Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Väitän, että yli 50% urakoivista suomalaisista raksayrittäjistä toimii hyvin ja moraali kohdallaan. Sanon suoraan, että ainakin täällä Turun talousalueella on ihan hullua lähteä perseilemään, talousalue on niin pieni ja paha kello kiirii kauas. Pari kohdetta kun perseilee hommat loppuu. Kyllä saatana on jämpti niin!

Kannattaa antaa jotain arvoa mun kokemukselle näistä hommista ja kokemuksistani suomalaisista urakoitsijoista. Lähes 40 vuotta työmailla antaa vähän paremman perspektiivin kuin sellainen tapaus joka on teeettänyt itselleen yhden talon ja itkee itkemistään huonoista rakentajaporukoista ja huutaa että "kaikki ne on samanlaisia, eitällainen oo muuten mahdollista!"

Kuulostaa kyllä todella hurjalta ja huolestuttavalta! (eli viittasin tuohon, että (jonkin verran?) yli 50% raksayrittäjistä toimii hyvin). Annan tälle lauseelle arvoa kuitenkin, koska olet tosiaan kokenut ja muutenkin osoittanut fiksuja mielipiteitä täällä eli kuulut varmaan niihin ammattilaisiin, joilla on ylpeyttä tehdä työtään hyvin. Mutta siis, jos todellisuus on lähelläkään tuota edes positiivisesti ajateltuna, niin kyllä on alasta ymmärtämättömän vaikea saada kunnollista taloa. Prosentti pitäisi olla hyvin lähellä sataa, että päästäisiin vuositasolla nykymääräyksillä sellaiseen asuntosukupolveen, että ei tarvisi ihmisten sairastua siellä asuessaan. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään niin vaikea asia, etteikö sitä olisi mahdollista tehdä kunnolla oikealla asenteella. Ei millään muulla valmistavan teollisuuden alalla voi laatu- tai moraalisuusprosentti olla montaa prosenttia sadan alapuolella (en kyllä ole miettinyt tarkasti voisiko olla joku ala). Kyseessä kuitenkin yksityisen ihmisen elämän suurin hankinta rahassa ja työmäärässä mitattuna, useimmiten. Teollisuudessa voi kuitenkin aina laskuttaa virheet loppuasiakkaalta ja repiä työntekijöiden selkänahasta tuloksen :) Mistäs tavallinen palkansaaja repii... Tämä siis ei ole sinulle Herra Mirandos mitenkään erityisesti kohdistettu, vaan kommentoin yleisesti, kun annoit pari lausetta mistä tuli jotain asioita mieleen.

Itse en perusta kritiikkiäni omiin kokemuksiin (ainoastaan). Toki ne ovat huonoja, mutta se nyt on henkilökohtainen ongelmani, eikä muuta mielipidettäni kokonaisuudesta. Kritiikkiniäni perustelen niiden vaatimusten perusteella, mitä yleensä teollisuudessa on, jotta mikään voi toimia. Olen nyt kirjoittanut viimeisissä posteissa sekaisin omista kokemuksista ja yleisestä kritiikistä, että toivottavasti ei ole mennyt aivan sekaisin. Osa kritiikistäni perustuu julkiseen rakentamiseen ja gryndattuihin taloihin.

Tarkennan tosiaan vielä aikaisempaa ajatustani eli mielestäni nykyaikana koko väestöstä aika pieni osa (vaikka luokkaa 20%) on sellaisia joiden ylipäänsä kannattaisi rakennuttaa taloa tai olla alalla töissä. Se vaatii paljon enemmän viitseliäisyyttä kuin ennen. Uskon, että tämä sama asia näkyy myös timpureiden maailmassa. Eli se vastaanottava puoli on niin pihalla, että ammattiylpeys joutuu oikeasti koetukselle. Lisäksi on sitten mahdolliset kustannuspaineet ja aikataulut yms...

