Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Joo, näin olen kuullutkin, että kaikki valittaa että olisi pitänyt tehdä isompi terassi.

Mun valvojallani (kaverini) on n. 200 neliöö terassia. Siinä jo mahtuu oleileen :)
.
......
Kansilaudoitusta mietin aluksi UPM-profia (saan tuota alle puoleen hintaan), mutta noista on tullut paljon reklamaatioita. Pinta on karhea ja pintaan jää paskaa sinne huokosiin. Kasvaa jopa sammalta pahimmillaan.
.......
Voisin tehdä piirroksen suunnitelmasta tai ottaa valokuvia terassin paikasta kun ehdin, niin voisitte kommentoida ja antaa omia vinkkejä/mielipiteitä.

Katettu+lasitettu terassi on se monikäyttöisin ja paras että siihen kannattaa satsata jos siis rakennelmat sen sallii (meillä vajaa 15m2). Isot avoterassit on hyviä mutta säiden armoilla (osin saman ajaa hyvä nurtsi ja sen päälle kalusteet + varjo).

Halvalla saa vain kakkoslaadun UPM-Profia joka saattaa ollakin paskaa ... ykköslaatu ei. Suomeksi sanottuna en siis pois vaihtaisi, kolmas kesä menossa (väri ruskea) eikä tarvitse kuin vettä (jos ei ole satanut) ja harjaa jotta saa siivottua siitepölyt yms. pois. Varmaan ensi vuonna pitää jo pääterassin avo-osuus pestä jollain pesuaineliuoksella jotta saa lievät nokivärjäymät pois (tulee siis omista piipuista). Katetun/lasitetun terassin osalla riittää pölynimuri (sinne ei juuri mitään kerry) .... voi sitä mielihyvää kun naapureissa pestään ja öljytään puuterasseja lähes vuosittain :D
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mun tieto tuohon profin "heikkoon" laatuun on vaan kuulopuheet. Itsekin sitä mielellään laittaisin.

Kuulin just taas että erään ison firman toimitusjohtajan taloon on jo toisen kerran vaihdettu profit takuuna.

Ehkä noissakin on laatueroja erien suhteen.

Pidän vielä kaikki vaihtoehdot auki.
 
Mulla on parvekkeella 25m2, etu ja takaterasseillä yhteensä 50m2 verkkokaupasta tilattua komposiitti lautaa. (UPM-profin kiinakopio). Vuoden käytön jälkeen olen tyytyväinen eikä siihen ole mitään kulumisen merkkejä tullut paitsi pari kolhua mitä ite bobcatilla sählätessä sain aikaan. Myös uretaanitahra jota sit tyhmyyksissäni asetonilla putsasin jätti jäljen. Takuuta tolle luvattiin 10 vuotta ja hinta oli melkein 40% alempi mitä aito Profideck, mielestäni ihan kohtuullisesti luvattu.

Ainoat huonot puolet tossa komposiitissa on se että jos sen asentaa se pikku-ura ylöspäin niin se kerää uriin hienoa hiekkaa ym. paskaa helvetisti jota saa olla koko ajan lakaisemassa pois. Toinen heikkous on se että se on niin tasaväristä että kaikki siitepöly yms. lika näkyy todella selvästi ja jos sen haluaa siistin näköiseksi niin täytyy siivota jatkuvasti.

Kuumeneminen on toinen juttu. Meillä on tummanruskeaa, joka lämpeää kovalla helteellä suorassa auringonpaistessa niin että ei ole enää mukava kävellä. Veikkaan että jos ois sitä mustaa niin käveleminen ois jo kivuliasta. Lämpöeläminen on tossa tosi suurta varsinkin pituussuuntaan 2,5m lauta elää varmasti +1cm joka täytyy huomioida asennuksessa.
 
Onko kukaan käyttänyt ilmanvaihtokanavien teossa uponorin valmiiksi eristettyä muovista iv-putkea? Jossa on 15mm polyeteenivaahto eristeenä.
 
