Pakko sohasta vähän muurahaispesää vaikka se ehkä vähän sivuaa talonrakentamista myös. Itse en ole ymmärtänyt sadanvuoden velkavankeutta talon kanssa myöskään. Tein talon säästin halvoista materiaaleista, mut onpahan oma ja uusi omakotitalo. Tein sellasen, jonka kanssa perse kestää vaikka oltais työttöminä koko perhe. Jopa vähän kettuillakseen ostin uuden audin kun talon sain valmiiks. Eikä ollu talorahasto mistä se ostettiin. Samalla mentiin melkein kuukaudeks thaikkuihin. Sama tyyli jatkunut. mun on paljon helpompi myydä autot ja prätkä pois kun ruveta irrottelemaan talosta maalämpöpumppua kun kolmas maailman sota syttyy ja työpaikat menee. minusta aika moni pistää isompia summia taloon mitä se perse oikeasti kestää. Laskin että meillä on asumisenhoitokulut kaikkineen perheen nettotuloista 23%. Sisältää siis kaiken lyhennykset ja talon ylläpitokulut. On se vaa kivempi lähtee kesälomalla reissuun ku ei oo vikat pennit menossa. Ja jos innostuis hommailee euroopast kesäasuntoo vaikka tai jotain pientä kivaa. Mut joo jokainenhan tietysti tekee kuten itse haluaa.
Tämä on muuten helvetin totta. Itsekin laitoin taloon enempi rahaa mikä olisi yleisen mittapuun mukaan ollut järkevää. Menee enempi rahaa lainanmaksuun mikä olisi aivan optimaalista.
Mutta taas toisaalta ainakin minä viihdyn kotona. Jos pääsee vaikka kerran kahteen vuoteen jonkun 1-2 reissun heittään jonnekin missä ei tarvi laittaa ruokaa ja siivota, niin riittää mulle. Samoin riittää sellainen menopeli joka on luotettava, kun en mä sitä jaksa kuitenkaan siivota ja rassata ja pestä ja puunata. Rahat menisi vain hukkaan.
Eli kyllä sitä rahaa sitten jokainen pistää siihen mihin HALUAA panostaa. Kun kuitekin on tavallinen tallaaja joka ei ole saanut mitään pesämunaa kotoa ja tekee tavallistaa duunia, niin ei ole mahdollista että on talo, uusi auto (tai kaksi) prätkä, vene ja moottorikelkka ja pari ulkomaanmatkaa vuodessa. Jokainen tekee omat valintansa ja maksaa sitten niitä tai ne jotka voi valita nuo kaikki, niin ne sitten tekee niin, ei se ole minulta pois.
Minä yritin optimoida kuluja koko ajan tinkimällä hinnoista, samalla pystyi sitten vähän pistämään parempaa laatua kuin että ei olisi tuota vaivaa nähnyt jne. Samoin esim. listoiksi valittiin MDF vaikka niin moni sanoi että pakko sen on olla puulista kun ei noista paskoista ole mihinkään. No eipä niin. Valintoja, valintoja.
Ja ihan sama mitä valitset ja sen ääneen sanot niin se on väärin. Se iso yhtäläisyys on autoissa ja rakentamisessa. KAIKILLA on aika vahvat mielipiteet ja se oma mielipide on tietysti oikea ja aina on jonkun siskon serkun kaima jonka MLP kompura hajosi takuuajan jälkeen ja jonka audista hajoaa aina turbo jne. Sitten näistä vedetään johtopäätöksiä ja "hieman" vedetään mutkia suoriksi.
Että jos oikeasti jatkettaisiin jokainen tästä rakentamisesta keskustelusta ja jätetään ne provot vähemmälle. Koskee niin minua itseänikin kun kaikkia muitakin, tai sitten tää ketju vaan kuolee kun ei ketään enää kiinnosta...