Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei olla pyydetty tarjousta rakennusliikkeestä. Yhden kanssa siis juteltu. Ajatus et laskevat suurin piirtein mitä tulee maksamamaan meidän projekti jotta tietää mitä odottaa. Laskelmissa käytetty edullisin tarjous kellarista ja talopaketista. Talopakettien hinnat nyt ei hirveästi heitä, toimitus-sisältö sen sijaan eroaa kovinkin paljon ja niiden vertaamiseen tarviikin sitten jo ammattilaista.
Olen ymmärtänyt et normaalisti talopaketin hinnan voi kertoa kolmella niin saa valmiin talon hinnan. Tässä tapaukseesa siis talopaketti noin 100k kertaa 3 olisi 300k. Kellari päälle a noin 100k niin oltaisiin 400k yhteis summassa. Onhan tossa vielä 100k eroa rakennusliikkeen esittämään laskelmaan. Mutta siinä kun mulla se laskelma vieressäni on niin en minä ainakaan osaa sanoa mistä sen 50-100k saa säästettyä. Pitää muistaa et kerrosneliöt noin 180 poislukien kellari ja jos vaikka lasketaan et sais siihen 2000 euroa neliö niin oltaisiin silti 360 tuhannessa ilman kellariakin.

Pitääpä tutustua tohon sun remonttiparkkiin. Ainahan tulee kuitenkin mieleen se että jos joku lupaa paljon halvemmalla kun toinen niin mitä siitä tarjouksesta puuttuu? Ja aika vitusti saa kyllä tehdä itse jos sitä kautta haluaa säästöä. Jos vaikka laskee et ammattilainen veloittaa sen 40 erkkiä tunti niin 250 tuntia sais tehdä itse jotta säästäis edes sen 10k. Käytännössä vielä paljon enemmän kun ei kuitenkaan ole yhtä tehokas kun ammattilainen puhumattakaan siitä mitä itse edes pystyy tekeen.

Tiedätkö tekeekö Teri ihan ns mittatilauksena vai tuputtavatko omia valmismuottejaan?

- - - Updated - - -

Suomesta pitäisi ehdottomasti löytyä enemmän rakennusliikkeitä jotka tekevät avaimet käteen periaatteella piirustusten perusteella. Nykymaailmassa tuntuu olevan niin et itse joutuu tomimaan työjohtajana ja kilpailuttamaan kaikki osaurakat jotta sais säästöä. Ja siinä kun liian moneen palaan pilkkoo niin siinäkin tulee ongelmia vastaan. Itse en ainakaan löytänyt kovinkaan monta rakennusliikettä netistä jotka toimisivat tälleen. Jos tiedätte niin vinkatkaa vapaasti. Apua tarvitaan ja otetaan mielellän vastaan. :)

Aikalailla enempi ja enempi tehdään pakettitaloja.

Ja tosiaan Teri tekee nimenomaan niitä piirustuten mukaan. Niiden mallikirja on ideoita varten. Mekin katottiin sieltä pohja mitä sitten alettiin "tuunaamaan" eikä se lopulta ollut juuri ollenkaan sen alkuperäisen kaltainen. Mutta siis joo, se maksaa mitä tehdään, ei se paljonko muutetaan. Siis tarkoitan että talon hinta ei muutu välttämättä yhtään vaikka muuttaisi miten paljon. Massat vaikuttaa, eli jos kasvatat kokoa, hinta kasvaa. Jos tulee lisää ovia, ikkunoita jne hinta nousee ja päinvastoin. Tuo niiden toiminta on mielestäni erittäin järkevää. Ei onnistu bulkkivalmistajilla tuollainen.

