Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaveri veti vielä vanhan kikan, että sano tuntihinnan johon lisäsi alvin ja tämä on jo kuluttajaviranomaisen mielestä laiton, yksityiselle pitää aina sanoa alvillinen hinta.

Perinteinen raxarosvo siis vanhojen jekkujen kanssa liikkeellä. Jos on resursseja riitelyyn niin maksa se mitä sovittiin, kuluttaja-asiakkaille kerrottu hinta sisältää aina alvin.

Katselin hintalistaa hieman ja esim. verraten meltexin ovh-hintoihin oli noi hieman kovemmat. Ja meltexin listahinnoista saanee heti sen 40% pois kun kysyy vaikka olisikin pelkkä lypsylehmä eli kertarakentaja.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tässä on aika hyvä vertailuhinnasto sähkökamoihin:
Sähkötarvikkeet ja sähkökalusteet netistä • Sähköbit verkkokauppa / sähkötukku

Toki raksalle kannattaa tilata Finnparttian kuvasto/hinnasto. Kunnon sähkäri myy noita kamoja about samaan hintaan kuin Finnparttia alv0%.
Finnparttia Oy

Putkikamoista saa aika huikeita alennuksia. Sanotaan että 20-45% about karkeesti. Keskiarvoltaan sanoisin että 30% tuntumassa.
Netrauta.fi:
https://www.netrauta.fi/portal/kylp...aydellinen_toimitus__krominen_huuhtelupainike

Ja esim. Bauhaus (asennustarvikkeiden osalta) jne ovat oivia paikkoja tehdä hintaseurantaa.
Talotarvike.com on myös aika edukas paikka. Tässä -42% heittämällä satunnaisen esimerkin hanasta:
http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=6226

Tässä vähän esimerkki hintoja mitä pidin kovana, mutta en tiedä tuliko haukuttua turhaan, noihin hintoihin siis vielä lisätään tietysti alv?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8637745/putkari.PNG

Kaveri veti vielä vanhan kikan, että sano tuntihinnan johon lisäsi alvin ja tämä on jo kuluttajaviranomaisen mielestä laiton, yksityiselle pitää aina sanoa alvillinen hinta.

Katsoin yhden hinnan omasta laskusta eli tuon 75mm kaivon. Mulla oli pystykaivo, sulla ei ollut eritelty oliko pysty vai vaaka mutta hinta sulla 21€ ja alvillinen putkarin katteeton hinta oli mulle 11,9€. 110mm muhvikulma mulle 5€/kpl, sulla lukee 10€/kpl. Hanakulmarasia 15,3€, sulla 35€. Luulisin että olet saanut tuohon suoraan ovh hinnat mistä putkarit saavat määrän X alennusta.... Tosin tuossa sulla lukee 110mm viemäriä jotain 500mm ja 2000mm pätkiä ja oikeasti se myydään kuitenkin 3m tai 6m saloissa. Taitaa putkari ostanut tarvikkeet ja hinnoitellut kuitenkin hatusta kun on nähnyt mitä on kulunut..

Mikä oli tuntihinta? Täälläpäin tuntihinta 37€/h + alv

Kyllä jälkeenpäin hymyilyttää kun ajattelee paljonko säästi kun veteli käyttövesiputket, viemärit, lattialämmitykset yms itse...

Noihin mun hintoihin tulee siis vielä alv päälle.

Tuntihinta oli 40, mutta sitten vedättikin alv:n päälle. En ikinä olis noin kovaa maksanut tuosta kaverista olemuskin on sellainen, että ei kovin nopea ole liikkeissään. Oli tuttu, oletin että miehen sanaan voi luottaa.

Tuossa on saanut yhden suurimmista säästöistä koko työmaalla. Ja helpoimmalla.

Tässä rakentamisen laadusta taas juttua:

Uudehkossa talossa oli useita ongelmia, toisten tekemät virheet toivat myyjälle ison laskun - Etelä-Suomen Sanomat - Ess.fi

"Oikeus piti pahimpana höyrynsulkumuovin puuttumista seinärakenteesta. Se oli kuitenkin merkitty rakennesuunnitelmaan. Muovi estää kosteuden kulkeutumisen talon sisältä levyrakenteiseen seinään. Kosteus voi aiheuttaa ajan mittaan homevaurioita. Puutetta ei ollut korvattu muilla rakenteellisilla ratkaisuilla."