Tuli mieleen tuosta maineen kiirimisestä vielä sellainen asia, että voisikin olla hyvä valintakriteeri sellainen, että onko kaveri ollut samalla talousalueella yhtäjaksoisesti vaikka yli 10 vuotta töissä. Itselläni putkimies on tosiaan vakavarainen alueen yrittäjä ja oikein loistava ja vastuullinen kaveri. Samoin vastaava mestari. Kummatkin olleet ikänsä täällä ja edelleen yrittäjiä. Hyvä valintakriteeri voisi olla myös perheyritys. Sitten lisäksi on taas nämä sankarit, joista ei jäänyt mitään hyvää sanottavaa. He oikein kehuivat kuinka paljon ovat reissanneet ympäri maata. Nyt ymmärrän miksi. Muutama ryssitty projekti samaan aikaan ja poltetut sillat yrittäjiin tekee sen, että tarvii hetki olla vähän kauempana taas. Yrittäjät ovat tehneet siis minullakin työnsä mallikkaasti, mutta teidän työntekijänsä ovat olleet luokattomia.

EDIT: Sellaista, vähän tämä aihe alkaa olla samanlainen kuin lämmitysjärjestelmäkeskustelu. En tiedä osaanko tähän keskusteluun antaa oikein mitään lisäarvoa enää. Tsemppiä vaan kaikille rakentajille. Kyllä talo on mahdollista rakentaa hyvin, kunhan vaan varaa aikaa ja viitseliäisyyttä itselle tai timpureille.

Minulla oli aivan saatanan hyvä timpuri, joka toimi samalla vastaavana, hommissa. Kova tekemään töitä, ratkaisi kaikki ongelmat, kuunteli rakennuttajan toiveita ja mielipiteitä, omasi korkean ammattiylpeyden ja teki vain priimaa jälkeä. Yhteistyökin toimi loistavasti: hän teki ammattihommat ja minä kaiken muun, eli minkä apinakin osaa, jos viitsii. Yksi mies pelasti ja mahdollisti meidän hankkeen. Kunpa hänet voisi monistaa ja lähettää jokaiselle työmaalle.
Ei mulla muuta.

Kaverilla oli samalla uudisalueella hyvä porukka. Kaksi vanhempaa kaveria, joilla vielä oli sitä kuuluisaa ammattiylpeyttä. Ämmien oli tosin turha käydä neuvomassa, työmaa tyhjeni välittömästi tämän jälkeen, joko naisista tai sitten timpureista :)

Jossain tällä threadilla tai foorumilla ainakin kirjiottelin kauan aikaa sitten näistä ammattilaisista.

Paaluttaja unohti muutaman paalun eikä korvannut liian lyhyitä uusilla, vaikka suunnitelmassa niin luki. No tulihan se sitten joskus korjaamaan, mutta aikataului sekosi mukavasti.

Perustusporukassa hommansa teki vaan kesäharjoittelija. Kaivinkonemiestä sai polvillaan käydä kerjäämässä tontille ja sitten kun kerran otin kiireessä bobcättimiehen täyttöihin, niin ei tullut enää ollenkaan. Ehti se autokatoksen koron vetää vituralleen kuitenkin ennen sitä.

Laatottaja teki aivan loistavaa työtä, mutta olikin faijan kaveri joka ollut 40 vuotta saneerausalalla. Takan tekijä oli niin loistava tyyppi että teetin sillä ihan kaiken mitä se suostui tehdä :)

Pellittäjät (siis ikkunat, jyväpellit jne. jotka eristerapatussa talossa tehtävä huolella) otetiin kun vaimo meinasi että nyt pitää olla ammattilaiset että menee oikein. Aivan hirveetä paskaa. Kahteen kertaan käyvivät korjaamassa. Esim. 1. kerralla olivat perkele pellittäneet terassin oven kiinni. Jyväpellit roikkuu tyhjän päällä ja niistä onkin jo silikoonit revenneet. Muutenkin ne silikoonit oli laitettu niin päin helvettiä että en edes kännissä, kantapäällä saisi sellaista paskaa aikaiseksi.

Rännimiehet kunnostautuivat laittamalla väärät kiinnikkeet lumiesteisiin. No alashan ne tulivat ... niin ja piipun kartiopelti oli jo irronnut kun kävin katolla tarkastamassa paikkoja.

... niin ja mun työmaalla ei paljon ammattilaisi ollut. Tulivat aika hyvin tässä luetelluksi.

Monesti se timpureiden ja muiden haukkuminen alkaa siinä vaiheessa kun projektiin varatut rahat on loppu. Sivusta saanut seurata useampaakin projektia, kun alkuun ei ole ollut mitään sanomista ja yhtäkkiä alkaa valittaminen.