Ja joku kellari ei voi laskea todellakaan millään 2000 euroa per neliö hinnalla. Eikä autotallia sun muuta. Ihan totaalista paskapuhetta joka sellaista väittää. Itsellä on 60 neliön tallirakennus joka ihan kaikkineen maatöineen ja muine mahdollisine kustannuksineen jäi heittämällä alle 20.000 euroa. Johan tuo ois 1000 euron mukaankin 60.000 euroa ollut. Eli joo, ei paras esimerkki koska tuo tehtiin hyvin pitkälle itte, otettiin pre cut paketti, mutta ei siihen ois 5000 euroa enempää mennyt vaikka ois ottanut timpurin lyömään se läjään. Itseasiassa elementteinä pystytettynä ois ollut jotain 3500-4000 euroa kalliimpi. Pitäs löytyä hyviä timpuripareja jotka paukuttas pitkästä tai sitten niin että ottaa elementteinä ulkoseinät ja katon päälle talotehtaalta ja siitä sitten eteenpäin timpureiden avulla.

Sen vielä ymmärrän että joku puhdas grynderi ottaa mitä ottaa. Se kuitenkin yleensä omalla riskillään rakentaa sen talon ja myy sen sitten, eli siinä seisoo pääoma. Mutta jos sinä otat urakkana niin siinä ei kenekään pääomat seiso missään kun laskutus menee urakan edetessä, tuntilaskutuksella vielä vähempi...

Edit: Laita Jonnyb mulle meiliä timo.ruokolainen (at) hstoy.fi kun siinä sun jättämässä ilmoituksessa oli meiliosoite jotenkin väärin...

Aikalailla enempi ja enempi tehdään pakettitaloja.

Ja tosiaan Teri tekee nimenomaan niitä piirustuten mukaan. Niiden mallikirja on ideoita varten. Mekin katottiin sieltä pohja mitä sitten alettiin "tuunaamaan" eikä se lopulta ollut juuri ollenkaan sen alkuperäisen kaltainen. Mutta siis joo, se maksaa mitä tehdään, ei se paljonko muutetaan. Siis tarkoitan että talon hinta ei muutu välttämättä yhtään vaikka muuttaisi miten paljon. Massat vaikuttaa, eli jos kasvatat kokoa, hinta kasvaa. Jos tulee lisää ovia, ikkunoita jne hinta nousee ja päinvastoin. Tuo niiden toiminta on mielestäni erittäin järkevää. Ei onnistu bulkkivalmistajilla tuollainen.

Ja joku kellari ei voi laskea todellakaan millään 2000 euroa per neliö hinnalla. Eikä autotallia sun muuta. Ihan totaalista paskapuhetta joka sellaista väittää. Itsellä on 60 neliön tallirakennus joka ihan kaikkineen maatöineen ja muine mahdollisine kustannuksineen jäi heittämällä alle 20.000 euroa. Johan tuo ois 1000 euron mukaankin 60.000 euroa ollut. Eli joo, ei paras esimerkki koska tuo tehtiin hyvin pitkälle itte, otettiin pre cut paketti, mutta ei siihen ois 5000 euroa enempää mennyt vaikka ois ottanut timpurin lyömään se läjään. Itseasiassa elementteinä pystytettynä ois ollut jotain 3500-4000 euroa kalliimpi. Pitäs löytyä hyviä timpuripareja jotka paukuttas pitkästä tai sitten niin että ottaa elementteinä ulkoseinät ja katon päälle talotehtaalta ja siitä sitten eteenpäin timpureiden avulla.

Sen vielä ymmärrän että joku puhdas grynderi ottaa mitä ottaa. Se kuitenkin yleensä omalla riskillään rakentaa sen talon ja myy sen sitten, eli siinä seisoo pääoma. Mutta jos sinä otat urakkana niin siinä ei kenekään pääomat seiso missään kun laskutus menee urakan edetessä, tuntilaskutuksella vielä vähempi...

Edit: Laita Jonnyb mulle meiliä timo.ruokolainen (at) hstoy.fi kun siinä sun jättämässä ilmoituksessa oli meiliosoite jotenkin väärin...

Ok, sain ainakin teidän lähettämän meilin johon jo vastasin... Mut voin lähettää juu...

Meili oli kyllä okein, mutta jostain syystä herjasi kun isäukko oli yrittänyt sulle vastata. Tiedä näistä sitten mikä mättää milloinkin.

