat vaan irti ja maalaat erikseen. Niitä ei montaa minuuttia irrota + kiinnitä ja bonuksena esim. teippailuun verrattuna niin aika sekä hermot säästyy. Itse tein aikoinaan niin, että kiinnitin ikkunan reunalaudatkin uudisrakennukseen maalattuna vasta sitten, kun runko oli maalattu. Tosin nuokin lähtee helposti irti ja menevät yhtä vähällä ajalla takas kiinni kuin nurkkalaudatkin. Ei kannata lähteä teippiä vetämään...

Zone-sarja -42%
Ihan helpoimmalla pääset, kun otat nurkkalaudat vaan irti ja maalaat erikseen. Niitä ei montaa minuuttia irrota + kiinnitä ja bonuksena esim. teippailuun verrattuna niin aika sekä hermot säästyy. Itse tein aikoinaan niin, että kiinnitin ikkunan reunalaudatkin uudisrakennukseen maalattuna vasta sitten, kun runko oli maalattu. Tosin nuokin lähtee helposti irti ja menevät yhtä vähällä ajalla takas kiinni kuin nurkkalaudatkin. Ei kannata lähteä teippiä vetämään...

Saattais kyllä päästä näin helpoimmalla...

Riippuu miten ne on kiinnitetty että lähteekö helposti vai "helposti". Mutta jos irti saa ilman repimistä ja rikkomista niin ota pois.

Mun on ainakin pakko teipata. Lastan kanssa ei tule mitään, sitä saisi olla joka välissä pyyhkimässä ettei sen lastan kanssa sotke paikkoja.

Oikeat ammattilaist taitaa vetää vaan vapaalla, ei kyllä onnistu itseltä vaan on teipin kanssa suhrattava. Niin ja maalannut koko talon käytännössä yksin. 2 krs ja vielä ihan vitusti kaikkea koristekikkaretta. Kiva kun elementeissä on ikkunanpieletkin paikallaa niin on "hieman" sitä teipattavaa.

Riippuu miten ne on kiinnitetty että lähteekö helposti vai "helposti". Mutta jos irti saa ilman repimistä ja rikkomista niin ota pois.

Mun on ainakin pakko teipata. Lastan kanssa ei tule mitään, sitä saisi olla joka välissä pyyhkimässä ettei sen lastan kanssa sotke paikkoja.

Oikeat ammattilaist taitaa vetää vaan vapaalla, ei kyllä onnistu itseltä vaan on teipin kanssa suhrattava. Niin ja maalannut koko talon käytännössä yksin. 2 krs ja vielä ihan vitusti kaikkea koristekikkaretta. Kiva kun elementeissä on ikkunanpieletkin paikallaa niin on "hieman" sitä teipattavaa.

Kiertelin, kaartelin ja kattelin tuossa taloa ulkoa ja suunnittelin maalausurakkaa. Ikävä kyllä mullakin tuo on omalla vastuulla ja apuja ei varmaan hirveemmin oo tulossa.

Listoja/lautoja/nurkkalautoja on niin paljon ettei niitä kukaan lähde irrotteleen ja on muuten tiukassa.

Mulla on kanssa riittävästi suojattavaa, nurkkalautojen lisäksi niitä kaikkia koristelistoituksia tms. jotka tietty eri värillä.

Tuo on totta, että jos jollain lastalla tms. suojailee niin se on maalissa ja sillä sitten sotkee paikat.

Maalan talon muuten 1 x sävytetyllä primerilla ja 1 x maalilla. En siis 2 x normi maalilla. (Tikkurilan ultra sarjaa)

E: lisäksi tarvin telaketjuista kuukulkijaa, telineitä ei pysty joka paikkaa pystyttää, eikä edes jaksa.

Mulla oli sellanen Dinon korinosturi, sillä pärjäsi hyvin. Tosin ei ollut vielä silloin nurmet tehty, tuo kun vähän tykkää repiä mennessää, ainakin se etupyörä haukkaa maata välillä aika hyvin.

Neljä pitkää päivää meni yläkerran kanssa johon nosturia tartti, alakerran seinät tuli maalattua pikku pätkissä, että en tiiä paljon niihin meni, varmaan samaa luokkaa. Sen lisäksi sitten autotallia ja parveketta ja ja ja että on tässä saanut maalata ja on vieläkin maalattavaa. Puutalot on ihania.