Voi vittu mitä touhua...

Näitä tulee vielä paljon lisää tässä maassa. Vähänkin rakennusfysiikkaa ymmärtävä tajuaa, että nykyisillä eristepaksuuksilla ei tarvitse olla kummoinen reikä höyrynsulussa, kun pommi on valmis. Nämä tulevat esiin tiiviysmittauksessa. Suosittelen. Teen tosiaankin noita mittauksia sivubisneksenä.

Zone-sarja -42%
"Oikeus piti pahimpana höyrynsulkumuovin puuttumista seinärakenteesta. Se oli kuitenkin merkitty rakennesuunnitelmaan. Muovi estää kosteuden kulkeutumisen talon sisältä levyrakenteiseen seinään. Kosteus voi aiheuttaa ajan mittaan homevaurioita. Puutetta ei ollut korvattu muilla rakenteellisilla ratkaisuilla."

Voi vittu mitä touhua...

Varmaan ollut ko paikassa sähkölaskut kohdallaan jutusta päätellen.. =) Tosin jos kyseessä on tila 170te, josas pitäisi olla uusi päärakennus niin joku ei täsmää hinnan kanssa..

Voi vittu mitä touhua...

Näitä tulee vielä paljon lisää tässä maassa. Vähänkin rakennusfysiikkaa ymmärtävä tajuaa, että nykyisillä eristepaksuuksilla ei tarvitse olla kummoinen reikä höyrynsulussa, kun pommi on valmis. Nämä tulevat esiin tiiviysmittauksessa. Suosittelen. Teen tosiaankin noita mittauksia sivubisneksenä.

Eihän tossa ole mitään ihmeellistä. Vanhan kansan mies ja joka alan asiantuntija on kuullut Teboililla kahvipöydässä että uuteen taloon pitäisi laittaa muovit ja naapuri sanoi ettei perkele niitä laitettu 100 vuotta sittenkään, ei kannata laittaa nytkään. Muovit jätetty pois asenteella: "mähän en muovitalossa asu perkele".

Varmasti monet ammattimiehetkin ovat tehneet moisia ratkaisuja, kuten esim. katkaisseet radonputken tuuletuksen ullakolle ja liesituulettimen puhallusputken ullakolle. Olen kuullut näin tehtävän. "Koko Radon on näitä helsingin herrojen haihatteluja!" - noin mullekin sanottiin.

Vituiks tää meidänkin talo ois menny ilman kunnon ohjeita ja oma-aloitteisuutta ja pätevää mestaria.

Tässä taas uutisia rintamalta:
Matalaenergiataloissa muhii kosteus- ja ylilämpöpommi - Tekniikka&Talous

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko kukaan laittanut Gyproc AquaBead Kulmasuojalistoja tai vastaavia?. Meinaan itse suojata kulmat, mutta näkyviä suojia en halua. Kokemuksia?

Merkkiä en muista mutta bauhausista olen hakenut rei´itettyjä kulmalistoja, ohutpeltisiä. Ne sitten kitataan piiloon.Kittaus, hionta ja maalaus.

Merkkiä en muista mutta bauhausista olen hakenut rei´itettyjä kulmalistoja, ohutpeltisiä. Ne sitten kitataan piiloon.Kittaus, hionta ja maalaus.

Täytyy tarkastaa tuo bauhausin tuote kanssa.

Tuo Gyprocin tuote näyttää erittäin helpolta asentaa. Leikkaa listan peltisaksilla sopivaan mittaan, suihkuttaa vettä liimapuolelle ja iskee kulmaan. Jää piiloon ylitasotuksen alle.

AquaBead Drywall Corner Bead - CertainTeed Gypsum - YouTube

E: vielä kun tuota löytäisi jostain kaupasta..

Noihin mun hintoihin tulee siis vielä alv päälle.

Oikein kunnon maantierosvo siis. Meltexin hinnasto on hyvä referenssi http://www.meltex.fi/media/dokumentit/hinnastot-ja-kuvastot/meltex_hinnasto2013_web.pdf . Noista listahinnoista saa siis reilusti pois jo defaulttina, otetaan lähtökohdaksi vaikka 40%.