Ainakin tuo meidän myyjä Hannu Taivela on ihan loistava työssään, ota siihen yhteyttä jos ei ala kuulumaan tai minä voi luvallasi pistää sille vaikka samantien viestiä että katsoo että joku on sinuun yhteykissä jos ei itse ole. Minä en tiedä mikä on heidän reviirijako ja miten tarkkoja ovat siitä...

Oma kokemus oli että kaikenkaikkiaan hiton huonosti nuot talotehtaat vastasi melikyselyihin kun alunperin alettiin omia paketteja kyselemään. No ehkä nyt vastaavat kun ei niitä töitä ihan kiusaksi asti ole...

Ja tosiaan Teri tekee nimenomaan niitä piirustuten mukaan.

Ihan joka firma tekee, poislukien älsvsbytalot ja muut tilaelementtifirmat.

Homma vaikuttaisi olevan sen verran levällään, että kandeisi melkein katsella joku alan ihminen, käytännössä pääsuunnittelija, jonka kanssa hoidetaan ensin suunnitelmat kuntoon ja sen johdolla kilpailutetaan tarjoukset ja urakat jne. Voi olla että on jo, mutta se ei oikein selviä kerrotusta.

Alan luonteeseen ei kuulu meilikyselyt, rohkeasti paikallisen talokauppiaan juttusille.

Ihan joka firma tekee, poislukien älsvsbytalot ja muut tilaelementtifirmat.

Homma vaikuttaisi olevan sen verran levällään, että kandeisi melkein katsella joku alan ihminen, käytännössä pääsuunnittelija, jonka kanssa hoidetaan ensin suunnitelmat kuntoon ja sen johdolla kilpailutetaan tarjoukset ja urakat jne. Voi olla että on jo, mutta se ei oikein selviä kerrotusta.

Alan luonteeseen ei kuulu meilikyselyt, rohkeasti paikallisen talokauppiaan juttusille.

Pääsuunnittelija on jo ja muutama tarjous jo saatu talopaketista ja kellarista... Ollaan jopa kasvotusten nähty. :) Mutta pakko myöntää et aika levällään on palikat vielä. Mut eiköhän se siitä...

- - - Updated - - -

Meili oli kyllä okein, mutta jostain syystä herjasi kun isäukko oli yrittänyt sulle vastata. Tiedä näistä sitten mikä mättää milloinkin.

Ainakin tuo meidän myyjä Hannu Taivela on ihan loistava työssään, ota siihen yhteyttä jos ei ala kuulumaan tai minä voi luvallasi pistää sille vaikka samantien viestiä että katsoo että joku on sinuun yhteykissä jos ei itse ole. Minä en tiedä mikä on heidän reviirijako ja miten tarkkoja ovat siitä...

Oma kokemus oli että kaikenkaikkiaan hiton huonosti nuot talotehtaat vastasi melikyselyihin kun alunperin alettiin omia paketteja kyselemään. No ehkä nyt vastaavat kun ei niitä töitä ihan kiusaksi asti ole...

Teri talon edustaja vastas kyllä saman tien... ;)

Ja Pakkiksen rakentajaraadin mielipiteitä talon ulkomaalauksesta.
Talo on pohjamaalissa. Alkoi yllättäen laiskottaa ihan perkeleesti ja pitäisi kesällä laittaa pihakin, niin kävi mielessä ottaa ammattilainen maalaamaan talo ettei tarvi koko tätäkin kesää hikoilla. Haluttaisi ottaa jo ihan vain muuten vain kaljaa, ei aina sitä asennuskaljaa.
No pensselillä se maalaaminen on ammattilaisellakin hidasta hommaa, mutta mites ruiskumaalaus, onko kellään kokemusta? Maalarilta voisi onnistua ammattilaisena nätisti ja edukkaammin kuin pensselillä (ajan säästö).