Ihmisillä on myös eri vaatimustasot. Joku kelpaa jollekin ja jollekin ei mikään. Paskat ammattilaiset taas. Talo on niin iso satsaus taloudellisesti ja siihen liittyy paljon unelmia, niin helposti asiat kärjistyy ihan mitättömistäkin asioista.

Mulla on kyllä 95% vain hyvää sanottavaa meidän talon rakentaneista:
-4 eri timpuria
-1 laattamies
-1 Sähkäri
-LVI porukka (useampi eri tyyppi kävi asentamassa)
-Maalari
-Rappausporukka
-Kiintokalusteiden asentaja
-Ikkuna- / oviasentajat
-Mestari
-Maaurakointi (monta eri kaivurikuskia + lapiomiestä)

Ainahan joka raksalla jotain sattuu ja tapahtuu tai kaikki ei mene ihan suunnitelmien mukaan. Niin meilläkin. Yksikään meillä työskennellyt ei kyllä ollut mun silmään ammattitaidoton, pääosin kaikkien kanssa jopa kommunikointi onnistui todella hyvin. Meillä vielä oli todella paljon erikoisia ratkaisuja ja olemme varmasti tavallista tarkempia vahtimaan työmiesten perään. Tosin teimme myös selväksi sataan kertaan, että jos et ole varma, kysy. Olin paljon työmaalla varmistamassa ja ohjaamassa asioiden tekoa ja kymmeniä kertoja sain puhelun, kun joku kohta oli epäselvä. Se tehtiin vasta, kun olin henkilöhohtaisesti käynyt asian tsekkaamassa, ellei puhelimessa selvinnyt.

Kyllä rakennuttajan pitää katsoa myös peiliin. Mitä vähemmän työmaalla käy ja mitä vähemmän työmiesten kanssa juttelee / käy asioita läpi, sitä suuremmalla varmuudella jotain menee pieleen. Jos kuvittelee, että senkuin antaa piirrustukset ja suunnileen tulee sitten 6kk myöhemmin valmista taloa katsomaan, niin varmasti on hommat erilailla kun kuvitteli. Itse lähdin siitä, että kaveerasin kaikkien työmiesten kanssa, toin välillä kahvia ja pullaa työmaalle jne. Pidin työmiehiä työkavereina, en minään palkollisina, joita komentelen. Näin ainakin meillä päästiin hyvään lopputulokseen.

Kyllä se on niin, että tarkan asiakkaan maineen saanut rakentaja / ostaja saa tavallaan parempaa palvelua, eli tiedostetaan, että jossei hommaa tee viimeisen päälle niin ei saa myytyä. Näin sen ei pitäisi olla, mutta niin vaan on.

Määrittäisin Mirandoksen prosenttiluvun hiukan korkeammalle, n. 80% urakoitsijoista on ok. Hyviä 10% ja katastrofeja saman verran.

Kuulostaa kyllä todella hurjalta ja huolestuttavalta! (eli viittasin tuohon, että (jonkin verran?) yli 50% raksayrittäjistä toimii hyvin). Annan tälle lauseelle arvoa kuitenkin, koska olet tosiaan kokenut ja muutenkin osoittanut fiksuja mielipiteitä täällä eli kuulut varmaan niihin ammattilaisiin, joilla on ylpeyttä tehdä työtään hyvin.

Mulla on tuo vaatimustaso sekä itseäni, palkallisiani että myös muita urakoitsijoita katsoen veetty niin tappiin, että hyväksyn vain yli 50%. Monella muulla on varmaan rima niin paljon alempana, että heillä tuoprosentti olisi paljon korkeammalla.
.
Mutta priimaa pitää tehdä, ja jos työmaalle tullaan , sinne tullaan tekemään TÖITÄ ja KUNNOLLA! Jos hommat ei kiinnosta, kenkää perseeseen , olen ajanut laiskoja pois jo ekan puolen tunnin aikana. Mulla on töitä varattuna seuraavat kolme vúotta etteenpäin, eli kai se jonkinlainen mittari on?

Muuten , tekstisi on pelkkää asiaa, LoftYokel!