Mulla oli sellanen Dinon korinosturi, sillä pärjäsi hyvin. Tosin ei ollut vielä silloin nurmet tehty, tuo kun vähän tykkää repiä mennessää, ainakin se etupyörä haukkaa maata välillä aika hyvin.

Neljä pitkää päivää meni yläkerran kanssa johon nosturia tartti, alakerran seinät tuli maalattua pikku pätkissä, että en tiiä paljon niihin meni, varmaan samaa luokkaa. Sen lisäksi sitten autotallia ja parveketta ja ja ja että on tässä saanut maalata ja on vieläkin maalattavaa. Puutalot on ihania.

Mulla oli viime syksynä tuollainen Dino yhden päivän kun asensin yhden lampun kattolippaan tuonne about 7-8 metriin. Siinä oli ihan kätevä kun sain koneen alapihalle kovalle maalle.

Mulla on pihat tekemättä pääosin. Ja talon ympärillä on paikoittain ahdasta, korkeuseroa ja pehmeähköä maata (hiekkaa). Renkaat uppoaisi. Telaketjukone siksi. Sellainen oli käytössä myös rännimiehillä ja sillä pääsi ylös hyvin.

Maalasitko laudat päästä päähän ja sitten seuraava rivi, jotta ei tule työsaumoja?
Maalasitko kahteen kertaan? Koko talon kerran ja sitten toisen kerran vai seinän kerrallaan kokonaan ja uusiksi toinen kiekka perään?

Tuleeko muita asioita mieleen mitä pitäisi ottaa huomioon tai mitkä helpottaa hommaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ilman muuta päästä päähän ja rivi kerrallaan! Niitä työstösaumoja on tosi veemäistä kattella jatkossa. Ite käytin pakkauskartonkia nurkkalautojen sun muiden suojaamiseen. Kartonki vaan sinne lautojen väliin ja taittaa sitä vähän siihen listan päälle :)

Meillä muuten talo maalattu ekaa kertaa kesällä 2012 ja toinen kerros on edelleenkin vetämättä... Prkl...

Mulla oli viime syksynä tuollainen Dino yhden päivän kun asensin yhden lampun kattolippaan tuonne about 7-8 metriin. Siinä oli ihan kätevä kun sain koneen alapihalle kovalle maalle.

Mulla on pihat tekemättä pääosin. Ja talon ympärillä on paikoittain ahdasta, korkeuseroa ja pehmeähköä maata (hiekkaa). Renkaat uppoaisi. Telaketjukone siksi. Sellainen oli käytössä myös rännimiehillä ja sillä pääsi ylös hyvin.

Maalasitko laudat päästä päähän ja sitten seuraava rivi, jotta ei tule työsaumoja?
Maalasitko kahteen kertaan? Koko talon kerran ja sitten toisen kerran vai seinän kerrallaan kokonaan ja uusiksi toinen kiekka perään?

Tuleeko muita asioita mieleen mitä pitäisi ottaa huomioon tai mitkä helpottaa hommaa?

Kyllä tulee. Tee kuin minä: palkkaa maalari. Maksaa muutaman tonnin ja säästää hermoja erittäin paljon ja saa tehdä mielekkäämpiä hommia, kuten juoda kaljaa terassilla tai vaikka laajentaa sitä terassia, jonka kuitenkin talonrakennusvaiheessa teki liian pieneksi.

Kyllä tulee. Tee kuin minä: palkkaa maalari. Maksaa muutaman tonnin ja säästää hermoja erittäin paljon ja saa tehdä mielekkäämpiä hommia, kuten juoda kaljaa terassilla tai vaikka laajentaa sitä terassia, jonka kuitenkin talonrakennusvaiheessa teki liian pieneksi.

Kai mää olisin antanut koko talon tehdä "ammattilaisen", jos raha kasvais puussa!!

Ilman muuta päästä päähän ja rivi kerrallaan! Niitä työstösaumoja on tosi veemäistä kattella jatkossa. Ite käytin pakkauskartonkia nurkkalautojen sun muiden suojaamiseen. Kartonki vaan sinne lautojen väliin ja taittaa sitä vähän siihen listan päälle :)

Meillä muuten talo maalattu ekaa kertaa kesällä 2012 ja toinen kerros on edelleenkin vetämättä... Prkl...