Mulla on parvekkeella 25m2, etu ja takaterasseillä yhteensä 50m2 verkkokaupasta tilattua komposiitti lautaa. (UPM-profin kiinakopio). Vuoden käytön jälkeen olen tyytyväinen eikä siihen ole mitään kulumisen merkkejä tullut paitsi pari kolhua mitä ite bobcatilla sählätessä sain aikaan. Myös uretaanitahra jota sit tyhmyyksissäni asetonilla putsasin jätti jäljen. Takuuta tolle luvattiin 10 vuotta ja hinta oli melkein 40% alempi mitä aito Profideck, mielestäni ihan kohtuullisesti luvattu.

Ainoat huonot puolet tossa komposiitissa on se että jos sen asentaa se pikku-ura ylöspäin niin se kerää uriin hienoa hiekkaa ym. paskaa helvetisti jota saa olla koko ajan lakaisemassa pois. Toinen heikkous on se että se on niin tasaväristä että kaikki siitepöly yms. lika näkyy todella selvästi ja jos sen haluaa siistin näköiseksi niin täytyy siivota jatkuvasti.

Kuumeneminen on toinen juttu. Meillä on tummanruskeaa, joka lämpeää kovalla helteellä suorassa auringonpaistessa niin että ei ole enää mukava kävellä. Veikkaan että jos ois sitä mustaa niin käveleminen ois jo kivuliasta. Lämpöeläminen on tossa tosi suurta varsinkin pituussuuntaan 2,5m lauta elää varmasti +1cm joka täytyy huomioida asennuksessa.

Muistan kun noiden ostoa arvoit. Hankinta lienee ollut hyvä mitä ei varmaan voi sanoa kaikista kiinakopioista. Oma Profi näyttää ainakin kestävän kuten luvattu. Pari kolhua on tullut itseaiheutettuna ja jälki kun ei häviä (tasoitu) kuten puussa.

Meillä on nimenomaan pikku-ura ylöspäin ja tuntuu että pienet hiekat yms. häviää sinne eikä tunnu missään. Sitten kun pesee vedellä ja harjalla niin sieltä lähteekin yllättäen iso kasa paskaa pois :) Tiedä sitten onko noissa eroja vaiko vain paikan/käyttäjien eroja...

Meillä on Profin tavallinen ruskea (ei vaalea eikä tumma) niin se lämpenee vain hiukan enemmän kuin vastaava kestopuu. Tuo tasavärisyys kyllä korostaa likaisuutta että jos on kovin tarkka niin joutuu usein siivoamaan. Oletettavasti tumma tai lähes musta saattakin olla jo polttavan kuuma ja aina likainen :)
Lämpöeläminen pitää tosiaan ottaa huomioon suunnittelu-/tekovaiheessa ja yhtäältä siinä että mihin kohtaa laittaa sen "lukitsevan" ruuvin.
 
Zone-sarja -42%
Onko kukaan käyttänyt ilmanvaihtokanavien teossa uponorin valmiiksi eristettyä muovista iv-putkea? Jossa on 15mm polyeteenivaahto eristeenä.

Aion koittaa seuraavassa talossa. Ihan sama mitä maksaa, mutta perinteisellä peltipaskalla + villalla ei enää ainottakaan taloa. Aina halvempi itse tehtynä kuin peltipaskat teetettynä, ja niihin en koske.
 
Ootko Huppe miettinyt Blue Sky:ta? Blue Sky ilmanjakojärjestelmä

Mikä ero näissä on perinteisiin(muovi/teräs) IV-kanaviin, jos yläpohjan lisäeristämiselle ei ole tarvetta? Osaako kukaan sanoa? Eikö kosteus kondensoidu yhtälailla kunhan lämpötilaero on riittävä?

Tuossa ilmeisesti täytyy vetää joka tulo- ja poistoilmakanava omanaan, eli ei voida jakaa pitempiä vetoja useaan huoneeseen. Kanavan ulkohalkaisija on 75mm:n, joten eipä tuossa siihen taida kapasiteetti edes riittää.
 
Blueskyhan mahtuisi vaikka katon alaslaskuun rimoituksen sisään, lämpimälle puolelle. Ei takuulla kondensoisi.
 