IMO vikaa on kaikissa eli rakennuttajissa, suunnittelijoissa, tekijöissä ja viranomaispuolella. Erilaisilla yhdistelmillä saadaan sitten erinäköisiä ongelmia joiden laatu ja laajuus on kiinni noin miljoonasta asiasta. Listasin alle oman kokemuksen perusteella pari perusjuttua:

1) Rakennus- ja maankäyttölaki jonka mukaan rakennuttaja vastaa viime kädessä kaikesta. Toimii (tai pitäisi) niillä jotka tekevät sitä ammatikseen, mutta sitten on tämä kirjava joukko kertarakentajia jotka eivät keskimäärin tiedä rakentamisesta mitään, mutta joiden panosta maan talous kuitenkin taitaa tarvita. Mahdollistaa siis selvän ja osin helponkin rahastuskohteen eri yrittäjille ja viranomaisille oman egon pönkitysalustan paikallisen "hyvä-veli-järjestelmän" lisäksi.

2) Raha muodossa ja toisessa johon luen myös "kusnuukuuden". Tähän kuuluu tietysti kuntien rahapula joka ajaa kaavoittamaan kaikenlaiset maa-alueet joissa ei viihdy edes rotat...

3) Jonkinasteinen rakennusalan ammattitaidottomuus joka lie seurausta siitä että kuka tahansa on "pro" kun ostaa haalarin, naulapyssyn ja sirkkelin (perustuu siihen että suomalainen mies ei ole mikään jos ei osaa rakentaa). Ammattitaidottomuutta sitten avittaa se että alan koulutus laahaa monilta osin pahasti jäljessä ja monin paikoin jo asennemalli on pahasti vinoutunut (sähkäri on kuningas tms.)

4) Em. kun yhdistetään VTT-johtoinen lobbaaminen ja EU-direktiivien "mallioppilas Suomi" epidemia niin seurauksena on kasa "maailma parantuu" määräyksiä joihin ei ole minkäänlaisia testaamiseen tai kokemukseen perustuvia eväitä.

5) Määräykset vastaavasti tarvitsevat uusia rakennusmateriaaleja joiden valmistajilla on perinteet vain siihen että yritetään tuottaa mahdollisimman paljon voittoa. Tuotekehitys ja testaus ei tietenkään sovi em. kuvioon, eikä siihen tietysti ole perinteitäkään...saati sitten että palikoita pitäisi integroida jonkun muun kanssa.

Olen näitä epäkohtia ruotinut monessa yhteydessä, joten otan tähän esimerkin oman asuinalueen kaavoituksesta. Täälläpäin kaavamääräykset ja rakentamisohjeet on melko pitkälle vietyjä mutta silti lopputulos ei ole hyvä. Miksi? Tästä lankeaa suuri kiitos kaavoittajalle joka ei ole "ajatellut mitään" (em. lause on oikeasti ko. henkilön suusta). Toinen syy on rakennusvalvonnan, arkkitehtien ja suunnittelijoiden "osaamattomuus" (tähän liittyy myös hyvä-veli-osasto eli kuka saa tehdä ja kuka ei). Kolmantena tulee tietysti raha eli rakennuttaja...

Lopputuloksena meidän kulmalla olevaan hankalaan maastoon on rakennettu kasa taloja joista osa on täysin sopimattomia tontin ja/tai naapuritonttien maastoon sekä tietysti jossain määrin myös toisiinsa. Perusongelmat lähtee tontin kerrosluvusta ja siihen lisämausteena mm. mihin rajaan rakennus pitää rakentaa "kiinni" yms. yhdistettynä vaikka pääsuunnittelijan kykenemättömyyteen määrittää oikea lattiakorko tai vastaavasti arkkitehdin kykenemättömyys ymmärtää että talo pitää porrastaa jotta se sopii tontille (vaikka asiakas olisikin ollut sillä kannalla). Taloja on siis kukkulan päällä ja katulinjan alla eli tonteille ja niiden väliin on pitänyt tehdä turhia muureja ja penkereitä kun toinen on 40cm ylempänä kuin tarve ja toinen 20cm alle katukoron. Vastaavasti kun katulinja nousee kolme metriä 50m matkalla, molemmat tontit on I-tasoja ja ensimmäisenä aloittanut vetää juuri katulinjan mukaan ettei tarvitse täytellä ... Rakennusvalvonta ei ainakaan täälläpäin siis pysty em. asioita mitenkään hallitsemaan vaikka sinne pitää kaikenlaista paperia rahdata leimattavaksi. Btw. meidän rakennus on oikeassa tasossa, siitä kiitos kaivurikuskille joka nostatti korkoa puoli metriä alkuperäisestä.

