Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Onko kukaan viime aikoina kysellyt hintoja/ tarjouksia ylitasoituksesta? Eli nauhaus, 2x ylitasoitus ja pohjamaalaus, niin paljonkohan maksaa per m2? Hinkattavaa on about 600m2 ja pitäis tulla priimaa kun tulee paljon epäsuoraa valoa katon & seinien kautta.

En nyt tähän hätään ehdi laskea seinäneliötä, mutta meillä tulee tasoitettavaa kuivaa tilaa noin 210m2 ja tarjoukset heilu 5500-8000€ välillä. Meille oli ruiskutasoitus ihan ehdoton jo sen nopeudenkin vuoksi, talo pitää saada jouluksi valmiiksi ja rakennuslupa tuli 21.5.

Timba sentään yrittää kääntää keskustelua oikeaan suuntaan, ja sitten v*ttuillaan takas muutaman kympin skoodilla.

Edit. 23% ei ole mitenkään erityisen vähän. Lähtökohta on se että esim laina ei saa ylittää 30% netosta ja eipä okt as kustannukset kummoisia ole. Lisäksi kannattaa toki ottaa huomiooon että jos sen talon rakentaa johonkin tuppukylään tms niin kannattaakin vähän miettiä jotta joskus vois edes osan saada poiskin, jos myy. Toiset meistä haluaa asua tasokkaasti ja jotkut myös rakentavat alueelle jossa uudehkot talot starttaavat puolesta millistä jälkimarkkinoilla.

ei tässä miljonäärejä ollakaan, mutta siinä oot kyl väärässä, että asumisen kulut ei oo kummoset. Tuossa laskelmassa oli 350 euroa/kk asumisen kustannuksia/kk. Nii karvan alle puolmillii ylätalon naapuri talostaan pyytää vuotta vanhempi muuten aika samanlainen;). Kyl mul oli periaate et lapset voi kävellä kouluun ja huppee kompaten ite kävellä alkoon:D. Mut demaritalos silti asutaan. Millillä rupeis saamaan pelipaikoilta sit vähän luxusta, mut jätetään se niille kellä se milli on.

Onko kukaan viime aikoina kysellyt hintoja/ tarjouksia ylitasoituksesta? Eli nauhaus, 2x ylitasoitus ja pohjamaalaus, niin paljonkohan maksaa per m2? Hinkattavaa on about 600m2 ja pitäis tulla priimaa kun tulee paljon epäsuoraa valoa katon & seinien kautta.

Jos oikein muistan, niin Oulun seudulla seinät pohjamaalattuna oli 12-14e/m2 luokkaa ja katto pari euroa kalliimpi neliölle. Nämä pienten maalausliikkeiden verollisia hintoja.

Pakko sohasta vähän muurahaispesää vaikka se ehkä vähän sivuaa talonrakentamista myös. Itse en ole ymmärtänyt sadanvuoden velkavankeutta talon kanssa myöskään. Tein talon säästin halvoista materiaaleista, mut onpahan oma ja uusi omakotitalo. Tein sellasen, jonka kanssa perse kestää vaikka oltais työttöminä koko perhe. Jopa vähän kettuillakseen ostin uuden audin kun talon sain valmiiks. Eikä ollu talorahasto mistä se ostettiin. Samalla mentiin melkein kuukaudeks thaikkuihin. Sama tyyli jatkunut. mun on paljon helpompi myydä autot ja prätkä pois kun ruveta irrottelemaan talosta maalämpöpumppua kun kolmas maailman sota syttyy ja työpaikat menee. minusta aika moni pistää isompia summia taloon mitä se perse oikeasti kestää. Laskin että meillä on asumisenhoitokulut kaikkineen perheen nettotuloista 23%. Sisältää siis kaiken lyhennykset ja talon ylläpitokulut. On se vaa kivempi lähtee kesälomalla reissuun ku ei oo vikat pennit menossa. Ja jos innostuis hommailee euroopast kesäasuntoo vaikka tai jotain pientä kivaa. Mut joo jokainenhan tietysti tekee kuten itse haluaa.

Tämä on muuten helvetin totta. Itsekin laitoin taloon enempi rahaa mikä olisi yleisen mittapuun mukaan ollut järkevää. Menee enempi rahaa lainanmaksuun mikä olisi aivan optimaalista.

Mutta taas toisaalta ainakin minä viihdyn kotona. Jos pääsee vaikka kerran kahteen vuoteen jonkun 1-2 reissun heittään jonnekin missä ei tarvi laittaa ruokaa ja siivota, niin riittää mulle. Samoin riittää sellainen menopeli joka on luotettava, kun en mä sitä jaksa kuitenkaan siivota ja rassata ja pestä ja puunata. Rahat menisi vain hukkaan.

Eli kyllä sitä rahaa sitten jokainen pistää siihen mihin HALUAA panostaa. Kun kuitekin on tavallinen tallaaja joka ei ole saanut mitään pesämunaa kotoa ja tekee tavallistaa duunia, niin ei ole mahdollista että on talo, uusi auto (tai kaksi) prätkä, vene ja moottorikelkka ja pari ulkomaanmatkaa vuodessa. Jokainen tekee omat valintansa ja maksaa sitten niitä tai ne jotka voi valita nuo kaikki, niin ne sitten tekee niin, ei se ole minulta pois.

Minä yritin optimoida kuluja koko ajan tinkimällä hinnoista, samalla pystyi sitten vähän pistämään parempaa laatua kuin että ei olisi tuota vaivaa nähnyt jne. Samoin esim. listoiksi valittiin MDF vaikka niin moni sanoi että pakko sen on olla puulista kun ei noista paskoista ole mihinkään. No eipä niin. Valintoja, valintoja.

Ja ihan sama mitä valitset ja sen ääneen sanot niin se on väärin. Se iso yhtäläisyys on autoissa ja rakentamisessa. KAIKILLA on aika vahvat mielipiteet ja se oma mielipide on tietysti oikea ja aina on jonkun siskon serkun kaima jonka MLP kompura hajosi takuuajan jälkeen ja jonka audista hajoaa aina turbo jne. Sitten näistä vedetään johtopäätöksiä ja "hieman" vedetään mutkia suoriksi.

Että jos oikeasti jatkettaisiin jokainen tästä rakentamisesta keskustelusta ja jätetään ne provot vähemmälle. Koskee niin minua itseänikin kun kaikkia muitakin, tai sitten tää ketju vaan kuolee kun ei ketään enää kiinnosta...

musta nääkii kuuluu tavallaan rakentajan arkeen. Kyl mä väitän et isoimman murheen kuitenkin jokaiselle rakentajalle kukkaro tuo. Kyl se mulla aiheutti eniten unettomia öitä ainakin. Paljon helpommalla ois selvinnyt jos joku menee vituiks ni hällä välii ostetaan uus korjataan. mut hemmetin kukkaro ku on pieni ku bemarimiehen muna. Vääntynyt naula piti oikasta ja lyödä uudestaan. Hyvä ettei yläpohjan lisäeristeitä kerännyt eukon ladyshaveristä.

Eihän yllä olevassakaan tullu ite sanottua että tilanteet tietysti muuttuu. Emäntä oli pariin otteeseen äityislomalla kun raksattiin ja sen aikasia prosentteja kun ois laskenut ni hirttoköyden ois voinu virittää. Sillon ite rakensin sillä mentaliteetillä, et samassa tulee kesämökki ja kesälomien viettopaikka ja kaikki. Eli hyvin samantyylinen on kyllä ideologia kun Timballa. Tykkään omista nurkista ja niissä pyöriä kyllä ku hullu puurosta. Silti mua jotenkii huvittaa noi 3 kirjaimiset sanat...bmw, mlp, hiv....mä en kyl rupee kerää koko sarjaa.

Meilläkin on rakennettu/rakennutettu budjetin ehdoilla eikä kyllä tunnu siltä, että jostain olisi pitänyt luopua. Pienellä vaivalla ja etsimisellä ollaan saatu budjettiin istuvat materiaalit.

Olisi niin kiva jakaa tällä palstalla enemmän omaan raksaan liittyviä juttuja, mutta aina kun tänne jotain kirjoittaa, niin herkästi vastaukset ja kommentit menee vittuilun ja vähättelyn puolelle.

Yritetään ottaa kaikki ammattimaisempi ote tähän. Siis hyvässä mielessä, ei näissä The Ammattilaiset mielessä mitä täällä on nähty. Voihan sitten perustaa sellainen "Rakentajien vittuilukerho, hauku täällä toisen ideat lyttyyn" ketju.

Minä ainakin myönnän omat virheeni eli provosoidun helvetin helposti ja olen huono lopettamaan.

Täältä saa kyllä oikeasti hyviä vastauksia ns. typeriinkin kysymyksiin jos vaan pidettäisiin enempi ne tunteet kurissa. Onhelmaa vaan tuo se ettei ole läheskään aina yhtä oikeaa tai väärää vastausta. Mitä tuossa nyt kattoo naapurien raksoja, niin ei KUKAAN laita Finnfoamia eristeeksi laatan alle tai sokkelin viereen, eikä edes Soklexin routastyroxia vaan niitä paskaksi tuomittuja ja testattuja merkkejä. Silti tulee ihan varmasti hyviä taloja. Että jossain kohdaa se foorumeilla kysely aiheuttaa vain veranpainetta.

EDIT: Taitaa olla tämä rossipohja vs maanvaranen, sähkö vs mlp ja kivi vs puu näitä mistä ei ikinä päästä sopuun. Että jos näitä jatkossa vähän vähempi niin menee varmaan keskimäärin taas parempaan suuntaan tämä ketju.

EDIT2: Se mua ihmetyttää eniten kun täytöt tehdään ihan sokkelin viereen asti todella hienojakoisesta matskusta, hienoa täytehiekkaa ja jopa filleriäkin olen nähnyt. Minä en uskaltanut ainakaan pistää kuin kunnon soraa ja sen päällä sitten kivetystä tai terassia riippuen mistä suunnasta katellaan. Siis tämä nyt omia silminnähtyjä havaintoja, ei liity tämän foorumin rakentajiin jos ei joku tunnusta rakentavansa minusta n. 2 kilsan säteellä. ;)

Ja etten nyt itse sorru haukkumiseen ja dissaamiseen, niin on tässä palstassa jotain hyvääkin. Itse kyselin neuvoja yläkerran huoltoluukkuihin, että laittaako räppänät talon päätyyn ulkoseinään vaiko sisäseiniin pohjakuvien mukaisesti, ostaako ne kalliilla kaupasta vai tehdäkö itse. Sain hyvän vinkin, miten tehdä ne itse, näytin viestin miehelle ja tuolla ne luukut on nyt sillä työn alla. Joten kiitos 69T (muistaakseni)!

Ja etten nyt itse sorru haukkumiseen ja dissaamiseen, niin on tässä palstassa jotain hyvääkin. Itse kyselin neuvoja yläkerran huoltoluukkuihin, että laittaako räppänät talon päätyyn ulkoseinään vaiko sisäseiniin pohjakuvien mukaisesti, ostaako ne kalliilla kaupasta vai tehdäkö itse. Sain hyvän vinkin, miten tehdä ne itse, näytin viestin miehelle ja tuolla ne luukut on nyt sillä työn alla. Joten kiitos 69T (muistaakseni)!

Niinpä taisin olla viestissä #6973, kiitos...

http://www.pakkotoisto.com/kotitalous/40739-talon-rakentaminen-rakennuttaminen-279/#post4084053

Toivottavasti tulee hyvät ja ohjeiden soveltamisesta en sitten ota mitään vastuuta ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yritetään ottaa kaikki ammattimaisempi ote tähän....
EDIT2: Se mua ihmetyttää eniten kun täytöt tehdään ihan sokkelin viereen asti todella hienojakoisesta matskusta, hienoa täytehiekkaa ja jopa filleriäkin olen nähnyt. Minä en uskaltanut ainakaan pistää kuin kunnon soraa ja sen päällä sitten kivetystä tai terassia riippuen mistä suunnasta katellaan. Siis tämä nyt omia silminnähtyjä havaintoja, ei liity tämän foorumin rakentajiin jos ei joku tunnusta rakentavansa minusta n. 2 kilsan säteellä. ;)

Kuulostaa siltä itseltään eli nuukuus, tyhmyys tai mitä nimiä sille voi keksiäkään ...

Kaikissa määräyksissä, ohjeissa yms. (oli sitten viranomainen tai harkkovalmistaja) on aina esitetty että sepeli, sora tmvst. vettä hyvin läpäisevä (ilman hienojakoista tuketta) pitää laittaa sokkelin viereen, salaojien sekä radonputken päälle jne. Oletettavasti luulisi olevan hyväksytyissä lupakuvissakin ... todellinen valvonta vaan taitaa puuttua eli voi laittaa mitä haluaa eikä kukaan tarkista (tai välitä kun ei valvota).

Sen verran täytyy kuitenkin todeta kun tätä keskustelua seuraa että taloudelliset lähtökohdat rakentamiseen eri ihmisillä on aivan erilaiset. Toinen voi käyttää rakentamiseen 800 000€ ilman sen kummempia ongelmia. Ja jos nyt sitten kuvitellaan suomalaisen keskipalkkaa voidaan todeta että tuollaiset summat rakentamiseen ovat täysin utopistisia varmaan 99,5% ihmisistä. Köyhälle on kaikki kallista. Esim puhuttaessa 15 000€ takasta - mikä maksaa yli viisikertaa enemmän kuin oma kivikasani(mihin tuohonkin rahaan saatiin reilu 2,5 tn massaa ja 900mm luukku). Ja toiselle 250 000€ saattaa olla deadline pankissa rakentamiseen. Ja harvalla rakentajalla on sitä +100 000€ tililläkään, vaan on kiltisti mentävä käsipitkällä pankkiin.

Keskipalkka 3000€/kk -> 1800€ näppiin -> 2x -> 3600€/kk
300 000€ lainaa 1% marginaalilla ja 5% korolla tekee 18 000€ jo pelkkiä korkoja vuodessa. Eli 1500€/kk. Tästä 3600€ mikä nyt voisi kuvitteellisesti olla se kahden ihmisen kuukauden nettopalkka vähennetään tuo 1500€ niin jäljelle jää 2100€. Ja jollain pitäsi vielä lainaa lyhentääkin ja maksaa kaikki muu. Ja varmasti moni rakentaja ei edes yllä tuohon keskipalkkaan.

Mielestäni yllä oleva yhtälö alkaa menemään jo aikalailla rajamailla onko tuossa järkeä vai ei. Mutta tämä on vain _oma_ mielipiteeni.

Itse olen tiedostanut sen että rakentamisen jälkeen kuukausittain on rahaa oltava niin paljon lainojen lyhennyksen jälkeen että muu eläminen ei siitä kärsi ja kaupasta ei tarvi katsoa mitä sieltä ruuaksi ostaa. Maks lainanmääräksi ollaan tuumailtu 250 000€. Tällä meinataan rakentaa talon 170m2 ja talli 70m2 kahden auton katoksella missä on mahdollisimman pienet kuukausittaiset menot. Eli energiatehokas valaistus ja lämmitysmuoto(mlp). Asumismenot tulevat olemaan pienemmät kuin edellisessä 65m2 rivari osakkeessa missä yhtiövastikkeeseen, sähköihin yms meni ~300€/kk. Tuohon 250 000€:n lainaan kuuluu jo 1ha tontti mukaan. Tontilta 5 min ajomatka ~30 000m2 kauppakeskukseen. Tampereen keskustaan 25min. Myös alkupääomaa oli hiukan jäänyt jemmaan mitkä myös osin on käytetty rakentamisen aikana. Ilman että kaiken mahdollisen tekee itse ja kaikkien materiaalien hintoihin kiinnitä huomiota, ei rahkeet projektiin piisaisi. Noin pyöreesti 180t€ on kulutettu ja 130t€ on vielä lainaa nostamatta ja tässä vaiheessa ollaan -> (sisältä katot ja maalattu) ja viimeisiä pintoja olisi vailla. Materiaaleiksi ei ole kelpuuttanut kun kunnon tavaraa. Esim kaikki täytöt pelkällä murskeella esim 50m pihatie.

erso55R.png

Ja vaikka lainaa jäisi 50 000€ nostamatta, en todellakaan osta uutta autoa kirsikaksi kakun päälle rakentamisen jälkeen.

Keskipalkka 3000€/kk -> 1800€ näppiin -> 2x -> 3600€/kk
300 000€ lainaa 1% marginaalilla ja 5% korolla tekee 18 000€ jo pelkkiä korkoja vuodessa. Eli 1500€/kk.

5% on se pahin skenaario, ainakin näyttää/on näytänyt siltä jo pitkään. Kuinkas pitkään on jo menty murto-osalla tollasista koroista? ;)
Itsellä ollu pahimmillaan korko 4% luokkaa ja alimmillaan 0.8...

Maks lainanmääräksi ollaan tuumailtu 250 000€. Tällä meinataan rakentaa talon 170m2 ja talli 70m2 kahden auton katoksella missä on mahdollisimman pienet kuukausittaiset menot.
Tuohon 250 000€:n lainaan kuuluu jo 1ha tontti mukaan.

Tuo on kyllä hyvä saavutus, mitä tutut on rakentaneet pienempiäkin kämppiä on rahaa mennyt yli tuon. Teidän tontti ei voi olla kyllä kovin kallis....Mutta hyvä se teille on, jos onnistutte. :)

Ja vaikka lainaa jäisi 50 000€ nostamatta, en todellakaan osta uutta autoa kirsikaksi kakun päälle rakentamisen jälkeen.

Hölmö. :D Halpaa autolainaa. ;) Ei vaan, kukin tavallaan.
Ai niin, hienolta näyttää talo ja talli. Itsekin haaveilen omasta vähintään 60m2(mieluiten 80m2) tallista, mutta ei taida olla mahdollista, jos meinaa asua näinkin lähellä Suomen "napaa". :(

Fraatin kommentti on paikallaan ja siihen vielä lisäyksenä että budjetti (tai mitä sillä saa) riippuu hyvinkin myös asuinpaikasta. Meillä maksoi pelkkä tontti about 55te (reilu 1000m2). Itse tehtiin kaikki mahdollinen ja materiaalit yms. vermeet laatukamaa, mutta ei trendiä tms. nimilisällä olevaa. Loppusumma (kun kaikki valmista) on jossain 320te josta lainaa on reilusti alle puolet, johtunee tietysti siitä että iän karttuessa omaisuutta kertyy vaihvihkaa oman asunnon kautta. Mutta kuten kaikki tietää, lainat pitää maksaa pois ja elää pitää eli matikka täytyy hoitaa niin että rahat riittää rakentamisen jälkeenkin. Nykyään pankit ovat kiristäneet hanoja, joten siltä osin homma taitaa olla paremmin balanssissa kuin hetki sitten...

Tässä aiemmin velloneeseen keskusteluun sen verran että meillä on rakennusprojektin rahat omassa laarissa muijan kanssa puoliksi ja erillään muista eli esim. meikän autonvaihto ei mitenkään liity rakennusprojektiin tai sen rahoitukseen.

Asumiskuluista sen verran että meillä on luokkaa 400e/kk, pitää sisällään sähkö, vesi, jätehuolto, lämmitys, kiinteistövero, kaapeli-tv+netti, kiinteistön vakuutus, huoltokulut (kuten Pingun suodattimet) yms. yhteistä/pakollista jotka usein jätetään luvuista pois (ennen oli tv-lupakin). Tähän vielä jatkeeksi (ehkä vinkiksikin) että meillä hoidetaan asumiskulut omalta tililtä jonne molemmat laittaa sovitun summan joka kuukausi. Ei tarvitse miettiä että riittääkö tämän kuun rahat kun tuli laskurypäs (yleensä neljännesvuosittain) ja edelliseltä kuulta ei jäänyt jemmaan...

Fraatin kommentti on paikallaan ja siihen vielä lisäyksenä että budjetti (tai mitä sillä saa) riippuu hyvinkin myös asuinpaikasta. Meillä maksoi pelkkä tontti about 55te (reilu 1000m2). Itse tehtiin kaikki mahdollinen ja materiaalit yms. vermeet laatukamaa, mutta ei trendiä tms. nimilisällä olevaa. Loppusumma (kun kaikki valmista) on jossain 320te josta lainaa on reilusti alle puolet, johtunee tietysti siitä että iän karttuessa omaisuutta kertyy vaihvihkaa oman asunnon kautta. Mutta kuten kaikki tietää, lainat pitää maksaa pois ja elää pitää eli matikka täytyy hoitaa niin että rahat riittää rakentamisen jälkeenkin. Nykyään pankit ovat kiristäneet hanoja, joten siltä osin homma taitaa olla paremmin balanssissa kuin hetki sitten...

Tässä aiemmin velloneeseen keskusteluun sen verran että meillä on rakennusprojektin rahat omassa laarissa muijan kanssa puoliksi ja

Meillä on myös omat rahat molemmilla ja sitten erikseen tili mistä maksetaan yhteiset maksut yms ruuat aivan samalla tavalla :) Autorahat on autorahoja ja rakentamiseen tarkoitetut omansa.

Olisin voinut ostaa taajamasta tontin 1000m2 tontin 60 000e:lla yhtä etäällä Tampereesta mutta vaasantien toiselta puolelta. Tai sitten tämän löydön 35 000lla. Taajamassa oisin saanut verhoutua sälekaihtimien taakse naapurin katseilta piiloon kun talot ovat toisissaan kiinni. Ei paljon olisi iloa olohuoneen suurista ikkunoista. Täällä korkeintaan metsän eläimet katselevat sisälle. Mamma saa poimia mustikat ja puolukat omalta tontilta mikäli niin haluaa.. ei tarvinnut harkita kumman ostin..

Mä en edes omista enään autoa, kallista pitää. Ajan mielummin vaimon autolla :) (tämä autoista mun osaltani)

Takan hinnoista en kyllä tiedä mitään ja taidettiin laittaa siihen turhaan liikaa rahaa, kun otettiin se talopakettifirman kautta. n. 10t maksoi hormeineen.

Meille tulee siis n. 175/200 neliötä taloon ja budjetti näyttää siltä mikä se on ja tähän asti mitä makseltu ja mitkä on tulossa, niin kaikki budjetin alle. Pari asiaa ainakin menee yli osabudjetin eli keittiö ja sähköurakointi. Keittiö ehkä muutamalla tonnilla, mutta sähköurakoinnista en vielä tiedä, kun en ole kilpailuttanut (en oo vielä korjattua sähkösuunnitelmaa saanut). Sähköurakointi menee yli budjetin, koska talo valaistaan pääosin led-valaistuksena.

Tontti hankittiin paikalta, mistä pääsee kävellen vaikka sinne alkoon ja kauppaan. Ja 4 km Tampereen ydinkeskustasta. Ei haluttu metsään hyttysten syötäväksi ja ostaa kymmenillä tuhansilla diisseliautoja. Ja tulevaisuudessa lapset pääsee itse omiin harrastuksiin polkupyörillä, kävellen tai yleisillä. Päiväkodit ja koulut on 200m-1km säteellä.
Tontti ei ollut 30t tontti vaan paljon enemmän, mutta paikka ratkaisi.

Loppuelämä täytyy sitten viettää varmaan kotona kun ei oo rahaa mihinkään :)

Asumiskuluista sen verran että meillä on luokkaa 400e/kk, pitää sisällään sähkö, vesi, jätehuolto, lämmitys, kiinteistövero, kaapeli-tv+netti, kiinteistön vakuutus, huoltokulut (kuten Pingun suodattimet) yms. yhteistä/pakollista jotka usein jätetään luvuista pois (ennen oli tv-lupakin). Tähän vielä jatkeeksi (ehkä vinkiksikin) että meillä hoidetaan asumiskulut omalta tililtä jonne molemmat laittaa sovitun summan joka kuukausi. Ei tarvitse miettiä että riittääkö tämän kuun rahat kun tuli laskurypäs (yleensä neljännesvuosittain) ja edelliseltä kuulta ei jäänyt jemmaan...

Meillä on ollut ekasta vuokrakämpästä asti yksi yhteinen tili johon pistetään sovittu summa joka tilistä per heti. Tämä on laskennallisesti enempi mitä menot keskimäärin, eli rahaa kertyy vähän sinne jos ei ole ylimääräistä, joskus sitä sitten tulee, hajoaa vaikka se pesukone jne. Ei tartte kiristää aina vyötä kun käyttää tuolta. Tosin nyt kun vielä on pihoja jne tekemättä niin on sitten hävinnyt erilaisiin tarvikkeisiin ne ylimääräiset. Mutta koneetkin on uusi ja niissä vielä takuu. :D

Mää laskin nopeeta joskus että 250 euroa per kk menee noihin pakollisiin mitä ei voi karsia pois, eli vakuutukset, kiinteistövero, sähkö, vesi ja jäte. Netit yms. on periaatteessa muita juoksevia kuluja, koska teoriassa ne voisi jättää maksamatta. Mutta jos tuohon 50 euroa pistää päälle niin saa ne pingun suodattimet ja ruohonleikkurin bensat jne jne.

Mutta laskin miten laskin, halvempaa on asumiskulut kuin kerrostalossa oli 93 neliön kämpässä. Tosin vanha yhtiö oli, mutta ei ne vastikkeet kovin pieniä tunnu olevan (ilman rahoitusvastikkeita tietty) uusissa kerrostaloissakaan. Siellä aina isommassa kämpässä maksaa pienempien kuluja.

Lainaa on kyllä vähän liikaa, mutta sitä saisi noin kolmanneksen maksettua pois heti jos haluaisi ja sitten se olisi enää vajaat puolet kämpän hinnasta.

Mutta jos tekee kämpän missä tykkää olla, niin ei tarvi olla niitä kesämökkejä sun muita, niitä voi hankkia sitten vanhempana. Hyvä kun kerkee noissa sukulaisten mökeissä piipahtaan kerran kesässä ja aina sitä voi vuokrata jonkun vaikka viikoksi. Ei tarvi kahta työmaata hoitaa.

Oma kämppä on tehty itsellemme itseämme varten ja oman maun mukaan. Okei, onhan tämä talopaketti, eli pohjaratkaisuun ei olisikaan voitu tehdä paljoa muutoksia, mutta onneksi ei kaivattu sellaisia. Naapureilla on varmasti mielipiteensä meidän talon ulkoväristä, mutta toistaiseksi ovat pitäneet sen omana tietonaan :D Täällä rakennusvalvonta ei juurikaan puutu talojen ulkonäköön, joten nämä korttelit on aikamoista tilkkutäkkiä. Auto on ihan hyvä, vaikka onkin käytettynä ostettu. Eipä tässä jaksa haikailla minkään ulkomaanmatkojen tai kesämökkien perään, kun kotona on kivempaa. Sen mökin voi sitten joskus vuokrata viikoksi, jos on aikaa ja halua mökkeillä

Pienellä budjetilla on menty ja mennään jatkossakin, koska meistä vain toisella on vakituinen työ. Eli mies "istuu rahojen päällä" ja sitten kun mulla on satunnaisesti töitä, niin laitan rahaa säästöön näihin hössötyksiin ja tössötyksiin, mitä naisten pitää silloin tällöin saada. Eilen oli muuten tulla pieni itku, kun katselin tapetteja ja ensimmäisen vastaan tulleen rullan hinta oli 82 euroa... WTF??? Onko sisustaminen muka näin hyvä bisnes?! Samasta syystä mulla jätti sydän yhden lyönnin välistä, kun joku voi laittaa ja laittaakin takkaan sen 15 tuhatta euroa. Mä oon tosi rikas ja myös onnellinen, jos mulla on joskus käytettävissä 50 euroa... Mies on reissannut kavereidensa kanssa ulkomailla ja saa mun puolesta jatkossakin reissata. Mulla ei oo varaa edes passiin, joten oon sitten koiran kanssa kotona. Olen tyytyväinen elämääni, moni asia on kohdillaan ja niin kuin olen toivonutkin. Vain se työpaikka uupuu :)

Voi viddu, mikä ranteet auki -avautuminen... Joo, siis yritän varmaan sanoa, että onnistuu se raksaaminen silloinkin, kun käytössä on vain yhden ihmisen tulot... Että sinne rautakauppaan pitää vaan mennä taskulaskimen kanssa ja pitää mielessä mitä mihinkin on budjetoitu. Joku täällä joskus kommentoi, että meidän kämppä näyttää halvalta. Oon miettiny, että mahtaisiko kämppä kuitenkaan näyttää erilaiselta, jos rahaa olisi ollut enemmän käytettävissä. Kaikki pinnat kun on kuitenkin oman maun mukaan valittu. Vaikka pätäkkää olisikin enemmän, talossa tuskin olisi enempää kuin 120 neliötä ja ne olisi myös kahdessa kerroksessa....

Alettiin tehdä tänään etukuistia. Tehtiin kaiteet ja tolpat maalia vaille valmiiksi. Vähän on auki miten tehdään tuo "lattiaosuus". Tehdäänkö valun päälle laatat vai esim. painekyllästetystä terassilaudasta. Painekyllästetystä tulis komia, mutta mitenhän kestää kulutusta, kun siitä paljon kuljetaan?

Back
Ylös Bottom