Blueskyhan mahtuisi vaikka katon alaslaskuun rimoituksen sisään, lämpimälle puolelle. Ei takuulla kondensoisi.

Paitsi jos sulla on myös jäähdytys.

Meillä tehtiin FläktWoodsin DoubleDuctilla joka on siis kaksi peltikanavaa päällekkäin ja villa valmiina välissä. Liitososat on ilmaeristeisiä. Normaali puhallusvilla min. 100mm riittää päälle. Poistot ja muut villapinnan yläpuolelle menevät tehtiin normikanavasta ja eristettiin perinteisesti. Tuon mallin plussaksi voinee laskea sen että kanaviston tiiviys ja lämmöneristävyys on varmasti parempi kuin että jos olisi tehnyt perinteisellä. Olihan tuo selvästi kalliimpaa mutta jos parisuhteen sovulle (kun itse tehtiin) jotain laskee niin varmasti jäi plussalle :)
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikä lto-kone olisi hyvä pieneen, n 100 m2 omakotitaloon? Suunnittelija oli laittanut piirustuksiin jonkun Sun Airin, joka on suunnilleen puolet kalliimpi kuin esim Valloksin vastaava. Hyötysuhteet samat ja muutenkin speksit ainakin paperilla melko samat.
Itse en kauheesti näistä tiedä, eikä kaverikaan osannut sanoa oikeen, vaikka on putkimies.. Onko kokemuksia ko. laitteista?
 
Mikä lto-kone olisi hyvä pieneen, n 100 m2 omakotitaloon? Suunnittelija oli laittanut piirustuksiin jonkun Sun Airin, joka on suunnilleen puolet kalliimpi kuin esim Valloksin vastaava. Hyötysuhteet samat ja muutenkin speksit ainakin paperilla melko samat.
Itse en kauheesti näistä tiedä, eikä kaverikaan osannut sanoa oikeen, vaikka on putkimies.. Onko kokemuksia ko. laitteista?

Hinta kulkee aikalailla käsi kädessä ominaisuuksien mukaan ja varmaan yleisin säästötöppäys tehdään IV-koneen osalta. Osta mikä tahansa kunhan se on pyörivällä lämmönsiirtimellä, ei siis kenno eli kuutiokone riippumatta mitä myyntimiehet sanoo. SunAir tekee nykyään myös pyöriväkennoisia (voi siis olla ok) ja sitten tietysti Enervent tai Onnlinen vastaava halpismalli (=Enerventin vanhempia konemalleja).
 
Mikä on oikea tapa tehdä laatoitus saunan ja pesuhuoneen väliseen seinään saunan puolelle?

Seinän alaosa on harkkoa ja yläosaan tulee lasi.

Eli olettako laittanu saunasadun tai jonkin muun höyrynsulun tuohon vai laatottanu suoraan harkkoseinään?
 
Meillä on vain rapattu tiiliseinä. Ei ole höyrysulkua /vesieristettä saunan puolella ko. kiviseinässä. Vesieriste on vedetty noin 20cm lattiasta seinälle. Tuo jos kostuu 100-asteisessa saunassa niin syön hattuni :)
Laatoittamisesta en tiedä, mutta mutu-mielipide on että samalla tavalla kuin rappaus, eihän se saunasatu edes kestä sitä lämpötilaa ilman koolausta + paneelia.
 
Mä rempasin kans samanlailla kuin Huppe, vesieristys lattianrajasta n. 200mm ylös, pielen päältä alaspäin 100-150 mm. Sisustuskivet liimasin suoraan kahiharkkoon kiinni. Taisin mä jonkun pohjusteen vetästä harkon pintaan ensin, että huokoset meni tukkoon. Kiuas on niin lähellä siinä, että se kyllä kuivattaa roiskeet seinältä ennenkun ne kerkiää mihinkään imeytyyn, jos olisi mahdollista.
 
Ei kait kivi tarvi kosteuseristettä mutta saunasadun toinen funktio on rajoittaa lämmön siirtymistä rakenteisiin eli tässä tapauksessa kiviseinän lämpenemistä.
 

Latest posts

Back
Ylös Bottom