Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei kannata kiirehtiä kuivumisten kanssa jos ei oikeesti ole ihan pakko. Tarkoitan että viivyttele pinnoittamisen kanssa jos vaan mahdollista, anna kuivumiselle aikaa. Heti valun jälkeen ilmaa liikkeelle eli ovet ja ikkunat auki ja tuulettimet pyörittämään ilmaa. Sit kun se alun isoin kosteuskuorma on poistettu pihalle niin sitten voi vähän himmata mutta edelleen ilma koko ajan liikkeelle ulos. Liikaa ei kannata sinänsä tuulettaa ettei lämpötila laske liiaksi, lisälämpöä koko ajan sisälle siten että lämpötila pysyy noin 15 asteessa tai yli. Jos massa jäähtyy liiaksi niin kuivaminen aina hidastuu. Muista että kuivuminen ei ole sama asia kuin kovettuminen. Vaikka betonin ja kipsin, tasoitteiden pinta on kuiva/kova niin se ei tarkoita että massa on alkuunkaan kuivaa. Mitä paksumpi valu niin sitä hitaammin se pohjia myöten kuivaa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mun timpuri sanoi, että avataan ikkunaa/ovea. Sitten vaikka kosteudenpoistaja ja letku viemäriin. Kyllä kuivuu.

Edit: jos joku tietää mistä saisi hyvän kosteudenpoistajan letkun kera hyvällä hinnalla, niin laittakaa linkkiä!!

Eeva Kareinen suosittelee valitsemaan esimerkiksi pienelementit suurelementtien sijaan, jos rakennusteknistä osaamista ei ole [/B]juurikaan ja oma aikataulu on rajallinen.
[/I]

Pienrakentaja pienellä osaamistasolla ja pienellä käytettävissä olevalla ajalla -> pienelementit. Kuulostaa hyvin loogiselta ja järkeenkäyvältä kuten rakennusalalla niin monet muutkin asiat!

Toimitusjohtaja Jarno jakelee lisää kullanarvoisia tipsejä
"Itse investoin maalämpöön. Vaikka se investointina on arvokkaampi, se maksaa itsensä takaisin sähkönkulutuksen kautta"

Näitä kultajyviä kannattaa panna visusti korvan taa kun ammattilaiset joskus harvoin niitä kiireiltään ehtivät jakamaan!

Mitä ihmettä?

Muista myös tämä: Oma osaamistaso on suuressa roolissa talopaketin valinnassa. Kuinka paljon osaat itse tehdä ja paljonko sinulla on aikaa? Caverionin tekninen manageri Eeva Kareinen suosittelee valitsemaan esimerkiksi pienelementit suurelementtien sijaan, jos rakennusteknistä osaamista ei ole juurikaan ja oma aikataulu on rajallinen.

Haaveiletko oman talon rakentamisesta? Älä unohda tätä seikkaa - MTV.fi - Koti - Asuminen

Mitä sieniä tuo no vetänyt? Jos talo kasataan suurelementeistä, niin siinä ei ainakaan runkotöiden osalta tartte todellakaan tietää siitä rakentamisesta mitään. Ei tartte edes levyttää niitä seiniä jos ottaa ne levytettyinä.

Jos oikein vähän tietää ja haluaa tehdä niin ottaa moduuleina. Silloinhan se talo on melkein valmis, karrikoiden listat paikoilleen ja menoksi.

EDIT: Vai meinosko tuo että ne elementit tilataan pihaan ja eletaan itse Hiabilla pystyttämään? No Teri-Taloilta ei ainakaan saa koko elementtejä kuin asennettuna...

Mikä teidän ammattilaisten tai rakentaneiden mielestä on suurin piirtein kerrosneliön hinta tänä päivänä pääkaupunkiseudulla jos oman työn osuus on aika minimaalinen. Tämä siis poislukien tontti luonnollisesti. Olemme rakentamassa kesällä ja näyttää siltä et joudumme ehkä luopumaan kellarihaaveista kun budjetti paukkuu jo suunnitteluvaiheessa. 180 neliöö on rakennusoikeutta ja varasto 20 neliöö. Alunperin budjetti talolle oli 400k mut rakennusliikkeen laskelmien mukaan 500k on suurin piirtein hinta ilman varastoakin jos haluamme kellarin. Kellari olisi siis koko talon alla ja noin 100 neliöö. Jos lähetään siitä et kellari maksaa noin 100k niin muulle talolle ei sitten jäisi kun 350k budjettia ja jos on 180 neliöö niin neliö ei saisi maksaa kun 2000 erkkiä. Ihan mututuntumalla tuntuu mahdottomalta yhtälöltä mutta mitä mieltä olette? Itse talopaketti vesikattovalmiiksi maksaa noin 100k. Maalämpö kustantaa sen 15-20 k ja koneellinen ilmanvaihtokin pitäisi olla. Lisärahoitus varmaan löytyisi jollain konstilla mutta lähinnä kyse siitä etten halua omistaa taloa joka on maksanut 750k tontteineen kun sellaisen myyminen joskus voi olla aika hankalaa. Alunperin budjetti koko hommalle oli 600k ja nyt puhutaan jo 700-750k. Vittu noita naisia :).

Perustukset mukaan lukien... Lisäkustannus kellaristahan ei näin ollen ole ihan 100k koska perustukset ja maatyöt maksaa jonkin verran joka tapauksessa.
Joo laskeskelin että tommonen olis Lammin LL400 kivestä tehtynä, ontelolaatoilla noin 47ke normiperustuksen päälle + sisäpinnat..

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Joo sitä luokkaa suurin piirtein... Onhan kellarineliöt ns halpoja mutta kyllähän siinä sitä hintaa tulee joka tapauksessa.
Totta. Riippuu ihan tontista, mutta rinnetontille tekisin itse kyllä kellarikerroksen. Jos louhimaan joutuu niin sekään ei oikeastaan ole pahan hintaista ja louheenkin saa menemään täyttöön kunhan on tarpeeksi pientä.

Totta. Riippuu ihan tontista, mutta rinnetontille tekisin itse kyllä kellarikerroksen. Jos louhimaan joutuu niin sekään ei oikeastaan ole pahan hintaista ja louheenkin saa menemään täyttöön kunhan on tarpeeksi pientä.

On siis tasamaatontti ja jonkin verran joutuisi varmasti louhimaan. Kallio kulkee 1-4 metrin syvyydessä talon alla maaperätutkimuksen mukaan. No saas nähdä mihin päädytään, mun kanta on aika selvillä mut yhdessähän näistä päätetään, kai :).

On siis tasamaatontti ja jonkin verran joutuisi varmasti louhimaan. Kallio kulkee 1-4 metrin syvyydessä talon alla maaperätutkimuksen mukaan. No saas nähdä mihin päädytään, mun kanta on aika selvillä mut yhdessähän näistä päätetään, kai :).
Vastaavanlaiselle tontille kerran tehnyt ns, puolikkaan kellarin, tuli varasto ja tekninentila kellariin n:30m2, ei tarvinnut louhia kun oli toisessa päässä kallio senverran syvällä. Loput tuulettuvaa alapohjaa.
Tollasella tasamaantontilla jättäisin kellarin kyllä tekemättä. Yleensä se tuuppaa oleen niin että kun kustannukset tulee alkuun koviks ja muutama ylläri matkaan niin sitten loppupäässä jo tingataan pintamateriaaleista. Onko talopaketti jo valkattu?

Rakennusprojekteissa taitaa se emäntä olla vaikein hoidettava :D Meillä onneksi emäntä senverran kujalla että saa aika vapaasti päätökset tehdä. Koko töllissä emäntä päässyt valkkaamaan tapetit ja värit :)

Niinän se on et aina pitää jättää vähän varaa yllätyksille. Jos on liian tiukille laskenut kaiken niin siinähän sitä ollaan sit.. Ollaan muutamalta talotoimittajalta pyydetty tarjous muttei mitään päätetty. Hassua ettei meidän pitänyt alunperin rakentaa kellaria eikä silloin vaimon mielestä ollu liian vähän tilaa. Nyt kun ollaan takas lähtökuopissa niin ei yhtäkkiä pärjätäkään ilman sit, sitä kuuluisaa naisten logiikkaa kai. :)

Zone-sarja -42%
Nainen ei voi olla koskaan väärässä :D
Kannustaloa voin suositella lämpimästi, noihin on tullut tehtyä jonkinverran perustuksia ja sisustushommia.
Laatu ollut aina viimesenpäälle ja harvoin on kuullut negatiivista palautetta. Tosin taitaa olla yksi arvokkaimmista paketeista suomessa!?

Nainen ei voi olla koskaan väärässä :D
Kannustaloa voin suositella lämpimästi, noihin on tullut tehtyä jonkinverran perustuksia ja sisustushommia.
Laatu ollut aina viimesenpäälle ja harvoin on kuullut negatiivista palautetta. Tosin taitaa olla yksi arvokkaimmista paketeista suomessa!?

Kiitos, heiltäkin tarjous pyydetty... Pidetään mielessä :)

Mikä teidän ammattilaisten tai rakentaneiden mielestä on suurin piirtein kerrosneliön hinta tänä päivänä pääkaupunkiseudulla jos oman työn osuus on aika minimaalinen. Tämä siis poislukien tontti luonnollisesti. Olemme rakentamassa kesällä ja näyttää siltä et joudumme ehkä luopumaan kellarihaaveista kun budjetti paukkuu jo suunnitteluvaiheessa. 180 neliöö on rakennusoikeutta ja varasto 20 neliöö. Alunperin budjetti talolle oli 400k mut rakennusliikkeen laskelmien mukaan 500k on suurin piirtein hinta ilman varastoakin jos haluamme kellarin. Kellari olisi siis koko talon alla ja noin 100 neliöö. Jos lähetään siitä et kellari maksaa noin 100k niin muulle talolle ei sitten jäisi kun 350k budjettia ja jos on 180 neliöö niin neliö ei saisi maksaa kun 2000 erkkiä. Ihan mututuntumalla tuntuu mahdottomalta yhtälöltä mutta mitä mieltä olette? Itse talopaketti vesikattovalmiiksi maksaa noin 100k. Maalämpö kustantaa sen 15-20 k ja koneellinen ilmanvaihtokin pitäisi olla. Lisärahoitus varmaan löytyisi jollain konstilla mutta lähinnä kyse siitä etten halua omistaa taloa joka on maksanut 750k tontteineen kun sellaisen myyminen joskus voi olla aika hankalaa. Alunperin budjetti koko hommalle oli 600k ja nyt puhutaan jo 700-750k. Vittu noita naisia :).

Moneltako rakennusliikkeeltä olet pyytänyt tarjouksen? Onko tämä jonkun isomman hinta?

Ei varmasti maksa ainakaan pitkästä tehtymä puolta miljoonaa perus talo. Kellari ei ole mikään maailman kallein tehdä jollei nyt mene helvetillinen rahamäärä maatöihin.

Mainostan vähän omaani, eli pistä tänne ilmoitus ja pyydä tarjouksia, ei maksa mitään:

Ilmoita remonttiparkki.fi -palvelussa | Remontti- ja rakennusmedia RemonttiParkki

Mitä timpureilta on kuullut, niin pk seudullahan pitäisi olla nyt halvempaa kun muualla kun kuulemma Virolaiset polkee hintoja, kaikki polkee hintoja. Silti kaikki tuntuu maksavan ihan sikana.

500 k talosta ilman tonttia, perustalosta? Ei helvetti voi olla...

EDIT: Pyydä Teri-Taloilta tarjous kanssa. Tekee jämptiä jälkeä...

Moneltako rakennusliikkeeltä olet pyytänyt tarjouksen? Onko tämä jonkun isomman hinta?

Ei varmasti maksa ainakaan pitkästä tehtymä puolta miljoonaa perus talo. Kellari ei ole mikään maailman kallein tehdä jollei nyt mene helvetillinen rahamäärä maatöihin.

Mainostan vähän omaani, eli pistä tänne ilmoitus ja pyydä tarjouksia, ei maksa mitään:

Ilmoita remonttiparkki.fi -palvelussa | Remontti- ja rakennusmedia RemonttiParkki

Mitä timpureilta on kuullut, niin pk seudullahan pitäisi olla nyt halvempaa kun muualla kun kuulemma Virolaiset polkee hintoja, kaikki polkee hintoja. Silti kaikki tuntuu maksavan ihan sikana.

Varsinais-suomessa ollu ilman tonttia aikalailla parintonninpintaan neliöhinta pakettitaloissa avaimetkäteen. Toi 2800e/m2 kyllä kuullostaa kalliilta. Kilpailutus kannattaa.. Tarjouksia kannattaa kysyä vaikka vähän kauempaakin. Täältä turustapäinkin pajon ukkoja pk-seudulla tekemässä.

Ei olla pyydetty tarjousta rakennusliikkeestä. Yhden kanssa siis juteltu. Ajatus et laskevat suurin piirtein mitä tulee maksamamaan meidän projekti jotta tietää mitä odottaa. Laskelmissa käytetty edullisin tarjous kellarista ja talopaketista. Talopakettien hinnat nyt ei hirveästi heitä, toimitus-sisältö sen sijaan eroaa kovinkin paljon ja niiden vertaamiseen tarviikin sitten jo ammattilaista.
Olen ymmärtänyt et normaalisti talopaketin hinnan voi kertoa kolmella niin saa valmiin talon hinnan. Tässä tapaukseesa siis talopaketti noin 100k kertaa 3 olisi 300k. Kellari päälle a noin 100k niin oltaisiin 400k yhteis summassa. Onhan tossa vielä 100k eroa rakennusliikkeen esittämään laskelmaan. Mutta siinä kun mulla se laskelma vieressäni on niin en minä ainakaan osaa sanoa mistä sen 50-100k saa säästettyä. Pitää muistaa et kerrosneliöt noin 180 poislukien kellari ja jos vaikka lasketaan et sais siihen 2000 euroa neliö niin oltaisiin silti 360 tuhannessa ilman kellariakin.

Pitääpä tutustua tohon sun remonttiparkkiin. Ainahan tulee kuitenkin mieleen se että jos joku lupaa paljon halvemmalla kun toinen niin mitä siitä tarjouksesta puuttuu? Ja aika vitusti saa kyllä tehdä itse jos sitä kautta haluaa säästöä. Jos vaikka laskee et ammattilainen veloittaa sen 40 erkkiä tunti niin 250 tuntia sais tehdä itse jotta säästäis edes sen 10k. Käytännössä vielä paljon enemmän kun ei kuitenkaan ole yhtä tehokas kun ammattilainen puhumattakaan siitä mitä itse edes pystyy tekeen.

Tiedätkö tekeekö Teri ihan ns mittatilauksena vai tuputtavatko omia valmismuottejaan?

- - - Updated - - -

Varsinais-suomessa ollu ilman tonttia aikalailla parintonninpintaan neliöhinta pakettitaloissa avaimetkäteen. Toi 2800e/m2 kyllä kuullostaa kalliilta. Kilpailutus kannattaa.. Tarjouksia kannattaa kysyä vaikka vähän kauempaakin. Täältä turustapäinkin pajon ukkoja pk-seudulla tekemässä.

Suomesta pitäisi ehdottomasti löytyä enemmän rakennusliikkeitä jotka tekevät avaimet käteen periaatteella piirustusten perusteella. Nykymaailmassa tuntuu olevan niin et itse joutuu tomimaan työjohtajana ja kilpailuttamaan kaikki osaurakat jotta sais säästöä. Ja siinä kun liian moneen palaan pilkkoo niin siinäkin tulee ongelmia vastaan. Itse en ainakaan löytänyt kovinkaan monta rakennusliikettä netistä jotka toimisivat tälleen. Jos tiedätte niin vinkatkaa vapaasti. Apua tarvitaan ja otetaan mielellän vastaan. :)

Tolla hintaa lienee kivitalo kyseessä? Kyllähän noi maksaa jos grynderi hoitaa ihan kaiken. Joltain kastellilta ja vastaavilta voi kysyä avaimet käteen hintaa.

Back
Ylös Bottom