Itse olen paria taloa ulkomaalannut pensselillä ja on vähän sellainen kutina, että jos kunnolla haluaa puun syihin ja rakosiin maalin saada, niin pitää pensselillä se sinne oikein hinkata. Toisaalta olen joskus lukenut ulkomaalauksesta ruiskulla, mutta en ole ikinä omin silmin nähnyt lopputulosta.

Kokemus kiinnostaa, mutuilu ei, sillä mutuillut olen jo itsekin ja epäileväinen. Ruiskulla tulee varmasti ohut kerros, mutta toisaalta jos sillä kahteen kertaan vetäisi, niin ehkä se olisi parempi kuin kerran pensselillä. Ja ammattilaisethan sanovat, että vaikka talo on pohjamaalissa, niin kahdesti pitäisi maalata pensselillä, että tulee hyvä.

Talo on pohjamaalissa. Alkoi yllättäen laiskottaa ihan perkeleesti ja pitäisi kesällä laittaa pihakin, niin kävi mielessä ottaa ammattilainen maalaamaan talo ettei tarvi koko tätäkin kesää hikoilla. Haluttaisi ottaa jo ihan vain muuten vain kaljaa, ei aina sitä asennuskaljaa.
No pensselillä se maalaaminen on ammattilaisellakin hidasta hommaa, mutta mites ruiskumaalaus, onko kellään kokemusta? Maalarilta voisi onnistua ammattilaisena nätisti ja edukkaammin kuin pensselillä (ajan säästö).

Itse olen paria taloa ulkomaalannut pensselillä ja on vähän sellainen kutina, että jos kunnolla haluaa puun syihin ja rakosiin maalin saada, niin pitää pensselillä se sinne oikein hinkata. Toisaalta olen joskus lukenut ulkomaalauksesta ruiskulla, mutta en ole ikinä omin silmin nähnyt lopputulosta.

Kokemus kiinnostaa, mutuilu ei, sillä mutuillut olen jo itsekin ja epäileväinen. Ruiskulla tulee varmasti ohut kerros, mutta toisaalta jos sillä kahteen kertaan vetäisi, niin ehkä se olisi parempi kuin kerran pensselillä. Ja ammattilaisethan sanovat, että vaikka talo on pohjamaalissa, niin kahdesti pitäisi maalata pensselillä, että tulee hyvä.

Ruiskulla vaan, nopeuttaa hommaa radikaalisti. Ruiskun pitää vaan olla kunnollinen korkeapaineruisku, joka antaa maalia riittävästi. Maalasin kerran ison navetan päivässä kun oli henkilönostin ja ruisku käytössä.
Tuosta kahteen kertaan maalauksesta sen verran, että kannattaisi nyt maalata vain kertaalleen, ja toinen kerros vaikka vuoden päästä. Puu nimittäin jatkaa kuivumistaan, ja maalaamattomia kohtia saattaa tulla esiin ajan saatossa.
Kahteen kertaan se pintaväri pitää vetää joka tapauksessa, muuten ei tule riittävän tasainen lopputulos.

Niin, olikos se sun muija hoitanut oman osuutensa raksaprojektista ? Tuossa hyvä homma harjoitella hieromista jos vaikka oli siinä hommassa vauhdissa sisäpintojen yms. kukkuluurun suhteen. Meidän kulmilla on näisväki maalannut talon tasinkona tai maksanut tiilipinnan/kivitalon :) :D ;) :wtf:

Meillä emäntä maalasi koko talon pensselillä joka IMO (molemmat) ainoa oikea tapa saada kunnollinen lopputulos. Aikaa se ottaa mutta jos haluaa maalata harvemmin niin se kannattaa tehdä kunnolla. 2009 keväällä oli helvetin hyvä maalausilma ja maali imeytyi puun sisään elikkäs talo on edelleen maalattu vain kertaalleen talotehtaan pohjamaalin päälle ja pinta on priima, muutama kohta (auringonpaahteessa) vedetiin tuplasti jotta on vertailupohjaa mutta ei noissa ole mitään eroa kohta viiden vuoden jälkeen...ja ihan PikaTehoa vaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Minä maalasin kahteen kertaan pensselillä. En edes jaksa laskea kaikkia tunteja mitä mennyt yhteensä. On sitä maalattavaa ihan vitusti 2 krs puutalossa...