Siitä tai sen vierestä niin väitän että suomessa saa hyvän talon vain kun tietää kaiken mahdollisen itse ja osaa tehdä tai tietää kuka oikeasti (todistetusti) osaa. Jälkimmäisen toteutukseen tarvitaan taas riittävästi valvontaa eli helpolla ei synny sekään.

P.S. Ensi vuonna voimaan tulevan verottajakuvion voi yrittää nähdä positiiviseti eli jos kerran pitää maksaa virallisesti niin tehdään sitten myös sellaiset sopimukset jotta laatu on sovittua. Toistaiseksihan tiukkojen sopimusten teko on ollut lähes mahdotonta kun kukaan ei niitä tee ja sen vastineeksi on sitten ollut helpompaa teettää pimeänä kun ei tarvitse maksaa jos jälki ei tyydytä.

Itse ihmettelen mistä saatanan kiven kolosta etsitte työmiehiä rojektiinne, jos ne on noin paskoja (virosta?)

Mulle on nyt tehnyt töitä kaivuriäijä (ei mitään neg.), perustusporukka, valusokkeli, valmis muottien jälkeen alle vuorokaudessa (ei muuta valittamista ku puuttu sokkelista yksi reikä, kaivoin si ali). Talon runko/talopaketti äijät, ihan vitun huippuja tyyppejä, painoi 12-14 tuntisia päiviä, eikä edes pysähtynyt tupakille. Syömässä sentään malttoi käydä. 8 vrk ja talo ulkoopäin lähes valmis. Eivät edes käyttäneet tikapuita ku kiipesivät harjalle 6-7 metriin. Menivät hakitelineiden pystytolppia pitkin harjalle viidessä sekunnissa ja tämä on tosi. Peltimiehet tulee ensivkolla.
Lattiavalu tulee vaimon tutun kautta, meillä päin tunnettu ja luotettava firma. Kaveri tekee kosteiden tilojen muuraukset ja laatoitukset 20 vuoden kokemuksella. Yläpohjan eristyksen tekee Kirvesmies, jolla on 28 vuoden kokemus meidän talopakettifirman taloista. Keittiö tulee runkoon ja tasoon asti, jatkan itse. Ei ylivoimaista. Tutun (kirvesmies) kanssa Tehdään väliseinät. Itse ja isäni kanssa tehdään kattopanelointi ja lattiat. Seinäntasoitukset tulee kaverini kaverin tekemänä, joka on tehnyt ruiskutasoituksia koko elämänsä. Kuka vittu tekee mulle saunan???

Ei tämä ole ylivoimaista ja laatu pysyy hyvänä. Mestari on kaverini. Ainoo jota en tunne tai johon ei ole jotain ihme suhdetta on sähkäri, mutta sekin on tehnyt mm. toissavuoden asuntomessuille yhden talon, niin kai se tietää mihin pistorasian laittaa. Tää jää nähtäväksi miten homma käy, tähänkin olisin saanut vaimon kautta tutun oman sähköurakoinnin, mutta päädyin luottamaan tähän tutustumaani sähkäriin, koska tuntui tyypiltä, jonka kautta homma toimii.

Tähän asti en siis voi moittia laatua. Tosin en ole mikään rakennusinsinöörikään, että voisin olla täysin varma mikä on hyvin tehty. Meidän pystytysporukan pääjehu on jo kaksi kertaa sanonu mulle että "katso tuota pilari, eikö olekin kiero". Sanoin, että en olisi huomannut koskaan. Sanoi että vaihdetaan se, tilaa uuden tehtaalta. Kertoo jo jotain, että haluaa tehdä hyvää jälkee.

Eli en vielä pysty yhtymään edellä oleviin pettymyksiin. Kerron kyllä jos saan huonoa jälkeä...

Kuvaa en viitsi tänne laittaa, ku vittu joku kaikki tietävä huutaa että "vituiks meni", jos joku haluaa kuvaa mun talosta niin laittaa privaviestiä sitten.

Edit:

ps. missä menee huonon laadun raja? Jos aluslaudoitus on millin vinossa, onko se huonoa laatua? Ja milli on rakentamissa rahaa, eikä mittaa!!!! Millejä ei ammattilainen edes tunne!!!

Ainiin, putkari lopputöihin on mun kaverin veljen firma. Ja alapohjan materiaalit sain 40% alennuksella ku itkin. Lattiamateriaalit näyttäisi kaupassa maksavan liikaa, niin tilaan ne suoraan tuttujen kautta tehtaalta tai sitten ulkomailta. Mistä paneelit kattoon halvalla? budjetoin niihin liikaa, nyt haluan vieläkin halvemmalla. Teen myös yhteistyötä eri toimittajien kanssa, näyttöjä, niin saan alennusta.

Ainoo mikä tässä projektissa on vituttanu, niin yllätyksenä tullut veden liitostyö/kaivuu hinta. Tuo on ihan vitun ryöstöö, ku muutenkin jo liittymästä maksaa 7200€. Ainoa asia mikä on tähän asti mennyt yli budjetin, vituttaa, kun en ymmärtänyt/tiennyt asiaa!! Ihan vitun kohtuuttomalta hinnalta tuntuu kokonaisuudessaan vesiliittymä ja kaivuut/liitostyöt. Tuon liittymän hinnan vielä pystyy jotenkin ymmärtämään, muttei noita muita kustannuksia.

Paljonko ne muut kustannukset on siinä liittymässä?
Mulla maksoi liittymä sen mikä kaupungilla oli liittymismaksu.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko missään hyvää softaa tai palvelua piirrellä pohjia? Vaimo niistä taas innostunut...

Ei olla vielä rakentamassa mitään, ei tällä asuntomarkkinan tilalla viitti edes myyntiin laittaa eikä oikein muutenkaan napostele vielä, ehkä joskus 2-5 vuoden päästä....

Onko missään hyvää softaa tai palvelua piirrellä pohjia? Vaimo niistä taas innostunut...

Ei olla vielä rakentamassa mitään, ei tällä asuntomarkkinan tilalla viitti edes myyntiin laittaa eikä oikein muutenkaan napostele vielä, ehkä joskus 2-5 vuoden päästä....

Cad-ohjelmillahan noita yleensä piirrellään. AutoCad tai CADS Plannerin jos saatte jostain imutettua ilmaiseksi (lisenssit tuhansia euroja). Toki pysyyhän pelkällä Paintilläkin piirtelemään viivoja.

Cad-ohjelmillahan noita yleensä piirrellään. AutoCad tai CADS Plannerin jos saatte jostain imutettua ilmaiseksi (lisenssit tuhansia euroja). Toki pysyyhän pelkällä Paintilläkin piirtelemään viivoja.

Juu, tiedän. Niitä vaan oli ihan näppäriä sovellusversioita jossa sai nopeati tehtyä ilman isompaa perehtymistä ja jotka sai sitten jakoon muille.

Kyllä itsekin tiedän kuka piirtää cadilla, mutta ei tuo nyt ihan parissa illassa onnistu jos ei ole koko ohjelmaa ikinä käynnistänyt.

Loppuuko tila pikkuhiljaa kesken, vai haluaisitko jotain muutosta nykyiseen...?

Kova jätkö olet jaksamaan, kun lapsiperheen isänä jaksat jo ajatellakin uuden rakentamista... energiaa sulla tuntuu riittävän ja sille nostan hattua.

Itse ihmettelen mistä saatanan kiven kolosta etsitte työmiehiä rojektiinne, jos ne on noin paskoja (virosta?)

Edit:

ps. missä menee huonon laadun raja? Jos aluslaudoitus on millin vinossa, onko se huonoa laatua? Ja milli on rakentamissa rahaa, eikä mittaa!!!! Millejä ei ammattilainen edes tunne!!!

Tehtiin itse niin ei tarvitse etsiä tekijöitä eikä tapella turhia...eikä kysymys ole milleistä tai sellaisesta. Olisimme voineet teettää paljon enemmän, mutta kun alkoi vituttamaan se että kun tänään kysyt että mitä tarvitaan huomenna niin "kaikki on", paitsi että seuraavan päivänä kun istut tärkeässä palaverissa niin puhelin soi ja hommat seisoo jonkun 10c kiinnikkeen takana jne....
Sama sitten kun on piirustukset ja materiaalit sen mukaan niin sanotaan että "joo, mutta en tee tuolla tavalla, on pruukattu tekemään "AINA näin".... VITTU, että jos MINÄ maksan niin MINÄ myös päätän mihin kaivoon hypätään. Jos ei kelpaa niin ei tarvitse tulla tekemään ja kuorrutukseksi muija osaa ja tietää sen verran että yksi sun toinen "raksa-ammattilainen" jää toiseksi. Sekin on toisille vitun iso kynnys ellei peräti ongelma...

Meillä ei ollut suvussa "rakentajaverkostoa" joilla muut teettää, niitä on kyllä muutama nähty....

Että lycka till ja toivottavasti asiakkaan ja toimittajan keskinäinen ymmärrys laadusta on samalla aallonpituudella.... ;)

EDIT: Kun luetaan tuota aiemmin mainitsemaani kohtaa 1. niin se ei aina tahdo olla kaikilla ymmärryksessä ja toisaalta sitten sen takia ollaan aina kusessa....

Loppuuko tila pikkuhiljaa kesken, vai haluaisitko jotain muutosta nykyiseen...?

Kova jätkö olet jaksamaan, kun lapsiperheen isänä jaksat jo ajatellakin uuden rakentamista... energiaa sulla tuntuu riittävän ja sille nostan hattua.

Ei lopu tila kesken, mutta ois se ihan mukava hyödyntää saadut opit tekemällä toinen. Ja lisäksi jossain kohtaa vähän leikata lainanmäärääkin. Tosin tämä nyt vaatii että asuntokauppa alkaa myös okt rintamalla vetämään joskus. Nyt ei olisi mitään järkeä myydä kun ei täällä ainakaan saa kunnon hintoja kun kauppa ei vaan yksinkertaisesti käy.

Enkä ihan vielä olisi valmis alkamaankaan uutta. En siksi että se ei olisi lapsille ns. oikein. Nyt kun ehtii vähän niiden kanssa pelaamaan ja touhuamaankin, muutaman vuoden päästä ne vois jo olla raksalla mukanakin kun voisivat vähän jotain muutakin tehdä kun rikkoa paikkoja. ;)

Minä tykkäsin tuosta raksa-ajasta. Että jos n. 3 vuoden päästä on suhdanteet suotuisat ja vielä saa vuorotteluvapaata (sitten ois taas nykysääntöjen puitteissa mahdollista saada uusiksi, 5 vuotta pitää olla töissä välissä) niin totta hitossa raksaan uudelleen.

Onhan tässäkin vielä piharakennuksen tekoa sun muuta, mutta rahoituspuoli on vaan vähän se mitä joutuu miettimään, se kun on kassavirrasta tehtävä ja mieli tekis joku reissukin tehdä. Mitään ihan pakollista rakennettavaa ei enää ole.

EDIT: Lataan tuo sketchupin ja testaillaan saako sillä ees suoraa viivaa tehtyä. ;)

Onko kellään kokemusta valmiista talopaketeista että voiko niitä muokata kuinka paljon? Eli jos haluaa vaikka tilata paritalon ni miten ne suhtautuu? Tiedän että rahalla saa mutta, paljonko ne yrittää nostaa lisähintaa tommoisesta? Periaatteessa tulee enemmän vesipisteitä ja kaksi kappaletta keittiöitä jne... mutta ei kai ne tuplaa neliöhintaa ton perusteella?

se huonon rakentamisen raja menee juurikin tuossa millissä :D lähtö milli vitullaan niin mitä pidemmälle mennään niin virhe kertaantuu ja kertaantuu ja lopuksi listoittajaa VITUTTAA!!

en voinut ikinä hyväksyä mitään "ei toi 2mm mitään haittaa" kommentteja kun olin raksahommissa kun tiesin että se lyö käsille jossain kohdassa, pomollekin sanoin että "et vittu tuo noita jätkiä tänne mun plaanille kun ne soveltuu ainoastaan aidan rakentamiseen" se ei meinaan ole yksi tai kaksi lattiaa, seinää mitkä olen joutunut pistään kappaleiksi kun on tehty tyylillä "ei näitä milleissä mitata" mutta kukin tyylillään

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom