Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitos! Tää menee kotiin työlistalle. Mä en ajatellutkaan ikinää et näitä saiskii näin helpolla. 2 tuollasta 900 eskoo ja asennuskaan ei oo putkiehen töitä. Tosin ehkä pitää miettii noita letkuja et ne kulkee siististi. Mut siis tähän tuunailuun ei tarvii purkaa koko kylppäriä.

Itse kuullut tuosta lattiaeristämisestä, että tärkeämpää on eristää kunnolla sokkeli eli pystyeristys kuin valun alta.

Tuskin meen foamia laittaan sitten lattiaan, ehkä tilaan vaan "parasta" EPS eli soklexia.

Itse kuullut tuosta lattiaeristämisestä, että tärkeämpää on eristää kunnolla sokkeli eli pystyeristys kuin valun alta.

Tuskin meen foamia laittaan sitten lattiaan, ehkä tilaan vaan "parasta" EPS eli soklexia.

Edelleenkään finnfomialla, yms ei ole muuta ero perus epssään kuin se että se kestää painetta paremmin, eikä suljetun solurakenteen ansiosta ime vettä tippaakaan. Noin kaikki ominaisuudet ovat täysin turhia lattian alla ja ei todellakaan kannata pistää euroja kankkulan kaivoon.

Tuosta voi vertailla eri eristeitä helposti ja nuo arvoista voi samantien todeta että lasvilla, kivivilla, eps, xps ovat kaikki jotakuinkin samassa luokassa eristävyyden osalta. Vain uretaani painii omassa sarjassa

Table 3. Embodied energy of materials for 100m2 roof with thermal resistance of 3.33 m2K/W18
Type of insulation Thermal conductivity(u-arvo) Thickness in mm Weight in kg
Cork 0.040 133 1,733.33
EPS 0.035 117 291.6
PUR/PIR 0.024 80 264.00
Stonewool 0.038 127 1,520.00
Glasswool 0.037 123 1,295.00
XPS 0.036 120 420.00

Muut ovat mainosmiesten puheita paremmuudesta. Itselle tuli 250mm reunoille, 200mm keskelle halvinta mahdollista lattia100 eps:ssää minkä täällä (tre) myi meltex. Jo pitkään lattialämmitystaloissa on suositeltu laatan alle 200mm eps:ssä.. Tuo numeroarvo on eps:ssän paineenkesto. Takanalle laatanvahvennoksen kohdalle laitoin uretaania. Uretaanista vaan pitää kuoria alumiini pinnasta pois koska se muodostaa betonin kanssa vetyä ja betoniin tulee pieniä reikiä. Itsekin huomasin tuon liian myöhään. Mutta eipä noista mitään haittaa ole tuolla tasoitteen alla..

Erot mitkä testeissä olivat olivat nimenomaan routa eps:ssän veden imeytyvyydessä. Osa oli liian huokoista, imi vettä ja menettää eristyskykynsä osin myöhemmin.

Kiitos! Tää menee kotiin työlistalle. Mä en ajatellutkaan ikinää et näitä saiskii näin helpolla. 2 tuollasta 900 eskoo ja asennuskaan ei oo putkiehen töitä. Tosin ehkä pitää miettii noita letkuja et ne kulkee siististi. Mut siis tähän tuunailuun ei tarvii purkaa koko kylppäriä.

Varmaan siis tarkoitat noita mun mainitsemia Oraksen sadesuihkuja. Niitä saa 400€:lla ihan rautakaupasta kun vähän kyselee ja tinkaa.

Ei mitään hyötyä laittaa xps:ää lattian alle. Meillä on se 300mm läpiasti laatan alla. Routaeristeenä käytin xps-levyjä kaikilla liikennöidyillä alueilla.

Mulla kyllä "kusee" budjetti monessa kohtaa positiivisesti. Moneen kohtaan olen budjetoinut selkeesti liikaa. Esim. nämä alapohjan eristeet/raudoitustarvikkeet. Meni nekin kolmasosaan siitä mitä budjetoin. Moni muukin on mennyt ali. Ootan kauhuissani niitä kohtia mitkä menee yli. Nyt näyttää ihan ok, mutta kun olen lukenut juttuja, niin yllätyksiä tulee aina. Onneksi rahaa on budjetoitu sen verran, että jos ei ali mee, niin vedän ranteet auki :)

Tarkkailen budjettia sen mukaan mitä mennään ja mestarin budjettia ollaan muuteltu. Tällä hetkellä näyttää, että suurinosa osaprojekteista menee alle budjetin.

2 kirvesmiestä on palkattu myös apuun. Toinen tekee yhden jutun urakalla. Ja toinen tulee tuntitöihin. Tuttuja kummatkin.

Olen aina ollut hyvin jääräpäinen ja toteuttanut sen mitä tavoittelen, niin nyt näyttää hyvältä rojektin suhteen.

Tässä alkaa vähän jo pelottaan delekoinko kohta kaikki työt muille, kun se on niin helppoa. :)

Mitä sitä pelkäämään, jos on tuttuja ja osaavia tekijöitä niin saapahan laadukasta jälkeä eikä tarvi kattella omia väkerryksiä myöhemmin ja kirota jos jälki on sitä mitä valtaosalla rakentajista. Huono työnlaatu on kyllä kans sellanen tabu että oksat pois, julkisesti melkein lynkataan jos menet foorumeilla sanomaan että pääosin hartiapankkirakentajan jälki on surkeaa. Tuntuu rakentaminen olevan ainoa asia missä todella moni vieläkin itselleen uskottelee että osaamaton amatööri olisi jotenkin mystisesti parempi rakentaja kuin alan ihmisistä ne kunnollisimmat. Kun ostaa jotain, sen voi laittaa menemään uusiksi niin monta kertaa kun vaaditaan, onneksi tuolle ei itselläni ole ollut kuin muutaman kerran tarvetta koska tekijät ovat olleet hyviä eivätkä halpoja.

Mulla toinen kirvesmies on tehnyt taloja 30 vuotta ja nyt tekee taloja alusta loppuun omalla firmallaan. Toinenkin on koulutukseltaan kirvesmies, mutta nyt työttömänä eli aikaa on.
Jos vuoorotteluvapaa aukee, niin hienoo, niin voin rauhassa tehdä hommia ja talo valmistuu ajallaan. Jos en saa, niin muut tekee, toisaalta ei tarvi paljon tehdä itse ja palkka juoksee täysillä.

Ei tässä nyt yritetä mitään hartiapankki eli itse tehtyä taloa rakentaakaan, pääasia että talo saadaan pystyyn budjetisaa.

Ps. Aarop oot kaiketi pirkanmaalta niin olisi kiva nähdä talosi ja voisin näyttää omani, opittaisiin ehkä uutta.

IMO se on nurinkurista että hartiapankkeilijat ottavat helpot hommat valmiina ja koittavat väkisin väsäillä niitä vaikeita. Ts. runkotyöt, perustusjutut yms otetaan ulkoa ja sitten aletaan hieromaan itse pintoja. Edellisissähän tarvitaan vain kykyä hakea ja ymmärtää ohjeita & piirustuksia ja olla huolellinen, jälkimmäisissä taas tarvitaan taitoa ja kokemusta että tulee hyvän näköistä jälkeä. Kaiken lisäksi palkatun ammattilaisen on helppo oikoa ja kusettaa piiloon jäävissä rakenteissa, ei niinkään pinnoissa.

IMO se on nurinkurista että hartiapankkeilijat ottavat helpot hommat valmiina ja koittavat väkisin väsäillä niitä vaikeita. Ts. runkotyöt, perustusjutut yms otetaan ulkoa ja sitten aletaan hieromaan itse pintoja. Edellisissähän tarvitaan vain kykyä hakea ja ymmärtää ohjeita & piirustuksia ja olla huolellinen, jälkimmäisissä taas tarvitaan taitoa ja kokemusta että tulee hyvän näköistä jälkeä. Kaiken lisäksi palkatun ammattilaisen on helppo oikoa ja kusettaa piiloon jäävissä rakenteissa, ei niinkään pinnoissa.

Tää on aivan saatanan tosi! Tosin jos otetaan ensikertalainen niin usein suunnitelma on teettää sillä ammattilaisella pinnatkin mutta sitten loppuu rahat ja pitää "säästää". Näitä tiedän useita.

Ja tosiaan jos mietitään eristettä LATTIAN ALLA ja että sen pitäisi kestää VETTÄ niin eikös tässä nyt jo ajatustasolla mene vituiksi ja lujaa?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No, mulla tulee pitkälti "ammattiliaisten" tekemänä. Ja jo tälläiset esim. yläpohjan oikealla tavalla tehdyt eristykset ei oo amatöörin hommaa. Kyllä pintoja esim. lattian asennusta voi tehdä pienemmmäkin kokemuksella. Ei ainakaan kalliit lämmitysenergiat haihdu ilmaan.

Mullekin tulee esim. seinien tasoitus ammattiilaisen tekemänä, kosteiden tilojen muuraukset, laatoitukset. Keittiö tulee ainakin runkoon. En edes tiedä vielä mitä itse teen vai teenkö mitään. Ei oo ylivoimaisen kallista edes teettää mulila, kun oikein laskee (oma palkka).

Ja tosiaan jos mietitään eristettä LATTIAN ALLA ja että sen pitäisi kestää VETTÄ niin eikös tässä nyt jo ajatustasolla mene vituiksi ja lujaa?

Kyllä, ja se on mennyt vituiksi jo kauan. Alkaen siitä, että nykyään kun jokainen haluaa muuttaa omaan taloon sinne kasvukeskuksiin niin kunta/kaupunki kaavoittaa täysin perinteisessä mielessä rakennuskelvottomat savipatjat ja maastolliset montunpohjat tonteiksi. Mihin on kadonnut maalaisjärki siitä, minne kannattaa rakentaa? Minne sulamisvedet ja sadevedet valuvat? Olen nähnyt niin älyttömiä jyrkkien kallioiden keskelle sijoitettuja tontteja, että tuplasalaojituskaan ei estä perustusten jatkuvaa vettymistä.

Ja vielä: kuinka kauan menee ennekuin tyhmimmätkin arkkitehdit ja insinöörit saavataamulehdestään lukea passiivienergiatalojen homeongelmista?

Muutto häämöttää parin viikon päässä. Paljon pieniä asioita pitäisi vielä hoitaa.

Yksi, jonka tajusin vasta nyt, on porakaivon selvityminen pakkasilla. Huoltokaivo on vajaa pari metriä syvä ja metrisistä kaivonrenkaista tehty, päällä betoninen kansi, jossa 70mm tuuletusputki. Kalvopainesäiliö on sisätiloissa.
Mitenköhän tuota huoltokaivoa täytyisi eristää, jotta vettä tulee vielä pakkasillakin? Tällä hetkellä siis vesijohto on kaivon pohjalla ihan sellaisenaan.

Ts. runkotyöt, perustusjutut yms otetaan ulkoa ja sitten aletaan hieromaan itse pintoja.

En ymmärrä mikä tossa on nurinkurista? Jos olisin alkanut runkoa vääntämään yksin ilman mitään kokemusta tai näkemystä, niin veikkaan että aikaa olisi palanut ja vituiksikin olisi voinut mennä. Olishan se voinut onnistua, mutta en nytkään osaisi sanoa miten saa esim runkotolpat pystyyn ja oikeaan asentoon, tai millä helvetillä kattotuolit olisi saanut paikoilleen. Sisähommat kuitenkin on hyvin simppeleitä, mitä jengi on saattanut tehdä jo ennestään. Voi tehdä yksin eikä vaadi voimankäyttöä tai kummoisia työkaluja, nostimia tai telineitä.

En ymmärrä mikä tossa on nurinkurista? Jos olisin alkanut runkoa vääntämään yksin ilman mitään kokemusta tai näkemystä, niin veikkaan että aikaa olisi palanut ja vituiksikin olisi voinut mennä. Olishan se voinut onnistua, mutta en nytkään osaisi sanoa miten saa esim runkotolpat pystyyn ja oikeaan asentoon, tai millä helvetillä kattotuolit olisi saanut paikoilleen. Sisähommat kuitenkin on hyvin simppeleitä, mitä jengi on saattanut tehdä jo ennestään. Voi tehdä yksin eikä vaadi voimankäyttöä tai kummoisia työkaluja, nostimia tai telineitä.

Tein itse talonrungon. Tai itseasiassa kaikki on mun tekemää talossa. Ja en ole töissä rakennus alalla. Itse olen sitä mieltä että välttämättä runko ei ole se paikka missä kannattaa alkaa harjoittelemaan jos ei ole varma mitä tekee. Joka ainut virhe rungossa näkyy valmiissa pinnoissa myöhemmin. Tuon teossa täytyy olla todella huolellinen. Itse haukkasin melko ison palan koska lattia on asunnossa kahdessa eri tasossa ja kattoja kolmessa eri tasossa. Taloon tuli myös kantavat räystäät mitkä olivat todella työläät. Vähän meinas kyllä hirvittää aluksi että piisaako taidot.

Jos itsellä on intoa ottaa asioista selvää ja opetella, pystyy tekemään mitä haluaa. Ihmisiä ne ammattilaisetkin ovat. Aikaa tietysti palaa enemmän mutta jos omalle ajalle ei laske mitään arvoa... Ja itseasissa olen ehkä hiukan liiankin tarkka joka asiassa ja usein nyppii katsoa muiden työnjälkeä joka ei ole itselle riittävä.