Vastaan nyt sitten tähän. Maalasin noin 6 lauttaa kerrallaan, eli tulee vähän työsaumaa mutta ei haittaa jos maali EI ehdi kuivua. Näin ammattimaalari sanoin ja näin tein ja mitään saumoja ei näy.

Kahdesti maalasin. Tein niin että menin seinä kerrallaan "auringon perässä" ettei tarvinnut paisteessa maalata eli ei tule noita kuivumisongelmia. Sitten toinen kierros perään. Tai oikeastihan kierroksia tuli neljä kun ensin vedin kaikki räystäslaudat ja ikkunanpielet kahdesti ja sitten seinät kahdesti.

Aamulla ysin aikaan starttasin kun ei enää ollut kosteaa ja keli lämmin ja illalla viimeistään samoihin aikoihin lopetus.

Meinas muuten olla olkapää kipeenä tuon 4 pv setin jälkeen.

- - - Updated - - -

Kai mää olisin antanut koko talon tehdä "ammattilaisen", jos raha kasvais puussa!!

Hei Dino, me ollaan pakkiksella. Ei täällä muutama tonni tunnu missään kellään.

Ulkomaalaus on senverran yksinkertaisen mihen hommaa (joskin kyllä aika kaukana kivasta sellaisesta) että en siitä kyllä "muutamaa tonnia" maksa. Varmaan maksaisin jos se raha kasvaisi puussa, mutta ennemmin menee vaikka perheen kanssa reissuun kuin maksaa jotain maalaamisesta.

Taasen sisällä annoin maalarin tasoittaa ja maalta kun en vain osaa tuota hommaa niin että saisi hyvää jälkeä. Ei järkeä räpeltää itse tässä tapauksessa. Lisäksi siinä ois mennyt ihan helvetisti aikaa.

Niitä työstösaumoja on tosi veemäistä kattella jatkossa....

Naapurilla oli joku ulkopuolinen maalaamassa taloa. Tämä maalari veteli kaikki vaakalaudat joltain puolentoista metrin leveydeltä ylhäältä alas ja siirsi sitten telineitä, ja veteli taas kaikki laudat pieneltä alueelta ylhäältä alas. Kauempaa työsaumat erottaa selvästi. Meidän seinissähän ei moisia saumoja ole... ;) :D

Naapurilla oli joku ulkopuolinen maalaamassa taloa. Tämä maalari veteli kaikki vaakalaudat joltain puolentoista metrin leveydeltä ylhäältä alas ja siirsi sitten telineitä, ja veteli taas kaikki laudat pieneltä alueelta ylhäältä alas. Kauempaa työsaumat erottaa selvästi. Meidän seinissähän ei moisia saumoja ole... ;) :D
Tais olla urakka sovittuna :D

Maalaamisesta tuli mieleen, että onko teillä mikä pontti uv-paneelissa. Joku suositteli utw:ta uyw:n sijaan, koska siinä sen pohjasauman pitäs olla matalampi - >helpompi maalata. Lieneekö merkitystä?
Välimaalattuna tilasin, jottei tarvitse hätäillä ekaa pintamaalia.

Maalaamisesta tuli mieleen, että onko teillä mikä pontti uv-paneelissa. Joku suositteli utw:ta uyw:n sijaan, koska siinä sen pohjasauman pitäs olla matalampi - >helpompi maalata. Lieneekö merkitystä?
Välimaalattuna tilasin, jottei tarvitse hätäillä ekaa pintamaalia.

Periaatteessa se sauman syvyys pitäis olla molemmissa sama. UYW:ssä vaan se urospontti on samanpaksuinen kuin UTW:ssä urospontti+toinen häpyhuuli.

- - - Updated - - -

Niin, itellä siis on UTV 28x170. Täysponttia siks, että pysyis mukamas suorempana. Toistaiseks ei oo ropellilla yksikään. Naapurustossa puolipontilliset verhoukset alkaa jo erottua :D

- - - Updated - - -

Ja tosiaan, nyt jos rakentaisin, ottaisin varmaan just on UTW:n.

Latest posts

Back
Ylös Bottom