Pihatyöt jatkuvat | Rakennusprojekti.fi

Tuossa nyt jotain kuvia sille joka ei tiedä minä näkönen talo on. Tuohon päälle sitten autotalli vielä jne. Maalaaminen ei ole edes vaikeaa, ei tosin kyllä mitään maailman mukavintakaan hommaa, mutta jos miettii paljonko tämänkin talon maalauttaminen olisi maksanut, niin joo, tulee siitä ihan kivaa hommaa sitten kuitenkin. Voi ottaa aika monet talkookaljat hyvällä omalla tunnolla.

Menee muuten ulkohommien kanssa hyvin yksiin kun ei kaikilla keleillä kannata maalata ja voi vähän tehdä miten milloinkin parhaalta tuntuu. Viimekesä oli hyvä maalauskesä, toissakesä ihan perseestä jne.

On sitä maalattavaa vähän vieläkin...

Ja joku kysyy kuitenkin että paljon mennyt maalia, n. 200 litraa.

Tossa kun aiemmin suosittelin ruiskua, niin aika paljon pitää olla ehjää pintaa, että ruiskusta on enemmän hyötyä haittaa. Kun vaikka Timban torppaa katsoo, niin siinä ei hirveesti ruiskulla olis tekoa, kun heti tulee ikkuna tai joku muu obstaakkeli vastaan :D Tuossa tapauksessa iso pensseli ja jatkovarsi on kaikkein helpoin.

Zone-sarja -42%
120 mm pensselillä meni kaikki isot pinnat. Helpoinhan ois aina maalata ilman että on mitään koristekikkareita kiinni. Meilläkin ikkunapielet jne oli kaikki elementeissä jo kiinni, että ei auta kun nysvätä vaan.

Vedin suosiolla kahdesti kun en ole mikään maalari, joten yhdellä kerralla ei varmasti olisi tullut riittävästi maalia joka paikkaan.

En minäkään oikein tiedä minkälaista pintaa pitää olla että voi ruiskulla vetää ja onko sitä sitten kaikki ikkunat muoviteltava jne eli paljonko siihen suojaamiseen tuhraantuu aikaa?

Joku navetta on vähän eri juttu kun niissä nyt ei yleensä ole niitä ikkunoitakaan ihan riesaksi asti vaan on isoa ehjää pintaa...

EDIT: Ja sitä on sitten pakko olla nostin jos meinaa 2 krs taloa oikeasti maalata. Joku voi väittää että tikkailla...no siinhän kokeilee. Telineet tietty kanssa jos niistä ei tartte vuokraa maksaa.

Nostimen kanssa meni tuo 2 krs eli sen mitä ei maasta pukin päältä ylety niin neljässä reilun mittasessa päivässä yksikseen.

Että heittämällä kaikkineen terassikaiteineen olen yksin 3 viikon työtunnit ainakin maalannut, jos ei neljän...

Ja Pakkiksen rakentajaraadin mielipiteitä talon ulkomaalauksesta...

Itse sutasin pensselillä pontteihin maalia aluksi, sitten levitin suurimman osan maalista telalla kohtaan jossa pontit oli jo maalattu. Viimeinen hifistely sitten(pinta) pensselillä. Kahteen pekkaan valmista pintaa sai todella nopeaan kun oli kunnon telineet. Aluksi maalasi pari-kolme metriä pontteja ja toinen jatkoi ponttien maalausta. Toinen otti telan kouraan ja rupes vetään isoa pintaa. Sopivasti ajoitettuna molemmat olivat yhtäaikaa valmiita ko. seinän osalta jolloin lopuksi ei tarvinnut kuin kävellä edes takas pensseli kädessä ja hieroa maalin pinta asiallisen näköiseksi. Tämä kaikkihan tietysti pitää tapahtua niin että maali ei ehdi kuivumaan yhtään.