Hetki aikaisemmin kävin kaverin raksalla katsomassa "ammattilaisen" tekemiä laatoituksia ja samaan hengenvetoon ääni päässä sanoi että tämänkin teen itse. Työnjälki oli oman mittapuun mukaan alaarvoista.

Eräällä kaverilla olin tekemässä tallia kun "ammattilainen" teki talon runkoa. Sahasi moottorisahalla puut ikkuna-aukkojen ylä- ja alapuolelle. Ja jälki oli sen mukaista. Hemmetinmoisia rakoja joka paikassa. Jos olisi kyseessä olisi ollut oma asuntoni niin olisin tehnyt asiasta ilmoituksen talotoimittajalle ja vaatinut eri ukkoa paikalle.

No jahka kyseeseen tuli villojen asennus tuli työmaalle jotain teinejä jotka sulloivat villat seiniin. Lopputulos oli sen verran hirvittävä että sanoin kaverille että soittaa talofriman edustajan paikalle toteamaan surkean jäljen. Tuon totesi myös talofirman edustaja. No sitten kaikki villat revittiin pois ja eri mies villoitti seiniä uudestaan kaksipäivää.

Kun vuoroon tuli otsalautojen asennus päätyyn huomasin että pääty on aivan kierossa. Ja otsalaudan asennus mahdotonta koska pääty oli keskeltä 7cm pullollaan. Sitten mietittiin mistä johtuu ja todettiin että asentajat olivat asentaneet päätymmäisen kattotuolin niin kieroon että se tekin mutkan räystäslinjaan. -> reklamaatio ja ukot tulivat korjaamaan. Ja se oli melkoinen savotta kun kaikki ruoteet olivat kuitenkin jo paikoillaan.

Miksiköhän uudessa talossa yksi lattiakaivo haisee? Kyseessä wc:n lavuaarin lattiakaivo. Haisee tosi rankasti viemärille koko tila. Allaskaapin alla on siis lattiakaivo, minne vesi ohjataan ihan kaivon ritilän läpi. Muuta kuin käsienpesuvettä ei sinne mene. Lattiakaivo ei ole kuiva eikä se ole likainen, olen sen useasti pessyt. Vesi lepää hajulukkona siellä aivan kuin muissakin talon lattiakaivoissa. Mutta tuo on ainoa joka löyhkää ja se on kyllä lähimpänä pääviemäriputkea. Viemärin tuuletusputken olen tarkistanut katolla eikä se ole tukossa.

Miksiköhän uudessa talossa yksi lattiakaivo haisee? Kyseessä wc:n lavuaarin lattiakaivo. Haisee tosi rankasti viemärille koko tila. Allaskaapin alla on siis lattiakaivo, minne vesi ohjataan ihan kaivon ritilän läpi. Muuta kuin käsienpesuvettä ei sinne mene. Lattiakaivo ei ole kuiva eikä se ole likainen, olen sen useasti pessyt. Vesi lepää hajulukkona siellä aivan kuin muissakin talon lattiakaivoissa. Mutta tuo on ainoa joka löyhkää ja se on kyllä lähimpänä pääviemäriputkea. Viemärin tuuletusputken olen tarkistanut katolla eikä se ole tukossa.
Voisko vessa olla liian alipaineinen? Tuleekoa hajua, jos oven jättää auki?

Ei taida kyllä haista, jos ovi on auki, ainakaan paljoa. Mutta vaikeahan tuota on todeta, kun oven ollessa auki ilma vaihtuu muuhun kämppään, niin mistä sitä tietää, tuleeko sieltä hajua.
Oliko vinkkiä, mitä tuolle mahdolliselle liialle alipaineistukselle voi tehdä?

Ei taida kyllä haista, jos ovi on auki, ainakaan paljoa. Mutta vaikeahan tuota on todeta, kun oven ollessa auki ilma vaihtuu muuhun kämppään, niin mistä sitä tietää, tuleeko sieltä hajua.

Meillä samaa ongelmaa. Laitoin vissiin tuonne remontointipuolelle. Lattiakaivon kuivumista joku siellä ehdotti ja voi olla että raaka kusenhaju häipyi joksikin aikaa.

Tuo ylipaineisuus saattaa myös olla syy / osasyy.

Poisto ovat yleensä vessassa niin voihan katsoa että oven alta pääsee ilma kiertämään vapaasti. Ettei kynnys blokkaa koko ilman kulkua.

Suositut

Back
Ylös Bottom