Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei sillä etteikö pienrakennuksilla tehtäisi pimeää työtä, mutta millä siihen pääsee kiinni jos työmaalla käy joku päivän tai pari käteispalkalla tekemässä? Pikku-urakoitahan noi kuitenkin pääasiassa on, ei kukaan (kai?) lähde tekemään/teettämään esim pitkästä kaikkia kirvesmiestöitä pimeänä. Ei muuta kuin pakollinen verokortti kaikille kaulaan ja joka aamu kaupungin virallinen valvoja käy kiertämässä kaikki työmaat. :rolleyes:

En yhtään ihmettelisi jos tulevaisuudessa ilmoitat että isäukko tai appiukko on jeesinyt x viikonloppua raksalla, niin joku veropervo tulee lätkimään mätkyjä.

Ootteko miettiny miten paljon nää verojen kyttäämiset, tilaajavastuulait yms. uudistukset tulee maksamaan valtiolle, kun byrokratian rattaisiin tarvitaan taas lisää työvoimaa. Kukaanhan ei varmaksi tiedä paljonko sitä harmaata taloutta loppujen lopuks on, että kustaanko tässä vaan omaan nilkkaan?

No eipä näissä ennenkään ole välttämättä järjen kanssa ollut tekemistä. Siellä katsos virkamiehet kokoustelee ja keksii näitä hienoja ajatuksia. Tai eikai ne välttämättä virkamiehiä ole, mutta näitä viisaiden kerhoja eli suunnittelyryhmiä kuitenkin. Varmaan on kisa että kuka saa älyttömimmän homman läpi niin saa bonusta. :jahas:

Ja tää on just noin kuin Pormestari Sisu sanoi, että hinnat nousee takuulla ja vaikutukset näkyy vasta joskus. Jos joku viitsisikin laskea mitä viivan alle jää, kun huomio hintojen nousun ja homman vaikeutumisesta johtuvan toimeliaisuuden vähenemisen ja tarvittavan viranomais ja virkamiesresurssit byrokratian ja kyttäämisen hoitamiseen. Plussapuolella on sitten se veronkertymä jota saadaan kun ei kierretä veroja. Tässäkin nyt voi taas vähän piikitellä, että jos se Timppa Timpuri sen parin päivän homman saa pimeasti niin se todennäköisesti sen rahan kuluttaa ja maksaa kulutusveroja, että valtion kassaan se päätyy kuitenkin vaikka eri verojen muodossa.

Edelleen pitäisi ne voimavarat suunnata siihen että täällä ei yksikään Virolainen, Puolalainen jne työskentele maksamatta veroja. Ne rahat ei tämän maan kulutukseen päädy.

En yhtään ihmettelisi jos tulevaisuudessa ilmoitat että isäukko tai appiukko on jeesinyt x viikonloppua raksalla, niin joku veropervo tulee lätkimään mätkyjä.

Tämän takia minä tätä meuhkaankin. Kun on oikeasti vähän "pelko persiissä" että näin käy. Lainausmerkit siksi että eipä tämä taaskaan kosketa itseäni suoraan, mutta välillisesti ihan meitä kaikkea. Tämä pervoverotus on kyllä aika oikea termi tähän touhuun.

Harmaan talouden torjunnan nimissä voidaan näköjään puuhata mitä vaan jakaikki menee sukkana läpi. Yksi paskalaki taas muiden joukkoon.

Saatiin uus sähkäri konkkaan menneen tilalle, ja vielä varsin sopivaan hintaan:rock: Koko härdellistä (lvis urakoitsijan konkka) huolimatta viivästystä näyttäisi tulevan vain parisen viikkoa. Timpuri on ollu ahkera myös tallissa, seinät höyrynsululla ja lattiassa verkot valmiina ens viikon valua varten.

Laitan kuvia kun käyn napsiin tän hetkisestä tilanteesta.

Tällävkolla tilaan nuo lattiaeristeet, raudoitukset ym. Onko se nyt niin, että ihan sama mitä eps:ää sinne pohjaan lyö? Styroplastistakin sain hyvän tarjouksen.

Laitan kuvia kun käyn napsiin tän hetkisestä tilanteesta.

Tällävkolla tilaan nuo lattiaeristeet, raudoitukset ym. Onko se nyt niin, että ihan sama mitä eps:ää sinne pohjaan lyö? Styroplastistakin sain hyvän tarjouksen.

Eikai kukaan enää lattiaan EPSiä pistä, XPS:ää vaan.

Noistahan oli TM:ssä testikin:
http://www.pakkotoisto.com/kotitalous/40739-talon-rakentaminen-rakennuttaminen-166/#post3370176

Ainoa hyvä routaeristelevy on
1. Soklex

2. Ruukin sai sentäs yhden tähden

Loput ovat täysin kelvottomia:
3. Ukorex
4. Styroplast
5. Thermisol
6. Solupak

Hyviä taasen ovat XPS-eristeet, kaikki käytännössä yhtä hyviä:

1. Finnfoam
2. Styrofoam
3. eM-Foam
4. Novafoam

Lattiassa toki hieman eri kun noi ei joudu suoraan kosteuden kanssa tekemisiin siellä. En silti pistäisi muuta kuin XPS:ää lattiaan. Hintaero on merkityksetön tuossa asiassa.

Mulle naurettiin "ammattimiesten" keskuudessa kun pistin muutamia satasia enempi ja lattiaan Finnfoamia. Testin julkaisemisen jälkeen minä nauroin ammattimiehille.

Huppe... juuri tuostahan linkistä tämä koko mietintä on alkanutkin. Mutta mikä se ero sitten oikeastaan käytännössä onkaan. Suurin osa talojen eristyksistä varmaan tehdään vieläkin "perus"EPS:llä. Meneekö kaikilla tosiaan vituiksi :)

Voin mää XPS:ääkin ostaa, mutta kannattaako se oikeesti?

E: laitoinkin heti tarjouskyselyn finnfoamista, ihan vaikka hinta vertailun takia.

Huppe... juuri tuostahan linkistä tämä koko mietintä on alkanutkin. Mutta mikä se ero sitten oikeastaan käytännössä onkaan. Suurin osa talojen eristyksistä varmaan tehdään vieläkin "perus"EPS:llä. Meneekö kaikilla tosiaan vituiksi :)

Voin mää XPS:ääkin ostaa, mutta kannattaako se oikeesti?

E: laitoinkin heti tarjouskyselyn finnfoamista, ihan vaikka hinta vertailun takia.

Mä oon maallikko ja joudun luottamaan asianmukaisiin testeihin sekä niistä tulleisiin tuloksiin.
En vain ymmärrä miksi pitäisi ostaa huonoa kun marginaalisella hintaerolla saa myös parasta.

Finnfoam: 5,90e/m2
EPS 100 Lattia: 3,80e/m2

Taloon.com

150m2, 15cm eristekerros: XPS 2650e, EPS 1700e. Eli hintaero tonnin. Kannattaako tuossa säästää tonni? Ei kannata.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä oon maallikko ja joudun luottamaan asianmukaisiin testeihin sekä niistä tulleisiin tuloksiin.
En vain ymmärrä miksi pitäisi ostaa huonoa kun marginaalisella hintaerolla saa myös parasta.

Finnfoam: 5,90e/m2
EPS 100 Lattia: 3,80e/m2

Taloon.com

150m2, 15cm eristekerros: XPS 2650e, EPS 1700e. Eli hintaero tonnin. Kannattaako tuossa säästää tonni? Ei kannata.

No kannattaa, jos ei järkevällä aikajänteellä säästä alentuneina lämmityskustannuksina tota tonnia. Järkevän aikajänteen saa kukin päättää itse. Mulla se ois max. 10-15v.

No kannattaa, jos ei järkevällä aikajänteellä säästä alentuneina lämmityskustannuksina tota tonnia. Järkevän aikajänteen saa kukin päättää itse. Mulla se ois max. 10-15v.

Eihän se ole kuin yhden sadesuihkun hinta ;)
Mieluummin pistäisin sitten tavallisen suihkun, säästäisin tonnin ja ostaisin sadesuihkun jälkikäteen. Eristeitä kun ei jälkikäteen paljon voi vaihtaa.

Paskoista materiaaleista kun ei taloa kannata rakentaa. Säästää sitten tosiaan vaikka tapeteissa ja kaakeleissa jne.

Paljonko Huppe sulla on eristepaksuus lattiassa? Nuo sun hinnat taitaa olla jotain 50mm paksua levyä?

Mulle tulee 200mm eristettä lattiaan, eli hinnat jossain muualla.

Paljonko Huppe sulla on eristepaksuus lattiassa? Nuo sun hinnat taitaa olla jotain 50mm paksua levyä?

Mulle tulee 200mm eristettä lattiaan, eli hinnat jossain muualla.

Meidän aikaan eristepaksuus oli 15cm, eli 3x50mm levyt. Sun kannattas ehkä laittaa 100mm paksua tai sitten 3x70mm? En tiedä, meille vaadittiin 3x50mm.

Useimmat tuttavat ovat laittaneet esim. pohjalle EPS:ää ja päällimmäiseksi kerrokseksi XPS:ää. En ole kuullut että kukaan olisi laittanut pelkkää EPSää, varmasti niinkin on tehty.

Routa EPS:ssää meillä tuli ainakin se 200 mm. Ja tuota Soklexia oli. Ensin 50 mm, sitten 100 mm ja lopuksi vielä 50 mm.

Kannattaako tuossa säästää tonni? Ei kannata.

Perus raksamatematiikkaa: kaikesta kannattaa maksaa tonni lisää :)

Kun ei totuta itseään sadesuihkuun niin ei sitäkään kaipaa. Tosin kyllä siihen kannattaa tonni laittaa vaikka ei edes käyttäisi.

Toi alapohjan eristys. En mä tiedä, mut lähteeks se lapasista. 20 vuotta sit pistettiin 10 senttiä styroksia reunoille ja 5 senttiä keskelle. joku huhu kertonut, et moni raksarane oikasee nykyäänkin ja vetäsee 10 senttiä styroksia lattiaan ja valut päälle. Mä en ymmärrä u arvoista yhtään mitään, mut jos miettii omaa lattiaa. 10 senttiä betonia, 15 senttiä styroksia ja joku 30 senttiä ontelolaattaa. Ja tuon kaiken alla on ilma joka on n. 5 asteista kesät talvet. Nykymääräysten mukaan toi mu rakenne ei menisi enää läpi vaa mu pitäis työntää lisää styroksia tuonne. Jotenkin maalaisjärjellä mopo lähtenyt käsistä eristejutuissa jo. Melkein laittasin jo maalämmön ku rupeisin enää lisäämään eristeitä edes omaan taloon. Musta alapohjan eristys ei oo edes nii tärkeä kun seinien koska tuolla ei tosiaan oo sitä 5 astetta kylmempää kun seiniä piiskaa parhaimmillaan 30 asteen pakkanen.

Mitä tulee sadesuihkuun niin hitto sellaset haluisin. Niitä ei ollu ku ite rakensin tai ainakaan säädyllisiin hintoihin. Saako normaaliin oraksen perus sekoittajaan tuollaista jälkiasennettuna? Siten että jäisi ehkä käsisuihku myös? Lapset tykkää käsisuihkuista ja on ne kätevät jos pitää lauteita/saunaa pestä kun lorottaa saunan puolelle niillä vettä. on sitä joskus auton vanteitakin pesty kylppärissä ym.

Eihän näitä "tonneja" kannata yleisellä tasolla paljoa miettiä, talot kuitenkin ovat yksilöitä ja onhan se nyt ihan selvää että ei paljoa kannata investoida mitään puolta milliä taloon jos rakentaa johonkin tuppukylään, missä yleisesti uudet ok-talot maksavat 200-300te? Toisaalta, sitten kun on keskeinen sijainti isossa kaupungissa tms. ja muutenkin tontti hyvä, niin vaikka se puolmilliä ei ole summa eikä mikään jos haluaa tehdä just sellasen kun haluaa eikä lätkiä parinkympin laattaa seiniin ja muutenkin alelaarien kamaa asenteella "ihan hyvä se on, tyhmää olis maksaa enemmän". Olen seurannut tässä erään puolitutun rakentaman talon myyntiä ja ei meinaa millään mennä kaupan, vaikka hinta on 2v vanhasta talosta Tampereella vain 400k. Talosta kun näkee sen, että siinäkin hinnassa on se reilu 100te pelkkää ilmaa ja koska sijainti/tonttikin on sellainen että ainakin lähes vastaavia on tarjolla vuokrattavaksi melkein kokoajan niin ei kovin moni ole valmis tuon vertaa lisää investoimaan rakennuskustannusten päälle, vaikka teettäisikin avaimet käteen-periaattella kuten tuokin on tehty.

Toivon toki että se menisi kaupaksi, mutta muutama toinen tuttava joka on nyt lähikuukausina ostellut vastaavia taloja on kommentoinut että "siitä" ei sitä ole halukas maksamaan, vaikka muuten ovat ostaneetkin pääosin vielä vähän kalliimmat talot.

Oliskohan meillä styroksia 20cm reunoilla ja keskellä 15cm ja paskinta mitä rahalla saa eli solupakkia. Kenenkään en ole kuullut laittavan xps:ää lattian alle. Voi olla, että meni vituiksi mutta sähkölasku on niin ihanan pieni että aiva sama. On noi talot vielä ehjiä mihin on tota samaa paskaa laitettu puolet vähemmän.

Meillä ainakin on oraksen perussekoittajan (optima 7160) jatkona oraksen sadesuihku (392). Yhteishinta noin 500€.
Yläsuihkusetti Oras Hydra 392 kromi käsisuihkulla - Taloon.com

Kertokaa yksi hyvä syy miksi lattian alla xps on parempi kuin eps?

Xps on joo vettymätön, mutta mikä sen eps:n sit kastelee? Teillä on jokatapauksessa kapillaarikatko sorat alla ja lattia muutenkin puoli metriä korkeemmalla kuin maa vierustoilla. Jos siellä pohjavesi kastelee styroxeja niin sit on ongelmat ihan muualla. Sitä paitsi eps:kään ei toimi kapillaarisesti eli vaikka se olis vedessä niin siitä kastuu korkeintaan se osa mikä on veden alla.. Lattia eps:nkin vedenimukyky on max muutama % vaikka se upotetaan kokonaan veteen. Ei pidä sekoittaa nyky epsejä niihin ekoihin mitä tuli markkinoille vuosia sitten, ne ekat imi kyllä vettä ajanmyötä.

Ymmärrän xps:n (finnfoam ym) ulkona esim kellarin seinissä tai routalevyinä missä vajovedet kastelee eristeitä koko ajan, lattian alla overkill IMO.

Back
Ylös Bottom