Paneelina 195mm UTW vaaka-asennuksena. Maaliksi tuli panu. Paras taitaa nordica eko mutta jäi itse maalaamatta sillä koska on kiiltävä maali. Itse otin paneelit pohjamaalattuna ja kertaalleen pintamaalattuna nordica ekolla ja tuo oli ratkaisu mitä olen kiittänyt jo moneen kertaan. Ainakin jos itse tilaa paneelit(ylimääräisiä ei rahastamassa välissä) ei ole mitään järkeä jättää ottamatta jo valmiiksi kertaalleen pintamaalattua. (laskin hintaeroksi itsemaalaamisella kertaalleen n 500€) Kyseessä 9 * 14 talousrakennus ja 14*12 asuinrakennus jotka molemmat varsin korkeita.

Omasta mielestä hitain pensselillä maalattaessa on juuri tuo maalin levitys ja ainakin tällä tavalla se sujui todella nopeaa. Ruiskulla on vaarana sotkea joka paikka maaliin. Jos hiukankin tuulee se voi kuljettaa märkää maalia vaikka kuinka pitkälle. Ja toisekseen peittely aivan infernaalinen homma miltei valmiissa talossa. Maalasin tallin sisältä itse korkkarilla ja sielläkin peittelyä oli mulle aivan riittävästi vaikka ei ollut kuin nosto-ovi ja ikkunat.

On myös olemassa selkään tulevia pumppupulloja josta saa paineella maalin tulemaan suoraan sutiin letkua pitkin. Jotkut ovat kehuneetkin.

Meillä rakennuksissa vaakapanelointi. Eräs maalari sanoi, että kannattaa ottaa pitkäkarvainen laadukas tela ja levittää sillä maali seinään ylös-alas suunnassa ja sitten pensselillä vetelee maalin tasaiseksi. Kastaa telan ämpärissä kokonaan maaliin ja siitä suoraan seinään. Näin maalia tulee ainakin riittävästi.

Itse tein tuolla systeemillä ja on nopea ja hyvä tapa. Kannattaa kokeilla.

Meillä kaksi kerroksinen ja maalattavaa noin 300m2. Aikaa yhteen maaluskertaan ympäri meni ehkä 15-20 tuntia. Helppo sutia läpi kun maali on sopivan hyytelömäistä ja ikkunan pielet / räystäänaluset ym. kilkeet oli vielä irti eikä tarvi varoa. Varmasti olis mennyt 3-4 kertainen aika jos olis joka välissä pitänyt nysvät ja varoa valkoisia vuorilautoja. Otin alunperinkin panelit jo valmiiksi kertaalleen pintamaalattuna ja yksi kerta pensselillä pintaan hierottuna teki tasaista jälkeä.

Kovin montaa panelia ei kannata kerralla maalata 2-4 max. (riippuen panelin leveydestä) niin ei tule niin jää jatkoskohdat piiloon. Yhdessä kohtaa parvekkeella oli telineet niin vittumaiset siirtää että maalasin noin metrin korkeudelta kerralla ja nyt vituttaa työsaumat siinä kohtaa missä on pitäny telineitä siirtää... Laiskuudesta saa maksaa.
Voin suositella varauksetta maaliksi Cello Aqua peittosuojaa. Erittäin kiitollinen maali maalata ja jälki mielestäni hyvää. TM:n korruptiotestin mukaan laadukastakin.

Jos ruiskua aikoo käyttää niin sen ekan pintakierroksen vois hyvinkin tehdä sillä. Viimeinen pinta sitten kunnolla hieromalla. Ruisku kannattaa unohtaa kokonaan jos vuorilaudat ym. on jo paikallaan, aika työ suojata kaikka erikseen..

Tossa kun aiemmin suosittelin ruiskua, niin aika paljon pitää olla ehjää pintaa, että ruiskusta on enemmän hyötyä haittaa. Kun vaikka Timban torppaa katsoo, niin siinä ei hirveesti ruiskulla olis tekoa, kun heti tulee ikkuna tai joku muu obstaakkeli vastaan :D Tuossa tapauksessa iso pensseli ja jatkovarsi on kaikkein helpoin.

Joo, ruiskut käy isoihin pintoihin, pientalot on sitten eri juttu ...

Meillä olisi jopa ruisku onnistunut (jos olisi halunnut) koska talossa ei ollut mitään vuori- tms. listoja ja ikkunoissakin oli talotehtaan suojamuovit paikallaan. Tarkoittaa siis että ensin maalattin ja sitten vasta listat, nurkat, kourut yms. releet ulkoseiniin eli voi sanoa että on maalattu kertaalleen kunnolla myös sinne mihin ei näe :) Räystäänaluslaudat yms. koristeet maalattiin tietysti telineellä pitkänä joten asennuksen jälkeen jäi vai naulakohtien sutiminen piiloon.

Se on kyllä ollut mukavaa katsoa kun naapurissa on maalattu taloa vasta kun se on ollut kokonaan valmis kouruineen, valoineen jne. ;)

Tuo maalaushomma kiinnostaa, kun ensi kesänä edessä, mutta palaan asiaan sitten ja itken neuvoja....

Oletteko teipanneet iv-putkien (metallia) saumoja? Mun timpuri on tehnyt niin, mutta itsellä ei ole teipattu. Vaikuttaako ilmavuotomittaukseen. Tänään teippailin putkien päitä umpeen, kun ehkä ensi vkon alussa ilmavuotomitt. Laittelin levyjäkin vielä seinään, mutta kun timpuri tulee kai vasta huomenna, niin loput jäi laittamatta. Jos/kun tulee huomenna, niin levyt kaikki laitettu.Tänäänkin taas työturvallisuus kohdillaan. Omatekoisilla telineillä (2m) ja sen päällä 4m tikkaiden päällä levyttämässä(porrasaukko). Joo hengissä oon. 6 metrissä oli levyn yläpinta.

Ylitasoite ens vkolla.

Perjantaina se yläkerran kipsivalu ja en ole vielä ehtinyt hankkia kosteudenpoistajaa, enkä tiedä edes mikä on tarpeeksi tehokas..

Keittiön ja khh tarkistusmittaukset oli tänään ja kaikki kohdillaan. Jopa kaikki n. 20 pistorasiaa ja katkaisimien paikkaa, säkällä. :)

Kalusteet asennetaan paikalle ja sen jälkeen vasta tulee kivi(komposiittitason) asentajat ottaan mitat, niin tulee just eikä melkein, tekee siis sen hetkisten mittojen mukaan.

Sisustussuunnittelija alkaa tällä vkolla katsoon värejä, pintoja.. Ja täytyy olla melkoinen expertti jos ei palkkaa sisustussuunnittelijaa.

Tänäänkin taas työturvallisuus kohdillaan. Omatekoisilla telineillä (2m) ja sen päällä 4m tikkaiden päällä levyttämässä(porrasaukko). Joo hengissä oon. 6 metrissä oli levyn yläpinta.

Ylitasoite ens vkolla.

Toimittaako tasoiteurakoitsija omat telineensä vai minkälaisten tikkaiden nokassa meinaat pistää tasoiteukot töihin?

Toimittaako tasoiteurakoitsija omat telineensä vai minkälaisten tikkaiden nokassa meinaat pistää tasoiteukot töihin?

Tasoiteukot tuo telineet (vuokraa). Koko taloon on sovittu urakka tasoitetöistä, eikä oo mikää viroporukka vaan timpurini käyttämä firma. Ei ihan ilmainen,mutta neliöitäkin on joku n. 400m2. Tarkkaan ei oo laskettu ja urakoitsijakaan ei jaksanu laskea vaan heitti urakan lonkalta. Tiesi että ollaan tuttuja timpurin kaa joka tilaa töitä häneltä eli heitti kohtuu tarjouksen ku meni 1500€ alle sen mitä olin siihen budjetoinut.

Back
Ylös Bottom