Esimerkkiksi viemäriputki 110x2000 HT Meltexissä 30,57e*0,6 = 18,34e. Rosvosi hinta 32e * 1,24 = 39,68e. Onhan siinä katekerroin yli ykkösen eli tavoitteena on nylkeä susta niin paljon irti kuin lähtee ja kehtaa, ja raxarosvohan kehtaa :D

Seuraavan kanssa kannattaa sopia niin että tekee luettelon mitä tarvitsee (suunnittelijalta toi kannattaa jo oletusarvoisesti pyytää) ja sitten hankit ne jostain. Tai jos olet jossain isommassa kaupungissa missä rosvoilla on varaa nyrpistellä nokkaa pokan omille kamoille niin sovi hinta millä myy sulle rojut, eli tukun hinta miinus jotain. Tuolloin rosvokin jo ymmärtää että olet jotenkin asioista hajulla eikä ehkä yritä ryöstää niin kybällä.

Putkari yrittää kusettaa nyt reilusti, niin lähti vaihtoon. Miten voi olla että yrittää myydä kamat minulle 30-50% kalliimmalla mitä esim. taloon.com:ssa ja kuitenkin putkari saa noi paljon halvemmalla.

ps. jos joku tietää pätevän putkarin Treellä voi ilmoitella :).

Mä annoin projektin alussa putkarin hommata kamat. Se sit toi mulle ekan kerran listan mitä oli tuonut ja oli laittanu hinnat riveittäin ja loppuun hänen mielestä anteliaan -30% alennuksen. Menin kanssa taloon.comiin ja syötin tuotteet ostoskoriin niin lopputulema oli että edelleen putkarin veloittama hinta oli 50% kalliimpi kuin nettirautakaupan hinta. Maksoin tuon laskun joo, mutta hommasin loput kamat projektiin ite.

Putkarit ottaa noista katetta ihan sumeilematta, vähintään tuplahintaa siitä mitä ne ite niistä maksaa... Onhan siinä tosin vaivaakin, mutta kohtuus kuitenkin olla matkassa.

Mä annoin projektin alussa putkarin hommata kamat. Se sit toi mulle ekan kerran listan mitä oli tuonut ja oli laittanu hinnat riveittäin ja loppuun hänen mielestä anteliaan -30% alennuksen. Menin kanssa taloon.comiin ja syötin tuotteet ostoskoriin niin lopputulema oli että edelleen putkarin veloittama hinta oli 50% kalliimpi kuin nettirautakaupan hinta. Maksoin tuon laskun joo, mutta hommasin loput kamat projektiin ite.

Putkarit ottaa noista katetta ihan sumeilematta, vähintään tuplahintaa siitä mitä ne ite niistä maksaa... Onhan siinä tosin vaivaakin, mutta kohtuus kuitenkin olla matkassa.

Näinhän se menee, osa putkikamoista oli "pakko" ottaa ja hinta pysyi kohtuudessa vain kun tiesi että saan itse tukusta ja tiedän hinnat. Sähkörojut hommasin pääosin itse (sovitusti), sähkäri kiroili välillä kun ei itse saanut samaan rahaan :)

En tiedä pitäiskö laittaa "Tutkiva45min" asialle tms. kun periaatteessa tuo putkareiden ja sähkäreiden puuha on hiukan "harmaata taloutta" koska eivät ilmoita niitä verottajalle. Kyseessähän on välitysmyyntiä ja voitosta pitäisi maksaa veroja ....

Täytyy tarkastaa tuo bauhausin tuote kanssa.

Tuo Gyprocin tuote näyttää erittäin helpolta asentaa. Leikkaa listan peltisaksilla sopivaan mittaan, suihkuttaa vettä liimapuolelle ja iskee kulmaan. Jää piiloon ylitasotuksen alle.

AquaBead Drywall Corner Bead - CertainTeed Gypsum - YouTube

E: vielä kun tuota löytäisi jostain kaupasta..

Samanlaista kuin Baukkarin lista , mutta baukkarin listan olen kiinnittänyt vetämällä kittiä nurkkaan ja painamalla listan siihen. Linkkisi juttu näyttää kätevältä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom