Näinhän se on... Kaikki rakentajat on perseestä, ite osaisin paremmin. Ei tuo lääkärikään mitään osaa, mitähän niillekin koulussakin opetetaan. Netti ei toimi, voi vtun Elisa.
Mutta näinhän se on, itsekin osaan kaiken paremmin kuin muut "ammattilaiset", niin kuin näköjään jokainen meistä. Alat, jotka koskettavat suoraan meitä ihmisiä, niin niitä on hyvin helppo arvostella(ja ihan hyväkin että arvostellaan). Rakentajat = oma koti. Lääkäärit = oma terveys. Internetoperaattori = oma elämä. Tämä on toki ihan luonnollistakin, mutta jotain rajaa nyt kummiskin. Jokaiselle alalle mahtuu varmasti surkeista huippuosaajiin, mutta kun sieltä huonommasta päästä oleva tapaus osuu omalle kohdalle, tai itse ollaan tehty edellinen työvaihe päin vittua, niin silloin on helvetti irti ja lynkkauspartio laitetaan saman tien liikkeelle.
En osaa ottaa kantaa terveydenhuoltoon tai internethommeleihin, mutta rakennushommista voisin pitkästä aikaa hieman avautua. Tosin on varmaan aivan turhaa kun ollaan kaikki paskoja. No itse olen ainakin ja sen tunnustan
Raksasta on monella taviksella aika jänniä lausahduksia ja oletuksia
- missään ei saa olla minkäänlaista poikkeamaa
- paskoja mestoja(tai tekemättömiä paikkoja) ei ole olemassa ainakaan mun omakotitalotyömaalla(on vaan niitä huonoja ammattilaisia)
- ei voi kestää noin kauan, kysyin siskon pojalta joka opiskelee ammattikoulussa ekaa vuotta ja hän tekis työn päivässä
- itte levytin ja nyt tuo maalari maalasi seinän vinoon
- putkari sano, että on väliseinä väärässä kohtaa, ei voi olla kuin itte tein
- kyllä se on vastaavan mestarin vika, kun ei ollut paikalla valvomassa sillon kun tehtiin poikien kanssa kännissä yks viikonloppu.
Nämä monesti johtuu ihan omasta häpeästä. Suomalainen ei voi antaa periksi siinä, että oli itse haukannut liian ison palan. Sitä ei ainakaan suomalainen mies uskalla vaimollensa tai itselle peilin edessä tunnustaa. Sitten kiukku puretaan siihen ammattilaiseen kun tuli rumat pinnat vaikka itse oltiin kustu koko homma jo siinä vaiheessa kun otettiin vasara omaan käteen.
Noh... Uudispuoli on sentään yleensä helpompaa, oma lukunsa saneeraustyöt. Kukaan ei tiedä minkälaisilla virityksillä nuita taloja on pystyssä. Pakko sanoa ihan hulluin mitä on omalle kohdalle osunut. n. 60 vuotta vanhaa omakotitaloa oli laajenettu kolmeen kertaan ja jokainen eri asukkaan toimesta. Yhtenä kauniina talvipäivänä sattui vesivahinko ja pesuhuone sekä keittiö purkuun. Pesuhoneen laatojen alla lautalattia jonka pituus oli yli viisi metriä, jotka lepäsi päistänsä mätien hirsien päällä. Keskeltä tuettu yhdellä ovenkarmilla joka oli tungettu suoraan perusmaahan. Tarkemmin tutkittaessa koko laajennus oli tehty niin, että se lepäsi vanhan sokkelin päältä lähtevän alajuoksun päällä ja toisella puolella suoraan perusmaahan tungettujen kahden 150x150 puupilarin päällä. Miten korjaat pesuhuoneen kun koko laajennus saattaa romahtaa ylihuomenna? Et mitenkään.
Siinä sitten tuskasteltiin rakennusvalvonnan ja vakuutusyhtiön toimesta että mitäs nytten. Asukas oli hiilenä koska ei päässyt pesuhuoneeseen, ammattilaiset kun ei katso osannut tehdä edes kylpyhuonetta. No sattuipa samassa pitäjässä toinenkin vesivahinko heti perään. Viemäri jäätynyt talvella. Syyksi paljastui se, että viemärin päällä ulkona oli n. 2cm multaa. Viemäri oli johdettu suoraan 3m päähän kuusen juurelle.
Tuokin talo oli itte tehty, jopa kolmen itselleenrakentajan toimesta. Talosta jäljellä enää alkuperäinen osa(tai en tiedä onko enää sitäkään), kaksi muuta laajennusta sai rakennusvalvonnalta yllättäen purkutuomion kun olivat hengenvaarallisia ja oli tehty ilman lupaa. Itse sain asukkaalta vittuilut, onneksi on sentään lopettanut kännissään soittelun.
Tottakai, on olemassa paskoja ammattilaisia niin kuin aikaisemmin sanoin, sitä ei käy kiistäminen. Välillä tosin voi hyvällekin tyypille/firmalle käydä moka, mutta sen jälkeen onkin sitten vuorossa asiallinen reklamaatio. Metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
p.s. välillä huonokin saattaa onnistua